Toisin sanoen, mistä kannattaa tämmöisen perus sukeltajan hankkia vakuutuksensa (se sellainen joka kattaa kaiken, tai ainakin painekammiot). Soittelin vakuutusyhtiöitä läpi ja ne tädit tarjos kaikennäköistä ja hintaista eioosta tiesmihin... Olen vakavasti harkinnut tuota DANia..
DAN on taatusti hyvä, mutta myös muut voi olla ok. Meillä oli aikaisemmin yrittäjäin fenniassa ja sekin toimi ihan hyvin, kun vessu pääsi(?) kokeilemaan...Tosin suomessa.
Mitä kannattaa tarkistaa ovat:
1. Kattaako painekammiohoidon (luonnollisesti), mutta myös, kattaako useamman hoitokerran. (Kuulin juuri kummajaisesta, jossa ensimmäinen kammiohoito korvattiin, mutta toisen joutui maksamaan itse? Vai miten se oli? Taisi olla jokin halpisvakuutus? kertokaa te, jotka tiedätte paremmin.)
2. Kattaako vakuutus mahdollisen kotiin kuljetuksen (jopa ambulanssilennot, jos oikein pahasti käy)
3. Kattaako mahd kulut jos paluulento viivästyy? (esim. määrätään lentokielto)
4. Toimiiko suoraveloitus maailmallakin (vai joudutko maksamaan lystin itse paikanpäällä ja saat korvaukset jälkikäteen? )
5. Ja jos pahinta mahdollista vaihtoehtoa ajatellaan, haluatko korvauksia jos halvaanut tai rahaa perikunnalle jos kuolet

Nuo kohdat 1-2 on ehdottomasti täytyttävä, ne tarjoukset, jotka ei näitä kata, joutaa roskakoppaan.
Kohdat 3. ja 4. on kiva jos jotain oikeasti käy, et ehkä halua murehtia visasi luottorajaa ja/tai lentolippusi peruutusehtoja ja hotellihuoneen hintaa samalla kun podet sukeltajantautia
Kohta 5. täysin makukysymys, ja riippuu paljon elämäntilanteestasi.
Kun tiedät mitä haluat, on vakuutuksen otto paljon helpompaa.
DANissa on se hyvä puoli että sen lisäksi että he maksavat lystin, he myös järjestävät kaiken. Tälle osaa ehkä tositilanteessa antaa enemmän arvoa, kuin olohuoneen pöydän ääressä vakuutuksia vertaillessa tajuaakaan. Mm. tämän vuoksi minulla on nykyisin DAN.
Mutta kuten Patrick sanoi: Suomessa pääset hoitoon yhteiskunnan varoilla, alle 100e hintaan koko roska, mutta kyllä se elämä helpottuu täälläkin kun on vakuutus. Ulkomailla sensijaan iskee helposti vararikko ilman.
Nyrkkisääntönä: Sukeltajalla on oltava painekammiohoidon kattava vakuutus, niin suomessa kuin ulkomaillakin. Vaikka sitten se pohjolan vakuutus, joka on tod näk halvin, mutta korvauksetkin on aika vatimattomat.
Satu