Nousu ry
Tiedotus => Leirit ja ulkomaanmatkat => : Kuosahan November 16, 2009, 13:03:12
-
Kohde
Nousu Ry ja URSU järjestävät elokuun 2010 alkupuolella viikon mittaisen liveaboard-hylkysafarin
pohjois-Norjaan.
Laiva ajaa kaksi viikon retkeä: ensimmäisen ryhmän Narvikista Tromssaan ja toisen ryhmän
Tromssasta Narvikkiin. Kerralla laivaan mahtuu 12 sukeltajaa, yhteensä otamme 24 sukeltajaa.
Alueella on paljon WW2:n aikaisia hylkyjä: rahtilaivoja, sota-aluksia, sukellusveneitä, lentokoneita.
Laiva
Laiva "Jane R" on entinen sillitroolari, joka on kunnostettu sukelluskäyttöön. Majoitustilat on juuri uusittu.
Laivassa on kuusi(6) pesualtaalla varustettua kahden hengen hyttiä sekä kaksi suihkua ja WC:tä.
Laivalla on kokki, joka valmistaa ruuat.
Sukeltaminen
Normaalisti kaksi sukellusta päivässä ja jos aikataulu sallii eikä laiva aja pitempää matkaa, kolmaskin
on mahdollinen.
Laivalla on 14 kpl 12 litran ja 7 kpl 15 litran pulloja, joten niitä kannattaa ottaa mukaan sekä
4 kpl 3 litraisia ccr/pony.
Kaikissa on DIN-liitin, ovat happipestyjä ja sisältyvät hintaan.
Nitrox täytöt osapainetekniikalla, joten omat pullot on happipestävä.
Nitrox maksaa 0,15 NOK per litra tai 0,018 EUR per litra. Helium maksaa 5.500 NOK + Lvv +
pullon vuokra / 50 litraa.
Tod.näk Heliumia saa Suomesta halvemmalla.
Matkustaminen
Matkustamme Helsingistä yöjunalla Kolariin ja sieltä charterbussilla Narvikkiin(ryhmä 1)/Tromssaan(ryhmä 2).
Takaisin Tromssasta(ryhmä 1)/Narvikista(ryhmä 2).
Mennessä ja palatessa kuluu yksi yö yöjunassa. Laivassa olemme seitsemän(7) yötä.
Kolarista ajaa 5,5 tunnissa Narvikkiin ja 6,5 tunnissa Tromssaan.
Ainakin ryhmälle yksi(1) järjestyy jarrulla varustettu peräkärry sukellusmateriaalin kuljetusta varten
Helsingistä asti. Peräkärry kiinnitetään bussiin. Vetoauto jää Kolariin viikoksi.
.
VR:n alustava aikataulu:
Ryhmä 1
Meno Perjantai 30.7.2010 Helsinki 18:52 Kolari 09:20
Paluu Lauantai 07.08.2010 Kolari 18:45 Helsinki 08:06
Ryhmä 2
Meno Perjantai 06.08.2010 Helsinki 18:52 Kolari 09:20
Paluu Lauantai 14.08.2010 Kolari 18:45 Helsinki 08:06
Kustannukset
Yhteenveto / henkilö
Liveaboard, sis. sukellukset, majoitus, ruoka, painot, paineilma 700 euroa
Makuupaikkka, matkalippu Helsinki-Kolari menopaluu 2 henk. hytissä 170,80 euroa
Bussikuljetus Kolarista Narvikkiin/Tromssaan ja takaisin Tromssasta/Narvikista 116 euroa
Perävaunun ja vetoauton kuljetus Helsingistä Kolariin ja takaisin 38 euroa(alustava)
Yhteensä 1.024,80 euroa
Kaksi retkeä on edullisempi kuin yksi.
Varausmaksu
Varausmaksu on 70 euroa per henkilö.
Varausmaksu kerään ja maksetaan laivayhtiölle välittömästi, kun 24 sukeltajaa on ilmoittautunut.
Maksuaikataulu
Laivan vuokran loppuosa arviolta 15.6.2010
Junaliput 15.6.2010
Bussikuljetus 15.8.2010
Varaustilanne, ilmoittautuminen ja jako ryhmään 1 ja 2
Alustavasti on ilmoittautunut 10-11 henkilöä.
Varaan itselleni oikeuden jakaa ilmoittununeet joko ryhmään 1 tai 2.
Ilmoittautumiset minulle 30.11.2009 mennessä.
Laivan tiedot
Laivan tarkemmat tiedot linkissä: http://www.divenorway.com/
-
Norjan 2010 hylkysafarileiri on kalenterissa, mutta tiedot löytyy täältä:
http://www.nousu.fi/forum/index.php?topic=2498.0
-
Löytyy mm. tälläistä: D/S Fint, Landing craft, Heinkel bomber 111, Tarrarna, D/S Elise Shults, Fokker Wolf Condor, Black Watch, Dronning Maud, Tirpitz, Tott, Orisa, Murmansk.
-
Joo ja tuolta edellämainitulta sivustolta http://www.divenorway.com/ löytyy lisää tietoa hylkykohteista. Ois kiva lähteä jo tänään reissuun!
-
15 nimeä listalla. Kannattaa pitää kiirettä, jos haluaa mukaan.
-
16. paikka varattu.
-
Paikat 17, 18 ja 19 varattu.
-
Paikka 20 varattu.
-
Kahden hengen ryhmä ja neljän hengen ryhmä ilmoittautunut, joten täyttä alkaa olla. Ainakin jonotuslistalle mahtuu hyvin.
-
Tämä lähtö on täysi. Varausmaksu laivasta maksettu.
-
Ryhmä 2:een eli perjantai 06.08.2010 lähtöön tuli yksi(1) peruutus.
==> Yksi paikka vapaana.
-
Vapaa paikka meni hetki sitten.
-
Hannu oli saanut tälläisen listan matkan varrelle osuvista kohteista syvyyksineen.
Ihan kivoilta vaikuttaa :)
Tämä lista tuli Gordonilta:
Narvik Haven 25 m
Eric Koalle 12 m
Ruenfels 0 /35 m
Karmoy 5/30
wood ship 18m
Black Watch 10 /42 m
Uboat 50/60m
Belgica 20m
Dronning Maud 15/ 38 m
Condor 25m
Eliza Shultz 5/35m
Sirrus 45m
Tarrana 25 m
Heinkel 111 34 m
German Landing craft 20m
Flint 15/35 m
Tott 15m
Tirpitz 20 m
Alkaa sukelluspäivät käydä vähiin kun noita alkaa kolumaan. Varmasti mielenkiintoinen reissu tulossa :)
-
Heliumvippi, -analysaattori ja -pullo sekä happivippi ja NS-filtteri on meillä mukana Norjan hylkysafarilla.
Jos tarvitset kaasuja noilla tehtäväksi ajalla 29.7-8.8 niin tee ne ennen reissua.
Pahoittelemme häiriötä kaasun toimituksessa :)
-
Laivassa on perussuodattimen lisäksi nitroxin tekoa varten oma lisäsuodatin, joten tämä ei ole välttämätön, mutta ei siitä haittaakaan ole. Kapteeni sallii asiakkaan oman suodattimen käytön.
-
Ensimmäinen ryhmä kotiutui tänään aamulla.
Sukelletut kohteet:
1 Romanby rahtilaiva
2 Stråssa rahtilaiva
3 Neuenfels rahtilaiva
4 Martha Heinrich Fisser rahtilaiva
5 Herman Kunne(Z19) saksalainen hävittäjä ( engl. Destroyer )
6 Anton Schmitt(Z22) kolmen saksalaisen hävittäjän rypäs
Wilhelm Heidkamp(Z21)
Dieter von Roeder(Z17)
7 Erich Koellner(Z13) saksalainen hävittäjä
8 U-Boat 711 saksalainen sukellusvene Numero korjattu: 716 => 711
9 Black watch sukellusveneiden tukialus
10 Dronning Maud sairaalalaiva
11 Elise Schulte rahtilaiva
12 Heinkel 111 saksalainen pommikone
13 F244 saksalainen maihinnousualus
-
Mikäs näistä ekoista hylyistä oli se missä pääsi narua seuraamalla sukeltamaan 2 rahtilaivaa?
-
4 Martha Heinrich Fisser
Meno linea pitkin Stråssa:n kautta.
-
Niin ja Merkku tarkensi kanssa tota sukellusveneen numeroa ja se on varmaankin
711.
Tässä linkki siihen ja tapahtumiin missä se upposi.
http://www.uboat.net/boats/u711.htm
-
711 näyttää täsmäävän Aikun ottamiin koordinaatteihin ja siihen että Black Watch on sen lähellä kuten itse huomasimme. Joten 711:ta voidaan pitää varmana tietona.
Tarkistin laivojen ja lentokoneen tunnukset/nimet historian kirjoista, mutta U-boat jäi tsekkaamaatta. Kysyn vielä Paaterolta - kun kerran on "asiantuntija".