Kirjoittaja Aihe: RGBM taulukot ja potkuklinikka ke 10.09.2008  (Luettu 11593 kertaa)

Irene

• Kouluttajat
  • Mikä kirjallinen ihanuus maailmaa on kohdannut!
  • Oma teksti
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
RGBM taulukot ja potkuklinikka ke 10.09.2008
« : Elokuu 29, 2008, 11:07:43 »

Keskiviikkona 10.09.2008 klo 18:00

Leppävaaran Urheilupuiston kahviossa

käsitellään vuonna 2008 tulleet muutokset ohjeistuksiin:
- uudet nousutaulukot m/Sukeltajaliitto RGBM,
- Turvaohjeet 2008
- terveydentilaselvitys

Ilta jatkuu uimahallivuorolla, jossa saa opastusta mm.
- peruuttamiseen
- helikopterikäännöksiin
- modified flutter-kick:iin
- poijujen käyttöön
- muihin laitesukelluksen jatkokurssien harjoituksiin

Kouluttajana toimii Martti Lumikuru.
Lisäksi Irene Savolaisella on uusia RGBM taulukoita myynnissä.

Tervetuloa!
tee niin kuin sanon, ei niin kuin minä teen

Irene

• Kouluttajat
  • Oma teksti
    • Profiili
Re: RGBM taulukot ja potkuklinikka ke 10.09.2008
« Vastaus #1 : Syyskuu 09, 2008, 12:21:41 »

Nostetaan tämä taas ylös,

eli huomenna käsitellään mitä kaikkea uutta on tänä vuonna otettu käyttöön, erityisesti RGBM taulukot ja altaalla Martti näyttää mallia tosi upeista sammakkopotkuista takaperin (eli peruutuksia). Pelkästään niitä kannattaa tulla katsomaan Espoon rajojen ulkopuoleltakin!

terv,Irene.

Lumikuru

• Vieras
« Vastaus #2 : Syyskuu 09, 2008, 16:47:47 »
Aha. No ei luoda paineita.

Vilho

• Luolatiimi
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3 : Syyskuu 10, 2008, 12:51:04 »
Mistäs tuo paikka muuten löytyy? Ajetaanko uimahallin ohi vai jätetäänkö auto uimahallin parkkikselle vai onko sinne joku muu reitti?

Nimim. Epätietoinen

Lumikuru

• Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 10, 2008, 13:40:06 »
Eli paikka on koulun ja hallin välissä oleva kupolikattoinen (muistaakseni) rakennus. Auton voi jättää uimahallin pihalle. Kävelymatkaa tule 100m, ehkä vähän enemmän. Vaihtoehtoisesti voi jättää kulkupelinsä liikuntapaikan omalle parkkikselle, kävelymatkaa 50m. Matka arvoita ja arvauksia.

-Martti

Lumikuru

• Vieras
« Vastaus #5 : Syyskuu 10, 2008, 13:42:31 »
Paikalle saapuvat huomio!

Ottakaa mukaanne Sukeltajaliiton RGBM taulukot, jos sellaiset omistatte.

Martti

Irene

• Kouluttajat
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #6 : Syyskuu 11, 2008, 08:07:27 »
Kiitos Martti! Osaat selittää RGBM taulukoiden hyödyn ja ajatusmaailman niin, että muutkin kuin fysiikan tohtorit sen ymmärtävät. Harmi, että flunssasi esti altaalle pääsyn.

Olen  myynyt kaikki minun ylimääräiset RGBM-taulukkosetit, eli jos haluat omat RGBM taulukot, hae niitä liitosta tai ilmoittele minulle, niin ostan isomman satsin sitten keskitetysti.

Ai niin, paikalla oli 6 innokasta kuuntelijaa.

terv, Irene

Satu

• Kouluttajat
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
    • Profiili
« Vastaus #7 : Syyskuu 11, 2008, 15:29:29 »
Kiitos Martti! Osaat selittää RGBM taulukoiden hyödyn ja ajatusmaailman niin, että muutkin kuin fysiikan tohtorit sen ymmärtävät. Harmi, että flunssasi esti altaalle pääsyn.

Olen  myynyt kaikki minun ylimääräiset RGBM-taulukkosetit, eli jos haluat omat RGBM taulukot, hae niitä liitosta tai ilmoittele minulle, niin ostan isomman satsin sitten keskitetysti.

Ai niin, paikalla oli 6 innokasta kuuntelijaa.

terv, Irene

Saammeko esityksestä jkl  referaatin meille jotka emme päässeet paikalle?

Satu

Irene

• Kouluttajat
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #8 : Syyskuu 12, 2008, 08:23:04 »

Joitakin poimintoja:

- RGBM taulukot ovat selkeät ja turvamarginaalia on niin paljon, että ei tarvitse erikseen laskeskella metrejä lisää iän, kunnon, rasvaprosenti jne arvojen mukaan niin kuin 2000 taulukoissa.

- syy, miksi taulukot "loppuvat" esim. ilmalla sukeltamalla 39 metriin on uusissa turvaohjeissa, joissa määritellää typen osapaineeksi maksimissaan 3,9 bariin.

- jos sukelletaan ilmalla ensimmäinen sukellus, sukelletaan myös toinen sukellus ilmalla
- samoin, jos sukelletaan esim. EAN32:lla ensimmäinen sukelllus, sukelletaan myös toinen sukellus samalla kaasulla ja käytetään samaa taulukkoa (mutta sukelletaan vain matalemmalla)
- nitrox-kirja on muuten uusiutumassa ja sinne on tulossa uudet nitrox-taulukot, kirja lienee jo painossa. Kirjan taulukoilla pystynee käyttämään eri sukelluksilla eri kaasuja, jos oikein ymmärsin.
- nitrox taulukoita on EAN28, EAN32 ja EAN36:lle. Jos itsellä on pullossa esim. EAN30:sta, käytetään EAN28:n taulukkoa, eli laimeamman kaasun mukaan.

- yksi suoranainen hyöty on se, että syväpysähdys vähentää turvapysähdyksen aikaa, erityisesti uusintasukelluksilla ero on huomattava esim. liiton 2000 taulukoihin verrattuna, muista hyödyistä puhumattakaan....

Ja lopuksi, on ihan sama, mitä taulukkoa ET käytä, eli kun käytät RGBM taulukoita, noudata niitä niin kuin taulukot näyttävät, tee syväpysähdys minuutiksi siinä syvyydessä, mitä taulukko näyttää. Syväpysähdyksen syvyys määräytyy maksimisyvyyden ja alttiinaoloajan perusteella. Sen sijaan turvapysähdys 5 metrissä saa olla pidempikin kuin määritelty 2-3 minuuttia.

Mitä muille jäi päällimmäiseksi mieleen?

terv,Irene.

antti

• Kouluttajat
    • Profiili
« Vastaus #9 : Syyskuu 12, 2008, 08:52:53 »

Mitä muille jäi päällimmäiseksi mieleen?

Paine-ero sukellusten välillä; suoranoususukelluksissa uusintasukellus 6m matalammalle, etappeja vaatineen sukelluksen uusintasukellus 9m matalammalle.
Muutenkin tämä gradienttien ja m-arvon käsittely oli wanna be owd sukeltajille antoisaa, kun Martti valotti asiaa siinä sivussa myös tekniikkasukelluksen kannalta.

Kari M.

• DM
    • Profiili
« Vastaus #10 : Syyskuu 12, 2008, 11:00:05 »
Mun nykyinen sukellustietokone käyttää gradientteja RGBM-taulukon sijasta. Siinä on defaultti merkattu 30/85, mikä lienee oletettavasti turvallinen valinta. Mitään bulmanin algoritmista ymmärtämättömänä pitäis opetella jotain asiasta. Sattuisko joku tietämään joitain selkeästiymmärrettäviä www-linkkejä aihealueeseen?

Kari M.

• DM
    • Profiili
« Vastaus #11 : Syyskuu 12, 2008, 11:05:02 »
Sattuisko joku tietämään joitain selkeästiymmärrettäviä www-linkkejä aihealueeseen?

Itse omaan kysymykseeni vastaten, tällä pääsee jo hyvin eteenpäin http://www.rebreatherworld.com/general-and-new-to-rebreather-articles/5037-gradient-factors-for-dummies.html

Kari M.

• DM
    • Profiili
« Vastaus #12 : Syyskuu 14, 2008, 23:59:51 »
Täytyy kysellä isoilta pojilta noita gradienttisäätöjä. Tänään Ladogalla mm. 5min 43m potkurilla ja 20min 35m syvyydessä penetystä. OC-paikkariukko veti 36min dekot mut mulla vaan kone näytti suoraoususukellusta. No okei kyl se näytti matkalla ylös 1 min stoppia mut mun 3-6m/min nousuvauhdilla dekot poistui matkalla. Joko reben edut ovat kiistattomat tai sitten koneen säädöt ovat etelän vesiin sopivat. Tutkimusretki jatkuu...