Hyvä kysymys: mitä on mainonta, ja milloin se on OK?
Minä määrittelisin (mikäli minulta kysytään) mainonnan jotenkin näin: ilmoitus, jonka avulla ilmoittaja tai hänen edustamansa taho pyrkii saamaan taloudellista hyötyä.
Ylläolevan speksin mukaan Penan ilmoitus ei siis ole mainontaa, vaan pelkkä suositus.

Mikäli Pena omistaa Finnkinon osakkeita, niin se on eri juttu.

No entäpä sitten meidän Osta ja myy - palstamme? Jos myy halvemmalla kuin on ostanut, ei ehkä voida puhua taloudellisesta hyödystä.
Lisätarkenteena hyväksyttävän ja ei hyväksyttävän mainonnan raja (tällä foorumilla) voisi määrittyä jotenkin toiminnan laajuuden mukaan. Jos vaikkapa Pena haluaa myydä käytetyn HID:insä 300 eurolla, ja hänellä on niitä vain yksi kappale, ei sen myynti-ilmoituksessa ole mitään kyseenalaista (paitsi halpa hinta

). Mutta jos hänellä sattuisi olemaan myytävänä niitä seitsemän kappaletta, oltaisiin jo laajemman toimen puolella.
No entä jos XYZ-Diving Oy haluaisi tarjota 25% alennuksen Apeksien huollosta Nousun jäsenille? Selkeästi mainontaa, mutta jos jäsenistö hyötyy selkeästi tarjouksesta, niin ehkäpä näitä voitaisiin tapauskohtaisesti harkita?
Joskus, kun minä olin hallituksessa, tuli Nousun emailiin sellaisia viestejä kuin "Hei, nousulaiset, lähtekää Dyykkilandiaan hienolle ja kivalle sukellusmatkalle, jossa teitä palvelevat asiantuntevat divemasterit".
Näiden lähettäjille minä ainakin lähetin usein viestin "Tämä osoite on jäsenistöä varten, eikä siihen kaivata kaupallisia tiedotteita. Älkää lähetelkö meille enää postia."
Tehosi varsin hyvin.
Itse olisin sitä mieltä, että jäsenistö saa sydämensä kyllyydestä, hyvän tavan ja moraalin rajoissa, suositella elokuvia, kirjoja, varusteita ja mitä tahansa sellaista asiaa, josta jäsenistölle on iloa ja hyötyä. Tietoa ja kokemuksiahan tällä foorumilla on tarkoitus vaihtaa, eikö vain?
-Marko
PS. Shadow Divers on muuten varsin hyvä, kantsii lukea.
