Kirjoittaja Aihe: sukellus vakuutus  (Luettu 7360 kertaa)

mari hallasaari

• Satunnainen kirjoittaja
  • *
  • Sukeltaessa tukka menee tosi huonosti!!
    • Profiili
sukellus vakuutus
« : Huhtikuu 18, 2006, 13:26:18 »
nyt kun tuo sukelluskausi lähestyy ja on aika kaivaa kamat naftaliinista, niin olisi myös ajankohtaista laittaa tuo vakuutuskin ajan tasalle!! Toisin sanoen, mistä kannattaa tämmöisen perus sukeltajan hankkia vakuutuksensa (se sellainen joka kattaa kaiken, tai ainakin painekammiot). Soittelin vakuutusyhtiöitä läpi ja ne tädit tarjos kaikennäköistä ja hintaista eioosta tiesmihin... Olen vakavasti harkinnut tuota DANia..
Saisko viisaammilta (tai edes kokeneemmilta) pientä vinkkiä!!!!
kiitos etukäteen! ja tapaamisiin
t mari
...viheliäinen nakertaja...

Satu

• Vieras
Re: sukellus vakuutus
« Vastaus #1 : Huhtikuu 18, 2006, 14:57:51 »
Toisin sanoen, mistä kannattaa tämmöisen perus sukeltajan hankkia vakuutuksensa (se sellainen joka kattaa kaiken, tai ainakin painekammiot). Soittelin vakuutusyhtiöitä läpi ja ne tädit tarjos kaikennäköistä ja hintaista eioosta tiesmihin... Olen vakavasti harkinnut tuota DANia..

DAN on taatusti hyvä, mutta myös muut voi olla ok. Meillä oli aikaisemmin yrittäjäin fenniassa ja sekin toimi ihan hyvin, kun vessu pääsi(?) kokeilemaan...Tosin suomessa.

Mitä kannattaa tarkistaa ovat:
1. Kattaako painekammiohoidon (luonnollisesti), mutta myös, kattaako useamman hoitokerran. (Kuulin juuri kummajaisesta, jossa ensimmäinen kammiohoito korvattiin, mutta toisen joutui maksamaan itse?  Vai miten se oli? Taisi olla jokin halpisvakuutus? kertokaa te, jotka tiedätte paremmin.)
2.  Kattaako vakuutus mahdollisen kotiin kuljetuksen (jopa ambulanssilennot, jos oikein pahasti käy)
3. Kattaako mahd kulut jos paluulento viivästyy? (esim. määrätään lentokielto)
4. Toimiiko suoraveloitus maailmallakin (vai joudutko maksamaan lystin itse paikanpäällä ja saat korvaukset jälkikäteen? )
5. Ja jos pahinta mahdollista vaihtoehtoa ajatellaan, haluatko korvauksia jos halvaanut tai rahaa perikunnalle jos kuolet  :'(

Nuo kohdat 1-2 on ehdottomasti täytyttävä, ne tarjoukset, jotka ei näitä kata, joutaa roskakoppaan.
Kohdat 3. ja 4. on kiva jos jotain oikeasti käy, et ehkä halua murehtia visasi luottorajaa ja/tai lentolippusi peruutusehtoja ja hotellihuoneen hintaa samalla kun podet sukeltajantautia
Kohta 5. täysin makukysymys, ja riippuu paljon elämäntilanteestasi.

Kun tiedät mitä haluat, on vakuutuksen otto paljon helpompaa. 

DANissa on se hyvä puoli että sen lisäksi että he maksavat lystin, he myös järjestävät kaiken. Tälle osaa ehkä tositilanteessa  antaa enemmän arvoa, kuin olohuoneen pöydän ääressä vakuutuksia vertaillessa tajuaakaan. Mm. tämän vuoksi minulla on nykyisin DAN.

Mutta kuten Patrick sanoi: Suomessa pääset hoitoon yhteiskunnan varoilla, alle 100e hintaan koko roska, mutta kyllä se elämä helpottuu täälläkin kun on vakuutus.   Ulkomailla sensijaan iskee helposti vararikko ilman.
Nyrkkisääntönä: Sukeltajalla on oltava painekammiohoidon kattava vakuutus, niin suomessa kuin ulkomaillakin. Vaikka sitten se pohjolan vakuutus, joka on tod näk halvin, mutta korvauksetkin on aika vatimattomat.

Satu
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 18, 2006, 15:00:20 kirjoittanut Satu »

svante

• Vieras
« Vastaus #2 : Huhtikuu 18, 2006, 15:05:08 »
Mikä tulee Danin korvauksiin mahd. invaliditeetissa ja kuolemantapauksissa, niin ne eivät ole kovin suuret. Ainakaan  siinä  perus Basic-vakuutuksessa.

Itse olen ottanut omaan tapaturma ja matkavakuutukseen sellaisen lisän joka suke onnetomuudessa korvaa yllä mainitut kohdat. Yhtiö on se "jos". Ei tullut suoraa mainosta, kun ei ne mulle mitään sponssiakaan anna.

Lumikuru

• Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 18, 2006, 15:15:06 »
Snorkkelissa tästä aiheesta käytiin pari-kolme vuotta sitten keskustelu, ja voittopuolisesti oltiin DAN:in puolella muita vastaan. Syinä olivat helppous hätätilanteessa (oli testattu Egyptissä), omaa rahaa ei tarvitse käyttää päästäkseen hoitoon, tarvittaessa paikallinen poppamies vaihdetaan oikeaan lääkäriin, 24h helpline (niille jotka eivät tiedä ovatko sukellusonnettomuudessa vai eivät), kaluston määrällinen tai laadullinen väheneminen korvataan ja matkavakuutus kaiken päälle. Arvatkaa missä mun vakuutus on.

Martti

Kari M.

• DM
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2006, 18:30:30 »
DAN on helppo ja vaivaton. Ei tarvii vaivata päätään liikaa eikä taistella varsinkaan suomalaisen vakuutusbyrokratian kanssa. Yhdellä puhelinsoitolla rattaat alkaa pyörimään. Ainoastaan tämän puhelun aikana voi joutua jonkin verran enklantia sonkkaamaan. Mutta jos ei sitä pelkää niin ei sitten ole mitään ongelmaa.

Ei tarvii kokeilla käytännössä niinkuin yksi tuntemani tapaus, joka osti Egyptissä 6EUR vakuutuksen, jota paikalliset sukefirmat tyrkytti. Sit kun tartti sukeltajantaudin oireisiin hoitoa se korvas ekan painehoidon, mutta kaikki muut kulut jäi itse maksettavaksi. Näitä oli mm. toinen tarvittu lisäkammiokäynti (onneks ei sen enempää) samoin kuin lentokiellon aiheuttanut 5pv ylimääräinen hotellimajoitus, ruuat, muut lääkärikäynnit (jotain terveydentilan tarkkailua), pirunmoinen soittelurumba, vaivannäkö ja lento Suomeen. Ja mikä ikävää joutuu vielä kuulee tästä loppuikänsä...

marko

• Kouluttajat
    • Profiili
« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2006, 08:04:22 »
DAN on ollut myöskin minun valintani.

Suomalaisten vakuutusyhtiöiden kanssa oli aikanaan (voi olla vieläkin) joitakin tulkintaongelmia, kuten esim. jos ehdoissa lukee: "...korvaa painekammiohoidosta aiheutuneet kulut, jotka syntyvät tapaturmaisen sukeltajantaudin hoidosta...". 

Tällöin oli olemassa tulkintaongelma termille 'tapaturmainen'. Tarkoittaako se sitä, että parinarussa oleva kaverisi ottaa pultin ja lähtee pintaan? Vai tarkoittaako se myös sitä että jos saat oireita vaikka sukellat taulukoiden mukaisesti, niin se on tapaturmainen? Vai laiterikon vuoksi tapahtunutta hätänousua?

Voi tuntua naurettavalta, mutta jotkut suomalaiset yhtiöt voivat tulkita termiä 'tapaturmainen' varsin rajallisesti.

Esimerkkitekstini itsessään on siis hatusta vedetty, mutta tämä antaa osviittaa siitä, minkälaisia määrityksiä vakuutusyhtiö voi antaa eri termeille. Ja varsinainen vitsihän on se, että kun kysyy puhelimessa asiaa, tulee joko "joo, kaikki korvataan", tai "emmä tiiä". Eli ainoa tapa saada varmuus olisi listata esimerkkiskenaariot kirjallisesti ja lähettää ne yhtiöön lausuntoa varten. Voi tuntua absurdilta, mutta muutakaan tapaa en tiedä.

Minulle tapahtui Pohjolan kanssa puhelimitse vuonna 2001 seuraavanlainen skenaario. Minulla oli ennestään Pohjolan tapaturmavakuutus, johon olin ottanut sukelluslaajennuksen. Yllätys oli sitten se, kun asiamies kertoi, että seuran järjestämillä retkillä Pohjola vaatiikin nimenomaan silloisen SUSL:n *lisenssivakuutuksen*, eli oma vakuutukseni ei ollutkaan voimassa *seuran* retkillä, muulloin kyllä. Eli olisin joutunut ottamaan TUPLAvakuutuksen, samasta firmasta! Asiamies vielä tarkisti tämän surrealistisen asiantilan välipuhelulla heidän korvausasiantuntijaltaan.

Kiva maksaa vuosikausia vakuutusmaksua, jos sitten se 8000 euron lasku kuitenkin lankeaa omalle kontolle.

Eli Let's be careful out there. Arvatkaapa miksi siirryin DAN:iin...?

"Parhaan itsevarmuuden antaa täydellinen tietämättömyys"

antti

• Vieras
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2006, 17:52:27 »
Aikaisemmin oli 3v. fenniassa laajennettu, laitesukeltamisen kattava vakuutus. Tänä vuonna jälleen tarkastaessani vakuutusasioita ilmoitettiin, että korvataan jos on noudatettu turvamääräyksiä, nousunopeuksia yms. asioita yllättävänkin seikkaperäisesti - pyysin saada puhelun toiselle henkilölle, joka kertoi edellisen henkilön olevan uusi talossa. Tämä toinen ilmoitti vakuutuksen kattavan painekammiohoidon ja kuljetukset. Ristiriitaisista vastauksista jäi epäselvä käsitys mitä korvataan ja mitä ehkä ei, joten otin DANin vakuutuksen.
Antti

marko

• Kouluttajat
    • Profiili
« Vastaus #7 : Huhtikuu 21, 2006, 08:00:33 »
Juuri näin se menee.

Mielenkiintoista on että yhtiöt mielellään hoitavat asioita puhelinneuvonnalla, mutta de facto puhelinvirkailijan sanaan ei voi luottaa. Näkeekö kukaan tässä ristiriitaa? Juridisestihan suullinen lupaus riittää, mutta sen toteennäyttäminen on hankalaa.

Pitäisi kai alkaa nauhoittaa omat puhelut. Muistaakseni itse soitetut puhelut saa nauhoittaa erikseen vastapuolelle ilmoittamatta: esim. toimittajat tekevät näin.

mari hallasaari

• Satunnainen kirjoittaja
  • *
  • Sukeltaessa tukka menee tosi huonosti!!
    • Profiili
« Vastaus #8 : Huhtikuu 21, 2006, 12:32:25 »
kiitoksia näistä tyhjentävistä vastauksista!!! onneksi en ole ainoa joka on kuunnellut vakuutustätien sönkötystä puhelimessa ymmärtämättä siitä mitään.... saatika mitä he ovat ymmärtäneet sönköttävänsä!!!!

ts. siirryn DANin sivuille tuota pikaa, ja hommaan sen vakuutuksen sieltä!
t mari
...viheliäinen nakertaja...

Oj

• Kouluttajat
  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • Petriojk
    • Profiili
    • Blogspot
  • Sukellusluokitus: Master Scuba
« Vastaus #9 : Huhtikuu 21, 2006, 13:32:48 »
Off Topicia...

Kyllä kaikista tallennetuista puheluista pitää ilmoittaa vastapuolelle.

Oikaistaanhan vähän tuota puheluiden tallentamista. Yksityisten puheluiden nauhoittaminen on sallittua ja se ei vaadi mitään erillistä ilmoitusta. Ja ilmeisesti niiden levittämiseen tai julkaisemiseenkaan ei ole mitään estettä.

Sitten kun nauhoittajana on yritys tai viranomainen niin sitten nauhoitusta säätelee lähennä henkilötietolaki.

Viite: http://www.tietosuoja.fi/29001.htm

Niin ja aiheeseen liittyen. Suomessa olen luottanut yhteiskuntaan, mutta ulkomailla DAN.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2006, 13:34:49 kirjoittanut Oj »
--
t. oj
petriojk ät iki piste fi

Satu

• Vieras
« Vastaus #10 : Huhtikuu 22, 2006, 08:39:19 »

Perustunee siihen, että muutoin ihminen puhuu esim. puhelimessa melkein mitä sylki suuhun tuo, siksi esim. ne seiskan toimittajatkin aina nauhoittaa puhelut kertoen sen haastateltavilleen.

Oi, onko sua haastateltu useinkin?  HEI, meillä on puhiksena Julkkis!
Nyt Nousu pääsee vihdoin maailmankartalle! 8)

Tommi

• Vieras
« Vastaus #11 : Huhtikuu 23, 2006, 10:34:59 »
Terve,

kyllä omat puhelut saa nauhoittaa ilman ilmoitusta. Tuosta on muistaakseni jopa korkeimman oikuden päätös.

TV.Tommi

mattia

• Kouluttajat
  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #12 : Huhtikuu 23, 2006, 18:03:20 »
vielä off topic.
Puhelun nauhoittaminen rinnastuu kai pitkälti keskustelun nauhoittamiseen, se ei kummassakaan tapauksessa ole salakuuntelua tai viestintäsalaisuuden rikkomista, jos keskusteluun osallistuva vain taltioi käymänsä keskustelun tai puhelun sisällön.
Tommin muistelema case oli ehkä tämä:
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1985/19850002t?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=nauhoittaminen

marko

• Kouluttajat
    • Profiili
« Vastaus #13 : Huhtikuu 23, 2006, 18:50:50 »
Tai sitten tämä salakuuntelua koskeva ennakkopäätös, jonka sisältö käy ilmi ensimäisestä kappaleesta  :)

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1981/19810182

Kyllä se niin vain on, ettei yksityishenkilön tarvitse ilmoittaa.