Kirjoittaja Aihe: Aikuisten uppopalloa?  (Luettu 11185 kertaa)

Sanna_K

• Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • Kah, minä!
    • Profiili
Aikuisten uppopalloa?
« : Tammikuu 26, 2006, 22:44:35 »
Morppa,

parisen vuotta sitten yritettiin järkätä uppopallopeliä seuran vuorolla idealla aikuiset-junnut, mutta se taisi sitten jäädä kokematta..
Junnuista olisi varmasti hauskaa yrittää tätä joskus uudestaan, mutta nyt ajattelin lämmittää meitä/teitä aikuisia meidän ohjaajien ja aikuisten väliseen uppopallo geimiin?

Päiväkin olisi selvillä, tuo hiihtolomaviikko, 22. helmikuuta, jolloin meidän junnut ei "tarvii" meitä, niin olisi bueno. Kahdeksalla saataisiin jo peli käyntiin, ohjaajia on yhteensä kuusi (jos kaikki siis pääsee..) eli ainakin pari innostunutta tarvittaisiin mielellään lisää. Ja lisäpuhtia tähänkin ajatukseen saa Venemessuilta, jossa tuota edeltävänä sunnuntaina on liiton infoja ja siellä uppiksestakin.

Leikkimieltä siis, löytyiskö? Perussääntöinä (millä pelattaisiinkin) on vain pallon koriin saattaminen; vähänku vedenalaista koripalloa väärinpäin! Kontaktilaji, joka sallii palloa hallinnoivan kimppuun käyttämisen, kiellettynä ainoastaan väkivaltaisuus (eli pureminen, kuristaminen, potkiminen, raapiminen... ja uimapukuun ja perusvälineisiin takertuminen). Helppoa ku heinänteko siis!   [kiinnostuneet voivat etsiä tarkempia sääntöjä liiton sivuilta ja katsastaa myös Sukeltaja 5/05 jossa sivulla 12 on ihan kuvitetusti nopea uppopallokurssi!]

Who's with me?  ;D

TrQin,

Sanna
- Nätein ja kivin. Ei valittamista :)

Irene

• Kouluttajat
  • Mikä kirjallinen ihanuus maailmaa on kohdannut!
  • Oma teksti
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Aikuisten uppopalloa?
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2006, 08:10:11 »

Peli kaikessa yksinkertaisuudessaan tosiaan vie mukanaan! Sanna ja minä olemme molemmat saaneet kärpäsen heti ensi kokeilulla, kuten monet muutkin. Meillä kun peli on leikkiä, ei veristä kamppailua.

Tarvitset vain mukaasi uima-asun ja perusvälineet. Jokainen jaksaa pidättää hengitystään 5-10 sekuntia kerrallaan - sen enempää ei peliin vaadita.

Ja jos seuramme naiset karttavat tätä kontaktilajia sekajoukkueena, niin naiset ovat tervetulleita mukaan keskiviikkona 8.2. Silloin pelataan vain tyttöjen kesken. Aluksi vaikka viereiseltä radalta katsellen touhua.... tää ON kivaa!

Minä olen ainakin mukana 22.2., jos peliä saadaan aikaan!

- Irene.
tee niin kuin sanon, ei niin kuin minä teen

Sanna_K

• Kah, minä!
    • Profiili
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2006, 16:45:57 »
No jos nyt vielä vähän tähdennetään, niin valitettavasti koreihin ei saa koskea, eli et Patrick voi seistä sen korin päällä. :P

JSe

• Kouluttajat
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #3 : Tammikuu 27, 2006, 17:53:33 »
Hei

Kyllä siihen voi nojata eli koskea, mutta kiinni ei saa pitää.
Koria ei saa peittää sukellusvälineistä muilla kuin ruumiin osilla, toisaalta koriin ei saa "survoa" mitään, ei ruumiin osia ei omia eikä naapurin.

Ja loputkin säännöt tässä:

Sääntörikkomukset ON KIELLETTYÄ
1. Hyökätä vastustajan maskia vastaan.
2. Hyökätä vastustajan snorkkelia vastaan.
3. Hyökätä vastustajan räpylöitä vastaan.
4. Kiskoa vastustajan uimahousuja/uima-asua tai takertua niihin.
5. Painaa vastustajaa alas tai vetää itseään ylös hänestä päästäkseen nopeasti pinnalle.
6. Potkaista tai lyödä vastustajaa tahallaan tai pelata tarpeettoman rajusti, painaa vastustajaa päästä tai vääntää päätä pinnalla, tai käyttää liikaa väkivaltaa päähän pelin aikana.
7. Käyttää kuristusotetta kaulasta.
8. Jatkaa pelaamista maaliin tai rangaistuspallon jälkeen palaamatta ensin aloituspaikalleen.
9. Pallottoman pelaajan vetää tai työntää toista maalilta.
10. Että joukkueella on missään vaiheessa enemmän kuin kuusi pelaajaa vedessä.
11. Tarttua vastustajaan, kun hän ei ole pallon haltija.
12. Kuljettaa tai heittää palloa veden pinnan yläpuolella.
13. Kaataa tai vetää maali pois.
14. Tarttua maaliin tai siirtää sitä käsin tai jaloin.
15. Uida pallon kanssa pelialueen ulkopuolella.
16. Puolustavan joukkueen pelaajille kaataa maali tai vetää se pois.
17. Puolustavan joukkueen pelaajille tarttua kiinni maalista tai siirtää sitä käsin tai jaloin.
18. Maalivahdin pitää kiinni korista tai kiilata päätään, käsiään, jalkojaan, selkäänsä tai muuta ruumiinosaansa koriin. Hän ei saa kiilata kehoaan korin päälle altaan pohjan tai seinän avulla. (Korin saa peittää ainoastaan keholla.)
19. Rikkoa sääntöjen vastaisesti hyökkäävää pelaajaa maalilla, ja estää siten miltei varma maalin teko.

JSe

JSe

• Kouluttajat
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #4 : Tammikuu 27, 2006, 17:54:59 »
Hei

Niin ja voinen osallitua tähän sillä eläkeläisten puolella.

JSe

Sanna_K

• Kah, minä!
    • Profiili
« Vastaus #5 : Tammikuu 28, 2006, 00:04:37 »
Noniin, siinähän tulikin sitten ihan luettelossa kaikki sääntörikkomukset, ei tarvinnu itse kaivaa mistään :) Hyvä hyvä.

Ja juu, oikea sanamuoto tietysti olisi ollut korista kiinni pito, ei siis koskeminen.  Kyllähän se selkäkin puolustaessa pakostikin välillä koriin koskee.

Ja jos mukaan ilmottautuminen tällä tahdilla jatkuu, niin kohtahan meillä on joku ylisuuri jengi pelaamassa! :) Hienoa!

Irene

• Kouluttajat
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #6 : Helmikuu 17, 2006, 12:31:06 »

Laitetaanpas tämä taas uudelleen mieliin.

Ensi viikon keskiviikkona yritetään saada aikuisten uppismatsi aikaiseksi. Leikkimielellä. Ennakkovaatimuksena 5 sekunnin hengityksenpidätys.

Eli ensi viikolla ainkain Sanna ja minä, Jukka ja Patrick tulossa. Mahdollisesti muut junnuohjaajat mukaan. Satukin puoleksi lupasi tulla.

Voihan uppopalloa kerran kokeilla. Nyt on siihen ainoa tilaisuus tämän kevään aikana. Varo, siihen voi saada kärpäsen.

- Irene.

Sanna_K

• Kah, minä!
    • Profiili
« Vastaus #7 : Helmikuu 17, 2006, 21:39:54 »
Voijjei!

Siis pitääks mun niinq pystyy pidättää henkee 5 sekuntii? Apua!  ;D

Eiku joo tosiaan, kukaan meistä ei ole ammattilainen, joten rohkeesti muutkin kokeilemaan. Joskus on ihan hyvä sohasta jäätä lajnsa toiseltakin kantilta.

(ja edelleen voi käydä venemessuilla sunnuntaina 19.2 kuuntelemassa sen puolen tunnin luennon uppiksesta, niin pääsee jo ottamaan ennakkoa keskiviikolle ;))

-Sanna

mattia

• Kouluttajat
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #8 : Helmikuu 19, 2006, 19:00:34 »
hei, voin tulla kokeilemaan pidätyskykyäni  ??? muutamaan vaihtoon, kun luultavasti tuon pojat kuitenkin hallille tuolloinkin.

marko

• Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : Helmikuu 20, 2006, 10:58:29 »
Porkkanaksi laitesukeltajille, eräs hengenpidätykseen liittyvä laitesukellusharjoitus:

-Vedetään naru (line), n. 15-20m.
-Kaveri jää toiseen päähän odottamaan, pitäen toisella kädellä narusta kiinni.
-Harjoituksen suorittaja ui linen toiseen päähän, ja lähtee sieltä henkeään pidättäen uimaan narua pitkin, juoksuttaen narua etusormen ja peukalon välissä.
-Silmät pidetään kiinni koko ajan.
-Seurataan narua henkeä pidättäen kunnes tunnetaan kaverin käsi narussa.
-Edelleen silmät kiinni ja henkeä pidättäen seurataan kaverin kättä olkapäälle ja siitä pään taitse etsien annostaja kaverin suusta.
-Otetaan kaverin annostaja suuhun. Siitä saa hengittää, mutta silmät pysyvät kiinni.

Harjoitusta voidaan jatkaa poistumisharjoituksena narua pitkin, harjoituksen tekijä edelleen sokkona...

Yksi ikävämmistä drilleistä mitä olen kokeillut...uppopallourasta olisi ollut todennäköiseti apua.  :)

-Marko

"Parhaan itsevarmuuden antaa täydellinen tietämättömyys"

Irene

• Kouluttajat
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #10 : Helmikuu 20, 2006, 11:14:10 »

Ja toinen ääripää ovat sitten vapaasukeltajat. Eileen Venemessuilla kuuntelin vapaasukelluksesta esitelmää ja static apnea sarjan MM Timo Kinnunen kertoi, että hän aloitti uransa uppopallolla. Hänen hengenpidätysennätyksensä on päälle 8 minuuttia (ja maailmassa on vain 4 henkilöä, jotka yltävät 8 minuuttiin) ja jostain syystä kun hän pelaa uppista kavereidensa kanssa niin hän on maalivahtina! Toinen menestynyt vapaasukeltaja Johanna Nordblad kertoi, että hän on aloittanut laitesukelluksella, mutta siirtyi vapaasukellukseen, koska siinä eivät laitteet rajoita liikkumista.

- Irene.

marko

• Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : Helmikuu 20, 2006, 14:01:56 »
... mutta siirtyi vapaasukellukseen, koska siinä eivät laitteet rajoita liikkumista.

...ensimmäisten 8 minuutin aikana.  ;)

-Marko
"Parhaan itsevarmuuden antaa täydellinen tietämättömyys"

Irene

• Kouluttajat
  • Oma teksti
    • Profiili
« Vastaus #12 : Helmikuu 23, 2006, 07:40:28 »

Hiihtolomasta ja Suomi-USA matsista huolimatta saimme peliä aikaiseksi. Näköjään viidestäkin pelaajasta saa kaksi joukkuetta, kun halua löytyy! Kiitokset molemille ekakertalaisille Mateille uskalluksestanne tulla mukaan kokeilemaan! Otetaan vuoden päästä uudelleen!

terv,Irene.