”Yleisön pyynnöstä” järjestetään viikon mittainen liveaboard kuuluisassa Scapa Flow:ssa Pohjois-Skotlannissa.
Scapa Flow:n alueella on runsaasti WW1:n aikaisia hylkyjä, erityisesti saksalaisia risteilijöitä ja taistelulaivoja.
Saksalaiset upottivat laivat itse, koska pelkäsivät Englannin ottavan rauhansopimuksen perusteella pidätetyt laivat omaan käyttöönsä.
Useista aluksista on nostettu tai yritetty nostaa terästä uusiokäyttöön, mutta sukellettavaa on vielä riittävästi.
Alueella on myös sotatoimissa uponneita aluksia, joista osa on sukelluskiellossa hautarauhan vuoksi.
Saksalaisia moottoritorbedoveneitä/hävittäjiä on paljon, mutta ovat huonossa kunnossa ja siten eivät erityisen mielenkiintoisia.
Olemme päätyneet hyvämaineiseen MV Karin alukseen ja sen kokeneeseen kippariin John Thorntoniin.
Johnilla on 20 vuoden kokemus kipparoinnnista Scapa Flow:ssa.
Laivassa on kuusi kahden hengen hyttiä eli yhteensä 12 paikkaa sukeltajille.
Lennämme aikaisin lauantaina aamulla Helsingistä Lontoon ja Edinburgin/Glasgow:n kautta Kirkwalliin. Paluu alkaa perjantaina yölautalla Kirkwallista Aberdeeniiin.
Aberdeenissa vietetyn hotelliyön jälkeen lennämme sunnuntaina Aberdeenista Lontoon kautta Helsinkiin. Lentoja Kirkwallista on myös sunnuntaina, mutta kalliita.
Kirkwallista on puolen tunnin kuljetus pikkubussilla Strömnessiin, josta laiva lähtee.
Laivassa olemme lauantaista perjantaihin. Kippari organisoi aamiaiset ja lounaat laivassa. Illaksi laiva kiinnittyy aina satamaan,
jossa on useita ruokapaikkoja esim. pubeja ja ravintoloita. Iltaruokailut maksamme itse.
Saattaa olla, että hankimme laivaan täydennysmuonaa omalla kustannuksella kipparin tarjoaman aamiaisen ja lounaan lisäksi.
Sukelluksia on yhteensä 12 eli 2 per päivä. Mahdollisesti aloitamme sukellukset jo lauantaina saapumispäivänä, jolloin viimeisenä päivänä on yksi sukellus.
Alustava aikataulu:
- Helsinki – Kirkwall, lento 7:40 – 15:15
- Kirkwall – Aberdeen, lautta 23:45 – 7:00
- Aberdeen – Helsinki, lento 14:35 – 23:10
Ennen lentoa toteutuu noin 45 tunnin lentokieltoaika, mikä on riittävä, vaikka menisi välillä hieman dekoille.
Minimivaatimus on CMAS/P3 luokitus. Sukellusparilla olisi syytä olla samantasoinen luokitus ja käyttää samanlaista pullosettiä.
Laivasta saa vuokralle 15 L sinkkupullon tai 2 * 12 L tai 2 * 10 L tuplasetin. Myös CCR:n 3 L pulloja ja sofnolimeä on saatavissa.
Suositeltavin on tuplasetti, CCR on tietenkin aivan ok.
Muuten omat sukellusvälineet mukaan.
Veden lämpö alueella on noin 12 astetta Celsiusta. Scapa Flow:n alue on saarien suojassa, mutta ei täysin säistä riippumaton.
Näkyvyyden pitäisi lokakuun puolivälissä on hyvä.
Koska Glasgow/Edinburg – Kirkwall lennolla on mahdollisesti painorajoitus, tulemme harkitsemaan sukellusvälineiden lähettämistä
1 – 2 viikkoa etukäteen Scapa Flow:in. Kannattaa varautua, että varusteet ovat matkalla yhteensä 2 – 3 viikkoa.
Laivalla ei järjestetä liveaboardin aikana sukelluskursseja, joten kaikki tarvittava/haluttu koulutus tulee hankkia hyvissä ajoin ennen matkaa.
Laivasta saa nitrox- ja trimix-sekoituksia sekä 100% happea.
Useimmiten EAN28 tai EAN30 on sopiva kaasu, paitsi MV James Barrie:lla paineilma. Muutama sukellus menee jopa EAN32:lla.
Tekniikkasukeltaja pärjää hyvin Trx 25/25:lla. Yhden dekopullon voisi ottaa sukellukselle niin säästyy trimixiä.
Lentoliput ostetaan heti, kun ne ovat saatavissa, todennäköisesti tammi-maaliskuussa 2017. Kerään siihen rahaa myöhemmin.
Kaikki hinnat laivalla sekä hotelli- ja lauttahinnat ovat Englannin punnissa. Eurohinnat perustuvat tämän hetken punnan kurssiin.
Lentolippujen hinnat ovat arvioita.
Hinnat per hlö:
- liveaboard, kiinteä 375 puntaa 440 euroa
- lento Helsinki – Lontoo – Glasgow – Kirkwall 185 puntaa 220 euroa
- lautta Kirkwall – Aberdeen, 2 hengen hytissä 35 puntaa 42 euroa
- hotelliyö Aberdeenissa, arvio 50 euroa
- lento Aberdeen – Lontoo – Helsinki 130 puntaa 155 euroa
- bussikuljetus Kirkwall – Strömness ja takaisin 15 puntaa 18 euroa
- kaksi taksikyytiä Aberdeenissa, arvio 40 euroa
- sukellusvarusteiden kuljetus, arvio 140 euroa
Extrat laivalla:
- 15 L pullo per viikko 25 puntaa 29 euroa
- 2* 12 L tai 2 * 12 L tuplasetti per viikko 50 puntaa 57 euroa
- 7 L dekopullo per viikko 20 puntaa 23 euroa
- 3 L CCR pullo per viikko 20 puntaa 23 euroa
- happi 1,5 pennyä per litra 1,7 centtiä per litra
- helium 2 pennyä per litra 2,27 centtiä per litra
- sofnolime 4 puntaa per kilo 4,50 euroa per litra
Kaikki extrat maksetaan käteisillä punnilla laivassa liveaboardin päättyessä.
Muut extrat:
- ruokailut illalla satamissa
- ruokailut lentokentillä
- lisämuona laivaan
- ruokailut lauantaina Aberdeenissa, aamiainen, lounas ja illallinen
Sitovat ilmoittautumiset minulle sähköpostilla keskiviikkoon 31.8.2016 mennessä.Varausmaksuna kerätään 220 euroa per hlö heti, kun laiva on täysi.Alustava hylkyluettelo, syvyys min - max:
1. Kronprinz Wilhelm, 12 – 38 m
2. Kronprinz Wilhelm
3. Brummer, 24 – 36 m
4. Brummer
5. Cöln II, 18 – 36 m
6. Cöln II
7. Dresden II, 16 – 38 m
8. Dresden II
9. Karlsruhe II, 14 – 27 m
10. MV James Barrie, 35 – 43 m
11. Gobernador Boreis, 13 – 17 m
12. Tabarka, 14 – 18 m
Saksalaiset laivat ovat suuria, joten kaksi sukellusta on perusteltua.
Hylkyluetteloa laadittaessa on tukeuduttu Aquapress:n Scapa Flow Dive Guide kirjaan ja Scapaflowwrecks-sivustoon.
Linkki laivan tietoihin:
http://www.scapaflow.com/mv-karinTietoja hylyistä:
http://www.scapaflowwrecks.com/