Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Lauri

Sivuja: [1] 2
1
Yleinen keskustelu / Vs: Vene Båt 2017 messut 10.2. - 19.2.2017
« : Tammikuu 15, 2017, 00:28:52 »
2 lippua.

Lauri

2
Yleinen keskustelu / Vs: Vene Båt 2015 messut 13.2. - 21.2.2016
« : Tammikuu 22, 2016, 08:37:12 »
1 lippu, kiitos.

3
Yleinen keskustelu / Re: Venemessujen ryhmäliput
« : Tammikuu 15, 2012, 17:38:54 »
Laurille 4 kpl.

4
Yleinen keskustelu / Re: Su 27.3.Tapiolan hallin ulkoaltaassa ruuhkaa
« : Maaliskuu 29, 2011, 23:40:41 »
Taidettiin tehdä sunnuntaina uusi enkka kävijämäärässä: 65 henkilöä Tapiolan altaassa,
...
 ja loput 13 henkilöä olivat muuten vain uimassa tai sukeltamassa.
Mutta tällä kertaa paikalla ei tainnut olla se jäsen, joka syö kyniä ennen klo kahdeksaa, kun minäkin sain nimen laitettua vihkoon; Aika useinkin viime aikoina kahdeksan jälkeen ei ole enää löytynyt välinettä, jolla sen olisi voinut tehdä. Joten muutaman sunnuntain tilastot ovat vähän alakanttiin (voisiko siihen vihkoon kiinnittää narulla kirjoitusvälineen?)

5
Yleinen keskustelu / Re: Fasterille nimi
« : Maaliskuu 29, 2011, 23:36:38 »
Hyvä ja lyhyt nimi. Lyhyillä sanoilla kun on usein erilaisia merkityksiä eri kielissä, niin leikin vähän googlen käännöskoneella ja löysin kahdeksan merkitystä noste-sanalle. Lopuilla kielillä se varmaankin sitten tarkoittaa jotakin sellaista, mitä google ei kehtaa kääntää  ;D

Otin vastaukset sekä suomeksi että englanniksi, tällaisia sanoja löytyi:

Croatian ->  Tilaisuus / opportunity
Czech, slovak -> Käytettävä / wear
Latin ->  Meidän / our
Latvian ->  Pois / off
Norwegian ->  vyyhti / skein
Romanian ->  esi-isiltä peritty / ancestral
Serbian -> sekvenssien / sequences
Slovanian -> piireissä / circles

Eli, "noste noste noste noste noste noste noste noste" tarkoittaa ilmeisesti suomeksi käännettynä "Meidän esi-isiltä peritty sekvenssien tilaisuusvyyhti käytettävä pois piireissä", joka nyt tietysti aika hyvin kuvaakin sitä mitä se vene edustaa..vai?

6
Yleinen keskustelu / Re: Venemessut Helsingissä 12-20.2.2011
« : Helmikuu 07, 2011, 11:00:41 »
Näkyy viimevuotinen poissaololinja jatkuvan sukellusfirmoilla. Venemessujen näytteilleasettajalistalla on "sukellus"-ryhmässä vain kaksi yritystä, Ursuk ja Aqua World.

Sukelluskortteli, josta saattoi tehdä edullisia ostoksia, taitaa olla muisto vain?

7
Yleinen keskustelu / Re: Venemessut Helsingissä 12-20.2.2011
« : Joulukuu 07, 2010, 19:39:35 »
2 kpl.

8
Yleinen keskustelu / Re: Fasterille nimi
« : Marraskuu 27, 2010, 00:32:27 »
Sinällänsä ihan hyvä idea. Tuolla Egyptin suunnassakin Emperoorin aluksilla on pohjassa botskin nimi et ylös tullessa voi
jo kattella mikä se oma vene oli. Tossakin vois sit alkaa GA:lla valmistautua pohjalla jo ylöstuloon kun kattelee siellä jo heti valmiiksi mikä se meidän
"tukialus" on, ettei vahingossa väärään veneeseen kipua  :P vai  :)

Hyvä idea. Eikä edes tarvitse maalata pohjaan mitään, kun täkäläisen näkyvyyden huomioiden on kuitenkin parasta naputella se Braillen keksimillä aakkosilla vasaraa käyttäen (porakoneella saisi helpommin luettavaa, mutta ehkä se ei kuitenkaan sovellu veneisiin):  http://fi.wikipedia.org/wiki/Pistekirjoitus  :)

9
Yleinen keskustelu / Re: Fasterille nimi
« : Marraskuu 24, 2010, 18:24:12 »
Veneen nimen sietäisi olla
- lyhyt ("Suoranousu" olisi vähän turhan pitkä)
- helppo lausua (saisi olla suomea)
- uniikki (ei esim. "Aalto" tai "Aallotar", niitä suomessa riittää)
- vuosien käyttöä kestävä (ei siis vitsi, joka naurattaa vähän aikaa)
- sekaannusta aihettamaton (ei sellainen, jonka voi ymmärtää väärin: "Hyppää järveen" on huono nimi veneelle, samoin "A-Lippu" voisi veneen nimenä aiheuttaa hämminkiä, vaikka silloin veneen "logon" maalaaminen veneen kylkiin voisikin olla ainakin hetkellisesti hauska juttu)

Nimi on käytössä pitkään senkin jälkeen kun vene on jo lähtenyt. Tuskin me Punttia lakataan muistelemasta, joten senkin takian vanhojen nimien kierrättäminen, numeroiden kanssa tai ei, aiheuttaisi vain turhaa hämmennystä... Hyvien uusien nimien keksiminen on vaikeaa, mutta siitä huolimatta toivottavasti ei tarvitse todeta että ollaan akuutin mielikuvituspulan takia uudelleenkäyttämässä vanhoja nimiä.

10
Kiinnostaa * 2 (minä + Henrik, tuleva P1-kurssilainen). Ensimmäinen viikko ei käy, 10.1. alkaen on ok.

11
Yleinen keskustelu / Re: Nousun tulevaisuus
« : Marraskuu 20, 2010, 14:47:53 »
Se maksimikuorma on oltava suhteessa veneen käyttöalueeseen ja keliolosuhteisiin. Ehkä siihen voisi laittaa 11 ihmistä ja ajella saarten välissä tyynellä vedellä ihan hyvin, tai jos vene olisi CE-luokiteltu D-luokkaan niin valmistajankin puolesta määritely kuormankesto voisi olla suurempi. Nousun käytössä ei selvästi ole päätarkoitus, että veneessä vain istulkeltaisiin satamassa ihmettelemässä paljonko se kallistuu, eikä D-luokan vene riittäisi muutenkaan, joten jossittelu tällaisilla voidaan suoraan unohtaa.

Turvallisen veneen ja veneilyn juttuihin kuuluu, että veneellä on päästävä takaisinkin sitten kun keli menee retken aikana huonoksi.

Ei ole ihan tuntematon ilmiö, että sää muuttuu merellä oltaessa. Nopeastikin, ja paikallisesti voi syntyä ilmiöitä joita ei olla osattu ennustaa. Pahin omalle kohdalle sattunut sellainen oli muutaman tunnin myrsky, jossa tuuli oli puuskissa yli 25m/s. Ennuste muistaakseni oli "aluksi" 8-11m/s ja tyyntyy siitä. Kuultiin myöhemmin, että lähistöllä oli joku avovene mennyt nurin ja kuolonuhreja oli tullut. Tästä on aikaa n. 6v.

On siis hyvä nähdä, että ollaan samaa mieltä siitä että venettä ei ajeta ylikuormalla. Hallitus varmaankin huomioi asian tehdessään ohjeistusta kippareille. Ja käytännön tasolla se ikävästi tarkoittaa sitä, ettei laitesukeltajia voi mahtua kahdeksaa, mikä tarkoittaa myös että kulutuslaskelmien ja nousukorttien hinnoittelu täytyy perustua vähän matalampiin keskimääräisiin matkustajalukemiin.

Muita ajatuksia / jatkokysymyksiä mitä tästä on syntynyt:

1. Jos ajetaan kaksi keikkaa, niin sen voinee toteuttaa niinkin, että venemiehitö (2 hlö) on mukana molemmilla keikoilla, mutta sukeltavat kumpikin yhden kerran - toinen ensimmäisellä, toinen jälkimmäisellä retkellä. Silloin koko rytmitys menee oleellisesti nopeammin kuin mitä Kalevi edellä esitti, ns. viimeisen parin odottelu jää pois kokonaan. Vai mitä turvaohjeet sanovat, riittääkö yksi veneessä?

2. Vanhaa peltivenettä ei kai vielä olla myyty? Mitä jos pidettäisiin molemmat nopeat veneet laiturissa ja jos iltasukellukselle on tulossa väkeä enemmänkin niin mennään sitten peräkkäin kahdella veneellä.

Molemmat em. vaihtoehdot tietysti tarkoittavat ohessa, että pelkän kipparin sijasta kalenterissa pitää olla myös kippariharjoittelija tms. Mutta sehän ei ole huono juttu muutenkaan.

12
Yleinen keskustelu / Re: Nousun tulevaisuus
« : Marraskuu 19, 2010, 23:28:55 »

Mielestäni tuossa lauselmassa tuomitaan aika lailla... :'(
Eli jos et ole paikalla niin älä kysele tai kommentoi.

Ei tässä ketään tuomita, mutta se on oikeesti vain karu totuus että usein näin asiat on, että ihmiset eivät tule kokoukseen
vaikka aikaa olisi, tietenkin jollain voi olla myös este.
....
Kyllä mun mielestä Jekun viestissä on perää. Jos kerran kysymyksiä saa esittää ja on esitetty, niin kai niihin voisi saada myös vastauksia. Epäilemättä vastaukset olivat olemassa sitä kokousta varten, joten miksi niitä ei voisi esittää myös täällä? Varsin ihmeellistä, että asia lipsuu mm. kokousaktiviteetista valittamisen puolelle, on kuin ilmassa olisi selittelyn ja pakoilun makua. Vaikka ei sellaisiin pitäisi olla syytä, venehän lienee ihan hyvä.

Henk.koht. olen odotellut vastausta siihen toisessa ketjussa esittämääni kantavuusasiaan. Eli montako sukeltajaa siihen veneeseen oikeasti mahtuu kantavuuden puolesta? Onko se se kahdeksan? En tosiaan tiedä miten Fasterilla tuo lasketaan, sen tiedän että Silverin laskutapa on aikaisemmin kuvaamani ja sellaiseen ei sukelluskamat mahtuisi maksimihenkilömäärän päälle (oman veneen tyyppikilven perusteella)

Leirien osalta mukavin vaihtoehto voisi olla pitää niitä nyt enemmänkin paikoissa, joissa joko näkyvyys on jotakin parempaa tai joissa muuten ei olla oltu. Sisävedet, esim. Saimaa voisi olla hyvä paikka nyt kun on isompi vene jonka mukaan ottaminen on vähän helpompaa kuin Puntin vieminen sinne. Samaten suomen länsirannikolla lienee paikkoja, jonne Puntilla ei kukaan jaksanut ajaa, mutta autolla ajaminen ei nyt niin oleellisesti eroa jonnekin Hankoon ajamisesta?

On täysin totta, että toisen tyyppinen vene tarjoaa ihan toisenlaiset mahdollisuudet, sitä tässä meilläkin on harjoiteltu. Oli n 15 vuotta isompia purjeveneitä, nyt on tilalla trailerivene enkä ole vieläkään sisäistänyt miten koko veneilyn luonne on ihan toisenlainen uusine mahdollisuuksineen.

Jos uusi vene tulee Lauttasaareen, niin mille venekerholle se tulisi? (joku taisi kysellä toisessa ketjussa Larun huoltoaseman aukioloista; siellä on nykyisin automaatti, joten bensaa saa mihin aikaan vaan)

13
Yleinen keskustelu / Re: Nousun tulevaisuus
« : Marraskuu 19, 2010, 10:30:16 »
En mä näe tässä henkilökohtaisesti ongelmaa. Ongelma on lähinnä niillä, jotka sukeltavat suomessa märkäpuvulla. Se on selvästi ollut väärä valinta jos ei tule toimeen varusteidensa kanssa. Tietty jos on tehnyt hankinnan ajatellen Punttia, niin nyt voi harkita sitten pukuvalinnan päivitystä.

Paketit kasataan ennen veneeseen nostoa ja vaatepussit pakataan fiksusti veneeseen. Vene pitää olla tasapainoisesti lastattu koska muuten vene kulkee vinossa kun ei ole trimmilevyjä millä korjata pieniä lastausvirheitä. Härdelliä vältetään ryhmittämällä lähtöä. 2 pukee varusteita ja muut odottavat sivussa. Tietenkin jos apinalauma päästetään valloilleen niin sitten lopputulos on kaaosta. Ja naisihminen voi luopua siitä uikkarista niin ei tarvii sitä myöskään riisua  ;D Edelleen, jos hävettää niin muut katsoo muualle tai pyytää muita pukemaan paperipussit päähänsä. Tässä vois olla myös markkinarakoa myydä Nousuhenkisiä paperipusseja jäsenistölle. Kasvattaa ryhmähenkeä. Ja paperipussia voi käyttää menomatkalla eväspussina ja paluumatkalla oksennuspussina jos tulee merikipeäksi.
Tällaiseksiko on mennyt meno Nousussa näinä muutamina viime vuosina, kun olen ollut enemmän sivussa toiminnasta?

Ja tuossako on siis Nousun tulevaisuus, kuten otsikko sanoo?

Merkun kirjoituksen voinee tiivistää siihen, että märkkärisukeltajat on väärin, P1-sukeltajat on väärin, ja jos nyt sellaisia sattuisi olemaan niin ainahan voidaan v*ttuilla paperipusseilla?

Toivottavasti ei.

PS. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että Nousun kalustolle päivitykset tekevät hyvää. Faster on hyvä vene. Ei kuitenkaan optimaalinen sukellustukialus; jotkut asiat paranevat punttiin verrattuna ja jotkut huononevat. Ja niihin huononnuksiin voisi kehittää ratkaisuja sen sijaan, että väitetään toisia vääränlaisiksi sukeltajiksi. Esim. fasterin lisävarusteluettelossa on peräkuomu, joka olisi muutenkin mukava varuste (sade, jne), mutta umpi-ikkunoilla voisi auttaa myös tuohon pukeutumisongelmaan.

14
Yleinen keskustelu / Re: Faster 610...
« : Marraskuu 17, 2010, 21:03:56 »
Osui silmiin toinenkin ongelmakysymys:

Ymmärsinkö oikein, että siinä veneessä on 150hp moottori? Valmistajan suositus näkyy olevan 90-135hp. Tehoreservistä ei yleensä merellä todellakaan ole haittaa, mutta vakuutusyhtiöt eivät pidä ollenkaan ylityksistä.

Esimerkin vuoksi lainaus Tapiolan venevakutusehdoista:

Lainaus
14  Venevakuutus ei ole voimassa
...
* mikäli valmistajan moottorisuosituksen maksimiteho on ylitetty.
Eli toivottavasti saadaan veneen mukana myös paperit, jonka mukaan siinä voi käyttää tuollaista tehokkaampaa konetta. Tai että löytyisi joku vakuutusyhtiö, joka ei välitä tuollaisesta tehojutusta. Muut vaihtoehdot ei oikein kuulosta hyviltä.

15
Yleinen keskustelu / Re: Faster 610...
« : Marraskuu 17, 2010, 11:44:56 »
Kertokaahan nyt vielä mikä on tuollaisen veneen kantavuus? 8 henkeä ei oikein riitä vastaukseksi, kiloissa se yleensä ilmoitetaan. Fasterin sivuilla sitä ei kuitenkaan lue, mutta mm. veneessä olevassa kilvessä pitäisi lukea.

Henkilömäärä on yleensä saatu veneille katsomalla kuinka monta 75-kiloista standardi-ihmistä veneeseen menee niin että pysytään sallituissa rajoissa. Ehkä eväät mukaan luettuna, joten sallittu kuorma voi olla esim. 8*80kg. Ja tavaran kuljettaminen tietysti pienentää mukaan mahtuvien ihmisten määrää.

Tuon kuormitusjutun takia minusta vaikuttaa aika epärealistiselta väittää, että siillä voisi kuljettaa kahdeksaa laitesukeltajaa. Kahdeksaa snorkkelisukeltajaa kylläkin. Mutta esim. kun mun sinkkupullo + painot on yhteensä melkein 30kg, siihen muut kamat päälle ja vielä itsekin kyytiin, niin kokonaispaino lienee jossakin 120 kilon yläpuolella. Tekniikkasukeltajilla lienee rahtia vielä pajon enemmän? Tarkoittaisi, että laitesukeltajia ei tuollaiseen veneeseen voisi ottaa kuin ehkä viisi. Ellei se Faster ole nyt jotenkin ihan poikkeavalla tavalla mitoitettu.

Kuorman laskeminen on yleensä oleellinen juttu vakuutusten kannalta. Monet yhtiöt, elleivät sitten kaikki, suhtautuvat nihkeästi siihen jos vene vaikkapa uppoaa ylikuorman takia. Saataa olla muutkin vahinkotapaukset korvausten ulkopuolella ylikuorman takia, kannattaa lukea ne pienellä präntätyt jutut.

Sivuja: [1] 2