Helikan kanssa on se juttu, että sitä pitäisi puskea kompuran läpi, jottei talouspuoli romahtaisi täysin.
Esim. Bauer on kuulemma antanut luvan ajaa heliumia kompressoreidensa lävitse, kun a) voiteluaine on korkealaatuista ja b) jäähdytys riittävä. Seemannista ja Lennusta en tiedä, Seemannissa taisi olla Coltrin lohko: Vessu sitä joskus taannoin selvitteli.
Uudesta NTX kompressorista on Eräraatteelta käsin luvattu että kestää myös hellua. Ei kuit ihan kauhian vahvoja seoksia. Mutta esim 35% pitäis olla ihan jees.
- Tämä siis kuitenkin suusanallinen tiedonanto.
Satu
Nykyinen (tuleva) nitrox kompura järjestelmä on helppo käyttää, ei tarvitse mitään erikoisosaamista, senkun vaan laittaa pullon kiinni kompuraan ja täyttää. Jos laitteeseen kiinnittää helikan herää, ainakin minulla, muutamia kysymyksiä.
1. Täyttäjät. Kun ryhdytään sekoittelemaan kaasuja tulisi sekoittajalla olla blenderin paperit. Myös täyttöasemasta vastaavalla (kalustovastaava?) tulee olla ko. paperi. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
2. Jos helikka tulee, hankitaanko sekoituspaneeli, vai tehdäänkö omia virityksiä? Jos tehdään, niin kuka tekee? Ei varmaan maailman helpoin juttu tehdä turvallisesti.
3. Kuinka taataan ettei asiattomat (ei trimix-kortitetut) saa vahingossa tai tarkoituksella järjestelmästä väärää kaasuseosta (heille)?
4. Lisääkö helikan puskeminen kompuran läpi sen kulumista? Ja jos lisää, niin kuinka paljon?
Tiedän että seurassa on joitakin blenderin-paperit omaavia ja itsekkin olen menossa kursille kunhan ehdin. Kysymykset ovatkin, tarvitaanko lisää jos trimix tulee mahdolliseksi, pitääkö kaikkien täyttäjien olla ja mitenkäs täyttöpaikasta vastaava, mitä pätevyyksiä hän tarvitsee? Jos lisää tarvitaan, mennäänkö kaupalliselle kursille vai koulutetaanko itse? Entäpä kustannukset? Mitä tarvitaan lisää, kuka maksaa ja kuinka paljon?
En tahdo seisoa poikkiteloin kehtyksen edessä, ja olen itsekkin kiinnostunut trimix täyttömahdollisuudesta. Mutta, olemme urheilusukellusseura ja suurin osa jäsenistä sukeltelee kuitenkin 40m matalammalla puolella. Onko kohtuullista että he joutuvat maksamaan, edes välillisesti (kompuran mahdollinen lisähuollon tarve), siitä ilosta että 15-20 jäsentä toteuttaa itseään tekkipuolella?
Nykyinen (tuleva) järjestelmä on helppo käyttää ja turvallinen, ettei käy hassusti pitäisikö jättää siihen?
Martti
PS. Olen aloittanut keskustelun tekkipuolella "Trimixiä NK:lta?", jatketaanko siellä keskustelua kuinka trimixiä voitaisiin hankkia.