Nousu ry

Yleinen => Yleinen keskustelu => : M2_trick November 13, 2010, 20:55:35

: Nousun tulevaisuus
: M2_trick November 13, 2010, 20:55:35
Hei hallitus,

Kysyn näin rivijäsenenä miten Nousu aikoo turvata venekaluston ylläpidon ja jatkuvuuden seuran toiminnassa nyt kun olemme siirtymässä yhden veneen politiikkaan?

Mukaillen JSe:n kysymystä, onko Nousu muodostumassa yksinomaan tekniikkasukellusseuraksi?

Mitkä takeet meillä on jatkuvuudesta kun hallituksessa on kuulemma vahvoja näkemyksiä, jotka vievät seuraa teknisemmän sukeltamisen suuntaan sivuuttaen pitkässä juoksussa kokonaan mm märkkärisukeltajien tarpeet?

Viittaan tällä käsitykseen että Nousu ei tarvitse muuta kun avovenettä sukellustoimintansa pyörittämiseen eikä tuleviin hankintoihin tarvitse varautua keräämällä tarkoitusta varten edes pientä pesämunaa erinäisin toimin.

Oliko näkemys että Nousu on KAIKKIEN sukeltajien seura väärä olettama?
: Re: Nousun tulevaisuus
: markus November 14, 2010, 09:58:12
Kiitos Patrick avauksesta. Olen huolestunut ja minua, ei tekniikkasukeltajana, kiinnostaa Nousun PTS.
: Re: Nousun tulevaisuus
: Markku November 16, 2010, 20:27:02
En halua kommentoida herrojen puheenjohtajien jäsentenvälistä millään tavalla, mutta venehankinta ja seuran tulevaisuus mietityttävät. Tai lähinnä se, kannattaako minunlaiseni virkistyssukeltajan enää kuulua Nousuun.

Uuden veneen myötä seuran venesukellus muuttuu aika lailla toisenlaiseksi kuin ennen. Aletaan tehdä pienen porukan pikareissuja, ja hallituksen päinvastaisista vakuuttelusta huolimatta epäilyttää vahvasti, että uusi vene kuluu eniten tekkisukeltajien käytössä, mihin se epäilemättä hyvin sopiikin.

Minua taas ei juurikaan houkuttele lähteä reissuille karun näköisellä avoveneellä, jonka ainoa valtti kuulostaa olevan törkeä nopeus. Joutunen siis ripustamaan nousukorttini naulaan, koska muuta venettä ei ole tulossa vuosikausiin, jos ollenkaan.

Samaan aikaan jäsenmaksu nousee. Perusteluna oli kai rahojen kerääminen uuteen isompaan veneeseen, mistä hallitus näyttää olevan kovasti erimielinen. Jos venehankinnat jäävät tähän, käytetäänkö jäsenmaksun korotus uuden veneen kuluihin? Sekään ei oikein innosta.

Ymmärrän kyllä veneiden ylläpidon realiteetit ja senkin, että tekniikkasukellus on hallituksessa himpun verran suuremmassa suosiossa kuin seurassa yleensä, mutta silti: kymmenen jäsenyysvuoden jälkeen olen alkanut yhtäkkiä katsella sillä silmällä muita seuroja.

Slow diving, anyone? Anywhere?
: Re: Nousun tulevaisuus
: antti November 16, 2010, 21:35:25
Slow diving anywhere anytime, mutta nopeus ei ole haitaksi eikä välttämättä tuo kiireen tuntua.  Aikaa voi viettää sitten luodoilla nautiskellen ja biokohteetkin ovat lähempänä kun ei tarvitse kellua niille kahta tuntia. Ilmeisesti kuolauksen kohteena olevan veneen kyyti ei ole munuaisten irrottelua vaan kyseessä on samantapainen ja -merkkinen merikelpoinen alus, joita on käytössä mm. Kuplassa, jossa tehdään neljänkin lähdön viikonloppuja esim. GA:lle.

Nousun etu lienee edelleen suhteellisen suppea aktiivijäsenistö, joille kaikille sukellus ei kuitenkaan merkitse mahdollisimman suurta numeroa sukellustietokoneessa. Tarkoitan sillä sitä että haluamalleen lähdöille mahtuu mukaan, mikä ei isommissa seuroissa ole itsestään selvyys.

Antti

ps.
Oletteko muuten huomanneet, että nettiveneessä on hyvä työlaiva myynnissä, voisi hyvin käydä sukellusseurakäyttöön ;)
AI

: Re: Nousun tulevaisuus
: hallasaari November 16, 2010, 21:44:27
Kyllä tolla tehdään kaikille sukelluksia. Merkulla suurinpiirtein vastaava vene esim. viimeviikonloppuna sukelluksia alle 10m,

http://www.nousu.fi/forum/index.php?topic=2894.0

Et yhtäläillä tolla tehdään normi sukelluksia. Edelleen tulee säilymään 1 viikkolähtö P1 sukeltajille sopiviin kohteisiin.
Jos on paljon tunkua niin tolla veneellä pystyy tekemään vaikka 2 reissua/arki-ilta. Koska matkat taittuu huomattavasti nopeammin.
Jotkut pääsee töistä aiemmin, toiset myöhemmin. Tuo vene tuo enemmän joustavuutta. Lisäksi ylläpito vaatii rahaa ja paljon työtä,
talkooväen kasaaminen on aina hankalaa. Faster on siinä mielessä huoleton.
Noi rahat mitä seura saa korotetuista jäsenmaksuista alkaa pikkuhiljaa kerryttämään seuran kassaa, koska
mikään ei kestä ikuisesti. Jos seuraan jäsenmaksun kautta kertyy lisää 2000E/vuosi niin siinä menee aikamonta
vuotta ennenkuin niillä rahoilla voi lähteä tekemään venekauppaa.  

Taasen "märät unelmat" on tavoittamattomissa. Jostain kun käärästään se reilu 60. 000E niin sit se saatais.
Seuralla ei ole varaa muuhun veneeseen, se on vaan karu totuus, ellei jostain saada reilua lahjoitusta.
Toi Fasteri on todella sponssattu hinta. Myyjä sais siitä enemmän jos se möis sen vapailla markkinoilla, hän itsekkin sen tietää.
+ saadaan erittäin paljon modauksia kaupanpäälle. Tämä on iso kädenojennus nousulle.

Eli tiivistettynä, on aika vaihtaa veneitä, ollaan suhteilla saatu reilu tarjous veneestä mihin meillä on varaa eli siksi ostetaan
toi vene. Monet seurat luopuu uppoamarunkoisista. Jos huhut pitää paikkansa niin esim. kalypso yrittää myös omansa myydä pois.
Keskiuudenmaansukeltajilla on myös ainoastaan Fasteri ja muitakin isoja seuroja löytyy yhtalailla. Miltei alkaa olla harvinaisempaa
että löytyy Puntin kaltainen alus. Urheilusukeltajilla on, mutta puhutaan aivan erikokoluokan seurasta ja jäsenmaksut on kovemmat.

Tule ihmeessä keväällä muutaman kerran mukaan reissuille niin käsitys voi muuttua, takaan että monella muuttuu kun
huomaa miten hyvä toi vene on.

PS. Antti kirjoitat vähän mutta asiaa  ;) Fasterilla GA:lle menee 20min. Rannassa kun kaikki laittaa kamat valmiiksi ja puvut päälle.
GA x2 illassa ei ole mikään ongelma. Tiilihylyllekkin kun menee niin on ennen 02.00 kotona, omalle kohdalle näin on käynyt 2x.
: Re: Nousun tulevaisuus
: hallasaari November 17, 2010, 08:15:50
Päivän ensimmäinen "sporttitunti" ohi eli aamu spinni. Tavallaan ihan jees tuommoinen 6.45 alkava tunti, ainakin herää kunnolla  :)

Tosta veneestä sen verran vielä että en tiedä onko tullut ilmi miten se nousuun päätyi.
Meillä oli hallituksen kokous ja olin ollut sukeltamassa keskiuudenmaan sukeltajien kanssa heillä olevalla pienemmällä fasterilla, 555.
Kehuin kokouksessa että oli aivan mieletön vene menee aallokossa, vaikka oli 1m aallokkoa, vene ei kuitenkaan "iskenyt" aaltoon vaan
upposi pehmeesti. Tämäkään ei ollut mikään tekkilähtö vaan käytiin kultakaleerilla. Pari viikkoa sitä ennen käytiin kanssa jossain hylyllä
 minkä syvyys oli luokkaa alle 20m, rinteessä, nimeä en muista.
No Mari sit siin sanoi että hän tuntee tehtaan omistajat ja he ovat olleet hänen ystäviään lapsuuden ajoista lähtien. Mari sanoi että
voi kysyä onko heillä mitään halpaa venettä myydä.
Seuraavana päivänä selvisi että heiltä olisi tämä vene mahdollista ostaa. Silloin tällöin he myyvät joitain esittelyveneitä kavereille sopuhintaan.
Toinenkin vene oli ollut mut se oli jo mennyt. Tässä oli ensin mietinnässä josko toi vene ostetaan kaverikimppaan ja jopa harkitsin sen ostamista meille
itselle ihan omaan käyttöön, koska vene on sikahalpa ja siitä saa pitkään vielä omansa pois. Saa käyttää koska haluaa ym. etuja
Toinen vaihtoehto oli että ostetaan se kimppaan. Meillä oli tähän olemassa jo porukka 6 henkilöä, jokaiselta 3000E. Eli jos nousu ei sitä olisi ostanut
me olisimme sen ostaneet. hallituksessa on kylläkin useita jotka olisivat kimppaan tulleet. Jälkikäteen ajatellen se olisi ollut varmasti meidän kannalta
järkevää, ei olisi pitänyt tapella mistään asioista.
MUTTA, kuitenkin asiaa pähkäiltiin ja päädyttiin siihen että tarjotaan venettä nousulle, koska se on nousun etu. Nousun vene kalusto on ollut niin surkea
että se mahdollisesti on rajannut seuraan liittyjiä. Itse kun olen nousua mainostanut niin monet ovat olleet aluksi kiinnostuneita liittymään nousuun sen
takia että meillä on laaja kaasutarjonta ja ihan peruskaasut, paikkari ja nitikka, todella halpoja. Sit kun on kysytty mimmoinen venekalusto niin homma
on tyssännyt siihen.
Eli siis päädyttiin tarjoamaan tota Fasteria nousulle.
Toi venehankinta on kyllä tehty täysin nousua ajatellen, ei mitään tekkisukellusta ajatellen, vaikkakin tämä mahdollistaa myös ne sukellukset. Vene
ei millään tavalla rajaa käyttäjäkuntaa.
Vielä semmoinen kannattaa huomioida eli ketä olisi heittänyt sen 3 000E ostaakseen veneen itselleen ja jos sen olisi jossain vaiheessa päivittänyt,
saanut rahat takas korkojen kera on nyt lainaamassa nousulle 1 000E että nousu saa kunnon veneen pitkäksi aikaa.

Kuten aiemmin totesin puntin ylläpito vaatii aikaa ja rahaa. Kumpaakaan meidän seuralle ei ole liikaa. Veneiden vaihdosta on ollut pitkään puhetta
ja niiden aika palvella meitä olisi kuitenkin tullut pian eteen ja joka tapauksessa ne olisi myyty 2v-3v sisällä.
Ehkä ei sit olisi ollut tarjolla sponssattuun hintaan venettä eli noilla varusteilla, modauksilla EDES tuommoinen avovene olisi ollut
luokkaa min. 25 000E, suuremmasta puhumattakaan. Se on niin iso raha että seura ei semmoista lainaa saa ellei joku lähde sitä
henkilökohtaisesti takaamaan. Jos tälläinen jalosydämminen sielu olis löytynyt niin nousu olisi joka tapauksessa ollut lirissä
sen lainan kanssa. esim. 10v laina (jos sen verran venettä pidettäisi) olisi pelkkä lyhennys vuodessa 2 500E + korot päälle.
Oltaisiin tilanteessa että tuo nyt nostettu 10E/vuosi jäsenmaksuun ei riittäisi alkuunkaan.

Toivottavasti tämä (nämä) vastaukset hieman avasi sitä miksi ollaan päädytty tähän ratkaisuun  :)
Kun ensimmäinen vuosi käyttöä on takana niin epäilen että ollaan tyytymättömiä tohon veneeseen, se on parempi mihin nousulla
normitilanteessa olisi ollut varaa  :)











: Re: Nousun tulevaisuus
: Manix November 17, 2010, 08:55:26
Tämä "kohta P2-tason" sukeltaja näyttää Fasterille ok-merkkiä molemmilla käsillä.  :) "GA:lle 20 minuutissa" oli lause joka löi asiaan sinetin.

Eräs kysymys heräsi mieleen: onko Suomenojalla mitään sosiaalitilaa/pukuhuonetta jossa kamat voi laittaa niskaan valmiiksi ennen veneeseen menoa? Auton takapenkillä ährääminen ei kauheasti houkuttele ja voipa jotkut sitä operaatioita ujostella niin paljon etteivät lähde edes mukaan.
: Re: Nousun tulevaisuus
: Tommiky November 17, 2010, 09:04:51
Hyvät perustelut Fasterin hankinnalle. Se on varmasti hyvä vene kaikenlaiseen sukellustoimintaan.

Sitä mä vaan en ymmärrä, miten tavallisesta alumiiniveneestä täällä foorumilla tehdään "tekniikkasukellusvenettä"?
Millä tavalla Faster soveltuu paremmin tec, kuin rec sukelluksiin? En ymmärrä. Joku vois vaikka tätä vähän avata.
Miten porukka määrittelee tekniikkasukelluksen kun kerran venekin on "tekniikkasukellusvene"?
Se että heitetään tuplat selkään ja tehdään suoranousudyykkejä ei ole tekniikkasukelllusta!

Se että vene on nopeampi kun Puntti, avaa rec sukeltajille aivan mielettömän paljon enemmän hyviä kohteita iltakeikoille.
Tollahan voi heittää iltakeikan vaikka porkkalan suuntaan missä löytyy kohteita joka makuun. Puntilla iltakeikka porkkalaan on aika utopiaa  ;D.
Eli voidaan sanoa että Faster palvelee rec sukeltajia merkittävästi paremmin kun Puntti!

- Tommi
: Re: Nousun tulevaisuus
: Satu November 17, 2010, 12:50:03
Hyvät perustelut Fasterin hankinnalle. Se on varmasti hyvä vene kaikenlaiseen sukellustoimintaan.

Sitä mä vaan en ymmärrä, miten tavallisesta alumiiniveneestä täällä foorumilla tehdään "tekniikkasukellusvenettä"?
Millä tavalla Faster soveltuu paremmin tec, kuin rec sukelluksiin? En ymmärrä. Joku vois vaikka tätä vähän avata.
Miten porukka määrittelee tekniikkasukelluksen kun kerran venekin on "tekniikkasukellusvene"?
Se että heitetään tuplat selkään ja tehdään suoranousudyykkejä ei ole tekniikkasukelllusta!

Se että vene on nopeampi kun Puntti, avaa rec sukeltajille aivan mielettömän paljon enemmän hyviä kohteita iltakeikoille.
Tollahan voi heittää iltakeikan vaikka porkkalan suuntaan missä löytyy kohteita joka makuun. Puntilla iltakeikka porkkalaan on aika utopiaa  ;D.
Eli voidaan sanoa että Faster palvelee rec sukeltajia merkittävästi paremmin kun Puntti!

- Tommi

Hyvä kysymys ;) 
Sitä itsekin pohdin. Ainoa haaste, jonka itse tässä avoveneessä näen on märkäpukusukeltajat.  Kuten joku jo kyselikin vaatteenvaihto-fasiliteetteja rannassa... Sekä mahdollisesti kokopäivän retkillä ei ole kiva olla märässä märkkärissä ilman vaatteenvaihtomahdollisuutta.
: Re: Nousun tulevaisuus
: Kari M. November 17, 2010, 13:08:57
Sukeltaja voi vaihtaa myös veneessä vaatteet. Oli sitten kuiva- tai märkäpukusukeltaja. Näinhän sitä on Puntissakin tehty. Kuivat vaatteet vaan kannattaa pakata kastumiselta suojaavaan laukkuun. Tietenkin jos häpeilee vaatteiden vaihtoa tai pikkuhädän päästöä toisten nähden, niin ei kai siinä muuta keinoa ole kuin pyytää muita veneessä olijoita katsomaan toiseen suuntaan. Matkan ajaksi roiskevedeltä ja viimalta suojaava sadepuku tai tekninen asuste. Ja ennenkaikkea jokaisella pitää olla pelastusliivit mukana, myös kuivapukusukeltajilla.
: Re: Nousun tulevaisuus
: Sami November 17, 2010, 14:22:39
Moi,

Tohon vielä lisäyksenä se, että saatetaan aloittaa fasterin keikat Lauttasaaresta. Siinä venekerholla tais olla pieni mökki laiturin vieressä jossa voi käydä vaihtamassa vaatteet.

Saatais vähän katsastettua noita Idän kohteita ja esim. GA, Coolaroo ja tiilihylky akseli on lähempänä.

Sami
: Re: Nousun tulevaisuus
: Kalevi November 17, 2010, 15:52:13
Moi !
Itse en kauhean paljon liputtaisi kahden samana iltana ajettavan lähdön puolesta !
Kipparijärjestelyt mietityttävät, samoin se, miten tämän toisen lähdön lähtöaika satamasta määräytyisi ?
Skenaario:
Ensimmäisen lähdön aikataulut pettävät (-maantieliikenne tökkii, jotain tulijaa odotellaan satamassa)...kohteella ankkurointi tai jokin muu syy myöhästyttää sukellustoimintaa. Jo pelkästään lähdöllä olevien sukeltajien määrä vaikuttaa kohteella vietettävään aikaan. Kaikesta tästä, voi olla seurauksena toisen lähdön myöhästyminen.
Eli minusta on aika vaikeata etukäteen sanoa, mihin kellonaikaan toinen lähtö tapahtuisi. Vaikea tilanne tiedoituksen suhteen.

Mikäli sama kippari ajaisi molemmat lähdöt, niin hänen sukelluksensa toisella lähdöllä saattaisi jäädä tekemättä ( esim. pinta-aika tulla vastaan ja  ilmahuolto=tyhjät pullot).
Ja toisaalta haluaisiko sama kippari ajaa illan molemmat lähdöt (edellisen lähdön jäljiltä kylmissään,  kun lämmityslaite puskee vain kylmää ilmaa;=) ) ?

Polttoainekulujen minimointi taasen edellyttää, että aikatauluja ei  pyritä kirimään kiinni ajamalla urku auki ;=)

Anteeksi pessimistisyys !
t: Kalevi 
: Re: Nousun tulevaisuus
: Tanja November 17, 2010, 17:23:12
Hyvät perustelut Fasterin hankinnalle. Se on varmasti hyvä vene kaikenlaiseen sukellustoimintaan.

Sitä mä vaan en ymmärrä, miten tavallisesta alumiiniveneestä täällä foorumilla tehdään "tekniikkasukellusvenettä"?
Millä tavalla Faster soveltuu paremmin tec, kuin rec sukelluksiin? En ymmärrä. Joku vois vaikka tätä vähän avata.
Miten porukka määrittelee tekniikkasukelluksen kun kerran venekin on "tekniikkasukellusvene"?
Se että heitetään tuplat selkään ja tehdään suoranousudyykkejä ei ole tekniikkasukelllusta!

Se että vene on nopeampi kun Puntti, avaa rec sukeltajille aivan mielettömän paljon enemmän hyviä kohteita iltakeikoille.
Tollahan voi heittää iltakeikan vaikka porkkalan suuntaan missä löytyy kohteita joka makuun. Puntilla iltakeikka porkkalaan on aika utopiaa  ;D.
Eli voidaan sanoa että Faster palvelee rec sukeltajia merkittävästi paremmin kun Puntti!

- Tommi

Komppaan..eli samaa mieltä. :) Ja saman näkemyksen jaan myös Kalevin kanssa ettei kaksi lähtöä samalle päivälle. Menee hankalaksi kun tulee ennakoimattomia aikaulullisia haasteita (rannassa tai kohteella) eikä aina olisi joku tietty päivä vaan olisi valinnanvaraa kummalla lähdöllä lähtee. Ti & to esim? Torstai on ollut ainakin minulle usein hankala päivä päästä minnekään yleensä. Jäisi lähdöt tekemättä hienolla veneellä hienoille kohteille. :/ Nyt kun on nopeutta niin keikat olisi vikkelästi tehty ja kerkeisi kotiin ennen nukkumaanmenoaikaa. :)
: Re: Nousun tulevaisuus
: antti November 17, 2010, 21:43:20
Ehkä tuo kaksi lähtöä onnistuu viikonloppuna jos on etukäteen mietitty. Varmaan siitä on ollut kysymys.
Mutta noihan on noitä positiivisia ongelmia, jos lähtijöitä riittää.
: Re: Nousun tulevaisuus
: Kalevi November 18, 2010, 10:55:24
Moi !

Keski kesällä varmaan onnistuukin viikonloppuna, kun laittaa sopivan väljän aikataulun ja ensimmäinen lähtö ajetaan hyvissä ajoin aamulla.
Skenaario:
Tavoitteena on kaksi GA:n keikkaa päivässä.
Edestakainen ajoaika Suomenojalta n.1h (huom. siis taloudellisimmalla n. 20solmun nopeudella).
Oletus 6 sukeltajaa veneessä.
Kohteella tikkaiden viritystä ja laitteiden pukemista 0,5h ennen, kuin ensimmäinen pari on vedessä.
Vedessä yhtäaikaa 2 paria tunnin (1,0h) suunnitelmalla. Viimeinen pari lähtee veteen (samoin 1,0h suunnitelmalla) kun ensimmäiset tulevat ylös (venettähän ei jätetä yksin).
Viimeinen pari nousee vedestä, riisuu ja kiinnittää laitteensa (0,25h).
Suomenojalla kamojen tyhjennys veneestä (0,5h).
Kokonaisuutena tuohon meni 4,25h ilman mitään ongelmia.
Eli viikonlopun kaksi keikkaa onnistuu esim. seuraavanlaisella "aika/avaruusikkunalla" (lainaus Merkulta :=)) ).
1. lähtö klo 9:00-14:00.
2. lähtö klo 15:00- 20:00
Ja edellytyksenä on tietysti, että molemmille lähdöille löytyy kipparit.

Missään välissä ei ole vielä tankattu....?
Iltalähdöllä tuon tankkauksen lisääminen paluumatkalle viivästyttää satamaan pääsyä ainakin 0,25h (tankkausnopeus ei ole ihan formulaluokkaa) , kun poiketaan Skatan asemalle.
Eli kokonaisuutena iltakeikan pituus on luokkaa 4,5h. Lähtö klo 17:00 takaisin laiturissa 21:30, eli vielä ehtii mäkkiin ;=)
 
Päivän pessimistiannos ;=)
t: Kalevi
: Re: Nousun tulevaisuus
: Satu November 18, 2010, 22:24:41
Sukeltaja voi vaihtaa myös veneessä vaatteet. Oli sitten kuiva- tai märkäpukusukeltaja. Näinhän sitä on Puntissakin tehty. Kuivat vaatteet vaan kannattaa pakata kastumiselta suojaavaan laukkuun. Tietenkin jos häpeilee vaatteiden vaihtoa tai pikkuhädän päästöä toisten nähden, niin ei kai siinä muuta keinoa ole kuin pyytää muita veneessä olijoita katsomaan toiseen suuntaan. Matkan ajaksi roiskevedeltä ja viimalta suojaava sadepuku tai tekninen asuste. Ja ennenkaikkea jokaisella pitää olla pelastusliivit mukana, myös kuivapukusukeltajilla.

Anteeksi pessimismini, mut eikös Fasteri ole sun paattis kokoluokkaa?  En oikein näe sieluni silmin 4 kpl märkkärisukeltajia vaihtamassa yhtäaikaa vaatteita siinä, yrittäen pitää kaiken kuivana ja itsensä lämpimänä... ja sit noi vaatekassit on tiellä kun laitepaketteja aletaan kasata ja pukea? Ja sukelluksen jälkeen sama proseduuri takaspäin??? Lisäksi avoveneessä naisihmisen on ihan pikkaisen mielenkiintoista vapautua märästä uikkarista ja pukeutua kuiviin vaatteisiin....
Puntissa vaatteiden vaihtaminen on AIVAN eri juttu!
: Re: Nousun tulevaisuus
: Kari M. November 19, 2010, 09:16:37
Anteeksi pessimismini, mut eikös Fasteri ole sun paattis kokoluokkaa?  En oikein näe sieluni silmin 4 kpl märkkärisukeltajia vaihtamassa yhtäaikaa vaatteita siinä, yrittäen pitää kaiken kuivana ja itsensä lämpimänä... ja sit noi vaatekassit on tiellä kun laitepaketteja aletaan kasata ja pukea? Ja sukelluksen jälkeen sama proseduuri takaspäin??? Lisäksi avoveneessä naisihmisen on ihan pikkaisen mielenkiintoista vapautua märästä uikkarista ja pukeutua kuiviin vaatteisiin....
Puntissa vaatteiden vaihtaminen on AIVAN eri juttu!


En mä näe tässä henkilökohtaisesti ongelmaa. Ongelma on lähinnä niillä, jotka sukeltavat suomessa märkäpuvulla. Se on selvästi ollut väärä valinta jos ei tule toimeen varusteidensa kanssa. Tietty jos on tehnyt hankinnan ajatellen Punttia, niin nyt voi harkita sitten pukuvalinnan päivitystä.

Paketit kasataan ennen veneeseen nostoa ja vaatepussit pakataan fiksusti veneeseen. Vene pitää olla tasapainoisesti lastattu koska muuten vene kulkee vinossa kun ei ole trimmilevyjä millä korjata pieniä lastausvirheitä. Härdelliä vältetään ryhmittämällä lähtöä. 2 pukee varusteita ja muut odottavat sivussa. Tietenkin jos apinalauma päästetään valloilleen niin sitten lopputulos on kaaosta. Ja naisihminen voi luopua siitä uikkarista niin ei tarvii sitä myöskään riisua  ;D Edelleen, jos hävettää niin muut katsoo muualle tai pyytää muita pukemaan paperipussit päähänsä. Tässä vois olla myös markkinarakoa myydä Nousuhenkisiä paperipusseja jäsenistölle. Kasvattaa ryhmähenkeä. Ja paperipussia voi käyttää menomatkalla eväspussina ja paluumatkalla oksennuspussina jos tulee merikipeäksi.
: Re: Nousun tulevaisuus
: Sami November 19, 2010, 09:31:02
Täytyy kohdistaa noita märkkärikeikkoja esim. Porkkalaan jossa voidaan heittää porukkaa rantaan vaihtamaan vaatteet  ;D
: Re: Nousun tulevaisuus
: Lauri November 19, 2010, 10:30:16
En mä näe tässä henkilökohtaisesti ongelmaa. Ongelma on lähinnä niillä, jotka sukeltavat suomessa märkäpuvulla. Se on selvästi ollut väärä valinta jos ei tule toimeen varusteidensa kanssa. Tietty jos on tehnyt hankinnan ajatellen Punttia, niin nyt voi harkita sitten pukuvalinnan päivitystä.

Paketit kasataan ennen veneeseen nostoa ja vaatepussit pakataan fiksusti veneeseen. Vene pitää olla tasapainoisesti lastattu koska muuten vene kulkee vinossa kun ei ole trimmilevyjä millä korjata pieniä lastausvirheitä. Härdelliä vältetään ryhmittämällä lähtöä. 2 pukee varusteita ja muut odottavat sivussa. Tietenkin jos apinalauma päästetään valloilleen niin sitten lopputulos on kaaosta. Ja naisihminen voi luopua siitä uikkarista niin ei tarvii sitä myöskään riisua  ;D Edelleen, jos hävettää niin muut katsoo muualle tai pyytää muita pukemaan paperipussit päähänsä. Tässä vois olla myös markkinarakoa myydä Nousuhenkisiä paperipusseja jäsenistölle. Kasvattaa ryhmähenkeä. Ja paperipussia voi käyttää menomatkalla eväspussina ja paluumatkalla oksennuspussina jos tulee merikipeäksi.
Tällaiseksiko on mennyt meno Nousussa näinä muutamina viime vuosina, kun olen ollut enemmän sivussa toiminnasta?

Ja tuossako on siis Nousun tulevaisuus, kuten otsikko sanoo?

Merkun kirjoituksen voinee tiivistää siihen, että märkkärisukeltajat on väärin, P1-sukeltajat on väärin, ja jos nyt sellaisia sattuisi olemaan niin ainahan voidaan v*ttuilla paperipusseilla?

Toivottavasti ei.

PS. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että Nousun kalustolle päivitykset tekevät hyvää. Faster on hyvä vene. Ei kuitenkaan optimaalinen sukellustukialus; jotkut asiat paranevat punttiin verrattuna ja jotkut huononevat. Ja niihin huononnuksiin voisi kehittää ratkaisuja sen sijaan, että väitetään toisia vääränlaisiksi sukeltajiksi. Esim. fasterin lisävarusteluettelossa on peräkuomu, joka olisi muutenkin mukava varuste (sade, jne), mutta umpi-ikkunoilla voisi auttaa myös tuohon pukeutumisongelmaan.
: Re: Nousun tulevaisuus
: Irene November 19, 2010, 10:33:49
Älähän Merkku provosoi, älkääkä muutkaan provosoituko. Märkäpuvussa voi sukeltaa vaikka avannossa, kunhan olosuhteet ovat oikeat. Sama veneestä sukeltaminen: sadepuku, joka estää lämmön karkaamisen märästä märkäpuvusta ovat kova sana venereisuuilla. Varusteet pitää olla käyttötarkoitusten mukaisesti.

Nimim. kuiviksessa snorklaaminen on mahdollista mutta epämukavaa.
: Re: Nousun tulevaisuus
: Markku November 19, 2010, 14:33:01
Mihinkäs kuosiin uusi vene muuttaa leirit ja ylipäätään reissut, joilla on tarkoitus tehdä enemmän kuin yksi sukellus?

Jos ajatellaan kokopäiväreissua, jolle porukka ottaa mukaan ilmat kahdelle sukellukselle ja jonkinmoisen kassillisen vaatetta ja evästä per pää, niin montako mahtuu kyytiin kaikkine kamoineen?

Sitten kompura. Olettaisin, että kompuran kuljettaminen kyllä onnistuu, mutta entä sen käyttö? Onnistuuko veneessä vai pitääkö kompura ja pullot heivata ensin maihin?

Näiden pohjalta voi sitten ruveta laskeskelemaan, monenko hengen leirejä Fasterilla on järkevää järjestää.

: Re: Nousun tulevaisuus
: hannu__h November 19, 2010, 14:38:59
Fasterillakin varmasti leirit onnistuu,mutta yksi erittäin hyväksi koettu mahdollisuus on myös Orbiit. Ensi kevääksi/kesäksi voitaisiin varata ainakin VKL Orbiitilla ja jos innokkaita löytyy tarpeeksi myös viikon mittainen leiri voitaisiin järjestää. Hinta-laatu suhde on loistava ainakin mun ja monen muun mielestä jotka Orbiitilla on olleet! Orbiitista lisää täällä: http://www.nousu.fi/forum/index.php?topic=2808.0
: Re: Nousun tulevaisuus
: Sami November 19, 2010, 14:51:59
Markulle vastauksia:

On olemassa muitakin paikkoja kuin Ryssö. Esim. sellaisia joihin voi ajaa autolla.

Veneeseen tulee kiinnikkeet kompuraralle.

Tuplilla menee samoilla kaasuilla yleensä pari dyykkiä. Sinkulla sukeltavat ottavat toisen lekan mukaan. Repemiehet hymäilevät jossain taustalla  ;)

Leireillä on mahdollisuus yhteistyöhön muiden seuralaisten kanssa joilla on veneitä mallia isoja ja pieniä.

Voidaan vuokrata esim. Orbiit (Hannun juttu yllä)

Näiden perusteella meillä on mahdollisuus vaikka mihin.

: Re: Nousun tulevaisuus
: hallasaari November 19, 2010, 14:55:05
Tarviiko vaatteita hirveesti mukaan? Ainakin tähän mennessä kun on tehty 2 sukelluksen keikkoja
kavereiden pienemmillä veneillä niin 4 henkeä mennyt hyvin. Eihän siinä ole tarvinnut olla
kuin eväät mukana ja tarpeeksi kaasua. Välillä kilpailtu siitä kenellä komeimmat voikkarit veneen kannella ja
välistä taas lähiluodolla  :)

Yhtä asiaa en vaan ymmärrä et miksi ihmiset eivät käy tekemässä noita kysymyksiä noissa yleiskokouksissa?
Sitähän varten ne järjestetään ja kerrotaan aiheet että niissä nää asiat käsitellään ja jokainen voi tuoda mielipiteensä esiin.
Vai onko niin että ne ei jaksa kiinnostaa sen vertaa että yleiskokouksiin tulee, mutta kuitenkin sit halutaan että vähintään
samat asiat käsitellään uudestaan palstalla. Mun mielestä jos on jotain eriäviä näkemyksiä tai yleensä näkemyksiä niin kyllä ne
pitäisi tulla kokouksiin kertomaan ja jos sit ei asia niin paljoa kiinnosta et sinne tulee, niin sit on tyytyminen muiden seuralaisten tekemään päätökseen.
Tuolla kokouksessa taisi olla parisen kymmentä nousulaista.

Tääkin keskustelu olisi paljon antoisampi jos nyt ekana kaikki tota venettä käyttää ja on mukana 5:llä-10:llä keikalla niin sit on paljon
parempi käsitys koko veneestä, sen toiminnasta ja mahdollisuuksista.

Niin kompuraahan ei oteta mukaan minnekkään päiväretkelle vaan kaasua sen verran et riittää. Kompuran siirto tolla kyllä onnsituu.
 
: Re: Nousun tulevaisuus
: Satu November 19, 2010, 16:03:51

Yhtä asiaa en vaan ymmärrä et miksi ihmiset eivät käy tekemässä noita kysymyksiä noissa yleiskokouksissa?
Sitähän varten ne järjestetään ja kerrotaan aiheet että niissä nää asiat käsitellään ja jokainen voi tuoda mielipiteensä esiin.
Vai onko niin että ne ei jaksa kiinnostaa sen vertaa että yleiskokouksiin tulee, mutta kuitenkin sit halutaan että vähintään
samat asiat käsitellään uudestaan palstalla. Mun mielestä jos on jotain eriäviä näkemyksiä tai yleensä näkemyksiä niin kyllä ne
pitäisi tulla kokouksiin kertomaan ja jos sit ei asia niin paljoa kiinnosta et sinne tulee, niin sit on tyytyminen muiden seuralaisten tekemään päätökseen.
Tuolla kokouksessa taisi olla parisen kymmentä nousulaista.

Tääkin keskustelu olisi paljon antoisampi jos nyt ekana kaikki tota venettä käyttää ja on mukana 5:llä-10:llä keikalla niin sit on paljon
parempi käsitys koko veneestä, sen toiminnasta ja mahdollisuuksista.


Mutta eikös tämän foorumin tarkoitus juuri ole tiedon jakaminen seuralaisille? 

Ja eihän siitä mitään tulisi jos kaikki 200 jäsentä tulisi syyskokoukseen keskustelemaan ja kyselemään kaikesta mahdollisesta! Tämä Foorumi toimii loistavasti juuri tämänkaltaisessa ajatuksenvaihdossa.
Ja tokihan kysymyksiä ja ajatuksia saa esittää.  sukellusreissujen luonne tulee muuttumaan huomattavasti Puntin jäädessä pois ja korvautuessa fasterilla.  Tottakai ihmisten mieltä askarruttaa miltä tulevan kesän leirit ja torstailähdöt tulevat näyttämään.  Pikkupakkohan se on etukäteen olla alustavasti tietoinen proseduureista, eihän siitä mitään tule että porukka tulee rantaan samanlaisten nyssäköiden ja muuttokuormien kanssa kuin aikanaan Puntiin vain "katsomaan miten uusi systeemi toimii"  varsinkin jos ensikesä tuo mukanaan tarpeen hankkia uusia varusteita. vrt Merkun märkkärilausunnot ja mahd toisen pullon tarve!

Meitä seuralaisia on moneen junaan ja on monenlaista tarvetta ja toivetta sukellustoiminnalle. Hyvähän se vaan on että ne tulevat hyvissä ajoin julki, jotta hallitus voi kaikessa rauhassa miettiä miten ne kaikki pystytään tyydyttämään uudella kalustolla.


Juu, ja Orbiit on aivan loistopaatti, vaik meill alkoikin suhde vähän väärällä jalalla :)

Satu
: Re: Nousun tulevaisuus
: hallasaari November 19, 2010, 16:45:53
Seurassa ei varmasti ole 200 sukeltavaa jäsentä jotka sinne tulisi :-) ja kyllä noi kokoukset on tarkoitettu kaikille
jota asia vähänkään kiinnostaa. Ja jopa suotavaa olisi että sinne ne kaikki tulee. Enempikin ongelma on ollut se että
väkeä käy liian vähän. Eli ilman muuta kaikki mukaan tuleviin kokouksiin, jos asiat vähänkin kiinnostaa :-)

Olisiko sit tiivistettynä.
Sukellusvarusteet ja toiminta kuten jos on seuran peltiveneellä käynyt sukeltamassa, eroina et tilaa on vaan rutkasti enemmän ja meno on mukavaa  :)
Luulisin että aika useat ihmisistä on olleet mukana pienvene sukelluksella.
Jos ei ole taasen taas kokemusta pienvene sukelluksesta niin eipä siinä mitään
erityistä ole ja märkkärillä onnistuu aivan yhtä hyvin. Tuo Irenen vinkki oli kyl hyvä. Joskus yksinkertaiset ratkaisut on parhaita.
Juuri noi tarpeet ja toiveet voi paremmin hahmottaa sitten kun on tolla käynyt sukeltamassa.
Se kun itse ensimmäistä kertaa lähdin sukeltamaan pienveneellä ei nyt ollut mikään ihme juttu, en sitä ainakaan näin tuntenut.
Samat kamat mulla on mukana olenko sit sukeltanut Puntilla vai pienveneellä. Ei nyt heti tule
mieleen mitään erityistarpeita. Ja varmasti kun koittaa ensimmäinen lähtö siitä infotaa jos jollain sukelluksella
on jotain huomioitavaa. En kyl ite ole huomannut mitään isoja muuttokuormia ihmisillä kun Puntillakin
on ollut liikenteessä. Sukellusvarusteet ja voi olla et jotain evästä. Ja se vaikka ylimääräistä on mukana niin ei haittaa mitään
kun rannassa kuitenkin veneeseen pakataan sukekamat. Siinähän se ylimääräinen karsinta tapahtuu.

: Re: Nousun tulevaisuus
: jekku November 19, 2010, 20:07:27
Laittoi näin uutena jäsenenä tämä jakautuminen seurassa mietityttämään.
 

Ja mitenkäs tässä: (leike keskustelusta)

" Yhtä asiaa en vaan ymmärrä et miksi ihmiset eivät käy tekemässä noita kysymyksiä noissa yleiskokouksissa?
Sitähän varten ne järjestetään ja kerrotaan aiheet että niissä nää asiat käsitellään ja jokainen voi tuoda mielipiteensä esiin.
Vai onko niin että ne ei jaksa kiinnostaa sen vertaa että yleiskokouksiin tulee, mutta kuitenkin sit halutaan että vähintään
samat asiat käsitellään uudestaan palstalla. Mun mielestä jos on jotain eriäviä näkemyksiä tai yleensä näkemyksiä niin kyllä ne
pitäisi tulla kokouksiin kertomaan ja jos sit ei asia niin paljoa kiinnosta et sinne tulee..."


Mielestäni tuossa lauselmassa tuomitaan aika lailla...  :'(
Eli jos et ole paikalla niin älä kysele tai kommentoi.

Voisiko olla kyse aikatauluista? (vuorotyö, lapset, muut harrasteet, jne.)

Foorumilla on helpompi keskustella asioista (kaikki saa kirjotella kun haluu/kerkee).

tottakai suurien päätöksien teko tapahtuu paikalla olevien päätöksellä, mutta aiheista kysely kiellettyä?

Tässä oli vain joitain mietteitä mitä on tullut tässä mieleen...  ;)

Timo
: Re: Nousun tulevaisuus
: Kari M. November 19, 2010, 20:41:42
Kesäleiri Ryssöössä on ollut kesäisin kiva häppeninki. Tulen taas ens kesänä omalla veneellä paikalle jos siellä jälleen järjestetään kesäleiri. Joten tällöin venekaluston kapasiteetti jo tuplaantuu. En vaan pysty ajankohtana olemaan koko leiriä kun ollaan menty koko poppoolla kesämökille noihin aikoihin. Siinähän hallitus voi miettiä jos joku pieni kompensaatio olisi leirimaksuissa mahdollista niille jotka tällaisissa tapauksissa lievittävät kalustopaineita. No viimekesänä niinä päivinä kun olin leirillä oli osallistujien kesken aika hiljaista ja Puntin kapasiteetti liikkui niillä rajoilla että saatii edes se liikkeelle. Ja hyvänä puolena Fasterissa on että se saadaan nätisti suojaan kovilta tuulita näppärämmin kuin Puntti. Puntin perinteinen paikka Ryssössä on ollut suht tuulinen, kun lounaasta siihen pääsee useimmiten tuulemaan. Mutta leiri kannattaa pitää ja antaa niiden nautiskella kesästä jotka pääsevät paikalle.

Ja sukellustoiminta pyörii näppärästi siinä mielessä, että aamu-uniset jäävät vetämään torkkuja kun eka patteri ryntää merelle. Ja aamu-uniset pääsevät sopivasti aamupalan nauttimisen jälkeen lähtemään merelle kun virkut saapuvat takaisin. Ei enää siis hapanta naamaa niiltä jotka eivät haluaisi herätä klo 7 tai 8 Puntin lähdölle. Toki kesäisin Puntissa on ollut nautinnolista istuskella kiireettömänä kannella ja viritellä pikkuhiljaa varusteitaan. Puntti vs Fasterisukeltaminen on erilaista, mutta hyvät puolet eivät milläänlailla häviä huonoille puolille.

Toivottavasti kukaan ei ota hernettä nenään märkä/kuivapukuseltamisesta. Jokainen saa tallata omalla tavallaan, ja mielipiteitä saa olla. Mä sukellan mielelläni märkkärisammakoiden kanssa, välillä itsekin märkkärissä ja joskus jopa natural-asussa jos oikein innostun. Mutta jos joku herkkä pahoittaa mun kommenteista mielipiteensä niin en mä menetä siitä yöuniani. P**settä mun ei tarvii sen vuoksi nuolla, että joku hermostuu ja lähtee ovet paukkuen.  :P Ja p1 ja märkkärisukellus ei ole synonyymi. Antaa kaikkien kukkien kukkia, ja nautitaan niin kauan kun osataan.

Eiköhän Fasteri osoittaudu toimivaksi ratkaisuksi. Jonkinasteine pätevyys/kokemus kippareilta kuitenkin kannattaa vaatia ja uudet tulevat kipparit perehdyttää vaikka muutaman retken kisälliperiaatteella. Vaikka moni mieltää että Fasterin käyttöön on pienempi kynnys (ja niin varmaan onkin), mutta niitä asioita se ei muuta että matkavauhdin nopeus kasvaa 5-kertaiseksi, ja samalla navigointi ja ympäristön seuraamisen tärkeys kasvaa. Yhden on hyvä lukea paperikarttaa ja toisen ajaa venettä ja havannoida ympäristöä. Plotteri on kiva keksintö mutta jos ei osaa lukea merikorttia niin jossain vaiheessa voi tulla ongelmia. Ja sen olen havainnut, että näiden nopeiden veneiden kanssa virheiden määrä kasvaa. Ei maalata etukäteen piruja seinille, mutta kuten sanonta kertoo, on kahdenlaisia kippareita. Niitä jotka ovat ajaneet karille, ja niitä jotka eivät vielä ole ajaneet karille.
: Re: Nousun tulevaisuus
: hallasaari November 19, 2010, 21:11:49

Mielestäni tuossa lauselmassa tuomitaan aika lailla... :'(
Eli jos et ole paikalla niin älä kysele tai kommentoi.

Ei tässä ketään tuomita, mutta se on oikeesti vain karu totuus että usein näin asiat on, että ihmiset eivät tule kokoukseen
vaikka aikaa olisi, tietenkin jollain voi olla myös este. Enkä nyt tarkoita vaan nousua vaan ihan yleisestikkin näin tapahtuu.
Sit jälkikäteen kun oikeestaan tilanne on ohi aletaan kyseenalaistamaan päätöksen järkevyyttä, eli tällä en tarkoita
yleisesti ton veneen käyttöä koskevia kysymyksiä  :)

Tän hetkinen tilanne on se, että maillä venekalusto muuttuu, mikä on hyvä juttu.
Nyt pitäisi rakentaa tulevaisuutta ja suunnitelmia sen mukaan.

Ainakin on itselle tullut kuva et monet turhaan on alkanut tekemään nyt sit veneostoksen jälkeen leirejä rec ja tec.
Manaillaan että kuinka huono toi märkkärisukeltajien kannalta ja et se on ostettu tec mielessä ym.
Eli ainakin itse toivois hieman positiivisempaa rakentelua tän ympärille. Totuus on se että toi
palvelee kaikkia sukeltajia paremmin kuin puntti, ok et pääse sisällä vaihtamaan märkkäriä,
mut kumpi on sit sukelluksella tärkeempää se että saat kivasti märkkärin päälle ja sukellat
högkopplanilla 0 näkyvyydessä (esim. P1 sukeltajilla viimevuonna ensimmäinen sukellus kortin jälkeen,
itsekkin luulin et lamppu kärähti kunnes tajus mikä mutapilvi siellä oli) tai sit se märkkärin pukeminen ei ole
aivan yhtä kivaa mutta pääsee sukeltamaan sit ulompana kirkkaammissa vesissä?
Ainakin itse arvostaisin märkkäri sukeltajana kirkkaampia vesiä ja mielenkiintoisempia kohteita  :)

Monet kans sanonut että toi olisi tec vene?? Mulle ainakin tec veneestä tulee mieleen joku 10-15m pitkä
alus missä on kompura, saa vipattua happea ja pystyy tekemään trimix sekoituksia. Kyl toi on ihan perusvene,
kylläkin hyvä sellainen  :)

Kysymyksiä saa esittää. Tottakai saa kyseenalaistaakin, mutta kyseenalaistamiselle ja siihen liittyvillä kysymyksillä
oikeapaikka olisi ollut vuosikokous koska toi Fasteri on kuitenkin vene minkä kanssa me eletään, koska siihen liittyvä
ostopäätös on tehty.

Leiritkin on vielä auki, kenties se Orbiitti ja toinen vaihtoehto on pitää yhdistetty kesäleiri jonkun muun
seuran kanssa tai sit se perinteinen Ryssöö. Ryssöössä on hieman inflaatio ollut kävijämäärässä kun
tulo ja lähtö on hieman hankalaa ja jotkut eivät yhtäpaljon arvosta telttamajoitusta niinkuin minä.
US kaltainen Rosala vois olla 1 vaihtoehto. Sinne olis Fasterikin helppo vetästä. Olisi uusia kohteita,
majoitus joko mökissä tai teltassa, ruoka ravintolassa tai trangialla, sauna... kaikille jotain  :)
Mut se on taas uusi tarina mut vaan kanssa esitettyyn kysymykseen et miten leirit kun leireistäkään ei ole vielä
varmuutta et missä ja milloin  :)

Ymmärrettävää on myös se että osalla on vielä tunteita vanhaa kalustoa kohtaan joka kärjistää kommentteja,
mutta kun ensimmäinen kesä Fasterilla on takana niin epäilen että tän kaltaista keskustelua ja "leireihin jakamista"
ei tapahdu  :)




: Re: Nousun tulevaisuus
: Lauri November 19, 2010, 23:28:55

Mielestäni tuossa lauselmassa tuomitaan aika lailla... :'(
Eli jos et ole paikalla niin älä kysele tai kommentoi.

Ei tässä ketään tuomita, mutta se on oikeesti vain karu totuus että usein näin asiat on, että ihmiset eivät tule kokoukseen
vaikka aikaa olisi, tietenkin jollain voi olla myös este.
....
Kyllä mun mielestä Jekun viestissä on perää. Jos kerran kysymyksiä saa esittää ja on esitetty, niin kai niihin voisi saada myös vastauksia. Epäilemättä vastaukset olivat olemassa sitä kokousta varten, joten miksi niitä ei voisi esittää myös täällä? Varsin ihmeellistä, että asia lipsuu mm. kokousaktiviteetista valittamisen puolelle, on kuin ilmassa olisi selittelyn ja pakoilun makua. Vaikka ei sellaisiin pitäisi olla syytä, venehän lienee ihan hyvä.

Henk.koht. olen odotellut vastausta siihen toisessa ketjussa esittämääni kantavuusasiaan. Eli montako sukeltajaa siihen veneeseen oikeasti mahtuu kantavuuden puolesta? Onko se se kahdeksan? En tosiaan tiedä miten Fasterilla tuo lasketaan, sen tiedän että Silverin laskutapa on aikaisemmin kuvaamani ja sellaiseen ei sukelluskamat mahtuisi maksimihenkilömäärän päälle (oman veneen tyyppikilven perusteella)

Leirien osalta mukavin vaihtoehto voisi olla pitää niitä nyt enemmänkin paikoissa, joissa joko näkyvyys on jotakin parempaa tai joissa muuten ei olla oltu. Sisävedet, esim. Saimaa voisi olla hyvä paikka nyt kun on isompi vene jonka mukaan ottaminen on vähän helpompaa kuin Puntin vieminen sinne. Samaten suomen länsirannikolla lienee paikkoja, jonne Puntilla ei kukaan jaksanut ajaa, mutta autolla ajaminen ei nyt niin oleellisesti eroa jonnekin Hankoon ajamisesta?

On täysin totta, että toisen tyyppinen vene tarjoaa ihan toisenlaiset mahdollisuudet, sitä tässä meilläkin on harjoiteltu. Oli n 15 vuotta isompia purjeveneitä, nyt on tilalla trailerivene enkä ole vieläkään sisäistänyt miten koko veneilyn luonne on ihan toisenlainen uusine mahdollisuuksineen.

Jos uusi vene tulee Lauttasaareen, niin mille venekerholle se tulisi? (joku taisi kysellä toisessa ketjussa Larun huoltoaseman aukioloista; siellä on nykyisin automaatti, joten bensaa saa mihin aikaan vaan)
: Re: Nousun tulevaisuus
: Satu November 20, 2010, 00:11:17

Mistähän sinä Tero nyt hermostuit?

Käsittääkseni Manix kysyi ihan asiallisesti onko satamassa muuta vaatteenvaihtofasiliteettia kuin auton takapenkki? Joka on mielestäni täysin asiallinen ja relevantti kysymys.
On ihan toinen juttu tulla paikalle aluskerrastossa ja vetää siihen päälle kuivis alusasuineen kuin aloittaa proseduuri uikkareista.  Ei tämä tarkoita sitä että kukaan haukkuisi Fasteria huonoksi märkkärisukeltajille, vaan rehellinen informaatiopyyntö. Märkäpuvun vaihto aalloila keikkuvassa veneessä ei ole myöskään käytännön optio, joten kysymys ansainnee selkeän vastauksen.
Joskus ennenvanhaan Suomenojalla siellä punaisessa rakennuksessa oli sisävessa, useimmiten auki mutta ilman valoa ja vessapaperia, mutta onko enää? Ja onko Suomenoja jatkossa edes lähtösatamana, kuten täällä jotkut ovat spekuloineet?

Lisäksi seurassa saattaa olla muitakin sukeltajia (kuin minä)  jotka eivät mieluiten pissi edes märkkäriinsä, jolloin kuiviin vaatteisiin vaihtaminen olisi sukelluksen jälkeen käytännöllisempää kuin helpotuksen jälkeen märän märkkärin uudelleen päälle tempominen, mikäli veneeseen saa vaatekassin kuivana. Onko siellä sellaista tilaa, vaiko ei?  

Satu



Mielestäni tuossa lauselmassa tuomitaan aika lailla... :'(
Eli jos et ole paikalla niin älä kysele tai kommentoi.

Ei tässä ketään tuomita, mutta se on oikeesti vain karu totuus että usein näin asiat on, että ihmiset eivät tule kokoukseen
vaikka aikaa olisi, tietenkin jollain voi olla myös este. Enkä nyt tarkoita vaan nousua vaan ihan yleisestikkin näin tapahtuu.
Sit jälkikäteen kun oikeestaan tilanne on ohi aletaan kyseenalaistamaan päätöksen järkevyyttä, eli tällä en tarkoita
yleisesti ton veneen käyttöä koskevia kysymyksiä  :)

Tän hetkinen tilanne on se, että maillä venekalusto muuttuu, mikä on hyvä juttu.
Nyt pitäisi rakentaa tulevaisuutta ja suunnitelmia sen mukaan.

Ainakin on itselle tullut kuva et monet turhaan on alkanut tekemään nyt sit veneostoksen jälkeen leirejä rec ja tec.
Manaillaan että kuinka huono toi märkkärisukeltajien kannalta ja et se on ostettu tec mielessä ym.
Eli ainakin itse toivois hieman positiivisempaa rakentelua tän ympärille. Totuus on se että toi
palvelee kaikkia sukeltajia paremmin kuin puntti, ok et pääse sisällä vaihtamaan märkkäriä,
mut kumpi on sit sukelluksella tärkeempää se että saat kivasti märkkärin päälle ja sukellat
högkopplanilla 0 näkyvyydessä (esim. P1 sukeltajilla viimevuonna ensimmäinen sukellus kortin jälkeen,
itsekkin luulin et lamppu kärähti kunnes tajus mikä mutapilvi siellä oli) tai sit se märkkärin pukeminen ei ole
aivan yhtä kivaa mutta pääsee sukeltamaan sit ulompana kirkkaammissa vesissä?
Ainakin itse arvostaisin märkkäri sukeltajana kirkkaampia vesiä ja mielenkiintoisempia kohteita  :)

Monet kans sanonut että toi olisi tec vene?? Mulle ainakin tec veneestä tulee mieleen joku 10-15m pitkä
alus missä on kompura, saa vipattua happea ja pystyy tekemään trimix sekoituksia. Kyl toi on ihan perusvene,
kylläkin hyvä sellainen  :)

Kysymyksiä saa esittää. Tottakai saa kyseenalaistaakin, mutta kyseenalaistamiselle ja siihen liittyvillä kysymyksillä
oikeapaikka olisi ollut vuosikokous koska toi Fasteri on kuitenkin vene minkä kanssa me eletään, koska siihen liittyvä
ostopäätös on tehty.

Leiritkin on vielä auki, kenties se Orbiitti ja toinen vaihtoehto on pitää yhdistetty kesäleiri jonkun muun
seuran kanssa tai sit se perinteinen Ryssöö. Ryssöössä on hieman inflaatio ollut kävijämäärässä kun
tulo ja lähtö on hieman hankalaa ja jotkut eivät yhtäpaljon arvosta telttamajoitusta niinkuin minä.
US kaltainen Rosala vois olla 1 vaihtoehto. Sinne olis Fasterikin helppo vetästä. Olisi uusia kohteita,
majoitus joko mökissä tai teltassa, ruoka ravintolassa tai trangialla, sauna... kaikille jotain  :)
Mut se on taas uusi tarina mut vaan kanssa esitettyyn kysymykseen et miten leirit kun leireistäkään ei ole vielä
varmuutta et missä ja milloin  :)

Ymmärrettävää on myös se että osalla on vielä tunteita vanhaa kalustoa kohtaan joka kärjistää kommentteja,
mutta kun ensimmäinen kesä Fasterilla on takana niin epäilen että tän kaltaista keskustelua ja "leireihin jakamista"
ei tapahdu  :)





: Re: Nousun tulevaisuus
: hallasaari November 20, 2010, 09:19:31
Satu  :)
En hermostunut enkä ottanut siihen kantaa, jos luet ton mun tekstin niin viittasin yleisesti
tuohon vastakkainajatteluun tec ja rec  :) Anteeksi jos kirjoitustyylistäni saa semmoisen käsityksen.
Tässä yritetään jakaa ihmisiä leireihin mitä ei ole nousussa ollut tapana tehdä. Kuten Merkkukin totesi yhtäläillä sitä
sukeltaa märkkäriasuisen kuin kuivapukusukeltajan kanssa.
Puolet kirjoitiksista on et katsotaan kun kevät koittaa et miten hommat lutviutuu ja selvitellään asioita
kun taas toiset on et ei kun nyt heti vastaukset vaikka tässä on puolivuotta ennen kuin vene otetaan käyttöön.
Kun kaikkiin kysymyksiin yksinkertaisesti ei voi vastata ennenkuin veneellä on tehty muutama keikka.
Kuten tossa on todettu että jopa veneen paikka on auki niin eiköhän se kannata nyt vaan rauhassa katsoa
miten hommat etenee. Puolen vuoden päästä tiedetään paljon enemmän. Niin vaatteiden vaihtofasiliteettiinhän Sami
on jo vastannut et jos vene esim. larussa siellä pukukopit, jos porkkalas tarvii vaihtaa niin sit vedetään vaikka
saaren kylkeen kiinni ja suomenojalla kun ei itsekkään olla tutkittu paikkoja niin ei tiedetä, vielä.
: Re: Nousun tulevaisuus
: Sami November 20, 2010, 09:24:24
Niin tosta kantavuudesta vielä. Se on virallisen paperin mukaan 610 kg.
: Re: Nousun tulevaisuus
: antti November 20, 2010, 11:15:35
Niin tosta kantavuudesta vielä. Se on virallisen paperin mukaan 610 kg.

Kipparin lisäksi menee siis vain 3-5 sukeltajaa kamoineen?
Omalta osaltani ruho+laitteet täysinä painaa riippuen setistä 125-145 kg.
: Re: Nousun tulevaisuus
: Sami November 20, 2010, 12:45:26
Erään seuran sivulla on samantapaisessa veneessä 11 sukeltajaa kyydissä. Toki pitää ottaa huomioon noi aiemmat pointit ja lähteä sen mukaan ettei ylitellä painoja.
: Re: Nousun tulevaisuus
: hallasaari November 20, 2010, 13:17:55
Se miten toi henkilömäärä määritellään on siten että toi kaikki kuorma 610kg, eli kaikki 8
istuu reunalla. Sit mitataan kallistuskulma ja se ei saa ylittää määritettyjä rajoja.
Mutta yhtäläillä kuten Sami sanoi et lähtee sen mukaan ettei rajoja ylitetä.
Sinällänsä sukeltajia kiinnostava tieto kun veneestä mennään veteen kierähtämällä laidan yli,
et huoleti voi siitä leiskauttaa veteen eikä vene paljoa kallistu.

Tossa artikkeli pienemmästä veneestä, meillähän on malli 610

http://venenetti.fi/jutut/faster-560-sc-sileapohjainen-aallontaltuttaja

Siinä kokeiltiin kahta istumaan laidalle, vastaisko yhtä sukeltajaa  :)

: Re: Nousun tulevaisuus
: Lauri November 20, 2010, 14:47:53
Se maksimikuorma on oltava suhteessa veneen käyttöalueeseen ja keliolosuhteisiin. Ehkä siihen voisi laittaa 11 ihmistä ja ajella saarten välissä tyynellä vedellä ihan hyvin, tai jos vene olisi CE-luokiteltu D-luokkaan niin valmistajankin puolesta määritely kuormankesto voisi olla suurempi. Nousun käytössä ei selvästi ole päätarkoitus, että veneessä vain istulkeltaisiin satamassa ihmettelemässä paljonko se kallistuu, eikä D-luokan vene riittäisi muutenkaan, joten jossittelu tällaisilla voidaan suoraan unohtaa.

Turvallisen veneen ja veneilyn juttuihin kuuluu, että veneellä on päästävä takaisinkin sitten kun keli menee retken aikana huonoksi.

Ei ole ihan tuntematon ilmiö, että sää muuttuu merellä oltaessa. Nopeastikin, ja paikallisesti voi syntyä ilmiöitä joita ei olla osattu ennustaa. Pahin omalle kohdalle sattunut sellainen oli muutaman tunnin myrsky, jossa tuuli oli puuskissa yli 25m/s. Ennuste muistaakseni oli "aluksi" 8-11m/s ja tyyntyy siitä. Kuultiin myöhemmin, että lähistöllä oli joku avovene mennyt nurin ja kuolonuhreja oli tullut. Tästä on aikaa n. 6v.

On siis hyvä nähdä, että ollaan samaa mieltä siitä että venettä ei ajeta ylikuormalla. Hallitus varmaankin huomioi asian tehdessään ohjeistusta kippareille. Ja käytännön tasolla se ikävästi tarkoittaa sitä, ettei laitesukeltajia voi mahtua kahdeksaa, mikä tarkoittaa myös että kulutuslaskelmien ja nousukorttien hinnoittelu täytyy perustua vähän matalampiin keskimääräisiin matkustajalukemiin.

Muita ajatuksia / jatkokysymyksiä mitä tästä on syntynyt:

1. Jos ajetaan kaksi keikkaa, niin sen voinee toteuttaa niinkin, että venemiehitö (2 hlö) on mukana molemmilla keikoilla, mutta sukeltavat kumpikin yhden kerran - toinen ensimmäisellä, toinen jälkimmäisellä retkellä. Silloin koko rytmitys menee oleellisesti nopeammin kuin mitä Kalevi edellä esitti, ns. viimeisen parin odottelu jää pois kokonaan. Vai mitä turvaohjeet sanovat, riittääkö yksi veneessä?

2. Vanhaa peltivenettä ei kai vielä olla myyty? Mitä jos pidettäisiin molemmat nopeat veneet laiturissa ja jos iltasukellukselle on tulossa väkeä enemmänkin niin mennään sitten peräkkäin kahdella veneellä.

Molemmat em. vaihtoehdot tietysti tarkoittavat ohessa, että pelkän kipparin sijasta kalenterissa pitää olla myös kippariharjoittelija tms. Mutta sehän ei ole huono juttu muutenkaan.
: Re: Nousun tulevaisuus
: antti November 20, 2010, 16:54:01
Lauri puhuu asiaa.

Tero, mainitsi kahdeksan sukeltajaa; 610 kg / 8 = n. 76 kg.

Kevytsukeltaja;
12/200 n. 17 kg täytenä. Painoja n. 8 kg. Muuta varustetta n. 4 kg.
Yhteensä n. 30 kg.

Sukeltajan elopaino 46 kg.

Lisäksi:

Tarvitaan kippareita. Pate kipparoi lähes kaikki lähdöt tänä vuonna.
: Re: Nousun tulevaisuus
: Sami November 21, 2010, 10:41:22
1. Jos ajetaan kaksi keikkaa, niin sen voinee toteuttaa niinkin, että venemiehitö (2 hlö) on mukana molemmilla keikoilla, mutta sukeltavat kumpikin yhden kerran - toinen ensimmäisellä, toinen jälkimmäisellä retkellä. Silloin koko rytmitys menee oleellisesti nopeammin kuin mitä Kalevi edellä esitti, ns. viimeisen parin odottelu jää pois kokonaan. Vai mitä turvaohjeet sanovat, riittääkö yksi veneessä?

2. Vanhaa peltivenettä ei kai vielä olla myyty? Mitä jos pidettäisiin molemmat nopeat veneet laiturissa ja jos iltasukellukselle on tulossa väkeä enemmänkin niin mennään sitten peräkkäin kahdella veneellä.

Molemmat em. vaihtoehdot tietysti tarkoittavat ohessa, että pelkän kipparin sijasta kalenterissa pitää olla myös kippariharjoittelija tms. Mutta sehän ei ole huono juttu muutenkaan.


Meillä ei ole pienintäkään siivua edes ajatella moista tämän hetkisillä resursseilla.  :-X
: Re: Nousun tulevaisuus
: Patrick Lybeck November 21, 2010, 15:00:59
Samaan aikaan jäsenmaksu nousee. Perusteluna oli kai rahojen kerääminen uuteen isompaan veneeseen, mistä hallitus näyttää olevan kovasti erimielinen. Jos venehankinnat jäävät tähän, käytetäänkö jäsenmaksun korotus uuden veneen kuluihin? Sekään ei oikein innosta.

Moi Markku,

Minulla tuossa paloi pohjaan aika pahasti ja olin jo hyvin vakavasti harkitsemassa jopa seurasta eroamista mutta päästyäni hieman tuulettamaan / avautumaan toisaalla totesin, että parempi kun vaan vaikuttaa seurassa sisältä päin. Ei se ruoho ole kovinkaan paljon vihreämpää siellä muissakaan sukeseuroissa.

Jäsenmaksun korotus todella tehtiin jotta saamme kerättyä edes pienen pesämunan uuteen tukialukseen. Tämä oli perustelu syyskokouksessa, sen mukaan jäsenistö hyväksyi maksun korotuksen ja sen mukaan tulemme toimimaan. Venekyytien hinnoittelu tullaan rakentamaan siten, että maksut kattavat kulut ja silloin tällöin jopa ehkä tuottavat seuralle hiukan rahaa tuohon ylläpitoon ja uusimistarpeisiin.

Eli jäsenmaksun korotusta ei missään tapauksessa käytetä juokseviin kuluihin.

Mitä tulee peruskurssin avovesiin, juhannusleiriin ja Hankoo leiriin niin siihen meillä on olemassa ratkaisu, eli tulemme muutaman seuraavan vuoden tekemään tiivistä yhteistyötä erään seuramme jäsenen kanssa, joka on luvannut että hänen veneensä tulee olemaan mukana ainakin noissa tapahtumissa. Tässä asiassa käytännön seikat ovat vielä keskustelun alla siksi ei siitä sen enempää nyt.

Tulen edelleen jatkamaan keskusteluja seudun muiden seurojen kanssa ns. sateenvarjo- ,seuran tai ,yhtiön muodostamisesta jonka tarkoituksena olisi saada tänne "länsihelsinkiin" = (Suomenoja :) tukialus. Nimimerkillä perjantaina ajoimme Puntilla EMPYläisten kanssa Anturille ja tultiin lauantaina pois tuuli 13m/s lämpötila +/-0 ja vetä lunta ja muuta tuli joka suunnasta yhtäaikaa. Oli muuten myöhäisin (as in Marraskuu 19-20 päivät  =) lähtö Puntilla ikinä Nousussa.

Ja en muuten lähde Fasterilla tollasellekaan keikalle muuta kun pelastuspuvussa ja silti tulee kylmä. Siksikin tarvitsemme tukialuksen, jotta me vanhat raihnaset mukavuudenhaluiset parrat saamme nauttia sisätilasta kun kausi kylmenee.

Terkut Patrick