Kirjoittaja Aihe: Nitroxkurssi?  (Luettu 10362 kertaa)

Satu

  • Vieras
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #15 : Marraskuu 17, 2005, 13:53:23 »
3) Pieni piikki  :o: En voinut olla katsomatta asiaa - seuraavaa www.sukellus.fi/nitrox sivuilta:
- Yksi ehdottomasti yleisimpiä myyttejä nitroxista on se, että se on turvallisempaa kuin ilma käytettäessä ilmataulukoita.
- Miksi sitten sukeltaa rikastetulla ilmalla? Vastaus on yksiselitteisesti: pidemmät suoranousuajat ja lyhemmät pinta-ajat. "luulisi tämän nimenomaan lisäävän turvallisuutta - ellei sitä sitten ulosmitata tyyliin ajan Audilla koska ...".


OIKEIN: Nitroxilla sukeltaminen nitrox -taulukoilla on ihan yhtä turvallista (tai turvatonta) kuin ilmalla sukeltaminen ilmataulukoilla.
MUTTA:
Nitroxilla sukeltaminen ilmataulukoilla on huomattavasti turvallisempaa!
KOSKA:
Typen osapaine  (=Vastaava ilmasyvyys)  tietyssä syvyydessä on pienempi.  -> Typpeä imeytyy kehoon vähemmän kuin JOS OLISIT SUKELTANUT TISMALLEEN SAMAN SUKELLUKSEN paineilmalla

JOS sitten nitroxin hyöty ulosmitataan lisäämällä pohja-aikaa ovat typpikertymään liittyvät riskit taas tasoissa. Tähän voimme toki lisätä riskit, jotka liittyvät mahdolliseen pullojen sisällön analysointivirheisiin (=huolimattomuus & välinpitämättömyys) niin toki puntit ovat tasoissa, ja ehkäpä vielä ilmasukeltamisen hyödyksi....


VRT: On yhtä turvallista ajaa tiukkaan kurviin viittäkymppiä Ladalla, ja satasta Audilla.
TAI  Ajat myös Audilla viittäkymppiä samaan kurviin.

Satu

PS. jutellaan täällä itse kurssiin liittyvistä asioista, jatketaan muuta NTX-keskustelua tekniikkasukelluspalstalla.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2005, 14:29:39 kirjoittanut Satu »

antti

  • Vieras
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #16 : Marraskuu 17, 2005, 14:14:34 »
sinibell pakettimatka voisi olla hyvä vaihtoehto kaikille (kulkeeko kittipallo jäissä?)

marko

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 296
    • Profiili
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #17 : Marraskuu 17, 2005, 14:16:53 »
1) Kuinka paljon te sukellatte Nitroxilla suhteessa paineilmaan ? ???
2) Mitä laitepuolella: tarvitseeko esim. venttiilien ja regun tiivisteitä vaihtaa tms. ?


1) Kun nitroxia on saatavilla helposti ja edullisesti, niin minusta paineilmaa ei tarvitse oikein mihinkään. Ilma on hyvä kaasu 1 barin paineessa, mutta hyperbarisissa olosuhteissa sen huonot puolet korostuvat varsin pian. Ei nitroxkaan kaikkia ongelmia ratkaise, mutta muutaman kyllä. Typpi on aika huono sukelluskaasun komponentti.


2) Kun käytetään nitrox-seoksia välillä 21%-40%, ja täyttäminen tapahtuu jatkuvan virtauksen menetelmällä, ei laitteisiin eikä tiivisteisiin tarvita muutoksia.


-Marko
"Parhaan itsevarmuuden antaa täydellinen tietämättömyys"

Kirsi

  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • ***
  • Viestejä: 108
  • Oma teksti
    • Profiili
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #18 : Marraskuu 17, 2005, 15:01:04 »
Heippa,

käytän nitroksia mielelläni sellaisilla sukelluksilla, joilla se antaa lisää turvamarginaalia tai pohja-aikaa (eli vaikkapa tietyillä hylkysukelluksilla). Alussa mulla ei ollut mitään sen ihmeellisempiä nitroksiin liittyviä varusteita, nykyään jo hieman enemmän.

Ja mikäli kouluttajakorttini joku suostuu uusimaan  ;), osallistun mielelläni kurssin järjestelyihin, pidän tarvittaessa teoriatunteja, jne.
No nonsense - just diving!

Kuosahan

  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 678
    • Profiili
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #19 : Marraskuu 17, 2005, 16:01:18 »
Antille: Minun tarkoitukseni ei ollut spekuloida kurssin ajankohdalla vaan pistää vauhtia asiasta käytyyn keskusteluun tuomalla esille oman halukkuuteni osallistua kurssille ja koska tuli informaatiota, että ennen toukokuun puolta väliä ei ole mahdollista järjestää kurssia.

Toisaalta ainakin toistaiseksi minun osalta sukellushalukkuus Suomen oloissa alkaa ensi toukokuussa.

Kysymyksiä:

- pystyykö Jukkis järjestämään sukellusreissuja keskikesällä lomakautena, kun mökkiläiset parveilevat rannassa ?

- voinko saada kortin CMAS:n kautta, kun minulla on PADI:n AOWD ?

- onko pullojen puhtauteen kiinnitettävä lisähuomiota ? onko NITROX-sukelluksiin varattava omat pullot hygieniasyistä ?

Satu

  • Vieras
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #20 : Marraskuu 18, 2005, 11:22:22 »
Kysymyksiä:

- pystyykö Jukkis järjestämään sukellusreissuja keskikesällä lomakautena, kun mökkiläiset parveilevat rannassa ?

- voinko saada kortin CMAS:n kautta, kun minulla on PADI:n AOWD ?

- onko pullojen puhtauteen kiinnitettävä lisähuomiota ? onko NITROX-sukelluksiin varattava omat pullot hygieniasyistä ?


Vastauksia:
- Voimme aina sukeltaa karikolla, joka on kaukana mökkiläisistä.  Sinibellin saatavuus voi olla hankalampi, jos ei ole ajoissa liikeellä.

- CMAS/PADI/NAUI kelpuuttavat toistensa kurssit täysin. Joten voit hyvin saada CMAS N1 -kortin, kuten myös osallistua CMAS P3 tai NAUI Masterscubadiver kurssille..

- Pullot ja regulaattorit on aina hyviä pitää puhtaana ja huollettuina. Mitään erityisvaatimuksia laitteillesi ei nitroxin suhteen ole kun käytät max 40% nitroxia (EAN40), johon suunnitteilla oleva kurssi antaa oikeudet.   
- Happipuhtaat pullot, happirasvat ja O-renkaiden vaihdot voit unohtaa, jos täytät pullosi Nousukeskuksella, tai muualla jatkuvan sekoituksenjärjestelmällä (= valmis ntx- seos tulee kompressorin lävitse)  Nämä kuuluvat osapainetäyttöön (ensin happi pohjalle ja sitten paineilma päälle) sekä vahvempiin dekompressiokaasuna käytettyihin seoksiin.

- Sensijaan sinun tulee muistaa merkitä pullosi aina kun niissä on muuta kaasua kuin paineilmaa. Tähän riittää ilmastointiteippi ja vedenkestävä tussi, joskin myös hienoja NTX-tarroja on saatavilla.

Satu

Kuosahan

  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 678
    • Profiili
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #21 : Marraskuu 18, 2005, 16:58:45 »
Kiitos vastauksesta Satu.

Oikeastaan tarkoitin sitä, että saako veneen lähtöpaikkaan yleensä mennä kesällä, kun siellä on paljon mökkiläisiä ja heidän autojaan.  Ranta ja tienvarsi voi olla täynnä autoja.
No; asia selviää Jukkikselta.

Entäs onnistuuko se, että istuu teorian täällä kotosuomessa ja harjoitussukellukset muilla mailla vierahilla ?

Satu

  • Vieras
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #22 : Marraskuu 21, 2005, 14:02:58 »
Oikeastaan tarkoitin sitä, että saako veneen lähtöpaikkaan yleensä mennä kesällä, kun siellä on paljon mökkiläisiä ja heidän autojaan.  Ranta ja tienvarsi voi olla täynnä autoja.
No; asia selviää Jukkikselta.

Entäs onnistuuko se, että istuu teorian täällä kotosuomessa ja harjoitussukellukset muilla mailla vierahilla ?

1) Jukkiksen mukaan asia ei ole ongelma.

2) Jaa-a. Tuo olikin vaikea kysymys. CMASilla ei onnistu, NAUIlla kai periaatteessa... Seuratoiminnassa vain ei ole tällaista perinnettä jakaa kurssia osiin kaupallisen instanssin kanssa....

Satu

Kuosahan

  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 678
    • Profiili
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #23 : Joulukuu 18, 2005, 11:34:16 »
Jos nyt kuitenkin siirryttäisiin puheista tekoihin ja pistetään tämä paljon puhuttu Nitrox-kurssi pystyyn !

Minulle riittäisi että talvikautena siis tammi - helmikuussa pidetään luokkahuonekoulutus ja sitten joskus myöhemmin syvänvedenharjoitukset.

Kuulisin mielelläni teorian suomeksi, niin sitten voi otta Egyptissä kertauksen englanniksi ja päästä hyötymään viikon liveaboard-safarilla Nitrox:n hyödyistä.

Ehkä saan Nousulta pienen alennuksen kurssista, jos en osallistu avovesiosuuteen ?

Terv. Hannu K.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2005, 19:34:53 kirjoittanut Kuosahan »

antti

  • Vieras
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #24 : Joulukuu 18, 2005, 11:55:27 »
Asiahan ei minulle kuulu, mutta olen kuullut kylillä kerrottavan että kurssi olisi kaavailtu pidettävän jäiden sulettua (touko-) kesäkuussa viikonloppukeikkana esim vuohijärvellä. Samana viikonloppuna olisi teoriat ja sukellukset.
-Antti

marko

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 296
    • Profiili
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #25 : Joulukuu 18, 2005, 15:15:04 »
Jos nyt kuitenkin siirryttäisiin puheista tekoihin ja pistetään tämä paljon puhuttu Nitrox-kurssi pystyyn !


Tästä tuli mieleeni, kun olin v. -88 kesäduunissa ekaa kertaa rakennuksilla. Mestari tuli kertomaan minulle, että "Meillä olisi yksi homma, pitäisi piikata vähän betonia."

No mikäs siinä, ajattelin, kivahan se on kun mesu osallistuu duuniiin noin mielellään.

Mesu näytti paikan ja sanoi "Tuosta noin otetaan Hiltillä" ja poistui paikalta.

Aina sen jälkeen kun joku on tullut esittämään jotain tekemistä käyttäen passiivi- tai monikon ensimmäistä muotoa, muistan kesän -88 raksalla..  ;D


-Marko


"Parhaan itsevarmuuden antaa täydellinen tietämättömyys"

markus

  • Kouluttajat
  • Satunnainen kirjoittaja
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #26 : Joulukuu 18, 2005, 16:52:36 »

Aina sen jälkeen kun joku on tullut esittämään jotain tekemistä käyttäen passiivi- tai monikon ensimmäistä muotoa, muistan kesän -88 raksalla..  ;D


-Marko


Marko osaa esittää asiat selkeäasti ja hauskasti. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Kiitos Marko.

Kuosahan

  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 678
    • Profiili
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #27 : Joulukuu 18, 2005, 19:23:47 »
Minulla ei ole virallista asemaa Nousu Ry:n organisaatiossa, joten en voi ryhtyä asiassa toimenpiteisiin. En voi myöntää certifikaatteja kompetenssissa, johon en ole saanut koulutusta - puhumattakaan siitä, että minulla olisi kouluttajan valtuutus.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2005, 19:33:11 kirjoittanut Kuosahan »

Satu

  • Vieras
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #28 : Joulukuu 19, 2005, 09:26:08 »
Asiahan ei minulle kuulu, mutta olen kuullut kylillä kerrottavan että kurssi olisi kaavailtu pidettävän jäiden sulettua (touko-) kesäkuussa viikonloppukeikkana esim vuohijärvellä. Samana viikonloppuna olisi teoriat ja sukellukset.
-Antti

juuri näin on suunniteltu.
Alustavasti vastuukouluttajaksi on lupautunut Vessu,  säästäkää hänet kuitenkin viestiryöpyltä.  Lähdemme 25.12 Brasiliaan kuukaudeksi, joten tuon tammi-helmikuun voi valitettavasti unohtaa tämän asian tiimoilta.

Kurssin ajankohta on touko-kesäkuun alku. Kurssi järjestetään yhden viikonlopun mittaisena pakettina.  Tarkempaa tietoa tulee maalis-huhtikuun aikana, jolloin haluamme sitovat ilmoittautumiset sekä mielipiteenne siitä mitä kurssipaikka saa maksaa.

Tervetuloa kurssille. 
Teoriaosuuteen ovat tervetulleita kertaamaan myös aiemmin kurssin käyneet.

Satu

Kuosahan

  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 678
    • Profiili
Re: Nitroxkurssi?
« Vastaus #29 : Joulukuu 19, 2005, 14:22:38 »
Harmi. Ei sovellu minulle. Täytyy mennä kaupalliselle kurssille.

Hannu K.