Kirjoittaja Aihe: Loppiaisena Rymättylään  (Luettu 28803 kertaa)

Irene

• Kouluttajat
  • Mikä kirjallinen ihanuus maailmaa on kohdannut!
  • Oma teksti
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Loppiaisena Rymättylään
« Vastaus #15 : Tammikuu 04, 2006, 11:28:54 »

Näillä ajo-ohjeilla pärjää, varovaisuutta sitten Heinäisen ja erityisesti Peltolan tienhaarasta eteenpäin, jos on liukas keli.

Ajo-ohjeet:
Ennen Turkua käännytään ”kehätielle” kohti Raisiota ja Naantalia. Ajetaan Raision läpi ja Naantalissa suunnistetaan kohti ”Luonnonmaa” tai ”Rymättylää”.  Rymättylän keskustan ja kirkon kohdalla lähtee vasemmalle tie ”Heinäinen”. Tätä tietä ajetaan noin 1,5 – 2 km ja jälleen lähtee vasemmalle tie ”Peltola”, samassa näet pienen mustapohjaisen ”Vienolan leirikeskus” kyltin. Ajetaan yhä kapenevaa tietä pitkin eteenpäin menemättä kenenkään pihaan. Tien päässä tulee leirikeskuksen portti vastaan. Aja portista sisään ja jatka kunnes tulet päämökin pihaan.

terv, Irene.
tee niin kuin sanon, ei niin kuin minä teen

marko

• Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : Tammikuu 04, 2006, 11:40:01 »
Minä olen parin vuoden ajan johdonmukaisesti lisännyt pippurin ja valkosipulin määrää lasten ruuissa (siis kun kokkaan itse).  ::)

Aluksi ruuat jäivät syömättä, eilen tuli enää kommentti "Vähän tulista mutta ihan hyvää".   :)  Loppiaisena sitten nähdään, olenko jo yltänyt Patrickin tasolle saturaatioprojektissani.  ;D

OK, OK, kuutti-ikäiset ovat asia erikseen.

-Marko
"Parhaan itsevarmuuden antaa täydellinen tietämättömyys"

rautuka

• Vieras
« Vastaus #17 : Tammikuu 04, 2006, 14:53:50 »
HEI

Tulen perjantaina päivällä ja lähden lauantai  iltana. Osallistun ruokahommaan kumpanakin päivänä.
Mikään ei töki vastaan.
T: Kari R

marko

• Kouluttajat
    • Profiili
« Vastaus #18 : Tammikuu 04, 2006, 15:37:35 »

Apa, mikä on pääluku tällä hetkellä?

-Marko

Irene

• Kouluttajat
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #19 : Tammikuu 04, 2006, 16:03:55 »

En ole APA, mutta tähän keskusteluun osallistuneiden ja minun laskujeni mukaan nyt olisi tiedossa viikonlopun aikana 11 sukeltajaa + 8 perheenjäsentä, eli hyvin mahdutaan, varsinkin kun osa tulee ja lähtee eri aikoihin. Eli jos APA sinulla on tietoa muistakin osallistujista, kerro. Ja oletko kuullut mökin avainten haltijalta onko ranta auki vai jäässä? Tosin itse olen skeptinen sen suhteen, että jäitä olisi.

- Irene.

Vilho

• Luolatiimi
  • *
    • Profiili
« Vastaus #20 : Tammikuu 04, 2006, 16:43:07 »
Olen tässä aikani arponut jotta pääsisinkö paikalle.. nyt näyttää siltä, että voisin ainakin lauantaiksi pyrähtää paikalle. Koska tulo ja menoaikani ovat vielä kovin häilyväiset hoidan ruokapolitiikkani itsenäisesti..

Tähtäyksen kohde on ilmeisesti tämä (gps halusi osoitteen):

Peltolan leirikeskus

Vilho

Kari M.

• DM
    • Profiili
« Vastaus #21 : Tammikuu 05, 2006, 10:32:54 »
Onko jollakulla muuten jääsukellukseen tarvittavat vermeet varmuudeksi mukana? Jääkaira, -saha, narua etc...? Tosin ei kai siellä jäätä ole, mutta varmuudeksi.

Viime vuonna tuli lähdettyä Kiskolle Hkistä, missä ei ollut lunta ei pakkasta, niin Kiskolla lätäkkö oli sitten jäässä.  Onneksi jäähän sai reiän puukarahkoilla hakkaamalla ja naruakin löytyi, niin pääsi sukeltaa... että tällaista luolamiestoimintaa... :)

marko

• Kouluttajat
    • Profiili
« Vastaus #22 : Tammikuu 05, 2006, 11:44:08 »
Onko jollakulla muuten jääsukellukseen tarvittavat vermeet varmuudeksi mukana? Jääkaira, -saha, narua etc...? Tosin ei kai siellä jäätä ole, mutta varmuudeksi.

Oikea asenne, nimittäin illalla avoin vesi - etenkin rantavesi - voi olla pakkasyön jälkeen jäässä, vaikkakin ohuessa.

Minulla on arvoisan sukelluskollegani T.Niemisen kanssa kokemus 'ohuen jääriitteen alla' sukeltamisesta. Käytiin Fiskars:ssa joku vuosi sitten kun järvi oli muuten avoin lukuunottamatta sitä ohutta jääriitettä lahden reunoilla.

Riitteen paksuus oli - sanoisinko muutama millimetri - sellainen että sitä ei juuri jääksi laskenut, mutta annas olla kun yritit tulla alakautta läpi. Nyrkillä tai puukolla hakkaaminen on täysin turhaa, ainoa tapa rikkoa jää oli käyttää kirjaimellisesti päätään, jotta sai taakseen rittävästi momenttia.  :)

Ei siinä mitään todellista turvallisuusriskiä ollut, mutta opetus oli se, että jään läpi meneminen on täysin eri asia riippuen siitä mennäänkö ylä- vai alakautta. Vedessä kun on vähän heikkoa ponnistaa.  :)

Ja kun vielä huomioi mitä jääsaha, lapio, kaira ja köydet painavat, niin niiden poisjättäminen tässä tilanteessa hipoisi todellakin jo absurdiuden rajoja.

-Marko

A-P

• Kouluttajat
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
    • Profiili
« Vastaus #23 : Tammikuu 05, 2006, 12:16:36 »
Terve,

Tämän hetkinen pääluku on 11 sukeltajaa ja 8 perheenjäsentä.

- Minä hoidan avaimen haun menomatkalla. Lähden NK:lta tuossa 16:15 Rymättylää kohti, kärryn kanssa ajonopeus 80km/h...
- Viimeisin tieto on, että ranta EI OLE jäässä, mutta hilettä on paikoin.

-- A-P

Irene

• Kouluttajat
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #24 : Tammikuu 05, 2006, 12:45:06 »

Tämä nyt ei liity suoraan Rymättylään vaan Nousun jääsahaan.

Se on nimittäin 8-9 vuotta vanha ja alkaa olemaan tylsä. Sillä kun nirhaa vaikka ohuttakin jäätä, niin aikaa palaa sekä energiaa. Onko kenelläkään ideoita miten sen saisi terottettua vai heitetäänkö kylmästi romunkeräykseen ja haetaan uusi palvelemaan seuraavat 8 vuotta?

Samoin antaisin kalustovastaaville luvan hankkia paksumpia kelluvia köysiä jääsukellukseen, erityisesti turvasukeltajan köydeksi. Nykyinen on liian ohutta, siitä ei saa hanskat kädessä kiinni, jos se on jään alapinnassa kiinni (tuli kokeiltua viime keväänä testi-pelastamistilanteessa).

Mutta kaipaisin tietoa/kokemuksia jääsahan terottamisesta vs. uuden ostamisesta, jotta voimme tehdä hallitukselle hankitaehdotuksen.

terv, rahastonhoitaja.

marko

• Kouluttajat
    • Profiili
« Vastaus #25 : Tammikuu 05, 2006, 12:56:23 »
Samoin antaisin kalustovastaaville luvan hankkia paksumpia kelluvia köysiä jääsukellukseen, erityisesti turvasukeltajan köydeksi. Nykyinen on liian ohutta, siitä ei saa hanskat kädessä kiinni, jos se on jään alapinnassa kiinni (tuli kokeiltua viime keväänä testi-pelastamistilanteessa).

Hommasin nuo Nousun nykyiset (seuran ensimmäiset) köydet joskus 2003 tai 2003: olisin ostanut 2 mm paksumpia köysiä, mutta minulle sanottiin että ihan turhaan...no joo...silloin ajateltiin kai lähinnä vetolujuutta eikä kiinnisaatavuutta. Näin sitä opitaan, harmittaa vain että nämä geolon-köydet maksoivat jotakin 400-500 mk. Toisaalta pieni raha tosipaikassa.

Polypropyleeniköydet ovat paksumpia ja kai halvempiakin, mutta ne menevät helposti sykkyrälle: geolon on minusta hyvä (ja kallis) materiaali, mutta mitä mieltä muut ovat?

-Marko

Pena

• Erittäin aktiivinen kirjoittaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : Tammikuu 05, 2006, 14:31:40 »
Mun mielestä Nousun nykyiset köydet on varsin hyviä, olen dyykannut myös niillä paksummilla muistaakseni sinisillä köysillä, ja mulle jäi fiilis että ne sotkeentuivat helposti.

Eihän toki nykyiset köydet hukkaan mene missään tapauksessa, voihan turvasukeltajalle hommata paksumman köyden (jos tarvis) ja muut dyykkaa ohuemmilla ja kätevämmillä köysillä.

Pena
Sukella ilolla kahleeton, syvyys kaikki on vapaa.  -A. Hellaakoski-

Irene

• Kouluttajat
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #27 : Tammikuu 05, 2006, 14:41:00 »
Joo, köysiin liittyen vielä tarkennus, eli hankintalistalla olisi lähinnä se turvasukeltajan köysi, joka saisi olla nykyistä paksumpaa. Nykyiset kelpaavat loistavasti jääsukeltamiseen, etsintäharjoituksiin/-naruttamiseen, pintapelastajan apuköydeksi, poijuttamiseen, opasköydeksi yms. yms. tarkoituksiin. Hyvään köyteen sijoitettu raha ei mene hukkaan meidän harrastuksessamme.  Kirjoitin vähän huolimattomasti, sorry, ei ollut tarkoitus uusia kaikkia köysiä! Materiaaliin liittyen minulla ei ole mielipidettä.

terv,Irene.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2006, 14:44:07 kirjoittanut Irene »

marko

• Kouluttajat
    • Profiili
« Vastaus #28 : Tammikuu 05, 2006, 15:16:25 »
Mun mielestä Nousun nykyiset köydet on varsin hyviä, olen dyykannut myös niillä paksummilla muistaakseni sinisillä köysillä, ja mulle jäi fiilis että ne sotkeentuivat helposti.

Taitavat olla juuri niitä polypropyleeniköysiä...

Taisin  muuten puhua jaskaa noista geolonköysien hinnoista: oikea hinta oli 300-400 mk *kappale*, jotakin 6-8 mk/metri.

-Marko

Pena

• Erittäin aktiivinen kirjoittaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : Tammikuu 05, 2006, 15:22:42 »
Taisin  muuten puhua jaskaa noista geolonköysien hinnoista: oikea hinta oli 300-400 mk *kappale*, jotakin 6-8 mk/metri.

Onpa kallista, mutta sukellus on 8) Kannattaa kuitenkin investoida kunnon köysiin ennemmin kuin ostaa halvempaa ja sitten kiroilla jäällä niiden kanssa kun ne on ihan solmussa :)
Sukella ilolla kahleeton, syvyys kaikki on vapaa.  -A. Hellaakoski-