Ja sitten joka jamppa perehtymään aiheeseen. Luettuani allaolevan artikkelin minäkin tunnen itseni jo paljon viisaammaksi
:
Jos on akateemista mielenkiintoa, niin yleissivistäväähän tuo on

Toisaalta ihan kaikkeahan ei kukaan voi osata. Koneen käynnistäminen on yleensä perin monimutkainen valinta eri menetelmien hyötyjen ja haittojen väliltä.
Yleensäkin teollisuudessa yksi kaikkein visaisempia ongelmia on yleensä isojen moottoreiden käynnistäninen ja niiden suojaukset. Meillehän (Nousulle) nuo 5.5 kW koneet niin Seemannissa, kuin Viivissäkin ovat ISOJA koneita kun verkon yleistä rakennetta tarkastellaan.
Onko em. artikkelin kohta 3. "Auto transformer" sama kuin taajuusmuuntaja på Finska?
Ei ole

Auto transformer on ns. säästökytketty muuntaja på Finska - jos oikeaa termiä käytetään oikeassa paikassa...

Pääsääntöisesti muuntajia on kahta päätyyppiä. a) erotusmuuntaja jossa syntyy verkon galvaaninen eroitus ja b) säästökytketty muuntaja jossa galvaanista eroitusta ei synny. Tämä näin yleisellä tasolla

Nopean nettiyleiskatsauksen perusteella tähti-kolmiokytkentää (Star-Delta-Starters) näytetään pitävän hieman karkeana ratkaisuna, joskin edullisena.
Edullinen, yksinkertäinen, nerokas keksintö, mutta... jokaisessa käynnistystavassa on omat etunsa ja haittansa, niin tähti-kolmio käynnistyksessäkin. Näistä suurimpana haittana on mainittava alentunut käynnistysmomentti. Tosin monessa muussakin käynnistytavassa käynnistysmomentti alenee, tästä positiivisena poikkeuksena on taajuusmuuttaja.
Edut ja haitat on muissakin tavoissa. Nousukeskuksella on kokeiltu muitakin käynnistystapoja ja niistä on valitettavasti niin huonoja kokemuksia että tähti-kolmio käynnistin näyttää tällä hetkellä parhaimmalta vaihtoehdolta. Toki senkin toteuttamisessa oli määrättyjä reunaehtoja, mm. koneen korjauksen yhteydessä käämityksen kytkennän muuttaminen ns. täyden kytkennän koneeksi.
Jos tähtilkolmiokäynnistimiä saa todella tähän hintaan, niin eipä vaikuta kovin kalliilta: http://www.stkone.fi/index.php?ryhma=42
Kuvaamasi laite on kyllä tähti-kolmio käynnistin - itseasiassa kytkin, mutta manuaalinen sellainen. Sellaista mietittiin vaihtoehdoksi Nousukeskuksellekin, mutta se vaatii käyttäjältään tietoa ja taitoa sekä kokemusta koneiden käynnistämisestä siksi siitä luovuttiin. Alustavasti keskusteltiin automaattisen tähti-kolmio käynnistimen hankkimisesta. Sellainen piti Tonilla jo ollakin meille varattuna.
Edellä mainitusta syistä johtuen hieman ihmettelin ääneen että miksi edelleen yritettiin jotain pehmokäynnistintä (pehmo) kokeilla jos taajuusmuuttajankin (tamu) kanssa on ollut (suuria) ongelmia...

TiLi