Kirjoittaja Aihe: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...  (Luettu 1316 kertaa)

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #15 : Marraskuu 14, 2010, 13:26:20 »
Laitatko luvut viimeiseltä kolmelta vuodelta.
Nythän kaupunki on laskusuhdanteen aikana niitä rajusti nipistänyt.

Satu

  • Kouluttajat
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #16 : Marraskuu 14, 2010, 23:31:19 »
Älkää hyvät ihmiset lähtekö tuolle maksetaan rahalla -linjalle.

Minkä verran Nousu maksaa ja kuinka pitkälle sillä pääsee on hallituksen vapaasti päätettävissä, enkä siihen ota kantaa. 1 Nousu/ 7,5 mailia on ihan hyvä, kohtuullinen ja perusteltavissa, mutta niin on 1 Nousu/10 mailiakin. Riippuu tietysti siitä minkä verran halutaan tuottoa. Nahkoineen ei voi reissuja tehdä, koska uusikin vene voidaan ajaa karille pahasti tai kallis moottori laueta. Ja vene kuluu seurakäytössä. Peltivene on surullinen todiste siitä. Katsokaa vain vanhoja valokuvia.  Mutta se on laajempaa politiikkaa, kunhan muistatte ettei ole mitään syvää pohjatonta taskua, josta rahaa voi vaan ottaa jaettavaksi. Valitettavasti jokaikinen sentti tulee  seuralaisten taskuista, eli ihan niistä meidän omista taskuistamme!

Mutta rahalla maksamiseen liittyy niin paljon ongelmia ettei mielestäni missään nimessä siihen pidä ryhtyä! Tässä muutamia:

1) Ks Irenen lyhyt ja ytimekäs viesti alla.
- Leirivastaavan homma tulee täysin mahdottomaksi, kun se jo Nousujen kanssa puljatessa on haastavaa pitää kaikki pallot ilmassa. Rupea siinä sitten vielä laskemaan merimaileja, kuka oli milläkin matkalla mukana. Lisäksi pian tulee kysymys siirtokuljetusten maksamisesta saareen ja takaisin. Maksaako nekin leiriläinen kulutuksen mukaan, vai meneekö ne Nousun piikkiin. Ja siinä tapauksessa, mistä rahoista?
2) Vaihtorahan tarve.
- Kippariko tulee joka kerta paikalle mukanaan pussillinen kiliseviä kolikoita omaa rahaansa, jotta voi antaa rahasta takasin kun osa kuitenkin haluaa maksaa 20e setelillä? 
3) Bensamaksut kipparin omalta tililtä.
- Kuinka moni meistä oikeasti haluaa kuitata kerran viikossa omalta tililtään 50e rahaa, ja poistua paikalta 4 x 8,75e pikkukolikkoina taskun pohjalla kilisemässä?
4) Hinnoittelun epämääräisyys.
- Ei ole kiva rivijäsenen tulla paikalle tietämättä yhtään mitä reissu maksaa. Varsinkin jos pitää olla tasaraha. Mutta mikä? Kilisevä ja raskas kolikkopussi siis sielläkin taskussa?
5) Entäs kun veneen tankki ei olekaan täynnä liikkeelle lähtiessä?
- Kuka maksaa ja mitä ja keneltä perii rahat?

Tätä rahalla maksamista on kokeiltu aiemmin, ja silloin sentään oli Puntissa vaihtokassa Nousun rahoja. Eikä se toiminut silloinkaan.

Käytäntö toki toimii jos nelistään kaveriporukalla lähdetään kohteelle eikä ketään kiinnosta jos nyt jää muutaman euron miinukselle tai plussalla kaverille. Mutta nyt hallitus on tekemässä sääntöjä jotka koskevat 200 toisilleen osin tuntematonta sukeltaajaa, ei vain pientä kaveripiiriä parhaiten palvelevaa systeemiä!

Kalevi

  • Hallitus
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1060
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3, Rec.trimix, Adv.nitrox
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #17 : Marraskuu 15, 2010, 09:35:29 »
Moi !
Satu kirjoitti täyttä asiaa !
t: Kalevi

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Hinnoittelumuutoksia ja syitä...
« Vastaus #18 : Marraskuu 15, 2010, 10:13:18 »
Kiitos Satu kommentista  :)

Asiasta ei olla vielä istuttu alas ja mietitty kumpaakaan vaihtoehtoa suuntaan tai toiseen.
Vyöhyke on kaikille tuttu joten siitä ei enempää, tosiaan siinähän sit vaan vedetään tietyt rajat.

Tosta rahalla maksamisesta sen verran että tässä ei tarkoiteta käteisellä vaan tilisiirtona.
Eli miten me nytkin tehdään niin reissun jälkeen saa sähköpostin missä on tilinumero ja summa.
On sitten oman tilin kautta tai sit nousulla on tili jonnekkin lähi meriasemalle tai jotain.
Mut tälle tavalle on vaan myös hallituksen ulkopuolelta toiveita.
Eli se ratkaisee noi kolikko jutut.

Ton polttoaineen lisäksi olisi tarkoitus veloittaa 1 nousu. Jos Fasterilla tehdään suurinpiirtein sama sukellusmäärä
kuin nyt 150kpl. Siitä kertyy vuodessa nykyisellä nousun hinnalla 1125E jolla sit maksaa laituripaikkaa, vakuutusta ym.
Venekalusto on tähän mennessä ollut aika rahasyöppö. Tulot noin tonnin menot noin 3 tonnia. Sillä on myös iso merkitys
kassavirtaan ja mitä on sit muuten käytettävissä mahdollisiin korjauksiin sen lisäksi että olettaisin tosta 1125E jäävän yli.

Leireillä edelleen säilyis nousut maksuvälineenä.

Leirien lisäksi voitaisiin myös mahdollisesti harkita jotain muutakin missä nousut käy.

Mut tää on edelleen vaan yksi ajatusmalli. Kunhan päästään kokoontumaan ja
keskustelemaan kummankin puolen hyvistä ja huonoista jutuista niin kyllä
varmaan tosta saadaan toimiva, on malli mikä hyvänsä.

Tämä vaan välikommenttina kun varmaan moni miettii noita samoja juttuja,
niin miettii hallituskin  :)