Kirjoittaja Aihe: Hurghada  (Luettu 14226 kertaa)

Jukka

• Vieras
Hurghada
« : Tammikuu 30, 2005, 20:46:19 »
Hei sukellustoverit !!

Jäi matkansuunnittelumoodi päälle. Hurghada kiinnostaa seuraavaksi. En ole siellä käynyt, mutta moni kerholainen on siellä ollut ja kysynkin hieman kokemuksistanne ja suosituksistanne ko. paikan spotteihin, majoituksiin, sukellusfirmoihin ja dyykkipaketteihin. Valistakaa minua hieman. Ajattelin sellaista muutaman päivän "pääsiäispakettia".

t. Jukka

Vilho

• Luolatiimi
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • *
    • Profiili
Re:Hurghada
« Vastaus #1 : Tammikuu 31, 2005, 10:44:05 »
Olin 2002 Hurghadassa. Hotellina oli Melia Pharaoh. Suoritin silloin AOWD:n hotellin sukelluskeskuksen (Dive In http://www.divein.it/eng/divein.htm) kanssa. Homma toimi ihan hyvin, vaikka olikin Italialaisten vetämä  :).

Hurghadassa ei ole käytännössä juuri mitään ajanvietettä sukeltamisen lisäksi, joten kannattaa valita hotelli jossa viihtyy tai bookata suoraan liveaboard-reissu.

Sukellukseni suuntautuivat pääosin lähikohteille (Gota Abu Ramada ja Giftun islands). Näkyvyys oli pääosin yli 40m ja elämä muutenkin monimuotoisempaa kuin esim. Koh Taolla (tai sitten aika kultaa muistot  ::) ). Kohteiden kuvauksia löytyy esim. osoitteesta http://www.emperordivers.com/divesites_hurghada.html

Kohteista jäi mieleen kiva läpiuinti Erg Somayalla ja Susanne Wreck (uponnut sukellustukialus) koska se oli ensimmäinen hylky jossa kävin sisällä. Kaikilla kohteilla oli runsaasti elämää ja upeita koralleja.

Kohteena pidin itse enemmän Sharm el Sheikistä, siltä pääsee helposti Ras Mohammediin ja Straits of Tiranin kohteisiin ja pinnan päälläkin oli miellyttävämpi ympäristö. Seuraavan kerran kun lähden Egyptiin niin suuntaan todennäköisesti Marsa Alamin suunnalle (liveaboard etelään?).

Vilho
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2005, 15:47:50 kirjoittanut Vilho »

TommiS

• Satunnainen kirjoittaja
  • *
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #2 : Tammikuu 31, 2005, 20:50:24 »
Me olemme olleet 2 kertaa Hurghadassa. Molemmilla kerroilla Magawish-hotellissa, johon ainakin Finnmatkat tekee pakettimatkoja. Ihan kiva resortti, muutama ravintola ja baari hotellin alueella, eli rahaa ei tarvitse kantaa mukana ollenkaan. Kaiken voi kuitata kerralla lähtiessä.

Hotellin alueella toimii sukelluskeskus Colona, www.colona.com. Colonan konttorin vetäjä on suomalainen Kimmo Hagman. Colona tekee sekä päivämatkoja että safareita. Kokemusta on 3 pv. minisafarista ja päiväsukelluksista Hurghadan lähellä oleville riutoille.

Itse pidimme tässä hotellissa ja keskuksessa luksuksena sitä, että aamiaista voi syödä kaikessa rauhassa ravintolan terassilla ja samalla katsella kun rannalla oleva Colonan toimistoo alka heräilemään. Raahautuu itse paikalle vasta kun muista hotelleista tulevat asiakkaat saapuvat.

Suosittelen paikkaa jos lomalle on vain viikko aikaa.

-Tommi S
"Matalissa vesissä ne kanakkin kussee" - Pohojalaanen sanalasku

marko

• Vieras
« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2005, 11:20:38 »
Suosittelen paikkaa jos lomalle on vain viikko aikaa.

"Vain" viikko.   :)  :)

On se huoletonta kun ei ole tenavia...  :)

Ei vaines, ei kaduta tippaakaan.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2005, 11:20:57 kirjoittanut MarkoH »

Kari M.

• DM
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2005, 22:57:56 »
Itse olen menossa viikon päästä Hurghadaan. Onko joku käynyt siellä helmikuussa, jolloin vesi on n. 20 asteista? Tarkoitan vaan sitä, että mahtaako 5mm. kokopuvulla pärjätä siellä? Kun täällä Suomessahan vesi on suht viileetä kesäaikaankin tuolla syvemmällä.. Jos siellä Punaisella merellä olisi vesi tasaisemman lämpöistä myös uppeluksissa. Vai onko kuivapuku viisas valinta???

Jukka

• Vieras
« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2005, 08:26:07 »
Kiitti kommenteistanne, niitä saa tulla lisääkin, sillä en ole oikein saanut eroa Hurghadan ja Sharmin välillä. Molemmista pääsee hyville kohteille. Kertokaa jos olen väärässä. Molemmissa paikoissa on läjäpäin hyviä hotelleja ja myös suomalaisiakin sukellusyrittäjiä. Sinai Divers ja Colona Dive Center on vilahtanut artikkeleissa useaan otteeseen. Taitaa olla niin että haasteeksi tulee edullisen, alle viikon matkapaketin löytäminen.
t. Jukka

Satu

• Vieras
« Vastaus #6 : Helmikuu 03, 2005, 15:09:51 »
Itse olen menossa viikon päästä Hurghadaan. Onko joku käynyt siellä helmikuussa, jolloin vesi on n. 20 asteista? Tarkoitan vaan sitä, että mahtaako 5mm. kokopuvulla pärjätä siellä?

Hei, olemme olleet kahdesti (2001 ja 2002) helmi-maaliskuussa Hurghadassa. Sukelsimme Diver's Lodgen matkassa. Palvelu oli hyvää, oppaat asiantuntevia ja nitroxia sai jo tuolloin kohtuuhintaan.

Ekalla kerralla asusteena 7 mm märkkäri, joka oli aivan liian kuuma.  Toisella kerralla oli 3 mm kokomärkkäri, jonka päällä  3mm shortsipuku. Ja tämä toimi loistavasti.

Eli jos et ole mahdoton palelemaan, pitäisi tuon 5 mm riittää hyvin.  Näkyi siellä jokunen kuivapuvullakin sukeltavan, mutta he saivat lähinnä omituisia katseita osakseen....

Satu

Jukka

• Vieras
« Vastaus #7 : Helmikuu 04, 2005, 08:01:44 »
Jos vesi on 20 asteista, niin varmaankin yksinkertaisella 3mm kokopuvullakin pärjää.
t. Jukka
Itse olen menossa viikon päästä Hurghadaan. Onko joku käynyt siellä helmikuussa, jolloin vesi on n. 20 asteista? Tarkoitan vaan sitä, että mahtaako 5mm. kokopuvulla pärjätä siellä?

Hei, olemme olleet kahdesti (2001 ja 2002) helmi-maaliskuussa Hurghadassa. Sukelsimme Diver's Lodgen matkassa. Palvelu oli hyvää, oppaat asiantuntevia ja nitroxia sai jo tuolloin kohtuuhintaan.

Ekalla kerralla asusteena 7 mm märkkäri, joka oli aivan liian kuuma.  Toisella kerralla oli 3 mm kokomärkkäri, jonka päällä  3mm shortsipuku. Ja tämä toimi loistavasti.

Eli jos et ole mahdoton palelemaan, pitäisi tuon 5 mm riittää hyvin.  Näkyi siellä jokunen kuivapuvullakin sukeltavan, mutta he saivat lähinnä omituisia katseita osakseen....

Satu

Satu

• Vieras
« Vastaus #8 : Helmikuu 04, 2005, 09:49:56 »
Jos vesi on 20 asteista, niin varmaankin yksinkertaisella 3mm kokopuvullakin pärjää.
t. Jukka

Kyllä jotkut harvat sellaisillakin sukelsi, mutta aika viluissaan olivat. Ehkä Patrickille olisi optimi...

Ekalla kerralla yritímme käyttää vain 7 mm alaosaa (pitkät lahkeet, pelkät olkaimet) mutta lopputulos oli varsin mielenkiinotinen, kun alaruumis paistui, ja käsivarret  paleli.  (Tosin mieluummin näin, kuin koko puvulla  ;) )

Itse ottaisin ensikerralla joko 5 mm kokopuvun (jota minulle ei ole)  tai tuon aiemman kobinaation 3 mm pitkästä ja shortsipuvusta (jotka minulla on).

Satu
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2005, 09:59:46 kirjoittanut Satu »

JSe

• Kouluttajat
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #9 : Helmikuu 04, 2005, 10:20:07 »
Hei

Kyllä minä olen sukeltanut kaikki etelän reissut pelkällä märkkärin housu-osalla eli ns. Long-john malllilla.

Oma kohtaisena huomiona on että kylmä tulee niillä päivän viimeisillä sukelluksilla esim 3 keikka samana päivänä. Lieneekö syynä nopeasti saatavan energian puute tai mikä lieneekään ?

Voinee tuo kylmän tuleminen olla jossain määrin henkilökohtainen ominaisuuskin riippuen kunnosta, rasvakerroksen paksuudesta, nestetasapainosta, päivän mielentilasta ....
Onkos tälle jotain lääketieteellistä perustetta vai oliko nämä nyt aivan huuhaata ?

Terv. Jukka

Kari M.

• DM
    • Profiili
« Vastaus #10 : Helmikuu 04, 2005, 19:29:35 »
Ok, kyllä sitten näiden kommenttien jälkeen uskaltaa lähteä 5mm puvulla liikkeelle. Aluksi ajattelin, että otanko kuiviksen vielä varmuudeksi matkaan, mutta tuntuu olevan ihan turha kapistus (Egyptissä). Matkaan menen Colonan siivittämänä, että täytyy laittaa jotain kommenttia reissun jälkeen. Ja se negatiivinen palautehan tulee aina helpommin. Että jos ei mitään kuulu, niin reissu on ollut hyvä :) Kiitos tiedoista!

Core

• Vieras
« Vastaus #11 : Helmikuu 07, 2005, 22:29:46 »
viime keikalla etelässä oli 3-5mm märkkäri, ja ikävä tuli kuivapukua..
Ohut 905 on hyvä valinta etelänmatkoille, varsinkin jos yli 2 dyykkiä päivässä.. ja puku on kevyt. Märkkärihän ei ole kiva pukea kakkosdyykille..

-DC-

Kari M.

• DM
    • Profiili
« Vastaus #12 : Helmikuu 19, 2005, 17:02:28 »
Etelän reissu Hurgahadaan onnistui hyvin.

Vesi oli 20-22 asteista helmikuu 10-17.

Varustus 5mm kokopuku, kengät, huppu ja hanskat. Sukellusajat olivat keskimäärin 45minsaa. Varustuksella pärjäsi hyvin. Ainoastaan kerran tuli sukelluksella kylmä, kun mentiin virtasukelluksessa koko sukellus, eikä tarvinnut paljon sätkiä, eikä siten tullut tuotettua tarpeeksi lämpöä.

Kaveri koitti kuivapukua kerran, hanskat vuoti useamman litran sisään. Ei ollut kuulemma paljon märkäpukua lämpimämpi :) Oppaalla sama vaiva, tosin hänellä vuoti buutsit. Vesimäärä sama. Ei hymyillyt hänkään.

Sukellettua tuli Colonalla, oli ihan hyvä sukellusfirma 3 päivän safarilla. En tiedä kumpaa tehtiin enemmän, syötiin vai sukellettiin. Molempia sopusuhteessa. Kokki loistava! Välillä oli pakko nukkua. Ei sillä reissulla ainakaan paino pudonnut.

Kohteita mm. Panorama reef, näkyvyys ehkäpä 40m. 30m. syvyydessä näky alas ja ylös mukavasti. Partikkeleista ei tietoakaan.   Vaakanäkyvyyskin loistava. Seuraavan päivän kohde Shalem Express oli kiva sukeltaa nitikalla, kun ei dekoajoista ollut tietoakaan. Alus tuli aikalailla tutuksi yhdellä sukelluksella, toisinkuin Suomen hylyt, kun on pimeää ja hapuilunäkyvyys.

2 muuta päiväretkeäkin safarin lisäksi olivat ihan ok. Oppaat vaan vaikuttivat vähän depressiivisimmiltä. Tässä kuva dekoillessa Aquariumissa (http://www.pcuf.fi/~mersu/dekoillessa.jpg). Saatte päättää, kumpi kuvassa olijoista olen minä (aasi vai sen ratsastaja).

Tuuli oli alkupäivinä aika kolea, varsinkin yöllä oli vähän viluisaa, kun aurinkokaan ei lämmittänyt. Mutta kerrankos sitä hammasta purren pärjää pinnalla, vedessä ei ollut hätää, mitänyt vähän saattoi nesteen ylitankkaus haitata.