Paljonkohan tuo vene kuluttaa ja mitä lisäkustannuksia se tuo lähdöille?
Eikös se ole 2-tahti, eli veikkaisein että vienee varmaan 1litra/NM kun ajetaan taloudellisinta vauhtia. 95E on kai pyörinyt meriasemilla about 1,6eur litra, joten esim Larusta Coolaroolle ja takas omakustannushinta polttoaineille olis about 30eur. Mutta testiryhmällä varmaan on Fasterin nykyiseltä omistajalta faktatiedot. Sitten jos veneeseen tunkee 8 sukeltajaa tuplineen, niin tuskin nousee plaaniin ja kuluttaa paljon enemmän. Tai ei muuta kuin kokeilemaan

Olikos toi traileri vielä tasapainossa jos vinssitolpan siirti ihan eteen. Esim. mulla muuttuu traileri etupainoiseksi 100kg kun tolppaa siirtää 30cm eteenpäin normaalista aisapainopaikastaan. Jolloin ei ole enää auton perässä vetokelpoinen.
Itse olen ajatellut ottaa Ålandian venevakuutuksen, se korvaa mm. laiturissa tapahtuneet vahingot vaikka ei ole ollut tuulta yli 15m/s ja on voimassa ympäri vuoden veneillessä. Monella normivakuutuksella on talvehtimiskausi, jolloin ei korvaa vesillä sattuneita vahinkoja, ainoastaan telakointipaikassa. Ja ei tarvii hommata Trossia, koska vakuutus kattaa vesillä tarvittavat hinauksetkin. Mutta kannattaahan se ottaa tukeakseen meripelastusta. Tuota kautta kun se saa vielä puoleen hintaan. Mutta seuravakuutukset voi olla tietty vähän erilaisia, voi olla jotain lisärajoitteita.
Helpottaahan se iltalähdön tekoa, jos vene on laiturissa valmiina. Jää useamman tunnin säätö pois, kun ei tarvii hakea venettä NK:lta. US:n pikkuvenekokemuksista sen verran, että se toimii käytännössä Villingin yhteysveneenä, eikä sillä käy kun muutama henki parin kerran vuodessa sukeltamassa. Useimmat ovat niin mukavuudenhaluisia että haluavat vain valmiiseen pöytään ja sukeltaa Räpylällä.Mikäs siinä, aivot narikkaan ja rentoutumaan. Harrastuksista on tarkoituskin nauttia.
Sama homma on näkyvissä Nousullakin, että en ole saanut Nousulta juurikaan sukeltajia mukaan sukellusretkille mun omalla veneellä, kuin ainoastaan kerran keväällä. Siitäkin on eräällä piikki auki (kop kop tunnetko piston sydämessäsi

) Sitten kun Nousun nykyaktiivit lopettavat aktiivisukeltamisen, epäilen jos ei uutta voimaa löydy niin löytyykö Fasterillekaan sukeltajia. Mutta saahan sitä olla näin pessimisti näissä asioissa, sillä omasta näkökulmasta useimmilla on tosiaan pyrkimys siihen valmiiseen pöytään valmiilla kattauksella...

Komee peli toi faster on. Jos peltiveneestä heruu joku ropo niin se varmaan auttaa vähän rahoitusongelmien ratkomisessa. Tuolle Fasterille pitäis varmaan olla joku oma venevastaava, koska Puntin ylläpidossa riittää ihan tarpeeksi hommaa ja jos Faster on vesillä, niin se vaatii paljon ennemmän huoltotoimenpiteitä kuin tallissa seisottaminen.