Se maksimikuorma on oltava suhteessa veneen käyttöalueeseen ja keliolosuhteisiin. Ehkä siihen voisi laittaa 11 ihmistä ja ajella saarten välissä tyynellä vedellä ihan hyvin, tai jos vene olisi CE-luokiteltu D-luokkaan niin valmistajankin puolesta määritely kuormankesto voisi olla suurempi. Nousun käytössä ei selvästi ole päätarkoitus, että veneessä vain istulkeltaisiin satamassa ihmettelemässä paljonko se kallistuu, eikä D-luokan vene riittäisi muutenkaan, joten jossittelu tällaisilla voidaan suoraan unohtaa.
Turvallisen veneen ja veneilyn juttuihin kuuluu, että veneellä on päästävä takaisinkin sitten kun keli menee retken aikana huonoksi.
Ei ole ihan tuntematon ilmiö, että sää muuttuu merellä oltaessa. Nopeastikin, ja paikallisesti voi syntyä ilmiöitä joita ei olla osattu ennustaa. Pahin omalle kohdalle sattunut sellainen oli muutaman tunnin myrsky, jossa tuuli oli puuskissa yli 25m/s. Ennuste muistaakseni oli "aluksi" 8-11m/s ja tyyntyy siitä. Kuultiin myöhemmin, että lähistöllä oli joku avovene mennyt nurin ja kuolonuhreja oli tullut. Tästä on aikaa n. 6v.
On siis hyvä nähdä, että ollaan samaa mieltä siitä että venettä ei ajeta ylikuormalla. Hallitus varmaankin huomioi asian tehdessään ohjeistusta kippareille. Ja käytännön tasolla se ikävästi tarkoittaa sitä, ettei laitesukeltajia voi mahtua kahdeksaa, mikä tarkoittaa myös että kulutuslaskelmien ja nousukorttien hinnoittelu täytyy perustua vähän matalampiin keskimääräisiin matkustajalukemiin.
Muita ajatuksia / jatkokysymyksiä mitä tästä on syntynyt:
1. Jos ajetaan kaksi keikkaa, niin sen voinee toteuttaa niinkin, että venemiehitö (2 hlö) on mukana molemmilla keikoilla, mutta sukeltavat kumpikin yhden kerran - toinen ensimmäisellä, toinen jälkimmäisellä retkellä. Silloin koko rytmitys menee oleellisesti nopeammin kuin mitä Kalevi edellä esitti, ns. viimeisen parin odottelu jää pois kokonaan. Vai mitä turvaohjeet sanovat, riittääkö yksi veneessä?
2. Vanhaa peltivenettä ei kai vielä olla myyty? Mitä jos pidettäisiin molemmat nopeat veneet laiturissa ja jos iltasukellukselle on tulossa väkeä enemmänkin niin mennään sitten peräkkäin kahdella veneellä.
Molemmat em. vaihtoehdot tietysti tarkoittavat ohessa, että pelkän kipparin sijasta kalenterissa pitää olla myös kippariharjoittelija tms. Mutta sehän ei ole huono juttu muutenkaan.