Ohjeistus lähdöille

Pyydämme lukemaan tämän ohjeen ajatuksella ja soveltamaan sitä omaan toimintaasi lähdöille osallistuessasi. Huomionarvoista on, että nopean veneen ansiosta jää enempi aikaa satamatoimintaan sekä kohteella oloon. Joten valmistaudutaan satamassa hyvin niin retki on kaikin puolin paljon miellyttävämpi.

Lähdölle ilmoittautuminen

  • Kaikki lähdöt ilmoitetaan Nousun Nimenhuudossa. Jokainen ilmoittautuu mukaan lähdölle, osallistuminen on sitova. 
  • Jos sukellukselle on liian paljon ilmoittautuneita, niin ilmoittautumisjärjestys ratkaisee mukaanpääsevät.
  • Osallistumisen voi perua ilman seuraamuksia viimeistään vuorokautta ennen lähtöä ja tämän aikarajan jälkeen tehty peruutus veloitetaan estyneeltä osallistujalta (ylivoimaisen esteen sattuessa kipparin päätettävissä).
  • Pyri tulemaan ajoissa satamaan, vähintään puolta tuntia ennen lähtöä, ettei muiden tarvitse odotella. Ilmoita aina kipparille, jos tiedät myöhästyväsi.

Mitä mukaan lähdölle

  • Tärkeää on, että pyritään minimoimaan mukaan tulevan tavaran määrää kun veneessä ei ole järin paljon ylimääräistä tilaa. Jos et koe varusteen mukana oloa tuiki tarpeelliseksi sukelluksen onnistumiselle, niin sen voi jättää myös kotiin tai autoon.
  • Sukellusvarusteiden lisäksi mukaan myös sukeltajakortti. Huolehdi myös että sukelluspullosi ovat täynnä.
  • Jätetään pois isot tilaa vievät kuljetusvälineet kuten kylmälaukut, lihalaatikot ja muut kookkaat pakkaukset. 
  • Omat pelastusliivit mukaan.
  • Pakataan mukaan pikkupurtavaa sekä juotavaa omien mieltymyksien mukaan: omenamehua, päärynämehua, kaakaota, mineraalivettä, lihalientä, tms. Nesteytyksessä kannattaa muistaa että suolaakin pitää saada, ettei neste halua tulla samoin tein pois.
  • Kastuvat sukellusvarusteet kannattaa pakata kotona yhteen kassiin, joka lastataan aluksen keulaan.

Lähtövalmistelut satamassa

Varusteensa voi kantaa valmiiksi laiturille siten, että emme estä muiden laiturin käyttäjien kulkua.

Laitepaketit kootaan ja rigataan sukellusvalmiiksi jo kotona tai rannassa ja nostetaan kasattuina kyytiin. Laitepaketit laitetaan aluksen takakannen sivuilla ja takana oleviin pullotelineisiin ja painovyö oman pullon taakse. Muille sukeltamisessa tarvittaville (pien)varusteille suosittelemme mahdollisimman pientä kannellista muovilaatikkoa, mihin varusteet juuri mahtuu. Nämä kuormataan takakannen sivuilla oleviin laatikoihin. 

Sukellusvarusteisiin pukeutuminen

Pukeutua kannattaa aikaisintaan siinä vaiheessa kun kaikki ovat saaneet lastattua varusteensa Nosteeseen – on aivan turhaa hikoilla aluspukua ja aluskerrastoja märiksi sekä aiheuttaa tarpeettomasti nestehukkaa tekemällä lastausta ne päällä. Pukeutumisen oikealle ajankohdalle ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta vaan se riippuu paljon sen hetkisestä säästä, vuodenajasta sekä henkilökohtaisista mieltymyksistä.

Aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä, kun on vielä kylmät ja märät kelit, voidaan pukeutua kuiva- ja märkäpukuihin jo rannalla.

Välimallin keleillä voidaan pukea pelkät aluspuvut / märkäpuvut satamassa. Kuivapuvut puetaan joko vasta kohteella ollessa tai sitten matkan varrella hetkeksi pysähtyen (kun ulompana roiskuu liikaa aallokon tai tuulen vuoksi, alkaa satamaan tms.). Toki varusteet voi pukea puolitankoon jolloin ei tule niin kuuma ja pääsee vähemmillä varustesäkeillä.

Kesähelteillä päälle shortsit, sandaalit, t-paita, lippis ja aurinkolasit tms. sopiva vaatetus – aluspuvut + kuivapuvut tai märkäpuvut puetaan sitten vasta kohteella ollessa. Huomaathan toki että merellä sää voi olla todella oikukas ja varaudut siihen.

Märkkärillä sukellettaessa otetaan paluumatkalle hyvät sadevaatteet jotka voi pukea tarvittaessa myöskin märkkärin päälle (todella hyvä lämpökuori ja tuulensuoja märkkärin päällä sillä märkkärin pinnasta haihtuva vesi jäähdyttää todella tehokkaasti). Pieneen tilaan menevässä kuivasäkissä on sitten mukana pyyhe sekä vaihtovaatteet. Märkkärin kanssa voi mennä joko ensimmäisten tai viimeisten joukossa veteen. Jos mennään ensimmäisten joukossa veteen niin sitten on sukelluksen jälkeen aikaa vaihtaa märkkäri pois. Jos taasen viimeisten joukossa veteen niin laitetaan tarvittaessa sadevaatteet märkkärin päälle paluumatkalle.

Venematka

Jos on vähänkin enemmän allokkoa niin keulalaatikolla ei kannata istua.

Veneen ajo ja navigointi on parityöskentelyä siinä missä sukeltaminenkin – navigoijan vastuu painottuu reittisuunnitteluun sekä varmistaa oikealla reitillä olon ja ajajan vastuu keskittyy reitillä pysymiseen sekä muiden vesillä liikkujien huomioimiseen. Muistakaa hyvä parikommunikointi.

Paluumatkalla käydään tankkaamassa Skata Marinella – polttoainetankin korkki suljetaan kevyesti kun muuten sitä on lähes mahdotonta saada auki. Täällä voi käydä myöskin wc:ssä – avaimen saa huoltoaseman kassalta ja wc sijaitsee laiturilta näkyvän satamarakennuksen kauemmassa päädyssä.

Takaisin laituripaikkaan ajo on suoritettava äärimmäisellä varovaisuudella. Sukeltajia täyteen lastatulla veneellä on paljon massaa – parasta on ensin pysäyttää vene oman paikan edustalle ja vasta sitten varovasti lipua, vaikka meloen, omalle paikallensa.

Takaisin satamassa

Laituriin kiinnittäytymisen jälkeen Nosteessa olevat varusteet puretaan settejä lukuunottamatta muodostamalla yhdessä ihmisketju ja tavarat siirtyvät hetkessä laiturille. Sitten aukeaa portti ja jokainen voi kantaa settinsä Nosteesta autoon.

Nousukortit ovat sähköistyneet, joten lasku tulee perässä n. kerran kuukaudessa. Kohteiden hinnat löytyvät täältä: http://www.nousu.fi/hinnat.php

Paikalta saa poistua vasta kun kaikki on purettu Nosteesta ja laiturin portti on suljettu – aikaisemmin voi lähteä vain kipparin antamalla luvalla. Kun autat kipparia veneen lukitsemisessa yms. töissä niin kaikki pääsevät aiemmin pois.

Kipparille

Kipparin ei ole pakko itse ajaa eikä navigoida. Jos reissussa on mukana henkilöitä jotka haluavat käytännön harjoitusta näistä tehtävistä niin ne voidaan myös delegoida. Pitää kuitenkin muistaa että kippari on koko ajan vastuussa koko toiminnasta. Tämän vuoksi kipparin pitää olla koko ajan kartalla missä mennään ja että kaikki tehdään turvallisesti. Parempi että tämä harjoittelu tehdään kipparin hyvin tuntemilla reiteillä. Vaativammissa olosuhteissa on suositeltavaa että kippari itse tekee nämä tehtävät.

Kipparin vastuulla on kirjata lähdön tiedot lokikirjaan.

Lopuksi

Hauskaa sekä turvallista sukellusretkeä kaikille – ei ressata turhaan ja pidetään lystiä yhdessä. 🙂