Kirjoittaja Aihe: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...  (Luettu 17584 kertaa)

M2_trick

  • Vieras
Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« : Marraskuu 11, 2010, 10:44:19 »

Vastauksena Jukalle Faster 610 postaukseen:

Totta on että moni viimeaikainen hankinta seurassa on liittynyt teknisemmänkin sukeltamisen tukemiseen.

Lähtökohtana on että Nousu on kaikkien sukeltajien seura ja hankintoja tehdään siitä näkökulmasta, meillä onkin tänä päivänä kyky tukea sekä nuoriso-  vapaa- perus- että teknisempää sukeltamista. Tämä on mielestäni yksi seuran suurimmista vahvuuksista. Yksi suurimmista haasteista on saada Nousu edelleen pidettynä yhtenä Nousuna jossa voidaan tehdä kaikkea sukeltamiseen liittyvvä harrastetoimintaa siten että eri suuntauksien harrastajat voivat tukea toisiaan myös  omimman "alalajinsa" lisäksi.

Tällä hetkellä tilanne voi näyttää siltä että olemme hankinnoissa painottuneet tekniikkaan. Tämä johtunee siitä että
a) hallituksessa on väkevähkö edustus teknisemmän suunnan kulkijoista
b) muut tarpeet on seurassa aika hyvin tyydytetty

Venekaluston osalta se, että olemme nyt päättäneet myydä Puntin ja Nousuttaren ja ostamme tilalle Faster 610 veneen liittyy siihen, että meidän tulee päivittää myös venekalustoamme tuoreempaan suuntaan.

Ensiaskel sillä tiellä otettiin vuoden 2009 syyskokouksessa jossa päätettiin kokeilla kepillä jäätä Puntin myymisen suhteen ja nyt vuoden 2010 syyskokouksessa päätimme, että myymme sekä Puntin että Nousuttaren ja ostamme Fasterin tilalle.

Näkemykseni on, että yksinomaan pikkuveneellä seuramme ei pitkässä juoksussa pysy elinkykyisenä vaikka meillä on jäsenistössä veneilijöitä jotka ovatkin tarjonneet omia isompia veneitään seuran peruskurssien avovesiin ja juhannus sekä kesäleirin käyttöön.

Tämän johdosta olen itse hyvin vahvasti sitä mieltä että meillä on sanotaanko sitten strateginen päätös miellettävänä. Päätöksen taustalla on tarve saada kerättyä seurassa rahaa Puntti II :sen hankintaan. Tämän toin esille myös syyskokouksessa.

Jotta pääsemme tuohon tulee meidän varautua siihen, että lähdöistä ja leireistä on saatava jonkin verran tuottoa. Tuoton keräämisen tarkoituksena on siis kerätä Nousulle rahaa pesämunaksi uuden tukialuksen (also known as "märkä unelma") hankintaan Fasterin rinnalle.

Tähän liittyen teimme syyskokouksessa päätöksen korottaa Nousun jäsenmaksuja ~10 eur aikuisilta ja ~5eur lapsilta / vuosi.

Lisäksi tullevat Nousujen hinnat nousemaan hiukan. (Eli ny kaikki ostamaan vanhoja Nouskortteja sillä matkojen hinta on Nousuja/matka ei Euroja/matka  Näin kaikki jotka ostavat Nousukortteja nyt matkustavat vanhoilla hinnoilla vielä piitkään.)

Henk koht ajatukseni uuden hinnoittelun osalta on sellainen että:
- Nousun hinta on n. 10-12 Euroa
- Nousuja myydään esim luokissa
   5 Nousua = 60 ~12€/Nousu
   15 Nousua = 165 ~11€/Nousu
   30 Nousua = 300Eur ~10€/Nousu
Siis hintarakenne tulisi edelleen olemaan sellainen, että kun ostat isomman määrän Nousuja saat ne hiukan halvemmalla, näin halutaan edelleen tukea aktiivista sukeltamista.

Minimi lähtijämäärä jolla vene lähtee viikkolähdölle on edelleen 4 henkilöä tai maksu 4stä henkilöstä.

Uusi asia, jota tulen hallituksessa esittämään on, että tuomme vyöhykehinnoittelun meidän viikkolähdöille. Tämä tarkoittaisi, että viikkolähdöillä meillä olisi 3 vyöhykettä. Esim 7,5 15 ja 22,5 merimailia joista veloitukset olisi 1Nousu / henkilö / vyöhyke.

Toinen uusi asia olisi että jos joku haluaisi omiin tarkoituksiinsa käyttää venettä tehdään tuostakin mahdollista hinta nuppiluvun mukaan ja minimiveloitus siis tuo 4 Nousua / henkilö / vyöhyke.

Kolmas uusia asia on että laskemme myös hinnan sille jos tuota venettä sitten ajaa pidemmälle kun Porkkalaan, eli veloitus perustuisi ajotunteihin jotka rinnastuu tuohon vyöhykehinnoitteluun.

Leirihinta olisi 2 tai 3 Nousua / päivä ja leirillä pullotäytöt kuuluvat leirihintaan kuitenkin siten korjattuna, että tuodaan tuo vyöhykehinta mukaan kun mennään pidemmälle. Tämä siis tarkoittaisi että perushinta on 2 Nousua ja jos kohteet ovat pitkällä olisi maksimiveloitus siltä päivältä 3 nousua / henkilö.

Noita uusia asioita nyt vielä punnitaan mutta hehtaaripyssykuva olisi tuon suuntainen.

Tänne loppuun vielä huomio. Nousu ON edullinen seura ja PYSYY edullisena seurana!

Realiteetti kuitenkin on että kehittyminen seurana vaatii panostuksia meiltä kaikilta ja kun pidämme kirkkaana mielessä sen mihin suuntaan kuljemme
http://www.nettivene.com/moottorivene/alumiinivene/340851
ei sen pienen hinnankorotuksen nieleminen ehkä sittenkään ole niin vaikeaa
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2010, 11:06:27 kirjoittanut M2_Trick »

Vilho

  • Luolatiimi
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • *
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #1 : Marraskuu 11, 2010, 12:29:08 »
Niin ja ei sukeltava kippari ei myöskään maksa mutta jos kippari sukeltaa niin kippari maksaa...

Onko pelkoa että kippareita ei tämän jälkeen löydy riittävästi?
Olisiko kipparille 1 nousun alennus sopiva?

Vilho

antti

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1047
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #2 : Marraskuu 11, 2010, 13:09:47 »
No sinällään itsellä on ajatus että kippari ei maksaisi tai ainakin tulis se ale mutta noita muotoilaan vielä...

Tuo kaikki maksaa tuli ehdotuksena toisaalta :)

Voisiko sellainen toimia että kipparia saa lahjoa päästäkseen haluamalleen kohteelle?
Parhaat eväät tai kuka eniten maksaa tms. rules?

JSe

  • Kouluttajat
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
  • Viestejä: 91
  • Oma teksti
    • Profiili
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #3 : Marraskuu 11, 2010, 15:19:03 »
Voisitko kertoa vähän mitä nuo kaavaillut vyöhykkeet pitävät sillään käytännön kohteiden muodossa.

GA, Coolaroo, Tiilihylky, syskonen, herrökoppen ...


hannu__h

  • DM
  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • ***
  • Viestejä: 234
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: DM
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #4 : Marraskuu 11, 2010, 17:14:26 »
entäs tekkipekki naiset?  ;D
Hannu Heljala ät gmail piste com

JSe

  • Kouluttajat
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
  • Viestejä: 91
  • Oma teksti
    • Profiili
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #5 : Marraskuu 11, 2010, 17:40:13 »
Jos saan hieman kommentoida näitä

Tällä hetkellä tilanne voi näyttää siltä että olemme hankinnoissa painottuneet tekniikkaan. Tämä johtunee siitä että
a) hallituksessa on väkevähkö edustus teknisemmän suunnan kulkijoista
Siis hallitus edustaa vain itseään ei koko seuran jäsenistöä, vai tuliko lukihärö 

b) muut tarpeet on seurassa aika hyvin tyydytetty
Onko, saanen olla erimieltä.
1) Mieliaiheenihan on että ilmahuollon saatavuus on MINUSTA surkea. Ainoa vastaus tähän minulle on ollut yritä päästätäyttäjä rinkiin niin voit täyttää "milloin" haluat, onko tämä vastaus myös muille sukellusta ei niin aktiivisesti harrastaville (täyttäjä rinkiä voidaan siis kasvattaa vaikka kuinka suureksi) ?
2) Pääsääntöisesti seura järjestää lähtöjä VAIN P1 tasoisille sukeltajille (ok muuta P2 tason keikka kesässä voi olla), loput niin sanottuja tekki lähtöjä (eli kohteet tyyppiä Sundborg, Eira, Alga ...).
3) Tuon veneen kokoluokka ja varustelu viittaa vahvasti siihen että tuo Tekki-painotus vain lisääntyy, vai ?
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2010, 16:07:20 kirjoittanut M2_Trick »

Kari M.

  • DM
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1031
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #6 : Marraskuu 11, 2010, 22:17:00 »
a) hallituksessa on väkevähkö edustus teknisemmän suunnan kulkijoista

Siis hallitus edustaa vain itseään ei koko seuran jäsenistöä, vai tuliko lukihärö 

Niin samalla tavalla Suomen hallituskin ajaa kansan kokonaisparasta ja kansanedustajat edustavat kansaa. Tulikohan minulle kirotusvirhe tähän.

Lainaus
loput niin sanottuja tekki lähtöjä Sundborg, Eira, Alga ...).

En ole kyllä koskaan tähän mennessä päässyt seuran torstai-lähdöillä näille kohteille. Aina olen käynyt omatoimisesti. Viikonloppuna on muuten taas mahdollisuus päästä sukeltaa Prediumissa omatoimilähdölle, vink vink... mun tekis mieli käydä katsoo Tvärminen matalia lautakasoja mihin merimuseon www-sivuilta löytyy paljon uusia minulle tuntemattomia kohteita, mut kyllä Eirakin käy.

Lainaus
3) Tuon veneen kokoluokka ja varustelu viittaa vahvasti siihen että tuo Tekki-painotus vain lisääntyy, vai ?

Merelle ei kannata lähteä jos on huono keli, mutta joskushan sitä sää muuttu huonompaan suuntaan aika äkkiä. Joku vene tarvitaan sukeltamiseen ja fasteri on hyvä jos merellä välillä on keliä. Fasterissa on leikkavampi pohja ja sillä pääsee takas satamaankin ilman munuaisten hajoamista. Pikkuvenehän se on kun on 6,1m pitkä, mutta toiveena on kai ollut, että kyytiin mahtuu jopa 8 sinkkupullosukeltajaa. Joka on sitten aika ahdasta, oli veneessä sitten miten päin vaan. Fasterissa ei pääse samalla tavalla nautiskelemaan leppoisasta maisemien ihailusta kuten Pundessa, mutta nykyään lähes kaikilla on kiire sukeltamaan ja takas himaan katsomaan BigBrotheria.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 12, 2010, 15:47:07 kirjoittanut M2_Trick »

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #7 : Marraskuu 11, 2010, 23:42:00 »
b) muut tarpeet on seurassa aika hyvin tyydytetty
Onko, saanen olla erimieltä.

Syyskokouksessakin oli juttua että uudet näkökannat olisi tervetulleita. Mielelläni kuulisin ehdotuksesi
mikä mielestäsi ei ole kohillaan. Hallituksellekkin saa vapaasti ehdotella asioita, jos emme tiedä
mikä jäsenistön mielestä mättää, niin emme voi myöskään suunnitella parannuksia. Eli sana on vapaa joko
palstalle, jos haluaa jotain yleisemmin käsitellä tai suoraan hallitukselle  :)


1) Mieliaiheenihan on että ilmahuollon saatavuus on MINUSTA surkea. Ainoa vastaus tähän minulle on ollut yritä päästätäyttäjä rinkiin niin voit täyttää "milloin" haluat, onko tämä vastaus myös muille sukellusta ei niin aktiivisesti harrastaville (täyttäjä rinkiä voidaan siis kasvattaa vaikka kuinka suureksi) ?

Eli esimerkiksi tämä, miten ilmahuolto voitaisiin mielestäsi paremmin järjestää?

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #8 : Marraskuu 12, 2010, 07:32:02 »
Laitan nyt tänne saman mailin minkä lähetin viimeviikolla hallitukselle noista veneen käyttömaksuista.
Eli itse olin (ehkäpä vieläkin) sillä ajatuksella, että toimitaan kuten keskiuudenmaan sukeltajat,
eli käyttäjät maksaa polttoaineet, seura muut. Mielestäni heillä on erittäin toimiva malli, oikeudenmukainen,
ei tule epäselvyyksiä kuka maksaa mitä jos maksaa niin lähteekö sittenkään nousuja ja missä menee
mikäkin raja. Hillitsee hyvin myös kaasukahvaa.
Koska en jaksa uudestaan kirjoittaa mitä silloin kirjoitin niin heitän sen tohon alle kokonaisuutenaan.

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #9 : Marraskuu 12, 2010, 07:47:24 »
Moi!
 
Ennen kuin alat lukemaan niin hae jääkaapista kolaa ja kaapista sipsejä ja ota rento takakeno :-)
 
Meidän pitäisi päättää veneen x hinnoittelu tässä pois alta. Mielellään otan
muitakin laskelmia vastaan.
vaihtoehto a) Alunperin olin sitä mieltä että veloitetaan käyttäjiltä bensat.
 
ehdotettiin myös vaihtoehto b) otetaan käyttöön vyöhyke hinnat
 
Ennen kuin esitän omat laskelmat niin muutama sana hinnoittelusta. miksi alunperin mietin vaihtoehtoa 1
oli se että tällä tavoin ajatellen mitä kautta hyvänsä, matkan pituudesta huolimatta, käyttö on kohtuuhintaista
käyttäjälle ja Nousulle.Päädyttiin mihin ratkaisuun hyvänsä niin tuon periaatteen pitää edelleen toteutua. Liian korkeaan hinnoitteluun ei
voida lähteä tai ollaan tilanteessa peltivene, kukaan ei sitä halua käyttää. Tuo vene saadaan niin halvalla että sen
kuoletukseen ei ole tarvetta koska viidenkin vuoden päästä olen saletti että saadaan takas aika sama summa.
Jos halutaan havitella jossain vaiheessa vieläkin rouheempaa venettä niin sihen kerätään rahaa muuta kautta.
Se että puntti myydään on tavallaan jo sinällänsä sijoitus. Nousulle jää varmaan ainakin väh. 2000E enemmän kassaan vuodessa (korjaukset ym.),
näin se vaan on koska se on rahareikä. Jokainen voi tehdä laskelmat kun katselee veneiden tuottoja ja menoja.
Toinen mistä nousulle alkaa kertyä rahaa on tuo jäsenmaksun korotus. Sehän tehtiin juuri venekaluston hankintaa varten.
Siitä kertyy äkkiä toinen 2000E/vuosi. Eli kokonaisuutenaan nousulle alkaa vuositasolla jäämään noin 4000E enemmän
rahaa kassaan tän venepäivityksen ansiosta. Tän kaiken valossa pyritään edelleen siihen että nousuilla katetaan
bensat+ jotain muuta pientä.
Toinen syy miksi näin haluaisin on se että me olemme sukellusseura ja aktiivisia jäseniä on syytä tukea ei rankaista.
Hyvä esimerkki tästä on esim. toi paineilman hinnoittelu, 50E on max. veloitus. Ylitykset ei varmaan hirveesti tee
mutta se on ollut kiva mainostaa Nousuakin että miksi ei liittyä seuraan, koska tällä tavoin tuetaan aktiivisukellusta.
Jos palataan vielä tohon venehinnoitteluun niin jos ollaan tekemässä joku ohjelman pätkä noista käytöistä, varauksista
ym. (mikä olisi aivan loistava ja tarpeellinen juttu) niin toivoisin siihen erästä ominaisuutta. Siihen laitettaisiin lähtijämäärä,
vaikka sit viimemetreillä muuttuu niin sen vois sit korjata ajantasalle. Tällä tavoin pystytään kartoittamaan käyttäjämäärä
mutta itseä kiinnostavin kohta, nähdään vuositasolla todellinen käyttäjäluku minkä perusteella helposti päästään käsiksi
siihen paljonko on tuloja ja menoja. Siis jatkossa kaikki maksaa saman, myös kippari. Enää ei ole sitä roudausta
nousukeskukselta mistä aiemmin palkittiin. Jos venettä jonnekkin siirretään niin silloiset käyttäjät keskenään sopii
miten kuskille korvataan, ei nousun kautta. Mutta ei tohonkaan ton enempää mutta toi olisi pääperiaate.
 
Mut sit mutkan kautta laskelmiin, edelleen saa esittää myös omia ajatuksia.
 
Veneen kulutus on noin luokkaa 1l/maili kohtuu kaasulla 23solmua. Siitä on ihan testejäkin mutta ennen kuin otetaan
kuorma lisäys esille niin en usko että sillä on kauheeta merkitysä tuohon. Se vaan on jännä että miltei venetyypistä
riippumatta (siis perusveneet) niin tuohon lukuun ne vaan päätyy. Eri asia jos niin raskas kuorma että ei nouse kunnon liukuun.
Kunnon liukuun kun nousee niin vastus on kuitenkin niin kevyt että se ei hirveesti vaikuta. Taas jos paljon sukeltajia myös nousuja kertyy
enemmän. Otetaan esimerkkinä Merkun vene.
Koko on samaa luo, pikkaisen isompi kone. Kulutus noin 1l/maili, minkä Merkku arvioi tuonkin kulutukseksi. Merkun veneellä tuohon päästään
yhtäläillä tuolla "sukeltajakuormituksella".
 
Tossa yksi testi
 
http://venenetti.fi/jutut/evinrude-e-tec-150-mercury-verado-150-suzuki-df150
 
 
Nyt kun esitetään noita maileja niin hinnoittelu on jokaiselta ALKAVALTA vyöhykkeeltä eli pitkässä ajanjaksossa veloitus on korkeampi kuin tuo
max raja. Selvennyksenä 2nousua on 7,5-15 mailia eli keskiarvoksi muodostuu noin 11 mailia, mikä on merkitsevä tuoton kannalta.
Eli polttoaineen kulutusta ei voi laskea 15mailin mukaan vaikka sinne asti toi hinnoittelu toimii.
 
Jos oletetaan että toi vie pikkaisen enemmän esim. 1,3l/maili ja vyöhykkeeksi otetaan 1 nousu/7,5mailia, siis 7,5 mailin päässä kohde joten ajoa yhteensä 15mailia.
 
Kulutus on ENIMMILLÄÄN matkasta johtuen 19,5L. Polttoaineen hinta n. 1,6E/l eli maksimissaan bensat maksaa 31,2E. Nyt kun otetaan huomioon toi että
aina ei ajeta sitä maksimia niin todellisuudessa bensat maksaa vähemmän.
Mitäs nousu nykyään maksaa? Luokkaa 7,5E?? Eli minimi tuotto neljällä sukeltajalla on 30E.
Koska siis ei ajeta maksimi määrää niin toi kattaa tuon polttoaine kulun.
 
Kun tässä kuitenkin mennään "pahimmassakin skenaariossa" luilleen, niin toi on ihan toimiva kun eikö se kumminkin ole aina Nousussa ollut
veneissä periaatteena että hinnoittelulla pyritään keräämään vain polttoaineet. Kuten aiemmin totesin eräs tukimuoto aktiiveille.
Veneeseen kun menee sinkkusukeltajia 8kpl niin sit ollaan jo reilusti voiton puolella jos enemmän kuin 4 osallistuu.
Sinällänsä toi vene on kaikkineen aika huotovapaa eli muita kuluja ei nyt niin järjettömästi ole vakuutus, laituripaikka ja tollasta.
 
Monelta kantilta mielestäni toi 7,5 mailia on hyvä ja sitä en hirveen mielellään muuta, mutta
erästä vaihtoehtoa olisi syytä harkita. Mitä jos nostetaan nousun hintaa? Pyöreesti siten että myydään vain yhden hintaluokan korttia esim 15 nousua
ja sen hinta on 150E tai 10 nousua 100E. Nyt kun on vain yksi venetyyppi niin hinnoitteluajattelun ei pidä kohdistua kuin siihen.
Tämä mahdollistaisi senkin että nyt voitaisin markkinoida nousukortteja vanhaan hintaan veneen rahoitusta varten. Tossa olisi niin hyvä porkkana
että kortteja varmaan menee paljon kaupaksi. Tossahan kannattaa ostaa niitä nippu ja myydä ensivuonna peruskurssilta valmistuneille ;-)
 
Mut jos on jotain omia ajatuksia niin miettikää ne kunnolla monelta taholta ja esittäkää ne. Tossa oli vaan pähkinän (sanoisinko kookkos) mitä itse tosta
olen miettinyt. Muutenkin mielummin lähtee näin liikkeelle jotta vene saadaan aktiivi käyttöön niin sit kun vuosi on kulunut niin voi tehdä tästä tilinpäätöksen
ja nähdään todelliset luvut, jos saadaan nyt sellainen kalenteri mihin merkataan osallistujamäärät.
 

T:Tero


Sit oli pari mailia välissä jossa olin sitten ajatellut JOS vyöhykeveloitus niin 10 mailia sopii kohteille paremmin niin:




Ja vielä 1 jalostus tuohon ajatukseen. Et aletaan myymään noita 10E/nousu hintaisia kortteja.
Eli siinä tapauksessa toi matka kohteelle olisi aina alkava 10 mailia.
Tänä vuonna (tai kuukauden sisällä) kortteja saa vapaasti ostaa nykyisellä hinnastolla (etu ensivuodelle olisi nyt ostetulla kortilla 2,5E/lähtö, menee kaupaksi kuin häkä ;-)  ) ja ensi vuonna ne sit on se 10E/nousu
korttityypistä riippumatta. Mun mielestä hieman hölmöä että 12 eri hinta luokkaa ja sit voi voittaa tyyliin 30 senttiä/lähtö??
kun kaikki sukeltamisen muut kulut ja varusteiden uusinnat laskee niin sukellus nyt aina maksaa vähintään 30E, ni sit 0,3E säästö ja mietitään kaikki hintaluokat uusiksi... :-D
 
Mut siis tää 10mailia voisi noihin lähikohteihin tuoda selkeyttä. Tällöin tuo 1 nousu kattaisi hylyistä esim. GA, Coolaroo nipin napin
rajoille menisi folkkari, tiilihylky, könäri jne.. Olisi peruskurssin käynneillekkin sit laaja tarjonta 10E/lähtö hintaan.
Muita kohteita niin tossa arvioiden hylyt.netin tarkasta merikartasta ;-) niin 2 nousua olisi sit esim. linjatauluhylky, idässä taas
tuommoinen rajatapaus mut mun mielestä Alca viel menis vaikka taitaa mennä mailin pari yli.
3 nousua olisi sit esim. sundsborg, klasu ym
 
Voisi tehdä kanssa sit jo valmistakin listaa niin ei tarvi arpoa kipparin tai muidenkaan kuinka mistäkin veloitetaan.

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #10 : Marraskuu 12, 2010, 08:02:18 »
Lopuksi.
Eli kun noita kaikkia on miettinyt eri kanteilta niin se malli että vene otetaan käyttöön tankattuna ja palautetaan tankattuna,
omasta pussista on kyl selkein. Mielellään luen muidenkin mielipiteitä niin saadaan mahdollisimman laaja käsitys.
1 minkä takia haluttiin vyöhyke ajattelu oli se että joidenkin mielestä kaikilla on niin kiire että venettä ei jaksa tankkaa
reissun jälkeen. Kun sitä olen tarkemmin miettinyt niin se ei ole kyl hyvä peruste. Jos edelliset on tehnyt pari lyhyttä reissua ja ei ole
tankannut niin seuraavat mitkä lähtee pidemmälle joutuu sen tankkaa sit 2 kertaa. Eli jokaisen reissun jälkeen se tankattaisiin.

Nyt kun nousuja on vielä jäljellä niin vielä eräs malli esim. ensivuodeksi olisi, väliajan malli, eli saa käyttää joko nousuja tai kustantaa
polttoaineet. Jos tuon "väliajan" jälkeen on vielä nousuja niin sit seura kuittaa ne pois. Esimerkkinä.

Irene

  • Kouluttajat
  • Mikä kirjallinen ihanuus maailmaa on kohdannut!
  • *****
  • Viestejä: 3024
  • Oma teksti
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #11 : Marraskuu 12, 2010, 09:51:51 »
Lopuksi.
Eli kun noita kaikkia on miettinyt eri kanteilta niin se malli että vene otetaan käyttöön tankattuna ja palautetaan tankattuna,
omasta pussista on kyl selkein. Mielellään luen muidenkin mielipiteitä niin saadaan mahdollisimman laaja käsitys.
1 minkä takia haluttiin vyöhyke ajattelu oli se että joidenkin mielestä kaikilla on niin kiire että venettä ei jaksa tankkaa
reissun jälkeen. Kun sitä olen tarkemmin miettinyt niin se ei ole kyl hyvä peruste. Jos edelliset on tehnyt pari lyhyttä reissua ja ei ole
tankannut niin seuraavat mitkä lähtee pidemmälle joutuu sen tankkaa sit 2 kertaa. Eli jokaisen reissun jälkeen se tankattaisiin.

Nyt kun nousuja on vielä jäljellä niin vielä eräs malli esim. ensivuodeksi olisi, väliajan malli, eli saa käyttää joko nousuja tai kustantaa
polttoaineet. Jos tuon "väliajan" jälkeen on vielä nousuja niin sit seura kuittaa ne pois. Esimerkkinä.

Sitten jos leirejä ajatellaan järjestää, pitänee leiripäällikön osata laskea etukäteen bensan kulutukset, jotta voi ilmoittaa etukäteen summan, joka peritään leiriltä. Mielestäni  leireillä on liian paljon hässlinkiä, jos jokainen päivän reissu lasketaan saati peritään erikseen päivän aikana, ja sitten kauppareissut ja siirtoajot pitäisi saada jyvitettyä kaikkien osallistujien pusseista.
tee niin kuin sanon, ei niin kuin minä teen

Kari M.

  • DM
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1031
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #12 : Marraskuu 12, 2010, 10:42:35 »
Lopuksi.
Eli kun noita kaikkia on miettinyt eri kanteilta niin se malli että vene otetaan käyttöön tankattuna ja palautetaan tankattuna,

Olikse fasteri tarkoitus laittaa kelluu johonkin Laruun? Että onko siellä huoltoasemaa ja miten se on auki? Esim Puotilassa Seo ei ole auki kuin vasta klo 11 joten viikonloppuisin joutuu venaa aika kauan että saa aamulla tankattua ja viikkolähdöillä iltaisinkaan ei onnistu tankkaa. Liuskeluoto on aika lähellä, tosin, joten siellä käy kortillamaksu vaikka asema olis kiinnikin. Kanisterirumba täyttöihin on aika epämiellyttävää, mutta jos ei muuta tapaa ole niin käyhän sekin. Ja polttoaine on halvempaa maa-asemilla.

Kari M.

  • DM
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1031
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #13 : Marraskuu 12, 2010, 11:17:25 »
Veneen kulutus on noin luokkaa 1l/maili kohtuu kaasulla 23solmua. Siitä on ihan testejäkin mutta ennen kuin otetaan
kuorma lisäys esille niin en usko että sillä on kauheeta merkitysä tuohon. Se vaan on jännä että miltei venetyypistä

Jonkun verran painolla on vaikutusta. Mulla kulkee busteri tyhjänä 30solmua/3500kierrosta, 4 sukeltajaa raskaassa varustuksessa 25solmua/3500kierrosta. Ja tyhjänä 20solmua/4600kierrosta kun pohja on täynnä näkkiä. huiput on normaalisti tolla 4 lapasella reilu 40solmua/4600kierrosta.

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #14 : Marraskuu 12, 2010, 17:12:52 »
Moi kaikki,

Tässä keskustelussa tuuletetaan siis kaikkia mahdollisia asioita jotka liittyy siihen mihin suuntaan Nousun tulisi liikahtaa seuraavien vuosien aikana.

Kehityslinjoja on monia ja toivommekin kaikilta jäseniltä kannanottoja suuntaan tai toiseen muun muassa sen suhteen halutaanko seuralaisten käyttöön myös isompi tukialus vai mennäänkö eteenpäin vain pikkuveneen voimin.

Eli ottakaa kantaa kertokaa mielipiteenne. Tässä puntaroidan tulevan kannalta isoilla asioilla ja haluamme hallitukselle laajat evästykset jotta saamme niistä puntaroitua sen hyvän kultaisen keskitien.

Mitä henkilökohtaisesti olen kuullut useiden jäsenten mielipidettä niin tähän mennessä kellään ei ole kiinnostusta isompaan alukseen.
Sen ylläpitäminen on kallista, se maksaa sikana, sen takia nousut nousisi paljon, muutenkin polttoainetta menee niin paljon että nousut nousisi huomattavasti,
neljän koplan lähdöt ei olisi mahdollista jos meinataan polttoaineet kuittaa tai nousun hinta olisi vieläkin korkeempi ym.
Myös henkilökohtainen mielipide on että kyl Fasteri riittää. Tietenkin jos joku hyväksyy yllämainitut muutokset nousun hintaan niin voi esittää toiveen
"isosta" aluksesta. Tämän takia ei Fasterin hinnoittelussa ole syytä huomioida mitenkään seuraavaa venettä.
Muistaakseni kaupungin tuki on luokkaa 200E ja myöskään se ei saa vaikuttaa päätökseen miten polttoaineet maksetaan.
Mut tossa hieman epäiltiin että nousun hallitus ajaa omaa asiaa ja nyt saa vapaasti esittää omia näkemyksiä tai toiveita,
muuten täs edetään siten että hallitus sit vaan päättää asian ja muiden on se hyväksyttävä.
Taustalla kyllä käsitellään jatkuvasti tätä mut tänne voi sit esittää toiveet mitä päätöksessä yritetään huomioida :-)