Nyt on minun vuoroni kysyä rakentavia kysymyksiä. 
Eikös happi-ikkuna liity enempi kaasujen kokonaisosapaineeseen (tension)? Kupliminenhan tapahtuu, kun kaasujen yhteenlasketut osapaineet ylittävät kriittisen rajan. Eli happi-ikkunan ideana on se, että hapen osapaine voi olla käytännössä hieman korkeampi dekoissa, ilman kriittisen jännitteen ylitystä, koska happi metabolisoituu samalla kun sitä tulee hengityskaasun mukana elimistöön.
Tai näin minä sen olen ymmärtänyt. 
Juu, juu. Mutta jos nyt tälläkertaa puhuttiin vain puhtaasti hapen kuljetuksesta.... tuo loppu on sitten sellaista detaljien kääntämistä ja vääntämistä ettei kukaan viitsi sitä lukea. Karin asenne asiaan on varsin terve.
- Eli ylimäräinen happi (dekopullosta 6m syvyydessä) ei kulje veressä hemoglobiinin mukana vaan plasmaan liuenneena. Koska hemoglobiini on siis täysin saturoitunut jo normaaliolosuhteissa.
Mitä sitten tapahtuu kudoksissa, tai kudoksiin kertyneissä kuplissa on aivan toinen tarina, ja happi-ikkunakin on varsin kiistanalainen juttu. Jutun juonihan on siinä, että kaasujen yhteenlaskettu osapaine pitäisi olla vakio ulkoiseen paineeseen suhteutettuna. Eli
kun valtimopuolella on maksimaalinen määrä kaasujen yhteenlaskettua osapainetta, mutta elimistö käyttää siitä osan, onkin laskimopuolella kaasujen osapaine pienempi kuin valtimopuolella. Koska tämä on fysikaalinen mahdottomuus, imuroi laskimojen "alipaine kudoksista typpeä ja heliumia.
Tai siis yksinkertaisempi versio asiasta: Koska elimistö on käyttänyt osan veressä olevasta hapesta matkalla, mahtuu laskimopuolelle enemmän inerttiä kaasua ennen kuin kuplii.
Uskokoon ken haluaa.
- Seuraava kysymys näin kliinisen lääketieteen edustajan näkökulmasta: Kun se elimistö kuitenkin käyttää vain vakiomäärän happea tietyssä aikayksikössä, niin mihin se happi sitten katoaa? Kun ihan tavanomainen paineilma/nitroxikin aiheuttaisi em ilmiön. Olisiko kuitenkin kyse vain siitä mitä kyseisessä kaasussa (100% happi) ei ole, eli typpeä tai heliumia.
Tällaisenkin teorian olen kuullut, koskien happidekojen ihmeellisyyttä:
Ajatellaan että kudokset on jo täynnä typpeä tai heliumia, saturoituneessa määrin, mahdollisesti jo lievästi ylittäen kriittisen pisteen, eli kuplineena. Kupla puoletaan on varsin stabiili yksikkö, eikä enää paineen laskiessa (ylöspäin sukellukselta noustessa) liukene takaisin kudoksiin (henryn laki). Paitsi kun otetaan käyttöön korkeat happiosapaineet. Koska kudoksissa ei vielä ole happea, se diffundoituu kudoksiin nopeasti. Ja edelleen, koska jo syntyneessä kuplassa ei ole lainkaan happea, se sinne hanakasti menee, onhan kuplassa tietyllä tapaa tyhjiö hapen osalta. Koska ulkoinen kudospaine kuitenkin rajoittaa kuplan kokoa, ei kupla tässä tilanteessa kasva, vaan happi tavallaan työntää He ja N ulos takaisin kudokseen ja edelleen verenkiertoon. Ja siten nopeuttaa kaasujen poistumista elimistöstä. Ylöstullessa sitten kuplat kyllä kasvaat, mutta hapen osapaineen pysyessä jatkuvasti korkeana ja muiden laskiessa, sisältää tuo kupla yhä enemmän ja enemmän happea. Jonka sitten sukelluksen jälkeen elimistö metaboloi ja siten kupla katoaa kokonaan, tai muuttuu hyvin pieneksi.
- Tietysti voidan ajatella, että jos elimistössä ei vielä ollutkaan kuplia, niin suuren happimäärän tuominen kodoksiin nostaa yhteenlaskettujen osapaineiden määrää, ja siten mahdollisesti laukaisee kuplimisen?
Jälleen kerran: Uskokoon ken haluaa.
Tavalliselle urheilusukeltajalle tai edes sille osalle suomalaisista sukeltajista, jotka itseään tekniikkasukeltajiksi haluavat kutsua, ei kummallakaan ilmiöllä ole tuontaivaallista merkitystä, eikä siis kumpaakaan ole ihan oikeasti todistettu. Yksittäisiä artikkelelita kyllä löytyy...
Tämä kaikki siis puhtaasta ulkomuistista ja siten kuten olen itselleni asiat selittänyt. vaan en vakuuttanut, kuten ehkä rivien välistä oli luettavissa....
Rakentavaa palautetta, kritiikkiä, eriäviä mielipiteitä ja oikaisuja otetaan vastaan tekniikkasukelluspalstalla

satu