Kirjoittaja Aihe: Nousun tulevaisuus  (Luettu 2151 kertaa)

Satu

  • Kouluttajat
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #30 : Marraskuu 20, 2010, 00:11:17 »

Mistähän sinä Tero nyt hermostuit?

Käsittääkseni Manix kysyi ihan asiallisesti onko satamassa muuta vaatteenvaihtofasiliteettia kuin auton takapenkki? Joka on mielestäni täysin asiallinen ja relevantti kysymys.
On ihan toinen juttu tulla paikalle aluskerrastossa ja vetää siihen päälle kuivis alusasuineen kuin aloittaa proseduuri uikkareista.  Ei tämä tarkoita sitä että kukaan haukkuisi Fasteria huonoksi märkkärisukeltajille, vaan rehellinen informaatiopyyntö. Märkäpuvun vaihto aalloila keikkuvassa veneessä ei ole myöskään käytännön optio, joten kysymys ansainnee selkeän vastauksen.
Joskus ennenvanhaan Suomenojalla siellä punaisessa rakennuksessa oli sisävessa, useimmiten auki mutta ilman valoa ja vessapaperia, mutta onko enää? Ja onko Suomenoja jatkossa edes lähtösatamana, kuten täällä jotkut ovat spekuloineet?

Lisäksi seurassa saattaa olla muitakin sukeltajia (kuin minä)  jotka eivät mieluiten pissi edes märkkäriinsä, jolloin kuiviin vaatteisiin vaihtaminen olisi sukelluksen jälkeen käytännöllisempää kuin helpotuksen jälkeen märän märkkärin uudelleen päälle tempominen, mikäli veneeseen saa vaatekassin kuivana. Onko siellä sellaista tilaa, vaiko ei?  

Satu



Mielestäni tuossa lauselmassa tuomitaan aika lailla... :'(
Eli jos et ole paikalla niin älä kysele tai kommentoi.

Ei tässä ketään tuomita, mutta se on oikeesti vain karu totuus että usein näin asiat on, että ihmiset eivät tule kokoukseen
vaikka aikaa olisi, tietenkin jollain voi olla myös este. Enkä nyt tarkoita vaan nousua vaan ihan yleisestikkin näin tapahtuu.
Sit jälkikäteen kun oikeestaan tilanne on ohi aletaan kyseenalaistamaan päätöksen järkevyyttä, eli tällä en tarkoita
yleisesti ton veneen käyttöä koskevia kysymyksiä  :)

Tän hetkinen tilanne on se, että maillä venekalusto muuttuu, mikä on hyvä juttu.
Nyt pitäisi rakentaa tulevaisuutta ja suunnitelmia sen mukaan.

Ainakin on itselle tullut kuva et monet turhaan on alkanut tekemään nyt sit veneostoksen jälkeen leirejä rec ja tec.
Manaillaan että kuinka huono toi märkkärisukeltajien kannalta ja et se on ostettu tec mielessä ym.
Eli ainakin itse toivois hieman positiivisempaa rakentelua tän ympärille. Totuus on se että toi
palvelee kaikkia sukeltajia paremmin kuin puntti, ok et pääse sisällä vaihtamaan märkkäriä,
mut kumpi on sit sukelluksella tärkeempää se että saat kivasti märkkärin päälle ja sukellat
högkopplanilla 0 näkyvyydessä (esim. P1 sukeltajilla viimevuonna ensimmäinen sukellus kortin jälkeen,
itsekkin luulin et lamppu kärähti kunnes tajus mikä mutapilvi siellä oli) tai sit se märkkärin pukeminen ei ole
aivan yhtä kivaa mutta pääsee sukeltamaan sit ulompana kirkkaammissa vesissä?
Ainakin itse arvostaisin märkkäri sukeltajana kirkkaampia vesiä ja mielenkiintoisempia kohteita  :)

Monet kans sanonut että toi olisi tec vene?? Mulle ainakin tec veneestä tulee mieleen joku 10-15m pitkä
alus missä on kompura, saa vipattua happea ja pystyy tekemään trimix sekoituksia. Kyl toi on ihan perusvene,
kylläkin hyvä sellainen  :)

Kysymyksiä saa esittää. Tottakai saa kyseenalaistaakin, mutta kyseenalaistamiselle ja siihen liittyvillä kysymyksillä
oikeapaikka olisi ollut vuosikokous koska toi Fasteri on kuitenkin vene minkä kanssa me eletään, koska siihen liittyvä
ostopäätös on tehty.

Leiritkin on vielä auki, kenties se Orbiitti ja toinen vaihtoehto on pitää yhdistetty kesäleiri jonkun muun
seuran kanssa tai sit se perinteinen Ryssöö. Ryssöössä on hieman inflaatio ollut kävijämäärässä kun
tulo ja lähtö on hieman hankalaa ja jotkut eivät yhtäpaljon arvosta telttamajoitusta niinkuin minä.
US kaltainen Rosala vois olla 1 vaihtoehto. Sinne olis Fasterikin helppo vetästä. Olisi uusia kohteita,
majoitus joko mökissä tai teltassa, ruoka ravintolassa tai trangialla, sauna... kaikille jotain  :)
Mut se on taas uusi tarina mut vaan kanssa esitettyyn kysymykseen et miten leirit kun leireistäkään ei ole vielä
varmuutta et missä ja milloin  :)

Ymmärrettävää on myös se että osalla on vielä tunteita vanhaa kalustoa kohtaan joka kärjistää kommentteja,
mutta kun ensimmäinen kesä Fasterilla on takana niin epäilen että tän kaltaista keskustelua ja "leireihin jakamista"
ei tapahdu  :)






hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #31 : Marraskuu 20, 2010, 09:19:31 »
Satu  :)
En hermostunut enkä ottanut siihen kantaa, jos luet ton mun tekstin niin viittasin yleisesti
tuohon vastakkainajatteluun tec ja rec  :) Anteeksi jos kirjoitustyylistäni saa semmoisen käsityksen.
Tässä yritetään jakaa ihmisiä leireihin mitä ei ole nousussa ollut tapana tehdä. Kuten Merkkukin totesi yhtäläillä sitä
sukeltaa märkkäriasuisen kuin kuivapukusukeltajan kanssa.
Puolet kirjoitiksista on et katsotaan kun kevät koittaa et miten hommat lutviutuu ja selvitellään asioita
kun taas toiset on et ei kun nyt heti vastaukset vaikka tässä on puolivuotta ennen kuin vene otetaan käyttöön.
Kun kaikkiin kysymyksiin yksinkertaisesti ei voi vastata ennenkuin veneellä on tehty muutama keikka.
Kuten tossa on todettu että jopa veneen paikka on auki niin eiköhän se kannata nyt vaan rauhassa katsoa
miten hommat etenee. Puolen vuoden päästä tiedetään paljon enemmän. Niin vaatteiden vaihtofasiliteettiinhän Sami
on jo vastannut et jos vene esim. larussa siellä pukukopit, jos porkkalas tarvii vaihtaa niin sit vedetään vaikka
saaren kylkeen kiinni ja suomenojalla kun ei itsekkään olla tutkittu paikkoja niin ei tiedetä, vielä.

Sami

  • Puheenjohtaja
  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1868
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: NAUI Trimix II & M2
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #32 : Marraskuu 20, 2010, 09:24:24 »
Niin tosta kantavuudesta vielä. Se on virallisen paperin mukaan 610 kg.

antti

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1047
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #33 : Marraskuu 20, 2010, 11:15:35 »
Niin tosta kantavuudesta vielä. Se on virallisen paperin mukaan 610 kg.

Kipparin lisäksi menee siis vain 3-5 sukeltajaa kamoineen?
Omalta osaltani ruho+laitteet täysinä painaa riippuen setistä 125-145 kg.

Sami

  • Puheenjohtaja
  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1868
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: NAUI Trimix II & M2
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #34 : Marraskuu 20, 2010, 12:45:26 »
Erään seuran sivulla on samantapaisessa veneessä 11 sukeltajaa kyydissä. Toki pitää ottaa huomioon noi aiemmat pointit ja lähteä sen mukaan ettei ylitellä painoja.

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #35 : Marraskuu 20, 2010, 13:17:55 »
Se miten toi henkilömäärä määritellään on siten että toi kaikki kuorma 610kg, eli kaikki 8
istuu reunalla. Sit mitataan kallistuskulma ja se ei saa ylittää määritettyjä rajoja.
Mutta yhtäläillä kuten Sami sanoi et lähtee sen mukaan ettei rajoja ylitetä.
Sinällänsä sukeltajia kiinnostava tieto kun veneestä mennään veteen kierähtämällä laidan yli,
et huoleti voi siitä leiskauttaa veteen eikä vene paljoa kallistu.

Tossa artikkeli pienemmästä veneestä, meillähän on malli 610

http://venenetti.fi/jutut/faster-560-sc-sileapohjainen-aallontaltuttaja

Siinä kokeiltiin kahta istumaan laidalle, vastaisko yhtä sukeltajaa  :)


Lauri

  • Satunnainen kirjoittaja
  • *
  • Viestejä: 17
  • Oma teksti
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P2, Nitrox
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #36 : Marraskuu 20, 2010, 14:47:53 »
Se maksimikuorma on oltava suhteessa veneen käyttöalueeseen ja keliolosuhteisiin. Ehkä siihen voisi laittaa 11 ihmistä ja ajella saarten välissä tyynellä vedellä ihan hyvin, tai jos vene olisi CE-luokiteltu D-luokkaan niin valmistajankin puolesta määritely kuormankesto voisi olla suurempi. Nousun käytössä ei selvästi ole päätarkoitus, että veneessä vain istulkeltaisiin satamassa ihmettelemässä paljonko se kallistuu, eikä D-luokan vene riittäisi muutenkaan, joten jossittelu tällaisilla voidaan suoraan unohtaa.

Turvallisen veneen ja veneilyn juttuihin kuuluu, että veneellä on päästävä takaisinkin sitten kun keli menee retken aikana huonoksi.

Ei ole ihan tuntematon ilmiö, että sää muuttuu merellä oltaessa. Nopeastikin, ja paikallisesti voi syntyä ilmiöitä joita ei olla osattu ennustaa. Pahin omalle kohdalle sattunut sellainen oli muutaman tunnin myrsky, jossa tuuli oli puuskissa yli 25m/s. Ennuste muistaakseni oli "aluksi" 8-11m/s ja tyyntyy siitä. Kuultiin myöhemmin, että lähistöllä oli joku avovene mennyt nurin ja kuolonuhreja oli tullut. Tästä on aikaa n. 6v.

On siis hyvä nähdä, että ollaan samaa mieltä siitä että venettä ei ajeta ylikuormalla. Hallitus varmaankin huomioi asian tehdessään ohjeistusta kippareille. Ja käytännön tasolla se ikävästi tarkoittaa sitä, ettei laitesukeltajia voi mahtua kahdeksaa, mikä tarkoittaa myös että kulutuslaskelmien ja nousukorttien hinnoittelu täytyy perustua vähän matalampiin keskimääräisiin matkustajalukemiin.

Muita ajatuksia / jatkokysymyksiä mitä tästä on syntynyt:

1. Jos ajetaan kaksi keikkaa, niin sen voinee toteuttaa niinkin, että venemiehitö (2 hlö) on mukana molemmilla keikoilla, mutta sukeltavat kumpikin yhden kerran - toinen ensimmäisellä, toinen jälkimmäisellä retkellä. Silloin koko rytmitys menee oleellisesti nopeammin kuin mitä Kalevi edellä esitti, ns. viimeisen parin odottelu jää pois kokonaan. Vai mitä turvaohjeet sanovat, riittääkö yksi veneessä?

2. Vanhaa peltivenettä ei kai vielä olla myyty? Mitä jos pidettäisiin molemmat nopeat veneet laiturissa ja jos iltasukellukselle on tulossa väkeä enemmänkin niin mennään sitten peräkkäin kahdella veneellä.

Molemmat em. vaihtoehdot tietysti tarkoittavat ohessa, että pelkän kipparin sijasta kalenterissa pitää olla myös kippariharjoittelija tms. Mutta sehän ei ole huono juttu muutenkaan.

antti

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1047
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #37 : Marraskuu 20, 2010, 16:54:01 »
Lauri puhuu asiaa.

Tero, mainitsi kahdeksan sukeltajaa; 610 kg / 8 = n. 76 kg.

Kevytsukeltaja;
12/200 n. 17 kg täytenä. Painoja n. 8 kg. Muuta varustetta n. 4 kg.
Yhteensä n. 30 kg.

Sukeltajan elopaino 46 kg.

Lisäksi:

Tarvitaan kippareita. Pate kipparoi lähes kaikki lähdöt tänä vuonna.

Sami

  • Puheenjohtaja
  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1868
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: NAUI Trimix II & M2
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #38 : Marraskuu 21, 2010, 10:41:22 »
1. Jos ajetaan kaksi keikkaa, niin sen voinee toteuttaa niinkin, että venemiehitö (2 hlö) on mukana molemmilla keikoilla, mutta sukeltavat kumpikin yhden kerran - toinen ensimmäisellä, toinen jälkimmäisellä retkellä. Silloin koko rytmitys menee oleellisesti nopeammin kuin mitä Kalevi edellä esitti, ns. viimeisen parin odottelu jää pois kokonaan. Vai mitä turvaohjeet sanovat, riittääkö yksi veneessä?

2. Vanhaa peltivenettä ei kai vielä olla myyty? Mitä jos pidettäisiin molemmat nopeat veneet laiturissa ja jos iltasukellukselle on tulossa väkeä enemmänkin niin mennään sitten peräkkäin kahdella veneellä.

Molemmat em. vaihtoehdot tietysti tarkoittavat ohessa, että pelkän kipparin sijasta kalenterissa pitää olla myös kippariharjoittelija tms. Mutta sehän ei ole huono juttu muutenkaan.


Meillä ei ole pienintäkään siivua edes ajatella moista tämän hetkisillä resursseilla.  :-X

Patrick Lybeck

  • Vieras
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #39 : Marraskuu 21, 2010, 15:00:59 »
Samaan aikaan jäsenmaksu nousee. Perusteluna oli kai rahojen kerääminen uuteen isompaan veneeseen, mistä hallitus näyttää olevan kovasti erimielinen. Jos venehankinnat jäävät tähän, käytetäänkö jäsenmaksun korotus uuden veneen kuluihin? Sekään ei oikein innosta.

Moi Markku,

Minulla tuossa paloi pohjaan aika pahasti ja olin jo hyvin vakavasti harkitsemassa jopa seurasta eroamista mutta päästyäni hieman tuulettamaan / avautumaan toisaalla totesin, että parempi kun vaan vaikuttaa seurassa sisältä päin. Ei se ruoho ole kovinkaan paljon vihreämpää siellä muissakaan sukeseuroissa.

Jäsenmaksun korotus todella tehtiin jotta saamme kerättyä edes pienen pesämunan uuteen tukialukseen. Tämä oli perustelu syyskokouksessa, sen mukaan jäsenistö hyväksyi maksun korotuksen ja sen mukaan tulemme toimimaan. Venekyytien hinnoittelu tullaan rakentamaan siten, että maksut kattavat kulut ja silloin tällöin jopa ehkä tuottavat seuralle hiukan rahaa tuohon ylläpitoon ja uusimistarpeisiin.

Eli jäsenmaksun korotusta ei missään tapauksessa käytetä juokseviin kuluihin.

Mitä tulee peruskurssin avovesiin, juhannusleiriin ja Hankoo leiriin niin siihen meillä on olemassa ratkaisu, eli tulemme muutaman seuraavan vuoden tekemään tiivistä yhteistyötä erään seuramme jäsenen kanssa, joka on luvannut että hänen veneensä tulee olemaan mukana ainakin noissa tapahtumissa. Tässä asiassa käytännön seikat ovat vielä keskustelun alla siksi ei siitä sen enempää nyt.

Tulen edelleen jatkamaan keskusteluja seudun muiden seurojen kanssa ns. sateenvarjo- ,seuran tai ,yhtiön muodostamisesta jonka tarkoituksena olisi saada tänne "länsihelsinkiin" = (Suomenoja :) tukialus. Nimimerkillä perjantaina ajoimme Puntilla EMPYläisten kanssa Anturille ja tultiin lauantaina pois tuuli 13m/s lämpötila +/-0 ja vetä lunta ja muuta tuli joka suunnasta yhtäaikaa. Oli muuten myöhäisin (as in Marraskuu 19-20 päivät  =) lähtö Puntilla ikinä Nousussa.

Ja en muuten lähde Fasterilla tollasellekaan keikalle muuta kun pelastuspuvussa ja silti tulee kylmä. Siksikin tarvitsemme tukialuksen, jotta me vanhat raihnaset mukavuudenhaluiset parrat saamme nauttia sisätilasta kun kausi kylmenee.

Terkut Patrick
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 21, 2010, 15:11:21 kirjoittanut Patrick Lybeck »