Kirjoittaja Aihe: Nousun tulevaisuus  (Luettu 2287 kertaa)

M2_trick

  • Vieras
Nousun tulevaisuus
« : Marraskuu 13, 2010, 20:55:35 »
Hei hallitus,

Kysyn näin rivijäsenenä miten Nousu aikoo turvata venekaluston ylläpidon ja jatkuvuuden seuran toiminnassa nyt kun olemme siirtymässä yhden veneen politiikkaan?

Mukaillen JSe:n kysymystä, onko Nousu muodostumassa yksinomaan tekniikkasukellusseuraksi?

Mitkä takeet meillä on jatkuvuudesta kun hallituksessa on kuulemma vahvoja näkemyksiä, jotka vievät seuraa teknisemmän sukeltamisen suuntaan sivuuttaen pitkässä juoksussa kokonaan mm märkkärisukeltajien tarpeet?

Viittaan tällä käsitykseen että Nousu ei tarvitse muuta kun avovenettä sukellustoimintansa pyörittämiseen eikä tuleviin hankintoihin tarvitse varautua keräämällä tarkoitusta varten edes pientä pesämunaa erinäisin toimin.

Oliko näkemys että Nousu on KAIKKIEN sukeltajien seura väärä olettama?

markus

  • Kouluttajat
  • Satunnainen kirjoittaja
  • *
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #1 : Marraskuu 14, 2010, 09:58:12 »
Kiitos Patrick avauksesta. Olen huolestunut ja minua, ei tekniikkasukeltajana, kiinnostaa Nousun PTS.

Markku

  • DM
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
  • Viestejä: 61
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #2 : Marraskuu 16, 2010, 20:27:02 »
En halua kommentoida herrojen puheenjohtajien jäsentenvälistä millään tavalla, mutta venehankinta ja seuran tulevaisuus mietityttävät. Tai lähinnä se, kannattaako minunlaiseni virkistyssukeltajan enää kuulua Nousuun.

Uuden veneen myötä seuran venesukellus muuttuu aika lailla toisenlaiseksi kuin ennen. Aletaan tehdä pienen porukan pikareissuja, ja hallituksen päinvastaisista vakuuttelusta huolimatta epäilyttää vahvasti, että uusi vene kuluu eniten tekkisukeltajien käytössä, mihin se epäilemättä hyvin sopiikin.

Minua taas ei juurikaan houkuttele lähteä reissuille karun näköisellä avoveneellä, jonka ainoa valtti kuulostaa olevan törkeä nopeus. Joutunen siis ripustamaan nousukorttini naulaan, koska muuta venettä ei ole tulossa vuosikausiin, jos ollenkaan.

Samaan aikaan jäsenmaksu nousee. Perusteluna oli kai rahojen kerääminen uuteen isompaan veneeseen, mistä hallitus näyttää olevan kovasti erimielinen. Jos venehankinnat jäävät tähän, käytetäänkö jäsenmaksun korotus uuden veneen kuluihin? Sekään ei oikein innosta.

Ymmärrän kyllä veneiden ylläpidon realiteetit ja senkin, että tekniikkasukellus on hallituksessa himpun verran suuremmassa suosiossa kuin seurassa yleensä, mutta silti: kymmenen jäsenyysvuoden jälkeen olen alkanut yhtäkkiä katsella sillä silmällä muita seuroja.

Slow diving, anyone? Anywhere?

antti

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1047
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #3 : Marraskuu 16, 2010, 21:35:25 »
Slow diving anywhere anytime, mutta nopeus ei ole haitaksi eikä välttämättä tuo kiireen tuntua.  Aikaa voi viettää sitten luodoilla nautiskellen ja biokohteetkin ovat lähempänä kun ei tarvitse kellua niille kahta tuntia. Ilmeisesti kuolauksen kohteena olevan veneen kyyti ei ole munuaisten irrottelua vaan kyseessä on samantapainen ja -merkkinen merikelpoinen alus, joita on käytössä mm. Kuplassa, jossa tehdään neljänkin lähdön viikonloppuja esim. GA:lle.

Nousun etu lienee edelleen suhteellisen suppea aktiivijäsenistö, joille kaikille sukellus ei kuitenkaan merkitse mahdollisimman suurta numeroa sukellustietokoneessa. Tarkoitan sillä sitä että haluamalleen lähdöille mahtuu mukaan, mikä ei isommissa seuroissa ole itsestään selvyys.

Antti

ps.
Oletteko muuten huomanneet, että nettiveneessä on hyvä työlaiva myynnissä, voisi hyvin käydä sukellusseurakäyttöön ;)
AI


hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #4 : Marraskuu 16, 2010, 21:44:27 »
Kyllä tolla tehdään kaikille sukelluksia. Merkulla suurinpiirtein vastaava vene esim. viimeviikonloppuna sukelluksia alle 10m,

http://www.nousu.fi/forum/index.php?topic=2894.0

Et yhtäläillä tolla tehdään normi sukelluksia. Edelleen tulee säilymään 1 viikkolähtö P1 sukeltajille sopiviin kohteisiin.
Jos on paljon tunkua niin tolla veneellä pystyy tekemään vaikka 2 reissua/arki-ilta. Koska matkat taittuu huomattavasti nopeammin.
Jotkut pääsee töistä aiemmin, toiset myöhemmin. Tuo vene tuo enemmän joustavuutta. Lisäksi ylläpito vaatii rahaa ja paljon työtä,
talkooväen kasaaminen on aina hankalaa. Faster on siinä mielessä huoleton.
Noi rahat mitä seura saa korotetuista jäsenmaksuista alkaa pikkuhiljaa kerryttämään seuran kassaa, koska
mikään ei kestä ikuisesti. Jos seuraan jäsenmaksun kautta kertyy lisää 2000E/vuosi niin siinä menee aikamonta
vuotta ennenkuin niillä rahoilla voi lähteä tekemään venekauppaa.  

Taasen "märät unelmat" on tavoittamattomissa. Jostain kun käärästään se reilu 60. 000E niin sit se saatais.
Seuralla ei ole varaa muuhun veneeseen, se on vaan karu totuus, ellei jostain saada reilua lahjoitusta.
Toi Fasteri on todella sponssattu hinta. Myyjä sais siitä enemmän jos se möis sen vapailla markkinoilla, hän itsekkin sen tietää.
+ saadaan erittäin paljon modauksia kaupanpäälle. Tämä on iso kädenojennus nousulle.

Eli tiivistettynä, on aika vaihtaa veneitä, ollaan suhteilla saatu reilu tarjous veneestä mihin meillä on varaa eli siksi ostetaan
toi vene. Monet seurat luopuu uppoamarunkoisista. Jos huhut pitää paikkansa niin esim. kalypso yrittää myös omansa myydä pois.
Keskiuudenmaansukeltajilla on myös ainoastaan Fasteri ja muitakin isoja seuroja löytyy yhtalailla. Miltei alkaa olla harvinaisempaa
että löytyy Puntin kaltainen alus. Urheilusukeltajilla on, mutta puhutaan aivan erikokoluokan seurasta ja jäsenmaksut on kovemmat.

Tule ihmeessä keväällä muutaman kerran mukaan reissuille niin käsitys voi muuttua, takaan että monella muuttuu kun
huomaa miten hyvä toi vene on.

PS. Antti kirjoitat vähän mutta asiaa  ;) Fasterilla GA:lle menee 20min. Rannassa kun kaikki laittaa kamat valmiiksi ja puvut päälle.
GA x2 illassa ei ole mikään ongelma. Tiilihylyllekkin kun menee niin on ennen 02.00 kotona, omalle kohdalle näin on käynyt 2x.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2010, 12:33:12 kirjoittanut hallasaari »

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #5 : Marraskuu 17, 2010, 08:15:50 »
Päivän ensimmäinen "sporttitunti" ohi eli aamu spinni. Tavallaan ihan jees tuommoinen 6.45 alkava tunti, ainakin herää kunnolla  :)

Tosta veneestä sen verran vielä että en tiedä onko tullut ilmi miten se nousuun päätyi.
Meillä oli hallituksen kokous ja olin ollut sukeltamassa keskiuudenmaan sukeltajien kanssa heillä olevalla pienemmällä fasterilla, 555.
Kehuin kokouksessa että oli aivan mieletön vene menee aallokossa, vaikka oli 1m aallokkoa, vene ei kuitenkaan "iskenyt" aaltoon vaan
upposi pehmeesti. Tämäkään ei ollut mikään tekkilähtö vaan käytiin kultakaleerilla. Pari viikkoa sitä ennen käytiin kanssa jossain hylyllä
 minkä syvyys oli luokkaa alle 20m, rinteessä, nimeä en muista.
No Mari sit siin sanoi että hän tuntee tehtaan omistajat ja he ovat olleet hänen ystäviään lapsuuden ajoista lähtien. Mari sanoi että
voi kysyä onko heillä mitään halpaa venettä myydä.
Seuraavana päivänä selvisi että heiltä olisi tämä vene mahdollista ostaa. Silloin tällöin he myyvät joitain esittelyveneitä kavereille sopuhintaan.
Toinenkin vene oli ollut mut se oli jo mennyt. Tässä oli ensin mietinnässä josko toi vene ostetaan kaverikimppaan ja jopa harkitsin sen ostamista meille
itselle ihan omaan käyttöön, koska vene on sikahalpa ja siitä saa pitkään vielä omansa pois. Saa käyttää koska haluaa ym. etuja
Toinen vaihtoehto oli että ostetaan se kimppaan. Meillä oli tähän olemassa jo porukka 6 henkilöä, jokaiselta 3000E. Eli jos nousu ei sitä olisi ostanut
me olisimme sen ostaneet. hallituksessa on kylläkin useita jotka olisivat kimppaan tulleet. Jälkikäteen ajatellen se olisi ollut varmasti meidän kannalta
järkevää, ei olisi pitänyt tapella mistään asioista.
MUTTA, kuitenkin asiaa pähkäiltiin ja päädyttiin siihen että tarjotaan venettä nousulle, koska se on nousun etu. Nousun vene kalusto on ollut niin surkea
että se mahdollisesti on rajannut seuraan liittyjiä. Itse kun olen nousua mainostanut niin monet ovat olleet aluksi kiinnostuneita liittymään nousuun sen
takia että meillä on laaja kaasutarjonta ja ihan peruskaasut, paikkari ja nitikka, todella halpoja. Sit kun on kysytty mimmoinen venekalusto niin homma
on tyssännyt siihen.
Eli siis päädyttiin tarjoamaan tota Fasteria nousulle.
Toi venehankinta on kyllä tehty täysin nousua ajatellen, ei mitään tekkisukellusta ajatellen, vaikkakin tämä mahdollistaa myös ne sukellukset. Vene
ei millään tavalla rajaa käyttäjäkuntaa.
Vielä semmoinen kannattaa huomioida eli ketä olisi heittänyt sen 3 000E ostaakseen veneen itselleen ja jos sen olisi jossain vaiheessa päivittänyt,
saanut rahat takas korkojen kera on nyt lainaamassa nousulle 1 000E että nousu saa kunnon veneen pitkäksi aikaa.

Kuten aiemmin totesin puntin ylläpito vaatii aikaa ja rahaa. Kumpaakaan meidän seuralle ei ole liikaa. Veneiden vaihdosta on ollut pitkään puhetta
ja niiden aika palvella meitä olisi kuitenkin tullut pian eteen ja joka tapauksessa ne olisi myyty 2v-3v sisällä.
Ehkä ei sit olisi ollut tarjolla sponssattuun hintaan venettä eli noilla varusteilla, modauksilla EDES tuommoinen avovene olisi ollut
luokkaa min. 25 000E, suuremmasta puhumattakaan. Se on niin iso raha että seura ei semmoista lainaa saa ellei joku lähde sitä
henkilökohtaisesti takaamaan. Jos tälläinen jalosydämminen sielu olis löytynyt niin nousu olisi joka tapauksessa ollut lirissä
sen lainan kanssa. esim. 10v laina (jos sen verran venettä pidettäisi) olisi pelkkä lyhennys vuodessa 2 500E + korot päälle.
Oltaisiin tilanteessa että tuo nyt nostettu 10E/vuosi jäsenmaksuun ei riittäisi alkuunkaan.

Toivottavasti tämä (nämä) vastaukset hieman avasi sitä miksi ollaan päädytty tähän ratkaisuun  :)
Kun ensimmäinen vuosi käyttöä on takana niin epäilen että ollaan tyytymättömiä tohon veneeseen, se on parempi mihin nousulla
normitilanteessa olisi ollut varaa  :)











« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2010, 12:38:10 kirjoittanut hallasaari »

Manix

  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • ***
  • Viestejä: 119
    • Profiili
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #6 : Marraskuu 17, 2010, 08:55:26 »
Tämä "kohta P2-tason" sukeltaja näyttää Fasterille ok-merkkiä molemmilla käsillä.  :) "GA:lle 20 minuutissa" oli lause joka löi asiaan sinetin.

Eräs kysymys heräsi mieleen: onko Suomenojalla mitään sosiaalitilaa/pukuhuonetta jossa kamat voi laittaa niskaan valmiiksi ennen veneeseen menoa? Auton takapenkillä ährääminen ei kauheasti houkuttele ja voipa jotkut sitä operaatioita ujostella niin paljon etteivät lähde edes mukaan.
Mikko Törmänen

Tommiky

  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 319
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: IART ccr Advanced Trimix, IANTD ccr Cave, NSS-CDS ccr Cave
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #7 : Marraskuu 17, 2010, 09:04:51 »
Hyvät perustelut Fasterin hankinnalle. Se on varmasti hyvä vene kaikenlaiseen sukellustoimintaan.

Sitä mä vaan en ymmärrä, miten tavallisesta alumiiniveneestä täällä foorumilla tehdään "tekniikkasukellusvenettä"?
Millä tavalla Faster soveltuu paremmin tec, kuin rec sukelluksiin? En ymmärrä. Joku vois vaikka tätä vähän avata.
Miten porukka määrittelee tekniikkasukelluksen kun kerran venekin on "tekniikkasukellusvene"?
Se että heitetään tuplat selkään ja tehdään suoranousudyykkejä ei ole tekniikkasukelllusta!

Se että vene on nopeampi kun Puntti, avaa rec sukeltajille aivan mielettömän paljon enemmän hyviä kohteita iltakeikoille.
Tollahan voi heittää iltakeikan vaikka porkkalan suuntaan missä löytyy kohteita joka makuun. Puntilla iltakeikka porkkalaan on aika utopiaa  ;D.
Eli voidaan sanoa että Faster palvelee rec sukeltajia merkittävästi paremmin kun Puntti!

- Tommi

Satu

  • Kouluttajat
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #8 : Marraskuu 17, 2010, 12:50:03 »
Hyvät perustelut Fasterin hankinnalle. Se on varmasti hyvä vene kaikenlaiseen sukellustoimintaan.

Sitä mä vaan en ymmärrä, miten tavallisesta alumiiniveneestä täällä foorumilla tehdään "tekniikkasukellusvenettä"?
Millä tavalla Faster soveltuu paremmin tec, kuin rec sukelluksiin? En ymmärrä. Joku vois vaikka tätä vähän avata.
Miten porukka määrittelee tekniikkasukelluksen kun kerran venekin on "tekniikkasukellusvene"?
Se että heitetään tuplat selkään ja tehdään suoranousudyykkejä ei ole tekniikkasukelllusta!

Se että vene on nopeampi kun Puntti, avaa rec sukeltajille aivan mielettömän paljon enemmän hyviä kohteita iltakeikoille.
Tollahan voi heittää iltakeikan vaikka porkkalan suuntaan missä löytyy kohteita joka makuun. Puntilla iltakeikka porkkalaan on aika utopiaa  ;D.
Eli voidaan sanoa että Faster palvelee rec sukeltajia merkittävästi paremmin kun Puntti!

- Tommi

Hyvä kysymys ;) 
Sitä itsekin pohdin. Ainoa haaste, jonka itse tässä avoveneessä näen on märkäpukusukeltajat.  Kuten joku jo kyselikin vaatteenvaihto-fasiliteetteja rannassa... Sekä mahdollisesti kokopäivän retkillä ei ole kiva olla märässä märkkärissä ilman vaatteenvaihtomahdollisuutta.

Kari M.

  • DM
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1024
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #9 : Marraskuu 17, 2010, 13:08:57 »
Sukeltaja voi vaihtaa myös veneessä vaatteet. Oli sitten kuiva- tai märkäpukusukeltaja. Näinhän sitä on Puntissakin tehty. Kuivat vaatteet vaan kannattaa pakata kastumiselta suojaavaan laukkuun. Tietenkin jos häpeilee vaatteiden vaihtoa tai pikkuhädän päästöä toisten nähden, niin ei kai siinä muuta keinoa ole kuin pyytää muita veneessä olijoita katsomaan toiseen suuntaan. Matkan ajaksi roiskevedeltä ja viimalta suojaava sadepuku tai tekninen asuste. Ja ennenkaikkea jokaisella pitää olla pelastusliivit mukana, myös kuivapukusukeltajilla.

Sami

  • Puheenjohtaja
  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1871
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: NAUI Trimix II & M2
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #10 : Marraskuu 17, 2010, 14:22:39 »
Moi,

Tohon vielä lisäyksenä se, että saatetaan aloittaa fasterin keikat Lauttasaaresta. Siinä venekerholla tais olla pieni mökki laiturin vieressä jossa voi käydä vaihtamassa vaatteet.

Saatais vähän katsastettua noita Idän kohteita ja esim. GA, Coolaroo ja tiilihylky akseli on lähempänä.

Sami

Kalevi

  • Hallitus
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1060
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3, Rec.trimix, Adv.nitrox
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #11 : Marraskuu 17, 2010, 15:52:13 »
Moi !
Itse en kauhean paljon liputtaisi kahden samana iltana ajettavan lähdön puolesta !
Kipparijärjestelyt mietityttävät, samoin se, miten tämän toisen lähdön lähtöaika satamasta määräytyisi ?
Skenaario:
Ensimmäisen lähdön aikataulut pettävät (-maantieliikenne tökkii, jotain tulijaa odotellaan satamassa)...kohteella ankkurointi tai jokin muu syy myöhästyttää sukellustoimintaa. Jo pelkästään lähdöllä olevien sukeltajien määrä vaikuttaa kohteella vietettävään aikaan. Kaikesta tästä, voi olla seurauksena toisen lähdön myöhästyminen.
Eli minusta on aika vaikeata etukäteen sanoa, mihin kellonaikaan toinen lähtö tapahtuisi. Vaikea tilanne tiedoituksen suhteen.

Mikäli sama kippari ajaisi molemmat lähdöt, niin hänen sukelluksensa toisella lähdöllä saattaisi jäädä tekemättä ( esim. pinta-aika tulla vastaan ja  ilmahuolto=tyhjät pullot).
Ja toisaalta haluaisiko sama kippari ajaa illan molemmat lähdöt (edellisen lähdön jäljiltä kylmissään,  kun lämmityslaite puskee vain kylmää ilmaa;=) ) ?

Polttoainekulujen minimointi taasen edellyttää, että aikatauluja ei  pyritä kirimään kiinni ajamalla urku auki ;=)

Anteeksi pessimistisyys !
t: Kalevi 

Tanja

  • Hallitus
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 375
  • Hallituksen sihteeri
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3, Rec. trimix, Adv. Nitrox
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #12 : Marraskuu 17, 2010, 17:23:12 »
Hyvät perustelut Fasterin hankinnalle. Se on varmasti hyvä vene kaikenlaiseen sukellustoimintaan.

Sitä mä vaan en ymmärrä, miten tavallisesta alumiiniveneestä täällä foorumilla tehdään "tekniikkasukellusvenettä"?
Millä tavalla Faster soveltuu paremmin tec, kuin rec sukelluksiin? En ymmärrä. Joku vois vaikka tätä vähän avata.
Miten porukka määrittelee tekniikkasukelluksen kun kerran venekin on "tekniikkasukellusvene"?
Se että heitetään tuplat selkään ja tehdään suoranousudyykkejä ei ole tekniikkasukelllusta!

Se että vene on nopeampi kun Puntti, avaa rec sukeltajille aivan mielettömän paljon enemmän hyviä kohteita iltakeikoille.
Tollahan voi heittää iltakeikan vaikka porkkalan suuntaan missä löytyy kohteita joka makuun. Puntilla iltakeikka porkkalaan on aika utopiaa  ;D.
Eli voidaan sanoa että Faster palvelee rec sukeltajia merkittävästi paremmin kun Puntti!

- Tommi

Komppaan..eli samaa mieltä. :) Ja saman näkemyksen jaan myös Kalevin kanssa ettei kaksi lähtöä samalle päivälle. Menee hankalaksi kun tulee ennakoimattomia aikaulullisia haasteita (rannassa tai kohteella) eikä aina olisi joku tietty päivä vaan olisi valinnanvaraa kummalla lähdöllä lähtee. Ti & to esim? Torstai on ollut ainakin minulle usein hankala päivä päästä minnekään yleensä. Jäisi lähdöt tekemättä hienolla veneellä hienoille kohteille. :/ Nyt kun on nopeutta niin keikat olisi vikkelästi tehty ja kerkeisi kotiin ennen nukkumaanmenoaikaa. :)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2010, 17:35:11 kirjoittanut Tanja »

antti

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1047
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #13 : Marraskuu 17, 2010, 21:43:20 »
Ehkä tuo kaksi lähtöä onnistuu viikonloppuna jos on etukäteen mietitty. Varmaan siitä on ollut kysymys.
Mutta noihan on noitä positiivisia ongelmia, jos lähtijöitä riittää.

Kalevi

  • Hallitus
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1060
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3, Rec.trimix, Adv.nitrox
Re: Nousun tulevaisuus
« Vastaus #14 : Marraskuu 18, 2010, 10:55:24 »
Moi !

Keski kesällä varmaan onnistuukin viikonloppuna, kun laittaa sopivan väljän aikataulun ja ensimmäinen lähtö ajetaan hyvissä ajoin aamulla.
Skenaario:
Tavoitteena on kaksi GA:n keikkaa päivässä.
Edestakainen ajoaika Suomenojalta n.1h (huom. siis taloudellisimmalla n. 20solmun nopeudella).
Oletus 6 sukeltajaa veneessä.
Kohteella tikkaiden viritystä ja laitteiden pukemista 0,5h ennen, kuin ensimmäinen pari on vedessä.
Vedessä yhtäaikaa 2 paria tunnin (1,0h) suunnitelmalla. Viimeinen pari lähtee veteen (samoin 1,0h suunnitelmalla) kun ensimmäiset tulevat ylös (venettähän ei jätetä yksin).
Viimeinen pari nousee vedestä, riisuu ja kiinnittää laitteensa (0,25h).
Suomenojalla kamojen tyhjennys veneestä (0,5h).
Kokonaisuutena tuohon meni 4,25h ilman mitään ongelmia.
Eli viikonlopun kaksi keikkaa onnistuu esim. seuraavanlaisella "aika/avaruusikkunalla" (lainaus Merkulta :=)) ).
1. lähtö klo 9:00-14:00.
2. lähtö klo 15:00- 20:00
Ja edellytyksenä on tietysti, että molemmille lähdöille löytyy kipparit.

Missään välissä ei ole vielä tankattu....?
Iltalähdöllä tuon tankkauksen lisääminen paluumatkalle viivästyttää satamaan pääsyä ainakin 0,25h (tankkausnopeus ei ole ihan formulaluokkaa) , kun poiketaan Skatan asemalle.
Eli kokonaisuutena iltakeikan pituus on luokkaa 4,5h. Lähtö klo 17:00 takaisin laiturissa 21:30, eli vielä ehtii mäkkiin ;=)
 
Päivän pessimistiannos ;=)
t: Kalevi
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2010, 11:10:57 kirjoittanut Kalevi »