Moi!
Ennen kuin alat lukemaan niin hae jääkaapista kolaa ja kaapista sipsejä ja ota rento takakeno :-)
Meidän pitäisi päättää veneen x hinnoittelu tässä pois alta. Mielellään otan
muitakin laskelmia vastaan.
vaihtoehto a) Alunperin olin sitä mieltä että veloitetaan käyttäjiltä bensat.
ehdotettiin myös vaihtoehto b) otetaan käyttöön vyöhyke hinnat
Ennen kuin esitän omat laskelmat niin muutama sana hinnoittelusta. miksi alunperin mietin vaihtoehtoa 1
oli se että tällä tavoin ajatellen mitä kautta hyvänsä, matkan pituudesta huolimatta, käyttö on kohtuuhintaista
käyttäjälle ja Nousulle.Päädyttiin mihin ratkaisuun hyvänsä niin tuon periaatteen pitää edelleen toteutua. Liian korkeaan hinnoitteluun ei
voida lähteä tai ollaan tilanteessa peltivene, kukaan ei sitä halua käyttää. Tuo vene saadaan niin halvalla että sen
kuoletukseen ei ole tarvetta koska viidenkin vuoden päästä olen saletti että saadaan takas aika sama summa.
Jos halutaan havitella jossain vaiheessa vieläkin rouheempaa venettä niin sihen kerätään rahaa muuta kautta.
Se että puntti myydään on tavallaan jo sinällänsä sijoitus. Nousulle jää varmaan ainakin väh. 2000E enemmän kassaan vuodessa (korjaukset ym.),
näin se vaan on koska se on rahareikä. Jokainen voi tehdä laskelmat kun katselee veneiden tuottoja ja menoja.
Toinen mistä nousulle alkaa kertyä rahaa on tuo jäsenmaksun korotus. Sehän tehtiin juuri venekaluston hankintaa varten.
Siitä kertyy äkkiä toinen 2000E/vuosi. Eli kokonaisuutenaan nousulle alkaa vuositasolla jäämään noin 4000E enemmän
rahaa kassaan tän venepäivityksen ansiosta. Tän kaiken valossa pyritään edelleen siihen että nousuilla katetaan
bensat+ jotain muuta pientä.
Toinen syy miksi näin haluaisin on se että me olemme sukellusseura ja aktiivisia jäseniä on syytä tukea ei rankaista.
Hyvä esimerkki tästä on esim. toi paineilman hinnoittelu, 50E on max. veloitus. Ylitykset ei varmaan hirveesti tee
mutta se on ollut kiva mainostaa Nousuakin että miksi ei liittyä seuraan, koska tällä tavoin tuetaan aktiivisukellusta.
Jos palataan vielä tohon venehinnoitteluun niin jos ollaan tekemässä joku ohjelman pätkä noista käytöistä, varauksista
ym. (mikä olisi aivan loistava ja tarpeellinen juttu) niin toivoisin siihen erästä ominaisuutta. Siihen laitettaisiin lähtijämäärä,
vaikka sit viimemetreillä muuttuu niin sen vois sit korjata ajantasalle. Tällä tavoin pystytään kartoittamaan käyttäjämäärä
mutta itseä kiinnostavin kohta, nähdään vuositasolla todellinen käyttäjäluku minkä perusteella helposti päästään käsiksi
siihen paljonko on tuloja ja menoja. Siis jatkossa kaikki maksaa saman, myös kippari. Enää ei ole sitä roudausta
nousukeskukselta mistä aiemmin palkittiin. Jos venettä jonnekkin siirretään niin silloiset käyttäjät keskenään sopii
miten kuskille korvataan, ei nousun kautta. Mutta ei tohonkaan ton enempää mutta toi olisi pääperiaate.
Mut sit mutkan kautta laskelmiin, edelleen saa esittää myös omia ajatuksia.
Veneen kulutus on noin luokkaa 1l/maili kohtuu kaasulla 23solmua. Siitä on ihan testejäkin mutta ennen kuin otetaan
kuorma lisäys esille niin en usko että sillä on kauheeta merkitysä tuohon. Se vaan on jännä että miltei venetyypistä
riippumatta (siis perusveneet) niin tuohon lukuun ne vaan päätyy. Eri asia jos niin raskas kuorma että ei nouse kunnon liukuun.
Kunnon liukuun kun nousee niin vastus on kuitenkin niin kevyt että se ei hirveesti vaikuta. Taas jos paljon sukeltajia myös nousuja kertyy
enemmän. Otetaan esimerkkinä Merkun vene.
Koko on samaa luo, pikkaisen isompi kone. Kulutus noin 1l/maili, minkä Merkku arvioi tuonkin kulutukseksi. Merkun veneellä tuohon päästään
yhtäläillä tuolla "sukeltajakuormituksella".
Tossa yksi testi
http://venenetti.fi/jutut/evinrude-e-tec-150-mercury-verado-150-suzuki-df150 Nyt kun esitetään noita maileja niin hinnoittelu on jokaiselta ALKAVALTA vyöhykkeeltä eli pitkässä ajanjaksossa veloitus on korkeampi kuin tuo
max raja. Selvennyksenä 2nousua on 7,5-15 mailia eli keskiarvoksi muodostuu noin 11 mailia, mikä on merkitsevä tuoton kannalta.
Eli polttoaineen kulutusta ei voi laskea 15mailin mukaan vaikka sinne asti toi hinnoittelu toimii.
Jos oletetaan että toi vie pikkaisen enemmän esim. 1,3l/maili ja vyöhykkeeksi otetaan 1 nousu/7,5mailia, siis 7,5 mailin päässä kohde joten ajoa yhteensä 15mailia.
Kulutus on ENIMMILLÄÄN matkasta johtuen 19,5L. Polttoaineen hinta n. 1,6E/l eli maksimissaan bensat maksaa 31,2E. Nyt kun otetaan huomioon toi että
aina ei ajeta sitä maksimia niin todellisuudessa bensat maksaa vähemmän.
Mitäs nousu nykyään maksaa? Luokkaa 7,5E?? Eli minimi tuotto neljällä sukeltajalla on 30E.
Koska siis ei ajeta maksimi määrää niin toi kattaa tuon polttoaine kulun.
Kun tässä kuitenkin mennään "pahimmassakin skenaariossa" luilleen, niin toi on ihan toimiva kun eikö se kumminkin ole aina Nousussa ollut
veneissä periaatteena että hinnoittelulla pyritään keräämään vain polttoaineet. Kuten aiemmin totesin eräs tukimuoto aktiiveille.
Veneeseen kun menee sinkkusukeltajia 8kpl niin sit ollaan jo reilusti voiton puolella jos enemmän kuin 4 osallistuu.
Sinällänsä toi vene on kaikkineen aika huotovapaa eli muita kuluja ei nyt niin järjettömästi ole vakuutus, laituripaikka ja tollasta.
Monelta kantilta mielestäni toi 7,5 mailia on hyvä ja sitä en hirveen mielellään muuta, mutta
erästä vaihtoehtoa olisi syytä harkita. Mitä jos nostetaan nousun hintaa? Pyöreesti siten että myydään vain yhden hintaluokan korttia esim 15 nousua
ja sen hinta on 150E tai 10 nousua 100E. Nyt kun on vain yksi venetyyppi niin hinnoitteluajattelun ei pidä kohdistua kuin siihen.
Tämä mahdollistaisi senkin että nyt voitaisin markkinoida nousukortteja vanhaan hintaan veneen rahoitusta varten. Tossa olisi niin hyvä porkkana
että kortteja varmaan menee paljon kaupaksi. Tossahan kannattaa ostaa niitä nippu ja myydä ensivuonna peruskurssilta valmistuneille ;-)
Mut jos on jotain omia ajatuksia niin miettikää ne kunnolla monelta taholta ja esittäkää ne. Tossa oli vaan pähkinän (sanoisinko kookkos) mitä itse tosta
olen miettinyt. Muutenkin mielummin lähtee näin liikkeelle jotta vene saadaan aktiivi käyttöön niin sit kun vuosi on kulunut niin voi tehdä tästä tilinpäätöksen
ja nähdään todelliset luvut, jos saadaan nyt sellainen kalenteri mihin merkataan osallistujamäärät.
T:Tero
Sit oli pari mailia välissä jossa olin sitten ajatellut JOS vyöhykeveloitus niin 10 mailia sopii kohteille paremmin niin:
Ja vielä 1 jalostus tuohon ajatukseen. Et aletaan myymään noita 10E/nousu hintaisia kortteja.
Eli siinä tapauksessa toi matka kohteelle olisi aina alkava 10 mailia.
Tänä vuonna (tai kuukauden sisällä) kortteja saa vapaasti ostaa nykyisellä hinnastolla (etu ensivuodelle olisi nyt ostetulla kortilla 2,5E/lähtö, menee kaupaksi kuin häkä ;-) ) ja ensi vuonna ne sit on se 10E/nousu
korttityypistä riippumatta. Mun mielestä hieman hölmöä että 12 eri hinta luokkaa ja sit voi voittaa tyyliin 30 senttiä/lähtö??
kun kaikki sukeltamisen muut kulut ja varusteiden uusinnat laskee niin sukellus nyt aina maksaa vähintään 30E, ni sit 0,3E säästö ja mietitään kaikki hintaluokat uusiksi... :-D
Mut siis tää 10mailia voisi noihin lähikohteihin tuoda selkeyttä. Tällöin tuo 1 nousu kattaisi hylyistä esim. GA, Coolaroo nipin napin
rajoille menisi folkkari, tiilihylky, könäri jne.. Olisi peruskurssin käynneillekkin sit laaja tarjonta 10E/lähtö hintaan.
Muita kohteita niin tossa arvioiden hylyt.netin tarkasta merikartasta ;-) niin 2 nousua olisi sit esim. linjatauluhylky, idässä taas
tuommoinen rajatapaus mut mun mielestä Alca viel menis vaikka taitaa mennä mailin pari yli.
3 nousua olisi sit esim. sundsborg, klasu ym
Voisi tehdä kanssa sit jo valmistakin listaa niin ei tarvi arpoa kipparin tai muidenkaan kuinka mistäkin veloitetaan.