Nousu ry
Yleinen => Yleinen keskustelu => : TiLi December 22, 2006, 12:13:13
-
Minulta loppuneiden resurssien ja oslta tekomotivaatioidenkin puuttuessa Nitroksia ei tulla saamaan Nousukeskuselta ainakaan lähitulevaisuudessa. Todennäkoisesti odotteluaika on hyyyyyyvin pitkä :'(
Pahoitellen
TiLi
-
Timoa harmittanee selän hajoaminen ja ilmaisut lienevät nyt aika väkevät.
Ei selkäni ole tämän kirjoituksen alkusyy, kyllä syyt ovat huomattavasti syvemmältä :(
Jos totuus kirpaisee, niin sitten se kirpaisee :-[
Kompressori on nyt kuitenkin NKlla,
Niin se on ollut jo kohta kaksi vuotta...
jokseenkin kaikki osat ovat valmiina ja paikallaan
Mutta silti... ihme ja kumma kaasua ei saada ???
eli nyt ilmoittautumisia niiltä jotka olette kaupungissa tuossa väliviikolla esim keskiviikkona niin että mentäis tuonne NKlle nostamaan NTX-kompura paikalleen
Kompressoria on TÄYSIN TURHA nostaa paikalleen kattoon, enenkun sen muutostyöt on saatettu loppuun >:(
Ensin kytkentä koneen ollessa lattialla ja sen jälkeen sitten nostellaan - kun kone on täysin valmis ja testattu - ellei nyt sitten jostain erityisestä syystä tykkää 60 kg kompressorin nostelusta maan ja katon välillä...
En usko, että tuossa enää kovin kauaa mene kun NTX NKlla on päivän sana.
Klik... kello lähti käyntiin nyt - katsotaan milloin pysähtyy :-[
Ihan noin vakavasti ottaen, olen sanonut Patrickille että: Nyt se on sitten enää seurasta kiinni, milloin nitroksia saadaan. Niin kauan kun ei ole todellista painetta saada kaasua, ei sitä saada. Siis siinä vaiheessa kun riittävän moni kaasua haluaa, saadaan asiat talkoilla hoidettua kuntoon.
Jos tämä on jonkun mielestä ilkeilyä, niin sitten on. Inhorealismia ainakin.
Pääskeptikko TiLi
-
Ensin kytkentä koneen ollessa lattialla ja sen jälkeen sitten nostellaan - kun kone on täysin valmis ja testattu - ellei nyt sitten jostain erityisestä syystä tykkää 60 kg kompressorin nostelusta maan ja katon välillä...
Raskasta fyysistä työtä turhaan. Olen mukana. Keskiviikko 27.12. kuluvaa vuotta, käy hyvin.
Ilkeily ja inhorealismi ovat ne kaksi asiaa, jotka tekevät joulusta Joulun ja antavat syyn elämälle.
Martti
-
Jees, mä voin tulla ihailee kun te nostelette sitä kompuraa. Pitääks tuoda jotain tsemppimusaa mukana? Vai käyks HK:n sinertävä?
-
Sau,
Voisin tulla paikalle merkun kyydissä KE.
"sinä aivo, minä lihas" :o
t aikku
-
Moneltako? Siis mihin aikaan? Mieluiten aamulla, ei kuitenkaan liian aamulla. Klo 10:00?
Martti
-
Patrick puhui kiskolla että klo 18. Jatketaan siitä sitten hallille.
-
18:00? Mutta eihän se ole aamulla. No olkoon.
-
Kaiken A ja O on tässäkin asiassa huolellinen paneutuminen asiaan ja suunnittelu, sekä perusteellinen ennakkovalmistelu. Edelleenkin minua askarruttaa se, että mitä Viiville (kompressori) ollaan tekemässä ja miksi? Onko tälle muutokselle tekniset edellytykset ja tehtaan siunaus ???
Rahaa, aikaa ja tupakkia kuluu. Kohta laskutan seuraa kellossani kuluvista pattereista ;D Olisihan se taajuusmuuttaja hieno, tekninen laite mutta ei näytä toimivan syystä jos toisesta. Miksi sitten panostettaisiin edelleen pehmokäynnistimeen ja tamukaan ei edes toimi?
Seemanni on toiminut jo useamman vuoden tähti-kolmio käynnistimellä. Miksi hyvää (idiootti)varmaa järjestelmää ei sovelleta Viiviin?
Loppujen lopuksi minua vielä kiinnostaa tehtaan kanta asian tiimoilta. Heidän koneratkaisut (vajaakytketty kone) ei näytä puoltavan mitään muuta ratkaisua kuin suorakäynnisteinen kone. Suorakäynnisteisyyden suhteen ollaan sitten vielä lirissä jatkossa :-[
Olen jo aikoinaan Seemannin kohdalla sanonut että 5.5 kW kone suorakäynnisteisenä ei tule toimimaan monessakaan verkossa ongelmitta. Sen on sittemmin jo Seeman että nyt jo Viivikin osoittanut todeksi >:(
TiLi
-
Sau,
Aivoja ja lihaksia (sydäntä) tarvitaan, molemmat ovat tärkeitä lihaksia. :o
t aikku
-
toimivaa ratkaisua sillä tuo kone tuntuu käynistyksessä vaativan virtoja jotka vastaavat melkein oikosulussa olevan laitteen virtoja käynnistyäkseen.
Epätahtikoneet sähköverkossa, eli niin sanotut oikosulkumoottorit, toimivat hyvin pitkälle näin - ihan fysikaalisten ominaisuuksiensa mukaan. Tästä olen muistaakseni lausunut yhden jos toisen varoittavan sanan.
http://www02.abb.com/global/fiabb/fiabb255.nsf/viewunid/C46D5509D325D21AC225695B002FB07B/$file/170_0007.pdf
s. 15- luku 17.6
5.5 kW kone ottaa käynnistyessään keskimäärin yli 80 A vaihevirtoja. Tämä ylittää näemmä Nousukeskuksen verkon suojalaitteiden kestokyvyn.
Ihmetykseni heräsi kun käsittääkseni ratkaisuksi oli päätetty tuo legendaarinen tähti-kolmio käynnistin(josta Seemannin yhteydessä on hyviä kokemuksia), mutta kuitenkin jälleen kerran puhuttiin tamusta ja pehmosta (joidenka edelliset kokeilut päättyivät huonoihin lopputuloksiin).
Luonnollisesti toiveeni on se, että koneet saadaan käyttöön ja tuottamaan jäsenistölle sitä elämän alliksiiriä - Nitroksia.
TiLi
-
Ja sitten joka jamppa perehtymään aiheeseen. Luettuani allaolevan artikkelin minäkin tunnen itseni jo paljon viisaammaksi ;D:
http://www.softstartdirect.com/whysoftstarts.aspx
Onko em. artikkelin kohta 3. "Auto transformer" sama kuin taajuusmuuntaja på Finska?
Nopean nettiyleiskatsauksen perusteella tähti-kolmiokytkentää (Star-Delta-Starters) näytetään pitävän hieman karkeana ratkaisuna, joskin edullisena.
Jos tähtilkolmiokäynnistimiä saa todella tähän hintaan, niin eipä vaikuta kovin kalliilta: http://www.stkone.fi/index.php?ryhma=42
-
Ja sitten joka jamppa perehtymään aiheeseen. Luettuani allaolevan artikkelin minäkin tunnen itseni jo paljon viisaammaksi ;D:
Jos on akateemista mielenkiintoa, niin yleissivistäväähän tuo on ;) Toisaalta ihan kaikkeahan ei kukaan voi osata. Koneen käynnistäminen on yleensä perin monimutkainen valinta eri menetelmien hyötyjen ja haittojen väliltä.
Yleensäkin teollisuudessa yksi kaikkein visaisempia ongelmia on yleensä isojen moottoreiden käynnistäninen ja niiden suojaukset. Meillehän (Nousulle) nuo 5.5 kW koneet niin Seemannissa, kuin Viivissäkin ovat ISOJA koneita kun verkon yleistä rakennetta tarkastellaan.
Onko em. artikkelin kohta 3. "Auto transformer" sama kuin taajuusmuuntaja på Finska?
Ei ole :(
Auto transformer on ns. säästökytketty muuntaja på Finska - jos oikeaa termiä käytetään oikeassa paikassa... ::)
Pääsääntöisesti muuntajia on kahta päätyyppiä. a) erotusmuuntaja jossa syntyy verkon galvaaninen eroitus ja b) säästökytketty muuntaja jossa galvaanista eroitusta ei synny. Tämä näin yleisellä tasolla :D
Nopean nettiyleiskatsauksen perusteella tähti-kolmiokytkentää (Star-Delta-Starters) näytetään pitävän hieman karkeana ratkaisuna, joskin edullisena.
Edullinen, yksinkertäinen, nerokas keksintö, mutta... jokaisessa käynnistystavassa on omat etunsa ja haittansa, niin tähti-kolmio käynnistyksessäkin. Näistä suurimpana haittana on mainittava alentunut käynnistysmomentti. Tosin monessa muussakin käynnistytavassa käynnistysmomentti alenee, tästä positiivisena poikkeuksena on taajuusmuuttaja.
Edut ja haitat on muissakin tavoissa. Nousukeskuksella on kokeiltu muitakin käynnistystapoja ja niistä on valitettavasti niin huonoja kokemuksia että tähti-kolmio käynnistin näyttää tällä hetkellä parhaimmalta vaihtoehdolta. Toki senkin toteuttamisessa oli määrättyjä reunaehtoja, mm. koneen korjauksen yhteydessä käämityksen kytkennän muuttaminen ns. täyden kytkennän koneeksi.
Jos tähtilkolmiokäynnistimiä saa todella tähän hintaan, niin eipä vaikuta kovin kalliilta: http://www.stkone.fi/index.php?ryhma=42
Kuvaamasi laite on kyllä tähti-kolmio käynnistin - itseasiassa kytkin, mutta manuaalinen sellainen. Sellaista mietittiin vaihtoehdoksi Nousukeskuksellekin, mutta se vaatii käyttäjältään tietoa ja taitoa sekä kokemusta koneiden käynnistämisestä siksi siitä luovuttiin. Alustavasti keskusteltiin automaattisen tähti-kolmio käynnistimen hankkimisesta. Sellainen piti Tonilla jo ollakin meille varattuna.
Edellä mainitusta syistä johtuen hieman ihmettelin ääneen että miksi edelleen yritettiin jotain pehmokäynnistintä (pehmo) kokeilla jos taajuusmuuttajankin (tamu) kanssa on ollut (suuria) ongelmia... :-[
TiLi
-
Joo automaattinen tähtikolmio käynnistin oli mukana kun kävimme ensikertaa katsomassa tilannetta ja jopa työnantajani maksamana, mutta moottoreita on useanlaisia tässä tapauksessa tähti puolen jännite on alle 400v ja piste on sisällä moottorissa vaikka pista kaivetaan esiin moottori ei toimi suomen verkossa tähdellä. Siinä syy miksi tähti piste ei ole esillä koska se ei meitä hyödytä. Sen jälkeen kokeiltiin taajuusmuuntajaa joka on kaverini työpaikasta pitkäaikaisessa lainassa. Kuitenkin taajuusmuuntaja ei toimi tässä tapauksessa ja antaa virheilmoituksia ylivirrasta. Pehmo on laite joka ei ole niin nirso ja herkkä ja meillä on mahdollisuus kokeilla sitä joten...