Kirjoittaja Aihe: Aluskaluston korjaukset  (Luettu 14913 kertaa)

TiLi

  • Kouluttajat
  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • ***
  • Viestejä: 248
  • Oma teksti
    • Profiili
Aluskaluston korjaukset
« : Heinäkuu 27, 2005, 00:14:30 »
Niin ajattelin lähestyä jäsenistöä tällä viestillä. Kuten osa tietää ja varmaan jo osa arvaakin, on kaluston tiimoilta ja suhteen ollut hieman ongelmia.

Olematta yhtään ilkeä, täytyy tässä yhteydessä todeta että kalusto liikku niin kauan kun ongelmia ei synny. Kun ongelmia syntyy ja kukaan ei niitä korjaa, jää ajot ajamatta.

Tämä on valitettava fakta eikä liity mitenkään muuten asiaan, mutta kun siten että korjaamaton kalusto estää jossakin vaiheessa normaalit vakiolähdöt ja pahimmillaan leiritkin.

Toivonkin että kukin tahollaan miettii miten voisi osallistua kaluston ylläpitoon. Valitettavasti pelkään että lähtöjen peruuttaminen on lähempänä kun kukaan osaa ajatellakkaan.

Toivon että rakentava ja ratkaisumalleja tarjoava keskustelu lähtee tämän alustuksen tiimoilta käyntiin, jotta voisimme lähitulevaisuudessa järjestää korjaustalkoita kalustolle.

Jokaiselle riittää tehtävää ja varsinaista ammattiatitoa tai sen puutetta ei tarvitse pelätä.

TiLi

mattia

  • Kouluttajat
  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • ***
  • Viestejä: 210
  • Oma teksti
    • Profiili
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #1 : Heinäkuu 29, 2005, 09:41:01 »
jos nyt jotain tähän uskallan sanoa näin vars. uutena jäsenenä, niin ainakin että talkoot on ok ja kuulunevat yhdistystoimintaan. Suurimpana ongelmana on yleensä yhteisten ajankohtien järjestyminen.

Itse lähdin hangosta ke illalla, tuliko punttiin ongelmia?

TiLi

  • Kouluttajat
  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • ***
  • Viestejä: 248
  • Oma teksti
    • Profiili
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #2 : Elokuu 10, 2005, 22:46:56 »
Onhan se mukavaa kun keskustelu kaluston korjaamisesta käy näin vilkkaana että tuskin väliin mahtuu  ;D

Luonnollista on se että seuratoiminnassa järjestetään talkoita ja niihin osallistutaan, tahtoipa sitten tai ei. Jos osallistujia ei löydy, niin sittenpä ei järjestetä reissujakaan  :-[

No jäsenistöhän tässä tekee tietoisen ratkaisun. Tiedostetaan se sitten itse tai ei. Viimeistään silloin alkaa alahuuli värisemään kun ei torstailähtöjä enää ajeta. Siinä yhteydessä on sitten muistettava, että tilanne on todennäköisesti päässyt jo niin pahaksi, että suuretkaan ponnistelut eivät saata saada kalustoa enää liikkeelle.

Onneksi lähdit Hangosta keskiviikkona, niin ei tarvinnut rannassa potkiskella kiviä...

marko

  • Vieras
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #3 : Elokuu 11, 2005, 11:14:51 »
Jos meillä on sellaista kalustoa joka on liian suuritöistä ylläpidettäväksi tai liian herkkää vikaantumaan, niin aina on sellainenkin mahdollisuus, että luovutaan sellaisesta, myydään pois.

Talkootöiden tarvetta se ei tietenkään kokonaan lopeta, ilman talkoohenkeä seura ei toimi.

Joku oululainen seura teki muistaakseni fiksun ratkaisun: luopuivat veneistään ja ostivat linja-auton, koska käytännössä heidän kaikki reissunsa suuntautuivat sisämaahan. Bussitkin voivat hajota, mutta se oli ennen kaikkea esimerkki avoimin mielin tapahtuneesta vaihtoehtojen kartoittamisesta.

Minkälaista akuuttia korjaustarvetta on, sellaista jota voidaan ja osataan tehdä jäsenten voimin? Työlistasta voisi jokainen valita itselleen sopivaa hommaa, johon osallistua.

Mitä osallistumiseen vielä tulee, niin jos kyse olisikin vain omista menoista, niin kyllähän niitä voisi helpostikin priorisoida. Mutta kun omien lisäksi on vaimon ja kahden lapsen työt, koulut ja harrastukset: muiden puolesta on paha ruveta priorisoimaan...

-Marko

Oj

  • Kouluttajat
  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • ***
  • Viestejä: 100
  • Petriojk
    • Profiili
    • Blogspot
  • Sukellusluokitus: Master Scuba
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #4 : Elokuu 12, 2005, 11:36:04 »
Näistä viesteistä voisi päätellä että jotain on rikki ja jotain olisi joskus tehtävä. Ainakin minua helpottaisi jos tietäisin mikä on vialla niin sitten osaisin sanoa voinko tehdä jotain yhteiseksi hyväksi.

Eli miten olisi joku (siis SE joku joka vastaa ko. rikkinäisestä kalustosta) laatisi listan tehtävistä asioista ja tekisi vaikka ehdotuksen talkoopäivästä. En minä ainakaan oma-aloitteisesti osaa ryhtyä toimeen jos en tiedä mitä tehdä ja missä. Sitten jos talkoisiin ei löydy osallistujia, niin sen jälkeen kyllä ymmärrän kritiikin.
--
t. oj
petriojk ät iki piste fi

TiLi

  • Kouluttajat
  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • ***
  • Viestejä: 248
  • Oma teksti
    • Profiili
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #5 : Elokuu 12, 2005, 16:34:45 »
Niin... eihän tällaista kirjoitettaisi ellei jotain olisi rikki tai jokin ei vaatisi toimenpiteitä.

Nyt siis lähinnä ollaan siinä suunnitteluvaiheessa, eikä edes toteutusvaiheessa. Niin, valitettavasti suunnitteluvaiheessa. Se mitä lähinnä odotan, olisi se että jäsenistöltä tulisi ideoita, ajatuksia ja osittaista sitoutumista että jotain lähdettäisiin tekemään.

Ei Puntista vielä ole mitään uutta sukelluskohdetta tulossa, mutta kyllä se hieman huolenpitoa kaipaisi. Nyt kuitenkin tilanne on se että Hannu on lopettanut Punttivastaavan hommat. Näin kuulin Sadulta ja siihen on kai uskominen. Käsittääkseni ketään ei ole pakoitettu uudeksi "Mr. Puntiksi", enkä minä sellainen edes haluaisi olla.

Tilanne oli aikaisemmin vähän kieroutunut, kun Hannu teki aivan kaiken Puntille ja käsittääkseni lähes yksin. Siis ei huolen häivää kun oli henkilö joka teki murisematta aivan kaiken. Nyt ei enää ole. Ei ole kohta puheenjohtajaa, ei koulutusvastaavaa, ei webbivastaavaa, ei Punttivastaavaa, ei ....

Jokainen hieman asioita funtsiva saattaa huomata, että jos kohta ei ole hieman kollektiivisempaa otetta hommaan, niin joistain asioista on karsittava. Jos alukset tai kalusto hajoaa ja korjaajaa ei löydy, osa toiminnoista vain jää pois...  :-[

Kun hieman ehdin, niin voisin kirjoittaa palstalle että mitä tehdään ja miten. Kuitenkin jokainen kynnelle kykenevä on tärkeä, sillä jokaista työkalun ojentajaa, letkun pitäjää, köydestä vetäjää, pensselin heiluttajaa, öljykanisterin nostajaa, .... tarvitaan. Nämä hommat eivät todellakaan vaadi mitään ylempää veneasentajan tutkintoa, vaan niihin pystyy ihan jokainen tallaaja jolla on kaksi kättä ja jalat.

Lopuksi: ei mielestäni voi olla henkilöä (muutakuin se Joku) joka vastaa yhden sektorin aivan kaikista hommista. Esimerkiksi kalustovastaavalla on aivan sikana tehtävää jos hän kaiken tekee yksin. Pitää olla henkilö joka koordinoi tekemisiä, olematta kuitenkaan esim koskaan itse paikalla. Joku joka pitää kirjaa tarvittavisita töistä ja häneltä voi eri pienryhmät käydä valkkaamassa itselleen mieluisen homman ja hoitaa sen itsenäisesti loppuun.

Riitaa haastamatta ja maailman loppua ennustamatta, meidän on kuitenkin suhteellisen pian tartuttava hommiin, muuten saattaa muutama yllätyspommi laueta käsiin...  :-[

TiLi

Tommi

  • Vieras
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #6 : Elokuu 12, 2005, 17:12:58 »
Terve,
en yhtään ihmettele, että Hannu lopetti. En minäkään olisi viitsinyt sellaista vittuilua "kuunnella".

TV.Tommi

antti

  • Vieras
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #7 : Elokuu 12, 2005, 17:26:46 »
Joo, meitä uusiakin ja innokkaita, joilla ei ole rasitteita menneistä, ilmaantuu, vaikka on jalka poikki voin kyllä vaikka kannustaa kun joku vaan sanoisi mitä tehdään JA MISTÄ ON KYSYMYS (viitaten aiempiin keskusteluihin alkukesästä, en huutanut, koitin vain tiivistää). Eli koska pitäisi tehdä ja mitä ja milloin?

TiLi

  • Kouluttajat
  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • ***
  • Viestejä: 248
  • Oma teksti
    • Profiili
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #8 : Elokuu 12, 2005, 23:32:59 »
en yhtään ihmettele, että Hannu lopetti. En minäkään olisi viitsinyt sellaista vittuilua "kuunnella".

Haa... nyt varmaan tiedät jotain enemmän kuin minä  ???

Tuota sinun täytyisi Tommi vähän selventää tarkemmin...

Toisaalta lopettamisesta... Kun ihminen kokee että on tehnyt oman osuutensa ja päättää lopettaa, niin hanellä on varmaan oikeus siihen. Näinhän tässä on nyt yksi sun toinen lopettanut tai lopettamassa. Voin kyllä sanoa että jokainen vastuutehtävissä ollut on lepovuoronsa ansainnut, sillä kaikki toimihenkilöt ovat tehneet hienoa työtä.

Osa lopettaa ja sen he ovat ansainneet. Sitkeimmät jatkavat ja siihen heille voimia. Ilman näitä "työn sankareita", ei olisi olemassa toimivaa seuraakaan. Jokaisen on syytä pitää mielessä että jäsenyyden mukana ei myydä Charter palveluita vaan oikeuden osallistua harrastuksen mukanaan tuomiin talkoisiin.

Nyt jos ymmärrän oikein yhteyden niin Hannu liittyy olennaisesti Punttiin ja sen liikkumiseen, kun Punttivastaava kerran on ollut? Minun mielestäni Hannu on tehnyt ison työn ja hoitanut Punttia vaivojaan säästelemättä.

En olisi siitä yhtään ihmeissäni jos Hannu olisi lopettanut homman sen takia kun apumiehiä(henkilöitä) on ollut viimeaikoina aikas vaikea saada. Jos kaiken saa aina tehdä ihan yksikseen, niin lopulta siihen leipääntyy lopullisesti, se on helppo ymmärtää.

Mutta että Hannulle olisi ihan "vittuiltu" siitä että Punttia hoitaa, niin se on mielestäni aika paksua. Kaikki jotka tuota Hannun työtä ovat voineet sivusta seurata, tietävät että hän teki ison työn. Ne jotka eivät tuota ole huomanneet ja siten ovat saattaneet jonkin ajattelemattoman kommentin sanoa ovat olleet väärässä.

Toisaalta ei myöskään pidä olla niin herkkähipiäinen että ottaisi kontolleen sellaisen asian tai kommentin joka ei todellakaan kuulu omille harteilleen. Kommentoija on saattanut ajattelemattomuudellaan tai tietämättömyydellään sanoa jotain sellaista mikä ei ole tarkoitettu "vittuiluksi" vaikka sen olisi saanut hieman vääntelemällä sellaiseksi - kunhan on vain tullut ajattelemattomuuttaan sanottua.

TiLi

TiLi

  • Kouluttajat
  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • ***
  • Viestejä: 248
  • Oma teksti
    • Profiili
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #9 : Elokuu 13, 2005, 00:01:00 »
"Jos meillä on sellaista kalustoa joka on liian suuritöistä ylläpidettäväksi tai liian herkkää vikaantumaan, niin aina on sellainenkin mahdollisuus, että luovutaan sellaisesta, myydään pois."

Puntissa on kieltämättä aika paljon tehtävää, jonka kaikki talkoisiin osallistuneet tietävät. Valitettavasti vanhassa aluksessa on normaaleiden vakiorutiineiden lisäksi sitten niitä "ei niin miellyttäviä" yllätyksiä, kun joku paikka hajoaa. Tuskin Puntti on nyt liian herkkä hajoamaan, mutta varmaan sinun uudessa autossakin on jo ehtinyt jotain hajoamaan?

Sitä, että millä kalustolla operoidaan, on varmaan jossakin vaiheessa syytä hieman tarkemminkin pohtia. En ole seurannut tilastoja, mutta jotenkin minulla on sellainen kutkutus, että viime aikoina on peruttukin torstailähtöjä, kun ei ole saatu 4 sukeltajan minimimäärää kasaan.

Jos Puntilla johonka mahtuu mukaan 11 sukeltajaa ajetaan keskimäärin 4 hengen kuormalla, on se yksinkertaisimmankin matematiikan mukaan resurssien tuhlaamista.

Vaihtoehtojahan on toki monia:
a) jatketaan hiljaiseloa niin kuin tähänkin mennessä ja toivotaan ihmettä
b) pyritään huoltamaan ja korjaamaan kalustoa talkoin
c) myydään kalusto pois ja hankitaan jotain muuta tilalle
d) harvennetaan vakiolähtöjä (2 vko välein, kerran kuukaudessa) jotta käyttöaste paranee (tosin ei poista huoltotarvetta)
e) myydään kalusto pois ja ruvetaan golffaamaan
f) ryhdytään rantasukeltajiksi

"Talkootöiden tarvetta se ei tietenkään kokonaan lopeta, ilman talkoohenkeä seura ei toimi."

Aivan totta. Valitettavasti seurassa on aina tehtävää. Jos yksi sen tekee, jaksaa hän vuoden - kaksi ja sitten luovuttaa taakan alla. Jos taakkaa jaettaisiin tasapuolisesti niin silloin päästäisiin varmaan eteenpäin pidempään.

"Joku oululainen seura teki muistaakseni fiksun ratkaisun: luopuivat veneistään ja ostivat linja-auton, koska käytännössä heidän kaikki reissunsa suuntautuivat sisämaahan. Bussitkin voivat hajota, mutta se oli ennen kaikkea esimerkki avoimin mielin tapahtuneesta vaihtoehtojen kartoittamisesta."

Hienoa, Bussi Nousulle... olisikohan sellainen bussi jossa on sukellusroipetta sisällä?

"Minkälaista akuuttia korjaustarvetta on, sellaista jota voidaan ja osataan tehdä jäsenten voimin? Työlistasta voisi jokainen valita itselleen sopivaa hommaa, johon osallistua."

Akuuttia on tuo jäähdytyskierron korjaaminen. Akuuttia on mielestäni myös rutiinihuollot. Minulla ei ole tarkkaa tietoa että mitä on tehty ja milloin. Mitä pitäisi tehdä ja missä vaiheessa. Ken näistä tietää voisi hieman valaista nyt ainakin kipparikuntaa.

Nyt kun taas ajatellaan kipparikuntaa. Aikaisemmin kipperita oli toistakymmentä, tänä päivänä enää harvempi joukko. Nyt kuin tilanne on toisaalta sellainen että Hallitus on vaatinut kippareilta jonkinlaisen pätevyyden, niin ei kuka tahansa soutuveneellä soutanut pääse mukaan. Kipparit käyvät vähiin ja kalustokin reistailee, tämä on huolestuttava yhtälö.

"Mitä osallistumiseen vielä tulee, niin jos kyse olisikin vain omista menoista, niin kyllähän niitä voisi helpostikin priorisoida. Mutta kun omien lisäksi on vaimon ja kahden lapsen työt, koulut ja harrastukset: muiden puolesta on paha ruveta priorisoimaan..."

Kenelläpä meistä ei olisi aika tiukoilla. Vuorokaudessahan oli vain 28 tuntia. No jos etenisimme siten että yritän kerätä tietoa siitä että mitä on tehty ja mitä pitäisi tehdä. Kerätään siitä sitten lista ja pistetään näkösälle tänne palstalle, niin että halukkkaat voivat valita siitä oman hommansa.

TiLi

marko

  • Vieras
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #10 : Elokuu 13, 2005, 01:50:45 »
Terve,
en yhtään ihmettele, että Hannu lopetti. En minäkään olisi viitsinyt sellaista vittuilua "kuunnella".

TV.Tommi

Joo, tuttu tunne, sitä ei todellakaan jaksa ikuisuuksia kuunnella. Sama tunne taitaa olla tuttu muutamalle muullekin toimihenkilölle.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2005, 01:53:50 kirjoittanut MarkoH »

antti

  • Vieras
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #11 : Elokuu 13, 2005, 11:52:31 »
Tilityksen viimeisen kappaleen ehdotus tehtävälistoista ym. on hyvä ja kannatettava.

Irene

  • Kouluttajat
  • Mikä kirjallinen ihanuus maailmaa on kohdannut!
  • *****
  • Viestejä: 3024
  • Oma teksti
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #12 : Marraskuu 03, 2005, 10:36:52 »

Jos Puntilla johonka mahtuu mukaan 11 sukeltajaa ajetaan keskimäärin 4 hengen kuormalla, on se yksinkertaisimmankin matematiikan mukaan resurssien tuhlaamista.

TiLi

Nyt kun Puntti on nostettu ja ajot ajettu tältä vuodelta, julkaisen liitteenä tilastot Puntin käytöstä vuosilta 1999 - 2005.  Olen poiminut tiedot Puntin lokikirjoista. Kunkin sarakkeen loppuun on laskettu käyttäjät yhteensä, lähdöt yhteensä ja keskimääräinen osallistujamäärä/lähtö. Itse kukin voi päätellä Puntin käyttöastetta ja sitä myötä tarpellisuuden/tarpeettomuuden ennen ensi viikon syyskokousta. Joka tapauksessa tuo 4 sukeltajan keskiarvo on rajusti alakanttiin, keskiarvo on pysynyt kaikki nämä vuodet 7 - 8 sukeltajassa / lähtö.

- Irene.








[attachment deleted by admin]
tee niin kuin sanon, ei niin kuin minä teen

TiLi

  • Kouluttajat
  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • ***
  • Viestejä: 248
  • Oma teksti
    • Profiili
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #13 : Marraskuu 03, 2005, 11:20:27 »
Olen poiminut tiedot Puntin lokikirjoista. Kunkin sarakkeen loppuun on laskettu käyttäjät yhteensä, lähdöt yhteensä ja keskimääräinen osallistujamäärä/lähtö. Itse kukin voi päätellä Puntin käyttöastetta ja sitä myötä tarpellisuuden/tarpeettomuuden ennen ensi viikon syyskokousta. Joka tapauksessa tuo 4 sukeltajan keskiarvo on rajusti alakanttiin, keskiarvo on pysynyt kaikki nämä vuodet 7 - 8 sukeltajassa / lähtö.

Olenko tietotekniikassa jotenkin kädetön, mutten osannut katsoa taulukkoasi  ???

No taulukosta viis ja palataan itse asiaan.

Puntin lokikirja on varmaan ihan hyvä dokumentti Puntin käytöstä, mutta käyttöasteesta se ei kerro juuri mitään.

Ehkäpä minunkin pitää nyt ottaa nokkiini tästä koska ainakin minun kohdalle on osunut täydellistä osallistujakatoa. Onkohan se pärstäkerron joka sanelee sen että toiset lähdöt ovat tupaten täynnä ja toiset perutaan...  :'(

Meinaan vaan niin että jos kesän aikana on tullut ajettavaksi 5...6 torstailähtöä (on saattanut olla enemmänkin), niin niistä olen ajanut varmaankin vain kaksi. Niistä ainakin toinen on ajettu vajaalla miehityksellä, niin että joku on maksanut useamman Nousun.

Jos Puntin lokikirjaa katsotaan, niin sieltähän löytyy vain ajetut reissut, ei niitä jotka on peruttu osallistujapulan vuoksi. Mielestäni kuitenkin muutkin kipparit ovat sitä valitelleet että osallistujista on ollut pulaa. Hähää siis en ole yksin syyllinen  ;D

Nyt tässä pitää selkeästi erottaa kaksi asiaa. Torstailähdöt ja leirit. On aivan selvää että leireillä Puntti ja muut alukset ovat poikkeusetta tupaten täynnä ja osa jää vieläpä rantaan. Torstailähdöillä on ollu pulaa sukeltajista tai ylipäätänsä mukaan lähtiöistä.

Torstailähdöt ovat ongelma, sillä siellä perutaan enemmän lähtöjä kun ajetaan (ehkäpä Irenen raportti kumoaa tämän ajatuksen). Uskon että jos kaikki (ajamattomatkin) torstailähdöt lasketaan yhteen ja katsotaan mukana olleiden määrä - tulee se jäämään selvästi alle 4 hlö. Irene voi todistaa tämän oikeaksi tai vääräksi.

Edelleen olen sitä mieltä että torstai lähdöille otetaan käytännöksi ennakkoilmoittautuminen jotta turhaa rannassa norkoilua vältetään.

Mielipiteitä on niin monta kun on miettiääkin - tule kertomaan omasi syyskokoukseen...

TiLi

Irene

  • Kouluttajat
  • Mikä kirjallinen ihanuus maailmaa on kohdannut!
  • *****
  • Viestejä: 3024
  • Oma teksti
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Aluskaluston korjaukset
« Vastaus #14 : Marraskuu 03, 2005, 11:52:47 »

Joo, totta on, että tiedossa on vain ajetut lähdöt. Jos nyt laitan tähän kuitenkin sinulle vertailun vuoksi kuinka monta kertaa vuodessa Puntti on lähtenyt satamasta (joko leirisaaresta tai Suomenojalta), niin tasaisesti noin 50-60 lähtöä on ollut vuodessa 1999 - 2004 aikana, täydellinen romahdus oli vasta tänä vuonna, eli vain 33, joista vain 3 Hangon leirin jälkeen....

Mielestäni noista 50stä lähdöistä 50% koostuu leireistä ja loput on jotain muuta ajoa.

Irene.
tee niin kuin sanon, ei niin kuin minä teen