Kesälomat vietetty ja kerkiää tähänkin taas hieman paneutua.
Näyttäisi kiinnostuneitakin löytyvän jo peräti 7 ja toivottavasti saataisiin
tätä sitten vietyä eteenpäin.
Täältä foorumilta löytyy varmaan enemmän tietoa ja saadaan paremmin
keskustelua aiheesta. Ainakin itselläni olisi muutama kysymys, mutta
sitä ennen vähän infoa asian etenemisestä yleensä.
Eli alunperin kun hallituksen kokouksessa tuossa alkukesällä tätä käsiteltiin
niin vaihtoehtoina oli että nousulle ostettaisiin uusi filtteri tai vaihtoehtona
Patrick toivoi että ostettaisiin heidän, eli nykyisen olemassa olevan ringin
filtteri. Päätettiin sitten kysellä ringiltä myyntihalukkuutta mutta ilmeni
että osa ei sitä halunnut sittenkään myydä ja lisäksi halusivat pitää
ringin pienenä, joten nyt vaihtoehtona on ostaa uusi filtteri, joka nousun
kannalta onkin varmaan järkevintä.
Alunperin kun asiaan tutustuin oli minulla vain käsityksiä siitä mitä
”isot pojat” oli kertonut filttereistä eli personalfiltter ei pidä happipuhtautta yllä
ja ainoa vaihtoehto on NS- Researchin filtteri.
Nyt kun olen pyörinyt eri liikkeiden sivuilla ja ollut joihinkin yhteydessä
niin olen hieman hämmentynyt kun kuitenkin tuota personalfiltteriä
myydään tuotteena mikä pitää happipuhtautta yllä.
Onko olemassa jotain standardia tästä aiheesta? Eli minkä tasoinen
suodatus katsotaan riittäväksi osapainetäyttöihin ja onko tuo
NS- Researchin filtteri enempikin käytössä laboratorio olosuhteissa, johon
nimikin viittaa? Siis filttereiden mersu ja riittäisikö Nousulle toyota

Siis itse olen täysin avoin kaikille vaihtoehdoille ja tämän tarkoitus onkin
enemmänkin herättää keskustelua ja samalla me tietämättömät voimme
oppia uusia asioita.
Kun olen ollut yhteydessä aiheesta sukellusluolan Jukkaan niin hän esim.
esitteli ”konttorilla” tuotteen mitä käytetään pitämään happipuhtautta
yllä eli mavotec:n filtterin. Hintaa sillä on n. 300E. Lisäksi siihen
voisi hankkia takaiskuventtiilin (muistaakseni siinä itsessäänkin taisi jonkinmoinen olla?) ja paineenpidätysventtiilin mitkä eivät montaa kymppiä olleet. Virtaama siinä oli 500L/min. Vaihtofiltterit olivat myös muutaman kympin kun NS-filtteriin ne on 300E ja itse filtteri käsittääkseni 1600E-1700E. Suodattimien vaihtoväli on ilmeisesti NS:llä pidempi. Tuossa on linkki
mavotecin sivuille jos joltain taittuisi Saksa ja voisi jotain arvoja muille kääntää.
http://www.mavotec.de/downloads/300filterundzubehoer.pdfLaitan tässä vielä yhden Jukan ja mun välisen mailin asian tiimoilta:
Moi!
Olemme etsimässä seuralle NS-filtteriä joka suodattaa ilmeisesti tarkemmin nuo
hituset pois. Ilmeisesti on olemassa myös personal filttereitä jotka
suodattaa vain hieman karkeampaa tavaraa. Elikä oliko nämä ns. NS-filttereitä?
Terve
NS-filtteri on jonkinlainen tuotemerkki tietynlaisesta suodattimesta.
Niitä on jokunen käytössä ainakin Suomessa.
Yleisemmin happipuhtaan kaasun tuotamisessa käytetään filttereitä joissa on molekylar sieve + aktiivihiili suodatus. Perään voi liittää vielä mikrofiltterin mutta niitä käytetään enempi esim. buusterin sisäänmenossa ettei sinne menisi roskia sylintereitä pilaamaan. Enimmät kiintoainekset kerääntyvät pulloventtiilin karan O-renkaasta irtoavasta mössöstä.
Personal filter on yleensä molekylar sieve + aktiivihiili täytteellä mutta suht pieni. Sekin toimii mainiosti pienillä virtaamilla. "Karkeampaa tavaraa" ei oikein kuvaa suodatusta. Yleensä on tarve saada sidottua kaasumaisia epäpuhtauksia mikä onnistuu ilmaa kuivaamalla ja aktiivihiilisuodatuksella. Kuivatusaineita on erilaisia eri tarpeisiin.
Polttomoottorikompuran yhteydessä on hyvä käyttää vielä CO katalyyttiä suodattimessa etteivät pakokaasut pilaa kaasua.
Eli toivoisin onko jollain nyt eri-/lisätietoa asiasta?
Toimiiko/palveleeko tuo tuote yhtäläillä?
Mielipiteitä?
Toivottavasti saadaan aiheesta lisää keskustelua mikä toimii ja on järkevin
Nousun kannalta ja ainahan lisätieto oppimisen kannalta on plussaa
