Neljä tuntia kompura jauhoi samaa rataa. En tunne kompuran kaasuntuottomäärää mutta monta ilmapalloa olisi sillä määrällä täytetty.
Olisikohan jotain vähän yli 200 l/min. Saattaapa jopa olla 240 l/min.
Tuosta jatkuvasta täyttämisestä pitäisi jonkun varmaan lueskella koneen käyttöohjeesta. Se on varmaa, että yhtään mäntäkompressoria ei ilmajäähdytteisenä ole suunniteltu 100% (jatkuvalle) kuormalle tai ainakin se on perin harvinaista.
Mitä tämä sitten tahtoo sanoa? Sitä, että taukojakin saisi pitää tunteja jatkuvan käytön välillä. Pullojen vaihtoaika ei oikein siihen riitä, koska nopea vaihtaja käyttää reilusti alle 5% aikaa vaihtoihin.
Näin hihasta vetäistynä, pienen harrastelijakäyttöön tarkoitetun kompressorin kuormitettavuus on 40% luokkaa. Siis 40% käyttöä ja 60% jäähtymistä. Tyypillisessä vähän isommassa kerhokompressorissa tuo kuormitettavuus saattaa olle jopa 60...80% luokkaa. Isot vesijäähdytteiset ovat sitten 100% koneita - aamulla käyntiin ja illalla voi sammuttaa, jos muistaa

Yleensä mäntäkone ei siis koskaan ole 100% kone. Tämä selvinnee käyttöohjeesta tai valmistajalta. Tätä olisi hyvä noudattaa.
Suurehkoa vahinkoa ei tässä yhteydessä varmaan vielä tehty, sillä Nousukeskuksella on aika ideaaliset olosuhteet koneen pitkälle käynnille. Ei ole sattumaa miksi kone roikkuu siinä paikassa kun roikkuu

Mun tyhjään 15/200 bar-pulloon tuli 4,5 bar hapen virtauksella - kaasunvalitsimen ollessa 36-asennossa - EAN 38-kaasua.
Tämä riski on aina olemassa, varsinkin pitkän seisomisen jälkeen, johtuen venttiileiden ja säätöjärjestelmän rakenteesta. Sekoitusjärjestelmähän on käytännössä odoitellut käyvää konetta jo yli puoli vuotta. Onneksi tilanne saattaa olla nyt toinen. Toivotaan laitteistolle pitkää ikää ja huolettomia täyttöjä

Säädetään, säädetään

Oikeastaan juuri tämän takia kehotin tulemaan paikalle tyhjien pullojen kanssa, jolloin ei pohjakaasulla ole merkitystä vaan päästään analysoinnilla suoraan kiinni kaasun sisältöön, eikä mitata jotain muuta seosta.
Järjestelmä siis vaatii uuden säätökierroksen, hyvä kun olitte tarkkana

Tarkoitus ja tavoite siis on että "36" asennossa tulee "kolme_kutosta". Luonnollisesti varmaan 36% ±0.5%.
Hapen syöttö katkaistiin 210bar kohdalla. Ilmeisesti ensimmäisiin täytettyihin pulloihin tuli lähemmäksi EAN40, kun virtaus oli 5bar.
Katkaistiin vai katkesi automaattisesti?
Näin varmaan on sitten tapahtunut. Onneksi pysytään 40% alapuolella. Tosin varsinaista turvallisuusriskiähän tämä ei ole muodostanut vaikka oltaisiin oltu reilummallakin puolella.
Oletteko miettineet jotain ratkaisua, esim. taulukkoa tai muuta miten täyttäjä pystyisi helposti katsomaan mitä kaasua lopputulokseksi olisi odotettavissa, jos vajaaseen paineilmasäiliöön täytetään normiasetuksilla tietty määrä kaasua?
Lähtökohta on ollut se että nitroksitäytöt on suunnitelmissa jaettu karkeasti kahteen eri kategoriaan.
Kategoria a)
Kaasun hakija tulee suhteellisen tyhjillä pulloilla paikalle ja täyttää pulloonsa jonkin "vakiokaasun" (21%

), 28%, 32% tai 36%. Tämä siis yksinkertaisimmillaan. Jos useimmiten pysyy samassa kaasussa, on lopputulos käytännössä aina lähes sama pitoisuus.
Tässä täyttö on helpoimmillaan, valitaan kaasuseos mitä halutaan ja täytetään pullo

Kategoria b)
Pullossa on pohjalla jokin kaasuseos välillä 21...40% ja halutaa jotain selvästi poikkeavaa lopputulosta. Tällöin käytetään säädettävää (käsisäätö) kaasua. Säätimestä oikea virtaus rotametriin ja pulloon kehittyy oikea kaasu.
Tämä säätö mahdollistaa pelata pulloon sellainen kaasu (21...40%) kun halutaan. Vaatii vähän funtisimista ja laskutoimituksia sekä virtaustaulukon.
Tuon taulukon mallin ja muodon suhteen otetaan arvokkaita käyttökokemuksia ja ideoita vastaan. Tehdään niin hyvä kuin osataan tai tarvitaan.
Kyllähän sen päässäkin jotenkuten pystyy laskee, mutta heikolla hetkellä sekin voi olla vaikeata
. Esim. pullossa 100bar EAN21 -> täytetään vipu 36-asennossa täyteen -> tietäisi mitä kaasua on odotettavissa lopputuloksena... excelillä tuohon löytyisi valmiita laskuohjelmia, mutta kun se tietsa ei monesti ole mukana.
Ei mielestäni tarvitse päissään laskeskella vaan luodaan taulukot. Taulukko on askel kohti tarkempaa suunnittelua. Siihen ei vain pidä ottaa liikaa eri tekiöitä mukaan jottei siitä tule liian monimutkaista.
Tämä on hyvä esimerkki muiden havainnoista mitä ei tule aina välttämättä itse mietittyä. Hyvä ehdotus, näitä tarvitaan lisää

Hyvin pelasi uusi järjestelmä kokonaisuutena. Helpontuntuinen käyttää. Hyvää työtä!
Toivotaan että nyt ne "käynnistys" vaikeudet on ohitettu ja kone jauhaa kaasuja jäsenille. Ennen kaikkea sitä helppokäyttöisyyttä on yritetty miettiä ja toteuttaa käytännössä.
Idioottivarma se ei täysin ole, virheitä pystyy tekemään kuten ihan normaalissa ilmatäytössäkin normikompurallakin.
Mahdollisista "epänormaaleista" käyttötilanteista otetaan mielellään välittömät palautteet vaikkapa henkilökohtaisesti vastaan jotta vaaratilanteilta vältytään. Pyritään turvalliseen kokonaisratkaisuun. Kaikkeen ei voi toki varautua.
Olen joskus kuullut sellaisen toteamuksen että, "Idioottivarmaa ei olekkaan, sillä idiootit ovat niin viisaita"

Kerho on harpannut ison askeleen muutaman jäsenen hienolla työllä
Minun kiitokseni kaikille projektiin osallistuneille. Ihan jokaiselle - ne oksanreikä hommatkin ovat tärkeitä!
Odottelen rakentavia jatkokehitysideoita.
TiLi
PS "Oksanreikähommat"

... siis jos laiva sattuu vuotamaan, niin jonkun on pidettävä sormea siinä oksanreiässä
