Kirjoittaja Aihe: Faster 610...  (Luettu 48633 kertaa)

Kari M.

  • DM
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1031
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Faster 610...
« Vastaus #45 : Marraskuu 11, 2010, 12:32:37 »
Tuo Patrickin viestin viimeinen linkki oli hyvä :=)
Asia mikä pitäisi saada jotenkin järjestykseen olisi etukäteen laaditut kohde-ehdotukset viikkolähdöille. Kun kipparit kuitenkin joutuvat etukäteen valitsemaan ajopäivät, niin olisi hyvä, että olisi tiedossa  myöskin kohteet (ja kohteen vaativuus P1,p2,p3, tekki).
Eli jo vuoden alussa olisi "jossain" näkyvillä lista eri viikkolähtöjen kohteista ja vaativuusluokka.
Sitten kun selviää todellinen ajopäivän sää ja onko listassa olevalle kohteelle mahdollista päästä, niin voidaan ottaa käyttöön varasuunnitelma.
Tällä on myöskin vaikutusta kipparointiin.  Mikäli valittu kohde on laadultaan sellainen, että kipparin sukellusluokitus ja mielenkiinto ei riitä, niin syntyy tilanne missä kyydissä olisikin yksi ei sukeltava (ja käsittääkseni maksava sammakkoihminen).
Tässä tilanteessa tulisi sitten häslinkiä ja kipparivaihdoksia.
Toinen puoli on myöskin se, että kaikki eivät ehkä halua lähteä aina lähteä 3-Nousun keikoille ja  aina samalle hylylle.
Vuoden alussa voisi tehdä suunnitelman, mitkä "hylkiöt" haluaa pongata.

Toivottavasti ajatukseni selviää tuosta...
t: Kalevi



US:ssä on mahdollista myös tehdä retkikalenterin ulkoisia lähtöjä. Tämä on mm. hyvä P3-lähdöissä, koska kohteet ovat yleensä keliherkkiä ja sääolot selviävät varmistuvat yleensä vain lähellä h-hetkeä. Eli kippari ja riittävä porukka kasaan tarjoamalla reissua 2-3 päivää etukäteen niin kaikilla on mahis osallistua. Tosin tämä konsepti ei ole kovin hyvin toiminut koska kipparit tuppaa passivoitumaan ja ajamaan vain ennakolta sovittuja reissuja. Mut ainakin on mahis katsoa ikkunasta ulos ja lähteä merelle jos siltä tuntuu.

JSe

  • Kouluttajat
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
  • Viestejä: 91
  • Oma teksti
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #46 : Marraskuu 11, 2010, 15:17:31 »
No, koska näyttää siltä että tuo tekki kehistys on juuri sitä mitä sen oletinkin olevan.
Pitänee todella harkita onko tämä minulle sopiva yhteisö sukellusten harjoittamiseen.
Toisaalta tuota samaa suuntaus näyttä olevan käynnissä myös sukeltajaliitossa.
Se mitä tästä seuraa on että pitänee siirtyä siis kannattamaan tuota aikaisemmin paljon parjattua toista koulukuntaa, johon tämä tekki innostus on iskenyt vain vähän, onko se hyvä vai paha päätelköön jokainen itse.


hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #47 : Marraskuu 11, 2010, 18:29:51 »
Tikkaita ovat tehneet sukeltajille ennekin ja samalla konseptilla.

Veneen vasempaan perälaitaan ja kaide koneen puolella...

Tai siis kun katsotaan perästä keulaan niin oikealle laidalle. Vasemmalla
oli veneeseen aikoinaan tehdyt tikkaat joita voidaan myös käyttää hyväksi.
Jos esim. ei jaksa laitepaketin kanssa nousta niin ilman laitepakettia niitä
pitkin pääsee saman aikaisesti ylös kun toiselta puolelta noustaan tai
nyt ihan  mitä tahansa käyttöä. Mut periaatteessa on kahdet tikkaat mitä
pitkin päästään ylös.

Ei mun mielestä tässä mitään tekki linjaa vedetä täs veneessä. Tää mahdollistaa
ihan samat kyl P1 lähdöille. Toi viistokaikuhan olisi mitä mainioin laite myös
jos joku luoto näyttää "epäilyttävältä" et mitä löytää esim. alle 20m syvyydestä.
Tai sit vaan kauniina kesäpäivänä köröttelee hiljaan merellä, ilman mitään kiirettä.
Listaamattomia hylkyjä siellä on pilvin pimein.
Monet tossa on todenneet että aktiivisimmat sukeltajat suuntautuu tekkisukeltaniseen.
Mutta niin se vaan yleensä menee. Harvemmin on P1 tai P2 tason aktiivista sukeltajaa.
Vuosi sitten valmistuneelta P1 kurssilta ei montaa sukeltajaa jäänyt nousuun, olisiko ollut 2,
ja nyt molemmat ovat jo edenneet asteelle että seuraava kurssi on joku trimix kurssi.
Nälkä kasvaa syödessä ja hieman syvemmältä löytyy todella hienoja hylkyjä. Siinä
mielessä itämeri on antoisa. Mutta kyllä näissä kaikissa hankinnoissa on ajateltu
sitä että mikä on toimivin ratkaisu Nousulle. Tää vene on vaan niin loistava ja varmasti
palvelee Nousua kaikkien kannalta parhaiten  :)
Ja tavallaan toi voi tuottaa lisää aktiivisia jäseniä nousulle. Kun on valmistunut peruskurssilta
niin puntilla saavutettavat kohteet on aika pian käyty läpi. Lisäksi ne rojoittuu aika lähelle
rantaa, monasti esim. tuulten takia. Mielellään sitä näyttää peruskurssilta valmistuneille
hieman kirkkaampia vesiä ja vaihtelevia kohteita. Monet varmasti arvostavat sitäkin että
myös kotiin pääsee aiemmin.

Toi oli ihan hyvä toteamus tekkeilystä esim. toi helium täyttöjärjestelmä. Olisiko maksanut noin 1600E-2000E.
Tämän helikkarinkiläiset ovat itse maksaneet mut sen omistaa nousu. Eli rinkiläiset ovat
nousulle "lahjoittaneet" omasta pussista jokainen 200E mitä ei takaisin saa vaikka sukelluksen jättäisi.
Edelleen kaikki ketkä rinkiin liittyy maksaa 200E, mikä on nousulle sit puhdasta voittoa, noin suurinpiirtein.

antti

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1047
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Faster 610...
« Vastaus #48 : Marraskuu 11, 2010, 18:37:30 »

Vuosi sitten valmistuneelta P1 kurssilta ei montaa sukeltajaa jäänyt nousuun, olisiko ollut 2,


Menee aiheen sivuun mutta pakko korjata.
Kesän Hangon leirillä todettiin että läsnäolevista suurin osa kävi kurssin 2009 keväällä. Nimiä mainitsematta viisi oli samaan aikaan paikalla, se on aika hyvin. Tämän vuoden kurssilta aktiivisia tuoreita sukeltajia on vieläkin enemmän.

terv. Antti

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #49 : Marraskuu 11, 2010, 18:43:01 »
"Aktiivisilla" tarkoitan että sukeltaa suomessa ainakin +20 sukellusta/vuosi.
Voi olla että niitä on niinkin paljon ei ole vaan ollut sitten mun kanssa
samoilla reissuilla  :)

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #50 : Marraskuu 11, 2010, 18:53:54 »
Unohtu sanoa et varmistin eilen niin tossa on "ajotietokone"
ja siihen näyttöön saa sitten näkyviin realiaikaisen polttoaineen kulutuksen
mikä on mainio juttu.
Se moottori käyttää 1% seosta, kun kanssa jossain on mietitty paljonko vie öljyä.
Öljy säiliö on 5l. Bensa tankki oli 100l, eli saa aika monta kertaa tankata ennenkuin
pitää öljyä lisätä, tietenkin se pitää aina tarkistaa.

Kari M.

  • DM
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1031
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Faster 610...
« Vastaus #51 : Marraskuu 11, 2010, 22:21:59 »
Tikkaita ovat tehneet sukeltajille ennekin ja samalla konseptilla.

Veneen vasempaan perälaitaan ja kaide koneen puolella...

Oliko siihen tulossa jonkinasteista uimatasoa, että missä voi riisua räpylät ennenkuin tasapainoilee perän yli kyytiin? No onnistuneehan se ilmankin.

Kari M.

  • DM
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1031
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Faster 610...
« Vastaus #52 : Marraskuu 11, 2010, 22:24:05 »
Unohtu sanoa et varmistin eilen niin tossa on "ajotietokone"
ja siihen näyttöön saa sitten näkyviin realiaikaisen polttoaineen kulutuksen
mikä on mainio juttu.

joo, säästäväinen kippari ajaa optimikulutuksella.

Lainaus
Se moottori käyttää 1% seosta, kun kanssa jossain on mietitty paljonko vie öljyä.
Öljy säiliö on 5l. Bensa tankki oli 100l, eli saa aika monta kertaa tankata ennenkuin
pitää öljyä lisätä, tietenkin se pitää aina tarkistaa.

Ja luultavasti siinä on joku autoshutdown jos öljy loppuu. Ainakin ensimmäinen ja viimeinen sellainen...

Kari M.

  • DM
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1031
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Faster 610...
« Vastaus #53 : Marraskuu 11, 2010, 22:27:22 »
Tai siis kun katsotaan perästä keulaan niin oikealle laidalle. Vasemmalla
oli veneeseen aikoinaan tehdyt tikkaat joita voidaan myös käyttää hyväksi.

Ne oli ihan hyvä jättää siihen. Sellaiset tikkaat on kai pakollisetkin mistä pääsee kiipee veneeseen takas ylös jos tippuu laidan yli. Sukeltajantikkaat on varmasti kiinnitetty niin että niitä ei saa laskettua alas vedestä käsin.

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #54 : Marraskuu 11, 2010, 23:02:13 »
Tikkaita ovat tehneet sukeltajille ennekin ja samalla konseptilla.

Veneen vasempaan perälaitaan ja kaide koneen puolella...

Oliko siihen tulossa jonkinasteista uimatasoa, että missä voi riisua räpylät ennenkuin tasapainoilee perän yli kyytiin? No onnistuneehan se ilmankin.

Mun mielestä ei ollut tulossa. Jani on niin reilusti luvannut modata ja antaa ylimääräistä tavaraa et jos semmoisia tuntuis jossain vaiheessa
tarvittavan niin sit vois kaivaa kuvetta  :)
Ihan yleisesti todettakoon et me ollaan saatu tohon ylimääräistä varmaan 2000E edestä, jos edes riittää ja oikeesti taitaa mennä yli.
Muistaakseni pelkät tikkaat maksais 500E. Kuten Jani eilen totes niin saadaan toi koko paketti pelkän koneen hinnalla  :)
Uutena modattuna toi paketti olisi karkeesti 40 000E, nyt 17 500E  :D

Lauri

  • Satunnainen kirjoittaja
  • *
  • Viestejä: 17
  • Oma teksti
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P2, Nitrox
Re: Faster 610...
« Vastaus #55 : Marraskuu 17, 2010, 11:44:56 »
Kertokaahan nyt vielä mikä on tuollaisen veneen kantavuus? 8 henkeä ei oikein riitä vastaukseksi, kiloissa se yleensä ilmoitetaan. Fasterin sivuilla sitä ei kuitenkaan lue, mutta mm. veneessä olevassa kilvessä pitäisi lukea.

Henkilömäärä on yleensä saatu veneille katsomalla kuinka monta 75-kiloista standardi-ihmistä veneeseen menee niin että pysytään sallituissa rajoissa. Ehkä eväät mukaan luettuna, joten sallittu kuorma voi olla esim. 8*80kg. Ja tavaran kuljettaminen tietysti pienentää mukaan mahtuvien ihmisten määrää.

Tuon kuormitusjutun takia minusta vaikuttaa aika epärealistiselta väittää, että siillä voisi kuljettaa kahdeksaa laitesukeltajaa. Kahdeksaa snorkkelisukeltajaa kylläkin. Mutta esim. kun mun sinkkupullo + painot on yhteensä melkein 30kg, siihen muut kamat päälle ja vielä itsekin kyytiin, niin kokonaispaino lienee jossakin 120 kilon yläpuolella. Tekniikkasukeltajilla lienee rahtia vielä pajon enemmän? Tarkoittaisi, että laitesukeltajia ei tuollaiseen veneeseen voisi ottaa kuin ehkä viisi. Ellei se Faster ole nyt jotenkin ihan poikkeavalla tavalla mitoitettu.

Kuorman laskeminen on yleensä oleellinen juttu vakuutusten kannalta. Monet yhtiöt, elleivät sitten kaikki, suhtautuvat nihkeästi siihen jos vene vaikkapa uppoaa ylikuorman takia. Saataa olla muutkin vahinkotapaukset korvausten ulkopuolella ylikuorman takia, kannattaa lukea ne pienellä präntätyt jutut.

jekku

  • Vieras
Re: Faster 610...
« Vastaus #56 : Marraskuu 17, 2010, 18:14:00 »
Terve.

Jos tänne saa nyt kysellä, niin onko tuo kyseisen veneen/koneen kulutus testattu vai otettu jostain opuksesta?

itsellä on reilu metrin lyhyempi paatti ja reilusti pienempi kone (nelitahti) ja jos ottaa nyyttiä kyytiin, niin se kulutus pompsahtaa kovempiin lukuihin... (kuin ilmoitettu)

mutta voihan tuo kulutus pitää paikkaansa.

Timo  ::)

ps. en muista oliko tämä ketju, jossa oli puhetta.  :P

Lauri

  • Satunnainen kirjoittaja
  • *
  • Viestejä: 17
  • Oma teksti
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P2, Nitrox
Re: Faster 610...
« Vastaus #57 : Marraskuu 17, 2010, 21:03:56 »
Osui silmiin toinenkin ongelmakysymys:

Ymmärsinkö oikein, että siinä veneessä on 150hp moottori? Valmistajan suositus näkyy olevan 90-135hp. Tehoreservistä ei yleensä merellä todellakaan ole haittaa, mutta vakuutusyhtiöt eivät pidä ollenkaan ylityksistä.

Esimerkin vuoksi lainaus Tapiolan venevakutusehdoista:

Lainaus
14  Venevakuutus ei ole voimassa
...
* mikäli valmistajan moottorisuosituksen maksimiteho on ylitetty.
Eli toivottavasti saadaan veneen mukana myös paperit, jonka mukaan siinä voi käyttää tuollaista tehokkaampaa konetta. Tai että löytyisi joku vakuutusyhtiö, joka ei välitä tuollaisesta tehojutusta. Muut vaihtoehdot ei oikein kuulosta hyviltä.

Sami

  • Puheenjohtaja
  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1883
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: CCR MOD2, CCR mine, NAUI Trimix II & M3
Re: Faster 610...
« Vastaus #58 : Marraskuu 17, 2010, 22:01:15 »
Moi,

Olivat valmistajalta kyselleet tota konehommaa ja uuteen malliin on tosiaan toi 135 hp maks, mutta aiemmin oli 150 hp 2007 malliin.



Sami

  • Puheenjohtaja
  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1883
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: CCR MOD2, CCR mine, NAUI Trimix II & M3
Re: Faster 610...
« Vastaus #59 : Marraskuu 17, 2010, 22:37:33 »
Niin tosta kulutuksesta vielä sen verran, että ei olla testattu kuormalla. Toi kulutus 1 L per meripeninkulma on valmistajan ilmoitus ja luin jostain testistä, että siihen oli päästy.

Tässä oli joku 2006 vuoden testi. Tosin tehty toisella veneellä. http://venenetti.fi/jutut/evinrude-e-tec-150-mercury-verado-150-suzuki-df150

Tossa lukee, että kone kestää hyvin kuormaa. Toki kulutus nousee isolla poppoolla tosta 1L, mutta en usko sen hirveästi nousevan jos vene menee hyvässä plaanissa. Joku puheli saman henkisen veneen vievän kovalla kelillä + 4 henk kyydissä n. 20% enemmän.