Kirjoittaja Aihe: Vesien siivousprojekti haussa!  (Luettu 3827 kertaa)

Annemari

• Satunnainen kirjoittaja
  • *
    • Profiili
Vesien siivousprojekti haussa!
« : Elokuu 11, 2006, 16:16:34 »
Hei!
En olekaan paljon tänne foorumille kirjoitellut, mutta nyt olisi paljon asiaa!
Olen Luoteis-Helsingin nuorkauppakamarin hallituksen IDN.
Haluaisimme tehdä jotain yhteiskunnallisesti hyödyttävää ja minä ehdotin että tehtäisiin jotain vesialueiden siivoukseen liittyvää.
Eli nyt olisi 15 henkilöä, joilta puuttuu projekti!
Tietäisikö joku jonkun hyvän paikan, jonne voisi mennä siivoamaan? (ei mitään ehdotuksia et mun pihalle tai jotain!!!!)
Siksi laitan kysymyksen tänne, koska olen joskus puolella korvalla kuullut että joku on ollut siivoamassa veden allakin ja tämä voisi kiinnostaa minuakin.
Jos löytäisimme jonkun oikein hyvän siivouskohteen haastaisin Nousunkin porukan mukaan talkoisiin! Osa siivoaisi rannalla ja osa vedessä.

Meillä on aika hööki päällä koska viime viikolla valittiin Vuoden Posititivisin Helsinkiläinen ja Luoteis-Helsingin kamari oli projektissa tiiviisti mukana.
Kaupungintalolla palkinto luovutettiin Kristiina Elstelälle.

Eli minne voin ohjata innostuneen talkooväen tai löytyykö joku vastaavanlainen projekti?

T:Annemari
P.S. Terveiset Raya Islandilta Thaimaasta! Mä olen ihan fiiliksissä!

marko

• Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
    • Profiili
Re: Vesien siivousprojekti haussa!
« Vastaus #1 : Elokuu 12, 2006, 12:27:14 »
Ympäristöstä huolehtiminen on aina hieno asia.

Aika varmoja nakkeja ovat vesistöjen ne kohdat joista menee silta ylitse. Jos ei yhtään fillaria löydy niin kumma on. Hyvänä esimerkkinä virtasukellus Heinolan sillan alitse: tietää alittavansa siltaa kun vastaan tulee yhtäkkiä kasa polkupyöriä.

Muutama valmistava toimenpide on ehkä paikallaan; varmaan nämä jo tiesittekin mutta sanon silti:

-kunnon suojahanskat käteen (sukellushanskojen päälle, jos niitä käyttää)
-käyttöiän lopulla oleva liivi ja sukelluspuku päälle, jos on.

Näkyvyys on nimittäin nolla (ihan konkreettisesti), jolloin sitä ei yhtään tiedä minne kätensä työntää. Teräviksi ruostuneet metalliputket ja muut lasit, neulat ja sellaiset tekevät helposti reikiä pukuun, liiviin ja nahkaan.

Uimaranta voi tietysti olla näkyvyydeltään selkeämpi ja julkisuusprofiililtaan korkeampi kohde (jos sillä nyt on väliä).

"Parhaan itsevarmuuden antaa täydellinen tietämättömyys"