Nousu ry
Yleinen => Yleinen keskustelu => : hallasaari October 05, 2010, 15:31:49
-
...koeajo huomenna vuosaaressa. Mahdollisesti seuralle ollaan katsomassa uutta avovenettä
ja huomenna olisi tilaisuus tulla kyytiin. Huomiseksi on valitettavasti tuuliennusteet pienentyneet
ja tuulta on "vain" 7m/s, mutta eiköhän silläkin ihan kivat kyydit saada. Veneessä on 150 heppanen
kone joten kyytiin mahtuu väkeä enemmänkin. max. on kuitenkin 8 henkeä, mille se on rekisteröity.
Sinällänsä olisi hyvä jos väkeä tulisi niin saataisiin realistisempi kuva miten se menee aallokossa.
Vuosaaressa on tapaaminen sovittu olevan klo 17.00.
Mukaan ei tarvita kuin reipasta mieltä ja mahdollisesti kuivapuku :)
http://www.faster.fi/index.php?k=108367
juttua pienemmästä fasterista eli 560 mallista
http://venenetti.fi/jutut/faster-560-sc-sileapohjainen-aallontaltuttaja
-
Joo, on se varmasti hyvä peli vesillä. Missäs tuon säilytys mahdollisesti olisi, laiturissa kesät ja talvet jossain muualla? Ei taida mahtua enää peltiveneen tilalle NK:n pilttuuseen. Mites siinä Keskiuudenmaan 555 kun käytiin Oxelilla oli muuten sukeltajan tikkaat järjestetty. En huomannut katsoa kun oli kiire Jankan veneeseen kaakaolle.
-
joo kesät olisi laiturissa. Mahdollinen paikka olisi lauttasaaressa.
Pullotelineet tehdään meille kaupanpäällisiksi sellaisiksi mimmoiset halutaan, samoin tikkaat :)
Korkeuden puolesta ei todennäköisesti mene nousukeskukselle, kun on 195 korkea.
Uudenmaan sukeltajien veneeseen noustaan perästä. Tossahan on vakiona jotkut uimaportaat,
joten en muista varmasti oliko heille erikseen tehty paremmat tikkaat.
Mukaan on ilmeisesti nyt tulossa ainakin Patrick ja Sami. Antti on viel auki. Eli vielä muutama
mahtuisi meseen kokeilemaan millainen tolla kyyti olisi.
-
Ok.
Aikaistettiin tapaamista ja se on nyt vuosaaressa (porslahden venesatama) klo 16.00.
Jos joltain jäi tänä kesänä kokeilematta linnanmäen tukkijoki,
niin nyt siihen olisi oiva tilaisuus. Ei tarvitse edes ranneketta :)
Tällä hetkellä etelätuulta 9m/s.
-
Moi !
Eilen seisoin NK:lla peltiveneen trailerin aisalla ja pää otti kattoon...enkä ole tuota 195cm pitkä...joten heikolta näyttää mahtuminen :=(
Ja lisäksi trailerin kölipukit ovat vielä n. 10 cm ylempänä. Mikäli tuo annettu veneen mitta on kölistä tuulilasin ylälaitaan, niin tekemällä tuulilasista taittuva, niin jotain mahkuja olisi...
t: Kalevi
-
Talvisäilytys ulkona ei kovin kallista ole, oma vene joka suht samankokoinen laitetaan teloille parin viikon päästä ja mitä se on 60e talvi pihalla. Sisähallit sitten vajaasta tonnista ylöspäin..
-
Tuulilasi on kiinni noin kymmenellä ruuvilla ja kun sen ottaa irti niin sit se korkeuden puolesta just
ja just mahtuu, ei tarvi edes hirveesti vaseliiniä käyttää ja peräseinää rikkoo ;D
Erikseen myydään myös jotain rullia jos veneen haluaa sisään ilman traileria,
mut traileria säätämällä saa varmaan parhaan loppuratkaisun jos sitä meinataan keskuksella säilyttää.
Oltiin sit loppujen lopuksi koeajolla minä, Patrick, Sami ja Marko.
Kaikki pääsi pitämään hauskaa, eli ajamaan venettä.
30 solmuu ei tuntunut 30:ta solmulta ja kone oli todella hiljainen sillä vauhdilla.
Kun aallokkoon sit meni 42 lasissa niin hymy oli korvasta korvaan. Voisiko tunnetta
verrata siihen kun ensikertaa oli hiekkalaatikolla neppiksillä neppaamassa :o :) :D ;D
Ja johtuiko kyynel poskella viimasta vai.... sitä en tiedä ;D
Ei kestä montaa sekunttia kun vauhti on nollasta huiput eikä montaa sekunttia että on huipusta nolla.
Turhaan laitoin kuiviksenkin päälle kun vene heittää vedet nätisti sivulle.
Kaikkiaan vene oli just sitä mitä olin sen odottanutkin olevan, tilava ja kelikelpo.
-
Paljonkohan tuo vene kuluttaa ja mitä lisäkustannuksia se tuo lähdöille?
-
Onko syyskokouksen ajankohtaa päätetty?
- Irene
-
Paljonkohan tuo vene kuluttaa ja mitä lisäkustannuksia se tuo lähdöille?
Eikös se ole 2-tahti, eli veikkaisein että vienee varmaan 1litra/NM kun ajetaan taloudellisinta vauhtia. 95E on kai pyörinyt meriasemilla about 1,6eur litra, joten esim Larusta Coolaroolle ja takas omakustannushinta polttoaineille olis about 30eur. Mutta testiryhmällä varmaan on Fasterin nykyiseltä omistajalta faktatiedot. Sitten jos veneeseen tunkee 8 sukeltajaa tuplineen, niin tuskin nousee plaaniin ja kuluttaa paljon enemmän. Tai ei muuta kuin kokeilemaan ;D
Olikos toi traileri vielä tasapainossa jos vinssitolpan siirti ihan eteen. Esim. mulla muuttuu traileri etupainoiseksi 100kg kun tolppaa siirtää 30cm eteenpäin normaalista aisapainopaikastaan. Jolloin ei ole enää auton perässä vetokelpoinen.
Itse olen ajatellut ottaa Ålandian venevakuutuksen, se korvaa mm. laiturissa tapahtuneet vahingot vaikka ei ole ollut tuulta yli 15m/s ja on voimassa ympäri vuoden veneillessä. Monella normivakuutuksella on talvehtimiskausi, jolloin ei korvaa vesillä sattuneita vahinkoja, ainoastaan telakointipaikassa. Ja ei tarvii hommata Trossia, koska vakuutus kattaa vesillä tarvittavat hinauksetkin. Mutta kannattaahan se ottaa tukeakseen meripelastusta. Tuota kautta kun se saa vielä puoleen hintaan. Mutta seuravakuutukset voi olla tietty vähän erilaisia, voi olla jotain lisärajoitteita.
Helpottaahan se iltalähdön tekoa, jos vene on laiturissa valmiina. Jää useamman tunnin säätö pois, kun ei tarvii hakea venettä NK:lta. US:n pikkuvenekokemuksista sen verran, että se toimii käytännössä Villingin yhteysveneenä, eikä sillä käy kun muutama henki parin kerran vuodessa sukeltamassa. Useimmat ovat niin mukavuudenhaluisia että haluavat vain valmiiseen pöytään ja sukeltaa Räpylällä.Mikäs siinä, aivot narikkaan ja rentoutumaan. Harrastuksista on tarkoituskin nauttia.
Sama homma on näkyvissä Nousullakin, että en ole saanut Nousulta juurikaan sukeltajia mukaan sukellusretkille mun omalla veneellä, kuin ainoastaan kerran keväällä. Siitäkin on eräällä piikki auki (kop kop tunnetko piston sydämessäsi ;)) Sitten kun Nousun nykyaktiivit lopettavat aktiivisukeltamisen, epäilen jos ei uutta voimaa löydy niin löytyykö Fasterillekaan sukeltajia. Mutta saahan sitä olla näin pessimisti näissä asioissa, sillä omasta näkökulmasta useimmilla on tosiaan pyrkimys siihen valmiiseen pöytään valmiilla kattauksella... :P
Komee peli toi faster on. Jos peltiveneestä heruu joku ropo niin se varmaan auttaa vähän rahoitusongelmien ratkomisessa. Tuolle Fasterille pitäis varmaan olla joku oma venevastaava, koska Puntin ylläpidossa riittää ihan tarpeeksi hommaa ja jos Faster on vesillä, niin se vaatii paljon ennemmän huoltotoimenpiteitä kuin tallissa seisottaminen.
-
On päätetty ja se on 4.11 empyn tiloissa haukilahdessa alkaen 18.00
Tanja tekee varmaan jossain vaiheessa tiivistelmän tänne viimeisestä hallituksen kokouksesta
jossa se päätettiin.
Vene kuluttaa taloudellisimmillaan 20-25 solmulla noin 1l/maili. Kaasu pohjassa noin 1,4l/maili.
Sen ylläpito vedessä tuntui olevan aika huoletonta. Tänä kesänä oli 5 kertaa käytetty ja pohja
olikin päässyt pahasti levittymään. Noh testiajon jälkeen se taas kiilsi kuin tehtaalta tullut :)
-
Komiaa paattia ootte harkitsemassa! Varmasti hyvä ja laadukas laite.
Mun edellinen vene oli Faster ja uskallan väittää että laatutuotteesta on kyse!
Yhtä asiaa on pakko kommentoida. Veneen talvisäilytys NK:lla! Toivon että jos tuon kokoinen vene seuralle hankitaan, säilytetään se talvisin jossain muualla kun NK:lla.
Tämä siksi että osa meistä sukeltaa myös talvisin ja käy viikottain tekemässä NK:lla kaasuja ym.
Jos NK on "tungettu täyteen venettä", siellä toimiminen on perin kettumaista eli hankalaa.
Veneen säilytys ulkona ei sitä riko kunhan kone on huollettu ja suojattu asianmukaisella tavalla.
Toi mun vanha faster vietti 15 talvea pihalla, eikä se ollut siitä moksiskaan.
- Tommi
-
Mikäs Fasteri sulla oli?
Jotta ton käytettävissä olevan sisätilan voisi hahmottaa niin
tossa liitteessä on muutama mitta.
Nyt kotona sit laukkoja reunoiksi ja ruokailutuoli kuskin penkiksi ;D
-
Mikäs Fasteri sulla oli?
Sellanen pieni Faster 440. Se toimi uskollisesti yhteysveneenä mökille saareen kunnes totesin että se käy pieneksi.
Nykyään saaren ja mantereen väliä sahataan Silverillä.
Rehellisenä miehenä voin tunnustaa että olen illan pimeinä tunteina interwebistä katsellut juuri tuota Faster 610:aa yhtenä vaihtoehtona seuraavaksi veneeksi.
T
-
Huomio tuosta polttoaineesta:
"Eikös se ole 2-tahti, eli veikkaisein että vienee varmaan 1litra/NM kun ajetaan taloudellisinta vauhtia. 95E on kai pyörinyt meriasemilla about 1,6eur litra, joten esim Larusta Coolaroolle ja takas omakustannushinta polttoaineille olis about 30eur. "
Ensivuonna tuota E95 => 95e10 ei enää ole ja kaksitahtikoneisiin joutuu käyttämään E98 menovettä.
Toisaalta ei sillä tuossa laskelmassa ole paljon merkitystä, koska tällä hetkellä E98 keskihinta on luokassa 1.45 e/l polttoaine.net'in mukaan.
Syy:
Uusi E10- polttoaine sisältää 10 % etanolia. Liuottava ominaisuus on myös syynä siihen, ettei alkoholia merkittävästi sisältävä polttoaine sovellu käytettäväksi kaksitahtimoottoreissa. Jäädessään kaksitahtimoottorin kampikammioon polttoaine pesee laakeripinnoilla olevan öljykalvon pois ja puhtaaksi peseytyneet laakeripinnat alkavat ruostua.
-
Moi,
http://venenetti.fi/95e10/95e10-polttoaineen-soveltuvuus-venemoottoreihin
"Ensi vuoden alusta lähtien markkinoille tuleva E10 polttoaine sopii kaikkiin Evinrude ja Johnson perämoottoreihin vuosimallista riippumatta, oli sitten kyseessä perinteisellä kaasuttimella varustettu kaksitahtinen, nelitahtinen tai nelitahtiset varustettu monipisteruiskutuksella tai suorasuihkutuksella varustettu Ficht, Ficht RAM, DI ja Etec perämoottorit."
Ton mukaan e10 sopii. Oliko nyt missään mainittu tätä ennen.. tossa on Evinrude 150 hp Etec kone.
Sami
-
Syyskokouksessa päätettiin että me ostetaan toi vene.
Nousulla ei ole valitettavasti kassassa tarpeeksi rahaa ja meitä onkin tällä hetkellä
5 jäsentä jotka ollaan valmiita jokainen lainaamaan nousulle 1000E.
Vielä tarvittaisiin 5000E ja jos on muitakin joilla olisi lainata tätä projektia varten
rahaa esim. tuon 1000E (tai 500E??) niin voisi laittaa mulle mailia.
Venekalusto tullaan päivittämään täysin ja ensivuoden aikana saa rahat takaisin.
Tarkempaa kuviota ei ole vielä mietitty, mutta jos mahdollisesti voit osallistua tähän talkooseen mukaan
niin ilmoittele minulle siitä. Niille jotka tähän osallistuvat, keksitään varmasti joku bonus systeemi,
mutta se selviää myöhemmin. Tämä on nyt kartoitus löytyykö näin lisää rahoittajia.
Mietintään voi myös laittaa sen että olisiko sinulla mahdollisuutta ostaa nousuja ennakkoon
hieman isompaa määrää, tai edes pienempää. Tässä olisi reilu kuukausi aikaa saada
haalittua seuralle tätä venehankintaa varten mahdollisimman paljon rahoitusta,
koska silloin erääntyy veneestä lasku.
PS. on jäänyt mainitsematta että puhuin Janin kanssa noista tarvikelaatikoista ja
niitä voidaan vaihtaa sit esim. isompiin tai miten meillä vaan on tarve, sisältyy hintaan :-)
Eli voitaisiin käydä tuolla tehtaalla varmaankin ensi tai sitä seuraavalla viikolla.
Silloin suunniteltaisiin hieman tikkaita, pullotelineitä ym. ja katsottaisiin papereita kuntoon.
Mukaan lähtee varmaan Patrick, Kari, muita kiinnostuneita?
-
PS. on jäänyt mainitsematta että puhuin Janin kanssa noista tarvikelaatikoista ja
niitä voidaan vaihtaa sit esim. isompiin tai miten meillä vaan on tarve, sisältyy hintaan :-)
Eli voitaisiin käydä tuolla tehtaalla varmaankin ensi tai sitä seuraavalla viikolla.
Silloin suunniteltaisiin hieman tikkaita, pullotelineitä ym. ja katsottaisiin papereita kuntoon.
Mukaan lähtee varmaan Patrick, Kari, muita kiinnostuneita?
Mukana jos käynti sopii omaan aikatauluun..
t. Markus
-
Voin tulla mukaan Fasterin tehtaalle käymään jos vain aikatauluihin sopii.
Marko
-
Joo mukana, jos aikataulut vaan sopii.
-
sama juttu tuun jos kykenen!
-
Mukana jos aikataulut sallivat.
t: kalevi
-
Syyskokouksessa päätettiin että me ostetaan toi vene.
Nousulla ei ole valitettavasti kassassa tarpeeksi rahaa ja meitä onkin tällä hetkellä
5 jäsentä jotka ollaan valmiita jokainen lainaamaan nousulle 1000E.
Vielä tarvittaisiin 5000E ja jos on muitakin joilla olisi lainata tätä projektia varten
rahaa esim. tuon 1000E (tai 500E??) niin voisi laittaa mulle mailia.
Venekalusto tullaan päivittämään täysin ja ensivuoden aikana saa rahat takaisin.
Tarkempaa kuviota ei ole vielä mietitty, mutta jos mahdollisesti voit osallistua tähän talkooseen mukaan
niin ilmoittele minulle siitä. Niille jotka tähän osallistuvat, keksitään varmasti joku bonus systeemi,
mutta se selviää myöhemmin. Tämä on nyt kartoitus löytyykö näin lisää rahoittajia.
Mietintään voi myös laittaa sen että olisiko sinulla mahdollisuutta ostaa nousuja ennakkoon
hieman isompaa määrää, tai edes pienempää. Tässä olisi reilu kuukausi aikaa saada
haalittua seuralle tätä venehankintaa varten mahdollisimman paljon rahoitusta,
koska silloin erääntyy veneestä lasku.
PS. on jäänyt mainitsematta että puhuin Janin kanssa noista tarvikelaatikoista ja
niitä voidaan vaihtaa sit esim. isompiin tai miten meillä vaan on tarve, sisältyy hintaan :-)
Eli voitaisiin käydä tuolla tehtaalla varmaankin ensi tai sitä seuraavalla viikolla.
Silloin suunniteltaisiin hieman tikkaita, pullotelineitä ym. ja katsottaisiin papereita kuntoon.
Mukaan lähtee varmaan Patrick, Kari, muita kiinnostuneita?
Tossa on tänään tullut jo 2 "lainaajaa" lisää + osto lupaus nousukortille.
Jos meinaatte ostaa nousukortteja niin nyt on oikea aika ostaa niitä jotta saadaan rahat kasaan.
Tästä ei nyt tän enempää mutta jos siirrytään veneessä vyöhykehinnoitteluun niin nousuja sit helposti kuluu
kanssa paljon eli hankkikaa nousukortteja ny :) Jos näin meinaatte tehdä niin mailatkaa kanssa mulle
niin pystyn pitämään kirjaa missä summissa liikutaan koko ajan.
Niin toi tehdas on vantaan kellokoskella ja nyt pitäisi päättää vaan päivä. Janille jo ilmoitin että ollaan
täs lähiaikoina tulossa. Mulle käy kaikki muut paitsi 18.11 niin heittäkää sit jotain ehdotuksia.
-
Mulle näyttäis käyvän muulloin paitsi 12-14, 18-22 ja 24 marraskuuta käydä Fasterin tehtaalla.
Marko
-
Haa, mäkin voisin tulla paikanpäälle. Käydään sitten vaikka tehtaan visiitin jälkeen jossain Kellokosken pubissa jälkipuinnilla?
-
Miten olis vaikka ens viikon ke? Ei mielellään ruuhka-aikaan lähtöä tonne.
-
Näinköhän sitä päästäis vielä syksyn "kirkkaille" uudella Fasterilla?
Onhan meidän luvat esim. klasulle vielä voimassa?
T
-
Mulle ainakin käy toi keskiviikko.
Itselläkin oli mielessä jos sitä vielä olisi koeponnistanut tänävuonna, onhan tässä kautta vielä pari kuukautta
jäljellä. Grillin äärellä tuli muiltakin tähän suuntaan toiveita :-)
Mulle on tullut kanssa monta mailia ja kyselyjä noiden noukorttien hinnoista.
Löytyykö niitä mistään nykyisiltä sivuilta?
Jos ei niin voisiko joku laittaa tähän ketjuun hinnat niin sit voisi valita siitä
mahdollisuuksien mukaan kortteja. Tällä hetkellä ainakin 3 olisi ostamassa ton isoimman kortin.
2x500E lainoja ja 1x1000E lainoja on myös kertynyt listaan. Vielä tarvittaisiin lisää.
Jos lainaajia saadaan reilusti ja samoten nousukortteja ostetaan paljon niin se
tarkoittaisi sitä että kaikilta riittäisi lainaksi 500E mikä ei niin hirveesti romuttaisi
kenenkään taloutta. Tai sit ostaa pari 200E nousukorttia jos ei halua lainata rahaa.
-
Mullekin sopii keskiviikko hyvin tehtaalla vierailuun.
-
Mulle ainakin käy toi keskiviikko.
Mulle on tullut kanssa monta mailia ja kyselyjä noiden noukorttien hinnoista.
Löytyykö niitä mistään nykyisiltä sivuilta?
Mulle käy myös ke.
Nousukorttien hinnasto löytyy uusilta sivuilta, mutta ei selkeästi "hinnasto"-nimellä. Eli nousu.fi -> info -> toiminta -> sukellusreissut -sivulta, eli suora linkki http://nousu.fi/sukellusreissut.php
Tässä vanhassa copy-paste muodossa koko vanha hinnasto, kun liitteitä ei saa liitettyä tähän Yleinen keskustelu-osioon:
Nousu ry:n liittymis- ja jäsenmaksut 2009
Liittymismaksut
Ikä Hinta
Aikuiset 100 €
Lapset, alle 15v. 0 €
Jäsenmaksut
Ikä Hinta/vuosi
Aikuiset 25 €
Lapset, alle 15v. 12,50 €
Palvelumaksut 2009
Hengityskaasupullojen täyttö
Kaasutäytöissä ei ole vuosimaksua. Kaasutäyttöjen veloitus tapahtuu kerran vuodessa, excel-taulukkoon Nousukeskuksella täytettyjen tietojen perusteella. Kaasuilla (ilma, happi, helium, argon) on vuosittain tietty hallituksen vahvistama litrahinta, joiden yhdistelmistä lopullinen täyttöhinta muodostuu. Ilmatäyttöjen maksukatto on 50 euroa, sen ylittäviä täyttöjä ei enää laskuteta.
Ole valmis esittämään tiistaitäytöllä haluaamasi täyttökaasua vastaavan luokituksen kortti (muut kaasut kuin paineilma).
Yleisimpien pullokokojen täyttöhinnat (esimerkkejä eri täyttömäärillä)
Pullo Kaasu 0->200/ 300bar 100->200bar/ 150->300bar
10/200 ilma 2,80 € 1,40 €
10/200 EAN32 3,44 € 1,72 €
15/200 ilma 4,20 € 2,10 €
15/200 EAN32 5,17 € 2,58 €
2x10/200 ilma 5,60 € 2,80 €
2x10/200 EAN32 6,89 € 3,44 €
2x12/200 ilma 6,72 € 3,36 €
2x12/200 EAN32 8,27 € 4,13 €
2x12/200 TX21/35 48,04 € 24,02 €
2x12/200 TX28/20 31,32 € 15,66 €
8/300 ilma 3,36 € 1,68 €
10/300 ilma 4,20 € 2,10 €
12/300 ilma 5,04 € 2,52 €
1/200 Ar-pukukaasu 2,13 € 1,06 €
1,5/200 Ar-pukukaasu 3,19 € 1,60 €
Täytön hintaan vaikuttaa täytettävässä pullossa oleva lähtöpaine. Seoskaasutäyttöjä ei tehdä yli 200bar paineeseen.
Heliumia sisältäviin täyttöihin ovat oikeutettuja ainoastaan Trimix-rinkiin kuuluvat jäsenet. Ringin liittymismaksu on 200 euroa.
Kaasujen litrahinnat
Kaasu Litrahinta
Ilma 0,0014 €
Happi 0,0029 €
Helium 0,0246 €
Argon 0,0106 €
Esim. 10/200bar painesäiliön täyttö paineilmalla: 10 litran säiliö * 200 bar * 0,0014 €/ litra = 2,80 €.
Laitepaketin lainaus
Lainan kesto Hinta
Kertamaksu (yksi sukellus) 5 €
Vuorokausi 10 €
Viikonloppu 20 €
Pidemmät lainat on sovittava erikseen.
Osapaketin (pullo, regu) hinta on puolet koko paketin vastaavasta hinnasta.
Jos Nousun P1-kurssista on alle vuosi aikaa, on alennus 50%.
Leirimaksut
Maksut ovat leirikohtaisia ja ne sisältävät venekuljetukset ja pullojen täytöt.
Maksut ilmoitetaan sitä mukaa, kun leireistä päätetään.
Muutokset leirimaksuihin ovat mahdollisia.
Päivä- ja iltasukellukset
Sukellusretket ovat tarkoitettu vain jäsenille. Alle 15-vuotiaat perheenjäsenet pääsevät vanhempiensa seurassa ilmaiseksi.
Osallistujamäärän tulee olla vähintään 4 maksavaa sukeltajaa sekä Puntin, että peltiveneen retkissä.
Ennakkoon maksettuna (Nousukortti)
Ennakkomaksu on tarkoitettu jäsenille ja se tapahtuu lunastamalla matka- eli Nousukortti allaolevan hinnaston mukaisesti.
Nousukortti Hinta
5 Nousua 40 €
11 Nousua 82 €
22 Nousua 160 €
28 Nousua 200 €
Puntin retki Nousuja
Iltareissu 1 kpl
Päiväreissu 2 kpl
Peltiveneen retki Nousuja
Sukellus min. 2 kpl
Käteisellä maksettuna
Puntin retki Jäsen Ei-sukeltava
Iltareissu 15 € 4 €
-
Sovin Janin kaa et ollaan siellä nyt keskiviikkona 10.11 klo 18.00
Osoite on
Oppipojantie 14 ja 16
04500 Kellokoski
-
Eli tulossa on
- Rautuoja
- Sami
- Merkku
- Marko
- Hannu
- Kalevi ??
- Markus ??
- Muita ??
-
Eli tulossa on
- Rautuoja
- Sami
- Merkku
- Marko
- Hannu
- Kalevi ??
- Markus ??
- Muita ??
Se on kuule nyt ihan tarjoiluista kiinni tämä asia. Paperirahaakin saa jakaa.
-
Jos on kiltisti niin mahdollisesti saa laatikollisen lakuja ;)
-
Jos on kiltisti niin mahdollisesti saa laatikollisen lakuja ;)
Saanko mä kaks ku viimeks en saanu laisinkaan? ???
-
Eikö se jani näin viimeksi luvannut,
et kyl sun kandee lähtee meseen, meinaa oli hyviä lakuja ;D
-
Eilen käytiin siellä tehtaalla ja veneeseen saatiin sit kaupanpäälle ne modaukset mitä luvattiin ja vähän lisää.
- sukeltajan tikkaat
- taakse muovi-istuimen tilalle 1m leveä alumiini laatikko
- ohjauspulpetin eteen tulee 78cm leveä muovinen tarvike/istuin laatikko
- keulaan 50cm leveä alumiinilaatikko
- etuosaan lattiaan tulee 8kpl kiinnityspaikkoja liinoille
- taakse alumiini laatikon toiselle puolelle 2kpl alumiinisia pullotelineitä (menee kahdet tuplat tai 4 sinkkupulloa
Mut sit kysymys. Syyskokouksessa hieman oli keskustelua kaiuista. Joku taisi mainita että peltiveneen kaiku on aika
huono (epätarkka) ja puntissa olisi perempi (ilmeisesti sekään ei mikään kauheen hyvä).
Kun tolla veneellä tullaan tekemään paljon ajoja ulkona oleville hylyille joissa yleisesti ottaen ei ole poijuja niin
Fasteriin pitää saada kyl semmoinen kaiku ettei ole mitään epäselvyyttä onko alla silliparvi vai hylky. Eli
että se selkeesti piirtää noita hylyn muotoja. Tän takia itsellä oli mielessä alunperin että siihen olisi hommattu
viistokaiku jotka nykyisin edullisimmillaan on alle 1000E.
Eli kaiku mikä siihen laitetaan tulee olla sellainen että 100% varmuudella pystytään varmentamaan että alla on
hylky. Viistokaiussa on sekin hyvä puoli että sit näkee miten päin se hylky siellä makaa. Ei ole kivaa lähteä
+40m syvyyteen sukeltamaan kun ei ole varma onko alla hylkyä jos on niin miten päin se on eli miten sitä
lähtee etsimään. Vene on niin arvokas investointi että tossa hommassa ei saa sniiduilla muutaman satasen takia.
Toi on kuitenkin noiden sukellusten kannalta tärkein juttu. Sulla on ollut iso työ valmistella sukellus, kalliit kaasut,
matka kohteelle on arvokas ym. ja sit homma menee pipariksi kaikilta sen takia että säästettiin muutama satanen kun
ostettiin honkkarin halpa kaiku >:(
Itsellä ei ole tietoa noista kaiuista ja joku voisi hieman valaista mikä sit on sellainen kalu mikä täyttää meidän tarpeen.
Halvimmat kaiut varmaan täyttää kriteerit mitä tarvitaan kun lähetään ongelle, mutta ei kun lähetään tekkisukelluksille
poijuttamattomille hylyille. Muutenkin sukellusaika tulee nopeesti vastaan ja jos vielä joudutaan pohjalla etsimään
hylkyä, puhumattakaan siitä että sitä ei sit huonon kaiun takia löydy. Kaikki jotka ovat tuommoisia hylkyjä etsineet
tietää ongelman mistä puhun. Sen määrittäminen ei ole mikään helpoin homma. Oliko muuten urheilusukeltajilla
viistokaiku ja jos on niin mitä kokemuksia siitä on?
PS.
OSTAKAA, OSTAKAA, LAINATKAA, LAINATKAA
vielä puuttuu pari tonnia :)
-
Niin nyt kun ei ole oksykeneäkään poijuttamassa meidän hylkyjä. Eihän se tonni ole enää suhteessa mitään, vaikka hankkis kunnon viisto kaiku laitteet samantien. Laina rahalle tulee hyvät takuut ja jos joskus tuntuu että nousu korteista ei pääse repimälläkään niin se on vain harhaa huomis päivän sukellus toiminnassa.
-
Ottamatta sen suuremmin kantaa itse veneen hankintaan, vaan enemmän yleiseen suuntaan seurassa.
Onko seurassa tehty joku strateginen valinta keskittyä tekki sukeltamiseen kaikissa hankinnoissa ?
Koskeeko tämä myös koko toimintaa ?
Minulle ainakin tämä suuntaus on ollut näkyvillä viimeiset pari vuotta lähes kaikissa laitesukeltamiseen liittyvissä hankinnoissa, jonka seurauksen olen harkinnut jopa sitä onko tämä oikea omalta kannaltani oikea suunta.
Keskitetäänkö kaikki panokset peruskurssitukseen jälkeen tekniikkasukeltamiseen ja muita ei ole.
-
Hummingbirdin kaiku/plotteri comboista on hyviä kokemuksia kavereiden veneissä.
Tuolta lisää: http://www.humminbird.com/
Ottamatta sen suuremmin kantaa itse veneen hankintaan, vaan enemmän yleiseen suuntaan seurassa.
Onko seurassa tehty joku strateginen valinta keskittyä tekki sukeltamiseen kaikissa hankinnoissa ?
Koskeeko tämä myös koko toimintaa ?
Minulle ainakin tämä suuntaus on ollut näkyvillä viimeiset pari vuotta lähes kaikissa laitesukeltamiseen liittyvissä hankinnoissa, jonka seurauksen olen harkinnut jopa sitä onko tämä oikea omalta kannaltani oikea suunta.
Keskitetäänkö kaikki panokset peruskurssitukseen jälkeen tekniikkasukeltamiseen ja muita ei ole.
Toi johtunee varmaankin siitä että ns. tekniseen sukeltamiseen suuntautuneet sukeltajat on lähes poikkeuksetta niitä aktiivisimpia sukeltajia.
Sama suuntaus on nähtävissä käytännössä kaikissa pk. seudun sukellus-seurossa.
Kehitys kehittyy ja niin kehittyy myös sukeltaminen harrastuksena. Jos sukeltaa syvälle tai luolaan, on se turvallisuudenkin kannalta järkevää tehdä oikeilla kaasuilla. Näiden kaasujen tekoon tarvitaan uutta kalustoa. Jos seura ei palvele aktiivisia tekniikkasukeltajia, hakeutuu tekniikkasukeltajat muihin seuroihin missä tarvittavat palvelut on saatavilla ja seuran kehittyminen tyssää siihen.
Tämä on siis minun henkilökohtainen mielipide.
- Tommi
-
Onko seurassa tehty joku strateginen valinta keskittyä tekki sukeltamiseen kaikissa hankinnoissa ?
Koskeeko tämä myös koko toimintaa ?
Tervehdys,
On totta, että Nousussa on tehty viimeisien vuosien aikana hankintoja, jotka palvelevat "tekki sukeltajia". Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että näissä hankinnoissa rahoittajina ovat olleet myös ns. "tekkisukeltajat" (esim. helikkarinki) ja osa hankinnoista palvelee myös muita sukeltajia (esim. argonin wippaus kuivapukusukeltajille). Itse pidän tärkeänä, että Nousu tarjoaa tarvittavat edellytykset sekä rekki, että tekkisukeltajille, kumpaakaan liikaa painottamatta toisen kustannuksella.
Venehankinta käsittääkseni palvelee molempia ryhmiä. Teron kaiku-kirjoitus oli kirjoitettu tekki näkökulmasta, mutta uskoisin että myös rekkisukeltajille olisi kiva käydä uusilla hylyillä/löytää hylyt torstailähdöillä. Rekki ja tekkisukellusten eronahan tässä mielessä lienee ainoastaan tavoiteltavien kohteiden syvyys?
Vilho
-
Humminbirdeista:
Käyttökokemuksia:
http://www.normark.fi/extra/pdf/Viistokaikuartikkeli.pdf
http://www.normark.fi/extra/pdf/Humminbird_Kayttokokemuksia.pdf
"Hylynetsinnässä tämä on aivan mainio apuväline niin kauan kun kohteet eivät sijaitse syvemmällä kun 25 metriä."
Hintoja:
http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=555
Lowrancen tulossa oleva viistokaiku: http://www.lowrance.com/en-au/StructureScan/
Noissahan on plotteri ja kaiku samassa, plotterin kanssa mitä isompi näyttö sitä parempi, muuten en osaa kommentoida noita viistokaikuja kun en ole käyttänyt.
-
Tuo Patrickin viestin viimeinen linkki oli hyvä :=)
Asia mikä pitäisi saada jotenkin järjestykseen olisi etukäteen laaditut kohde-ehdotukset viikkolähdöille. Kun kipparit kuitenkin joutuvat etukäteen valitsemaan ajopäivät, niin olisi hyvä, että olisi tiedossa myöskin kohteet (ja kohteen vaativuus P1,p2,p3, tekki).
Eli jo vuoden alussa olisi "jossain" näkyvillä lista eri viikkolähtöjen kohteista ja vaativuusluokka.
Sitten kun selviää todellinen ajopäivän sää ja onko listassa olevalle kohteelle mahdollista päästä, niin voidaan ottaa käyttöön varasuunnitelma.
Tällä on myöskin vaikutusta kipparointiin. Mikäli valittu kohde on laadultaan sellainen, että kipparin sukellusluokitus ja mielenkiinto ei riitä, niin syntyy tilanne missä kyydissä olisikin yksi ei sukeltava (ja käsittääkseni maksava sammakkoihminen).
Tässä tilanteessa tulisi sitten häslinkiä ja kipparivaihdoksia.
Toinen puoli on myöskin se, että kaikki eivät ehkä halua lähteä aina lähteä 3-Nousun keikoille ja aina samalle hylylle.
Vuoden alussa voisi tehdä suunnitelman, mitkä "hylkiöt" haluaa pongata.
Toivottavasti ajatukseni selviää tuosta...
t: Kalevi
-
Oliko muuten siellä Fasterin tehtaalla puhetta minkälaiset tikkaat veneeseen tulee. Mm. mikä puolaväli, lukumäärä/pituus ja materiaali? Mulla pääsi livahtamaan kokonaan ohi.
-
US:llä on Räpylä VIII:ssa Lowrancen 10HDS viistokaikuplotteri. Eli 10" ja kuvan saa jaettua 4 osaan. Tämä ominaisuus on mahdollinen 8" ja siitä ylöspäin näytöissä. Pienemmissä näytöissä saa näytön jaettua vain 2 osaan. Vähintään 3 on opitimi, kun viistotuksessa tarvitaan plotterikuva sijainnista, kaikukuva ja viistokuva. Mutta erillisellä plotterilla tämä voidaan kiertää ja viistoksi hommata pienimpi ja edullisempi näyttö. 8" maksaa kuitenkin muistaakseni structure scan-modulin kanssa 2-3 kiloeuroa. Tällainen kiinteä viistokaikumoduli veneen persiissä ei tietenkään ole oikotie onneen, kuvaa haittaa veden harppauskerrokset. Kaapelin päässä vedettävä on parempi, mutta hankalampi käyttää.
Laitan lowrancen kuvan Uffe imuruoppaajasta Harjoittelu-osioon, minkä kaiutin keväällä. Porukka on myös kehunut Hummingbirdiä. Nämä ovat käsittääkseni ainoat markkinoilla olevat vaihtoehdot.
http://www.nousu.fi/forum/index.php?topic=2904.0
-
Tuo Patrickin viestin viimeinen linkki oli hyvä :=)
Asia mikä pitäisi saada jotenkin järjestykseen olisi etukäteen laaditut kohde-ehdotukset viikkolähdöille. Kun kipparit kuitenkin joutuvat etukäteen valitsemaan ajopäivät, niin olisi hyvä, että olisi tiedossa myöskin kohteet (ja kohteen vaativuus P1,p2,p3, tekki).
Eli jo vuoden alussa olisi "jossain" näkyvillä lista eri viikkolähtöjen kohteista ja vaativuusluokka.
Sitten kun selviää todellinen ajopäivän sää ja onko listassa olevalle kohteelle mahdollista päästä, niin voidaan ottaa käyttöön varasuunnitelma.
Tällä on myöskin vaikutusta kipparointiin. Mikäli valittu kohde on laadultaan sellainen, että kipparin sukellusluokitus ja mielenkiinto ei riitä, niin syntyy tilanne missä kyydissä olisikin yksi ei sukeltava (ja käsittääkseni maksava sammakkoihminen).
Tässä tilanteessa tulisi sitten häslinkiä ja kipparivaihdoksia.
Toinen puoli on myöskin se, että kaikki eivät ehkä halua lähteä aina lähteä 3-Nousun keikoille ja aina samalle hylylle.
Vuoden alussa voisi tehdä suunnitelman, mitkä "hylkiöt" haluaa pongata.
Toivottavasti ajatukseni selviää tuosta...
t: Kalevi
US:ssä on mahdollista myös tehdä retkikalenterin ulkoisia lähtöjä. Tämä on mm. hyvä P3-lähdöissä, koska kohteet ovat yleensä keliherkkiä ja sääolot selviävät varmistuvat yleensä vain lähellä h-hetkeä. Eli kippari ja riittävä porukka kasaan tarjoamalla reissua 2-3 päivää etukäteen niin kaikilla on mahis osallistua. Tosin tämä konsepti ei ole kovin hyvin toiminut koska kipparit tuppaa passivoitumaan ja ajamaan vain ennakolta sovittuja reissuja. Mut ainakin on mahis katsoa ikkunasta ulos ja lähteä merelle jos siltä tuntuu.
-
No, koska näyttää siltä että tuo tekki kehistys on juuri sitä mitä sen oletinkin olevan.
Pitänee todella harkita onko tämä minulle sopiva yhteisö sukellusten harjoittamiseen.
Toisaalta tuota samaa suuntaus näyttä olevan käynnissä myös sukeltajaliitossa.
Se mitä tästä seuraa on että pitänee siirtyä siis kannattamaan tuota aikaisemmin paljon parjattua toista koulukuntaa, johon tämä tekki innostus on iskenyt vain vähän, onko se hyvä vai paha päätelköön jokainen itse.
-
Tikkaita ovat tehneet sukeltajille ennekin ja samalla konseptilla.
Veneen vasempaan perälaitaan ja kaide koneen puolella...
Tai siis kun katsotaan perästä keulaan niin oikealle laidalle. Vasemmalla
oli veneeseen aikoinaan tehdyt tikkaat joita voidaan myös käyttää hyväksi.
Jos esim. ei jaksa laitepaketin kanssa nousta niin ilman laitepakettia niitä
pitkin pääsee saman aikaisesti ylös kun toiselta puolelta noustaan tai
nyt ihan mitä tahansa käyttöä. Mut periaatteessa on kahdet tikkaat mitä
pitkin päästään ylös.
Ei mun mielestä tässä mitään tekki linjaa vedetä täs veneessä. Tää mahdollistaa
ihan samat kyl P1 lähdöille. Toi viistokaikuhan olisi mitä mainioin laite myös
jos joku luoto näyttää "epäilyttävältä" et mitä löytää esim. alle 20m syvyydestä.
Tai sit vaan kauniina kesäpäivänä köröttelee hiljaan merellä, ilman mitään kiirettä.
Listaamattomia hylkyjä siellä on pilvin pimein.
Monet tossa on todenneet että aktiivisimmat sukeltajat suuntautuu tekkisukeltaniseen.
Mutta niin se vaan yleensä menee. Harvemmin on P1 tai P2 tason aktiivista sukeltajaa.
Vuosi sitten valmistuneelta P1 kurssilta ei montaa sukeltajaa jäänyt nousuun, olisiko ollut 2,
ja nyt molemmat ovat jo edenneet asteelle että seuraava kurssi on joku trimix kurssi.
Nälkä kasvaa syödessä ja hieman syvemmältä löytyy todella hienoja hylkyjä. Siinä
mielessä itämeri on antoisa. Mutta kyllä näissä kaikissa hankinnoissa on ajateltu
sitä että mikä on toimivin ratkaisu Nousulle. Tää vene on vaan niin loistava ja varmasti
palvelee Nousua kaikkien kannalta parhaiten :)
Ja tavallaan toi voi tuottaa lisää aktiivisia jäseniä nousulle. Kun on valmistunut peruskurssilta
niin puntilla saavutettavat kohteet on aika pian käyty läpi. Lisäksi ne rojoittuu aika lähelle
rantaa, monasti esim. tuulten takia. Mielellään sitä näyttää peruskurssilta valmistuneille
hieman kirkkaampia vesiä ja vaihtelevia kohteita. Monet varmasti arvostavat sitäkin että
myös kotiin pääsee aiemmin.
Toi oli ihan hyvä toteamus tekkeilystä esim. toi helium täyttöjärjestelmä. Olisiko maksanut noin 1600E-2000E.
Tämän helikkarinkiläiset ovat itse maksaneet mut sen omistaa nousu. Eli rinkiläiset ovat
nousulle "lahjoittaneet" omasta pussista jokainen 200E mitä ei takaisin saa vaikka sukelluksen jättäisi.
Edelleen kaikki ketkä rinkiin liittyy maksaa 200E, mikä on nousulle sit puhdasta voittoa, noin suurinpiirtein.
-
Vuosi sitten valmistuneelta P1 kurssilta ei montaa sukeltajaa jäänyt nousuun, olisiko ollut 2,
Menee aiheen sivuun mutta pakko korjata.
Kesän Hangon leirillä todettiin että läsnäolevista suurin osa kävi kurssin 2009 keväällä. Nimiä mainitsematta viisi oli samaan aikaan paikalla, se on aika hyvin. Tämän vuoden kurssilta aktiivisia tuoreita sukeltajia on vieläkin enemmän.
terv. Antti
-
"Aktiivisilla" tarkoitan että sukeltaa suomessa ainakin +20 sukellusta/vuosi.
Voi olla että niitä on niinkin paljon ei ole vaan ollut sitten mun kanssa
samoilla reissuilla :)
-
Unohtu sanoa et varmistin eilen niin tossa on "ajotietokone"
ja siihen näyttöön saa sitten näkyviin realiaikaisen polttoaineen kulutuksen
mikä on mainio juttu.
Se moottori käyttää 1% seosta, kun kanssa jossain on mietitty paljonko vie öljyä.
Öljy säiliö on 5l. Bensa tankki oli 100l, eli saa aika monta kertaa tankata ennenkuin
pitää öljyä lisätä, tietenkin se pitää aina tarkistaa.
-
Tikkaita ovat tehneet sukeltajille ennekin ja samalla konseptilla.
Veneen vasempaan perälaitaan ja kaide koneen puolella...
Oliko siihen tulossa jonkinasteista uimatasoa, että missä voi riisua räpylät ennenkuin tasapainoilee perän yli kyytiin? No onnistuneehan se ilmankin.
-
Unohtu sanoa et varmistin eilen niin tossa on "ajotietokone"
ja siihen näyttöön saa sitten näkyviin realiaikaisen polttoaineen kulutuksen
mikä on mainio juttu.
joo, säästäväinen kippari ajaa optimikulutuksella.
Se moottori käyttää 1% seosta, kun kanssa jossain on mietitty paljonko vie öljyä.
Öljy säiliö on 5l. Bensa tankki oli 100l, eli saa aika monta kertaa tankata ennenkuin
pitää öljyä lisätä, tietenkin se pitää aina tarkistaa.
Ja luultavasti siinä on joku autoshutdown jos öljy loppuu. Ainakin ensimmäinen ja viimeinen sellainen...
-
Tai siis kun katsotaan perästä keulaan niin oikealle laidalle. Vasemmalla
oli veneeseen aikoinaan tehdyt tikkaat joita voidaan myös käyttää hyväksi.
Ne oli ihan hyvä jättää siihen. Sellaiset tikkaat on kai pakollisetkin mistä pääsee kiipee veneeseen takas ylös jos tippuu laidan yli. Sukeltajantikkaat on varmasti kiinnitetty niin että niitä ei saa laskettua alas vedestä käsin.
-
Tikkaita ovat tehneet sukeltajille ennekin ja samalla konseptilla.
Veneen vasempaan perälaitaan ja kaide koneen puolella...
Oliko siihen tulossa jonkinasteista uimatasoa, että missä voi riisua räpylät ennenkuin tasapainoilee perän yli kyytiin? No onnistuneehan se ilmankin.
Mun mielestä ei ollut tulossa. Jani on niin reilusti luvannut modata ja antaa ylimääräistä tavaraa et jos semmoisia tuntuis jossain vaiheessa
tarvittavan niin sit vois kaivaa kuvetta :)
Ihan yleisesti todettakoon et me ollaan saatu tohon ylimääräistä varmaan 2000E edestä, jos edes riittää ja oikeesti taitaa mennä yli.
Muistaakseni pelkät tikkaat maksais 500E. Kuten Jani eilen totes niin saadaan toi koko paketti pelkän koneen hinnalla :)
Uutena modattuna toi paketti olisi karkeesti 40 000E, nyt 17 500E :D
-
Kertokaahan nyt vielä mikä on tuollaisen veneen kantavuus? 8 henkeä ei oikein riitä vastaukseksi, kiloissa se yleensä ilmoitetaan. Fasterin sivuilla sitä ei kuitenkaan lue, mutta mm. veneessä olevassa kilvessä pitäisi lukea.
Henkilömäärä on yleensä saatu veneille katsomalla kuinka monta 75-kiloista standardi-ihmistä veneeseen menee niin että pysytään sallituissa rajoissa. Ehkä eväät mukaan luettuna, joten sallittu kuorma voi olla esim. 8*80kg. Ja tavaran kuljettaminen tietysti pienentää mukaan mahtuvien ihmisten määrää.
Tuon kuormitusjutun takia minusta vaikuttaa aika epärealistiselta väittää, että siillä voisi kuljettaa kahdeksaa laitesukeltajaa. Kahdeksaa snorkkelisukeltajaa kylläkin. Mutta esim. kun mun sinkkupullo + painot on yhteensä melkein 30kg, siihen muut kamat päälle ja vielä itsekin kyytiin, niin kokonaispaino lienee jossakin 120 kilon yläpuolella. Tekniikkasukeltajilla lienee rahtia vielä pajon enemmän? Tarkoittaisi, että laitesukeltajia ei tuollaiseen veneeseen voisi ottaa kuin ehkä viisi. Ellei se Faster ole nyt jotenkin ihan poikkeavalla tavalla mitoitettu.
Kuorman laskeminen on yleensä oleellinen juttu vakuutusten kannalta. Monet yhtiöt, elleivät sitten kaikki, suhtautuvat nihkeästi siihen jos vene vaikkapa uppoaa ylikuorman takia. Saataa olla muutkin vahinkotapaukset korvausten ulkopuolella ylikuorman takia, kannattaa lukea ne pienellä präntätyt jutut.
-
Terve.
Jos tänne saa nyt kysellä, niin onko tuo kyseisen veneen/koneen kulutus testattu vai otettu jostain opuksesta?
itsellä on reilu metrin lyhyempi paatti ja reilusti pienempi kone (nelitahti) ja jos ottaa nyyttiä kyytiin, niin se kulutus pompsahtaa kovempiin lukuihin... (kuin ilmoitettu)
mutta voihan tuo kulutus pitää paikkaansa.
Timo ::)
ps. en muista oliko tämä ketju, jossa oli puhetta. :P
-
Osui silmiin toinenkin ongelmakysymys:
Ymmärsinkö oikein, että siinä veneessä on 150hp moottori? Valmistajan suositus näkyy olevan 90-135hp. Tehoreservistä ei yleensä merellä todellakaan ole haittaa, mutta vakuutusyhtiöt eivät pidä ollenkaan ylityksistä.
Esimerkin vuoksi lainaus Tapiolan venevakutusehdoista:
14 Venevakuutus ei ole voimassa
...
* mikäli valmistajan moottorisuosituksen maksimiteho on ylitetty.
Eli toivottavasti saadaan veneen mukana myös paperit, jonka mukaan siinä voi käyttää tuollaista tehokkaampaa konetta. Tai että löytyisi joku vakuutusyhtiö, joka ei välitä tuollaisesta tehojutusta. Muut vaihtoehdot ei oikein kuulosta hyviltä.
-
Moi,
Olivat valmistajalta kyselleet tota konehommaa ja uuteen malliin on tosiaan toi 135 hp maks, mutta aiemmin oli 150 hp 2007 malliin.
-
Niin tosta kulutuksesta vielä sen verran, että ei olla testattu kuormalla. Toi kulutus 1 L per meripeninkulma on valmistajan ilmoitus ja luin jostain testistä, että siihen oli päästy.
Tässä oli joku 2006 vuoden testi. Tosin tehty toisella veneellä. http://venenetti.fi/jutut/evinrude-e-tec-150-mercury-verado-150-suzuki-df150
Tossa lukee, että kone kestää hyvin kuormaa. Toki kulutus nousee isolla poppoolla tosta 1L, mutta en usko sen hirveästi nousevan jos vene menee hyvässä plaanissa. Joku puheli saman henkisen veneen vievän kovalla kelillä + 4 henk kyydissä n. 20% enemmän.
-
kiitoksia!
Aika sen näyttää mitä vie, mutta toi 4 henkee tarkottaa karkeesti kahta sukeltajaa kamoineen.
kun itsellekin on kertynyt tuommonen elintaso kaavio tuohon etumukseen. ;D
Ootellaan uutta paatia ja kokeillaan niin sillä siitä selviää. mutta kyllä suunnitelmat kannattaisi tehdä n.1,5litralla.
Timo ::)
ps.nyt kun viralliset asiat on hoidettu niin voi siirtyä viihteelle... ???
-
Toi 4 henkee oli 4 isäntää lekoineen, mut joo tää kaikki selviää sit kun päästään merille. Nämä asiat huomioidaan kun noita laskelmia tehdään.
-
Toi 4 henkee oli 4 isäntää lekoineen, mut joo tää kaikki selviää sit kun päästään merille. Nämä asiat huomioidaan kun noita laskelmia tehdään.
Onko maksimimäärä 7 tai 8? + d12 lekat, eväät ja jerrykannut että päästään takaisin ;)
Vieläkö leikkaa aallokkoa ;D
-
Peltiveneellä on mennyt 5 henk + d12 lekat. Faster menee varmasti 6 henk + d12.
Peltivene on 5,4 m pitkä 70 hp ja Faster on 6,1 m ja 150 hp. Siitä voi vedellä omia laskelmia.
-
Peltiveneellä on mennyt 5 henk + d12 lekat. Faster menee varmasti 6 henk + d12.
Peltivene on 5,4 m pitkä 70 hp ja Faster on 6,1 m ja 150 hp. Siitä voi vedellä omia laskelmia.
Oolrait ;)