Nousu ry
Yleinen => Yleinen keskustelu => : Tanja November 03, 2012, 18:37:42
-
Kaavailimme aloittelevaksi pikkujoulupaikaksi Olutravintola Kaislaa. http://www.oluthuone.fi/etusivu.html?&mobile=2
Ajankohdaksi näyttäisi nyt käyvän parhaiten: perjantai 23.11.
Ohjelmassa vapaamuotoista jutustelua ja erinomaisia oluita! (Muutakin saa.. ;)
Ilmoittautumiset ja kiinnostuksen osoitukset tähän ketjuun. ;D
-
Mukana perjantaina...
-
Perjantaina voisi onnistua. Lauantaina maakuntakierroksella.
Vilho
-
Perjantaina sopii.
-
Pe ok.
-
Perjantai käy myös minulle.
Kari R
-
Molempien päivien pitäisi sopia.
-
Perjantaina sopii.
Terveisin, Dalia & Rupert
-
Kaikki käy, paitsi haitarimusiikki.
-
Mukana myös itse.
-
Nostetaanpa tätä. Ilmoituksia peliin. :)
-
Tässä tärppi - perjantaipäivän voi viettää Helsingin yliopistolla seminaarissa ja jatkaa siitä sujuvasti pikkujouluihin. ;D Alla tarkempaa tietoa seminaarin sisällöstä.
Interdisciplinary meeting in maritime history and maritime archaeology at the University of Helsinki 23th November 2012
The 18th Century Baltic: Seafaring, Technology and Interaction
The founding of St Petersburg in 1703 was a major turning at the Baltic Region. The narrow and notorious route through the Gulf of Finland to the rising capital of Russia became one
of the most important passages in the world. The Dutch dominated the shipping to the mid18th century, but the British merchantmen were tracking and took the leading role towards the end of the century. The increase in tonnage meant increase in the amount of shipwrecks. Dutch merchantmen carrying their luxury cargoes to St Petersburg sailed in extremely difficult conditions. Disasters were common. On the other hand, to the coastal people wrecks were a gift from heaven and to the salvation companies (est.1734) lucrative venture.
Despite of the difficulties in shipping the Dutch and British naval innovations diffused in pace with seafaring. Dutch saw-mills, wind power and fishing technologies, not to forget the pioneering role of the Dutch as coastal mappers and the British as scientific ship designers, were introduced at the Baltic region, e.g. in Narva, St Petersburg and Sveaborg.
The seminar will focus on the following themes:
-Seafaring, accidents at sea and shipwrecks at the Gulf of Finland
-The diffusion of innovations and mechanism of interaction in the Baltic
-Maritime and coastal infrastructure (ships, passages, beacons, piloting, salvage companies and technologies) of the 18th century Finnish Gulf/Baltic
-Ship as a social microcosm
-Charts, pilot guides and coastal mapping
-Shipwrecks as historical source material
-
Pakko perua, kun olen töissä. Pitäkää hauskaa minunkin puolesta.
Kari R
-
Tuli suomenkielinen versio tuosta Itämeren hylkyjen seminaarista sähköpostiin tänään:
Itämeri 1700-luvulla: mahdollisuus ja uhka
Itämeri on tunnettu hyvin säilyneistä puisista laivanhylyistä, jotka kiinnostavat suurta yleisöä ja tutkijoita ympäri maailmaa. Perjantaina 23.11. Helsingin yliopistossa järjestettävässä englanninkielisessä seminaarissa on mahdollisuus tutustua mm. Vrouw Maria
-alukseen liittyvään ajankuvaan.
Pietarin perustaminen vuonna 1703 lisäsi meriliikennettä Itämerellä. Hollantilaiset hallitsivat Itämeren kauppareittejä vuosisadan alkupuolella, mutta myös Britannia oli kiinnostunut alueesta erityisesti laivastolle tärkeiden raaka-aineiden, kuten puun ja tervan, hyvän saatavuuden vuoksi. Itämeri oli etenkin kesäaikaan helppo purjehduskohde, mutta syksyn myrskyissä monet alukset päättivät matkansa karikkoisen Suomenlahden rannikon pohjaan.
Suomenlahti oli Britannian näkökulmasta merkittävä alue, koska se tarjosi mahdollisuuden Venäjän Itämeren-laivaston purjehtimisen estämiseen, toteaa tohtori James Davey (National Maritime Museum, Lontoo). Merkittävyydestään huolimatta Itämeri oli Britannialle 1700–1800-luvulla melko tuntematonta aluetta. Mahdollisuuksien hyödyntämisen edellytyksenä oli paikallisten olojen tuntemuksen kasvattaminen: tiedon hankkiminen, vaihtaminen ja jakaminen.
Itämeri on ollut monella tavalla elintärkeä Pietarin kehitykselle, kertoo tohtori Alexei Kraikovsky (European University, Pietari). Tavalliselle pietarilaiselle kansainvälinen merikauppa saattoi jäädä kaukaiseksi ilmiöksi, mutta meren tarjoamat kulkureitit olivat käytössä niin kesällä kuin talvella. Kalastus- ja virkistysmahdollisuuksia tarjoava meri oli resurssi, mutta tulviessaan kaupungin kaduille uhka. Pietarilaiset ihailivat merta ja taiteilijat omistivat sille teoksiaan – samaan aikaan ihmiset saastuttivat merta, eikä tätä ristiriitaa ymmärretty.
James Davey ja Alexei Kraikovsky puhuvat Helsingin yliopistossa perjantaina 29.11.2012 klo 10–18 järjestettävässä englanninkielisessä seminaarissa, jonka otsikko on ”1700-luvun Itämeri: Merenkulku, teknologia ja vuorovaikutus”. Seminaarissa esitelmöivät myös mm. tohtori Marcus Hjulhammar (Statens Maritima Museer, Tukholma), professori emeritus Yrjö Kaukiainen sekä professori Jari Ojala.
Koko ohjelma:
http://www.helsinki.fi/merihistoria/ajankohtaista.html
Seminaariin on vapaa pääsy, ei ennakkoilmoittautumista.
Tervetuloa!
Ja sitten jatkoksi pikkujouluihin.
-
En itse pääsekään paikalle lastenhoidollisista syistä, mutta kokoontuminen silti suunnitelman mukaan suunnitellussa paikassa. :)
-
Lähtekääpä nyt muutkin "yhdelle".
Oliko meillä muuten joku aika suunnitteilla vai saavutaanko paikalle päivän tarkkuudella?
Vilho
-
Moi,
Kaipa sitä oli tarkoitus klo 18 tavata siellä.
-
Pistäydyn Kaislaan hieman ennen kuutta. Muutamaa useampi pitää kyllä jättää toiseen kertaan kun lauantaiaamusta lähden pariksi päivää merelle, sukeltamaan tietty. 8)