Kirjoittaja Aihe: Faster 610...  (Luettu 17456 kertaa)

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #30 : Marraskuu 08, 2010, 12:40:18 »
Sovin Janin kaa et ollaan siellä nyt keskiviikkona 10.11 klo 18.00
Osoite on

Oppipojantie 14 ja 16
04500 Kellokoski

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #31 : Marraskuu 08, 2010, 19:54:24 »
Eli tulossa on

- Rautuoja
- Sami
- Merkku
- Marko
- Hannu
- Kalevi ??
- Markus ??
- Muita ??

antti

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1047
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Faster 610...
« Vastaus #32 : Marraskuu 08, 2010, 21:09:22 »
Eli tulossa on

- Rautuoja
- Sami
- Merkku
- Marko
- Hannu
- Kalevi ??
- Markus ??
- Muita ??



Se on kuule nyt ihan tarjoiluista kiinni tämä asia. Paperirahaakin saa jakaa.

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #33 : Marraskuu 08, 2010, 21:42:45 »
Jos on kiltisti niin mahdollisesti saa laatikollisen lakuja  ;)

Marko R

  • Administrator
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • *****
  • Viestejä: 487
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: IART MOD3, NAUI ART, CMAS M2
Re: Faster 610...
« Vastaus #34 : Marraskuu 08, 2010, 22:08:46 »
Jos on kiltisti niin mahdollisesti saa laatikollisen lakuja  ;)

Saanko mä kaks ku viimeks en saanu laisinkaan?  ???

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #35 : Marraskuu 09, 2010, 08:36:35 »
Eikö se jani näin viimeksi luvannut,
et kyl sun kandee lähtee meseen, meinaa oli hyviä lakuja  ;D

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #36 : Marraskuu 11, 2010, 07:04:42 »
Eilen käytiin siellä tehtaalla ja veneeseen saatiin sit kaupanpäälle ne modaukset mitä luvattiin ja vähän lisää.

- sukeltajan tikkaat
- taakse muovi-istuimen tilalle 1m leveä alumiini laatikko
- ohjauspulpetin eteen tulee 78cm leveä muovinen tarvike/istuin laatikko
- keulaan 50cm leveä alumiinilaatikko
- etuosaan lattiaan tulee 8kpl kiinnityspaikkoja liinoille
- taakse alumiini laatikon toiselle puolelle 2kpl alumiinisia pullotelineitä (menee kahdet tuplat tai 4 sinkkupulloa

Mut sit kysymys. Syyskokouksessa hieman oli keskustelua kaiuista. Joku taisi mainita että peltiveneen kaiku on aika
huono (epätarkka) ja puntissa olisi perempi (ilmeisesti sekään ei mikään kauheen hyvä).
Kun tolla veneellä tullaan tekemään paljon ajoja ulkona oleville hylyille joissa yleisesti ottaen ei ole poijuja niin
Fasteriin pitää saada kyl semmoinen kaiku ettei ole mitään epäselvyyttä onko alla silliparvi vai hylky. Eli
että se selkeesti piirtää noita hylyn muotoja. Tän takia itsellä oli mielessä alunperin että siihen olisi hommattu
viistokaiku jotka nykyisin edullisimmillaan on alle 1000E.
Eli kaiku mikä siihen laitetaan tulee olla sellainen että 100% varmuudella pystytään varmentamaan että alla on
hylky. Viistokaiussa on sekin hyvä puoli että sit näkee miten päin se hylky siellä makaa. Ei ole kivaa lähteä
+40m syvyyteen sukeltamaan kun ei ole varma onko alla hylkyä jos on niin miten päin se on eli miten sitä
lähtee etsimään. Vene on niin arvokas investointi että tossa hommassa ei saa sniiduilla muutaman satasen takia.
Toi on kuitenkin noiden sukellusten kannalta tärkein juttu. Sulla on ollut iso työ valmistella sukellus, kalliit kaasut,
matka kohteelle on arvokas ym. ja sit homma menee pipariksi kaikilta sen takia että säästettiin muutama satanen kun
ostettiin honkkarin halpa kaiku >:(

Itsellä ei ole tietoa noista kaiuista ja joku voisi hieman valaista mikä sit on sellainen kalu mikä täyttää meidän tarpeen.
Halvimmat kaiut varmaan täyttää kriteerit mitä tarvitaan kun lähetään ongelle, mutta ei kun lähetään tekkisukelluksille
poijuttamattomille hylyille. Muutenkin sukellusaika tulee nopeesti vastaan ja jos vielä joudutaan pohjalla etsimään
hylkyä, puhumattakaan siitä että sitä ei sit huonon kaiun takia löydy. Kaikki jotka ovat tuommoisia hylkyjä etsineet
tietää ongelman mistä puhun. Sen määrittäminen ei ole mikään helpoin homma. Oliko muuten urheilusukeltajilla
viistokaiku ja jos on niin mitä kokemuksia siitä on?


PS.
OSTAKAA, OSTAKAA, LAINATKAA, LAINATKAA
vielä puuttuu pari tonnia  :)


antti

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1047
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Faster 610...
« Vastaus #37 : Marraskuu 11, 2010, 08:18:43 »
Niin nyt kun ei ole oksykeneäkään poijuttamassa meidän hylkyjä. Eihän se tonni ole enää suhteessa mitään, vaikka hankkis kunnon viisto kaiku laitteet samantien. Laina rahalle tulee hyvät takuut ja jos joskus tuntuu että nousu korteista ei pääse repimälläkään niin se on vain harhaa huomis päivän sukellus toiminnassa.

JSe

  • Kouluttajat
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
  • Viestejä: 91
  • Oma teksti
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #38 : Marraskuu 11, 2010, 09:03:28 »
Ottamatta sen suuremmin kantaa itse veneen hankintaan, vaan enemmän yleiseen suuntaan seurassa.
Onko seurassa tehty joku strateginen valinta keskittyä tekki sukeltamiseen kaikissa hankinnoissa ?
Koskeeko tämä myös koko toimintaa ?

Minulle ainakin tämä suuntaus on ollut näkyvillä viimeiset pari vuotta lähes kaikissa laitesukeltamiseen liittyvissä hankinnoissa, jonka seurauksen olen harkinnut jopa sitä onko tämä oikea omalta kannaltani oikea suunta.
Keskitetäänkö kaikki panokset peruskurssitukseen jälkeen tekniikkasukeltamiseen ja muita ei ole.

Tommiky

  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 319
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: IART ccr Advanced Trimix, IANTD ccr Cave, NSS-CDS ccr Cave
Re: Faster 610...
« Vastaus #39 : Marraskuu 11, 2010, 09:37:22 »
Hummingbirdin kaiku/plotteri comboista on hyviä kokemuksia kavereiden veneissä.
Tuolta lisää: http://www.humminbird.com/

Ottamatta sen suuremmin kantaa itse veneen hankintaan, vaan enemmän yleiseen suuntaan seurassa.
Onko seurassa tehty joku strateginen valinta keskittyä tekki sukeltamiseen kaikissa hankinnoissa ?
Koskeeko tämä myös koko toimintaa ?

Minulle ainakin tämä suuntaus on ollut näkyvillä viimeiset pari vuotta lähes kaikissa laitesukeltamiseen liittyvissä hankinnoissa, jonka seurauksen olen harkinnut jopa sitä onko tämä oikea omalta kannaltani oikea suunta.
Keskitetäänkö kaikki panokset peruskurssitukseen jälkeen tekniikkasukeltamiseen ja muita ei ole.

Toi johtunee varmaankin siitä että ns. tekniseen sukeltamiseen suuntautuneet sukeltajat on lähes poikkeuksetta niitä aktiivisimpia sukeltajia.
Sama suuntaus on nähtävissä käytännössä kaikissa pk. seudun sukellus-seurossa.
Kehitys kehittyy ja niin kehittyy myös sukeltaminen harrastuksena. Jos sukeltaa syvälle tai luolaan, on se turvallisuudenkin kannalta järkevää tehdä oikeilla kaasuilla. Näiden kaasujen tekoon tarvitaan uutta kalustoa. Jos seura ei palvele aktiivisia tekniikkasukeltajia, hakeutuu tekniikkasukeltajat muihin seuroihin missä tarvittavat palvelut on saatavilla ja seuran kehittyminen tyssää siihen.

Tämä on siis minun henkilökohtainen mielipide.

- Tommi

Vilho

  • Luolatiimi
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • *
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #40 : Marraskuu 11, 2010, 09:58:23 »
Onko seurassa tehty joku strateginen valinta keskittyä tekki sukeltamiseen kaikissa hankinnoissa ?
Koskeeko tämä myös koko toimintaa ?

Tervehdys,

On totta, että Nousussa on tehty viimeisien vuosien aikana hankintoja, jotka palvelevat "tekki sukeltajia". Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että näissä hankinnoissa rahoittajina ovat olleet myös ns. "tekkisukeltajat" (esim. helikkarinki) ja osa hankinnoista palvelee myös muita sukeltajia (esim. argonin wippaus kuivapukusukeltajille). Itse pidän tärkeänä, että Nousu tarjoaa tarvittavat edellytykset sekä rekki, että tekkisukeltajille, kumpaakaan liikaa painottamatta toisen kustannuksella.

Venehankinta käsittääkseni palvelee molempia ryhmiä. Teron kaiku-kirjoitus oli kirjoitettu tekki näkökulmasta, mutta uskoisin että myös rekkisukeltajille olisi kiva käydä uusilla hylyillä/löytää hylyt torstailähdöillä. Rekki ja tekkisukellusten eronahan tässä mielessä lienee ainoastaan tavoiteltavien kohteiden syvyys?

Vilho

hannu__h

  • DM
  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • ***
  • Viestejä: 234
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: DM
Re: Faster 610...
« Vastaus #41 : Marraskuu 11, 2010, 10:24:29 »
Humminbirdeista:

Käyttökokemuksia:
http://www.normark.fi/extra/pdf/Viistokaikuartikkeli.pdf
http://www.normark.fi/extra/pdf/Humminbird_Kayttokokemuksia.pdf

"Hylynetsinnässä tämä on aivan mainio apuväline niin kauan kun kohteet eivät sijaitse syvemmällä kun 25 metriä."

Hintoja:
http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=555

Lowrancen tulossa oleva viistokaiku: http://www.lowrance.com/en-au/StructureScan/

Noissahan on plotteri ja kaiku samassa, plotterin kanssa mitä isompi näyttö sitä parempi, muuten en osaa kommentoida noita viistokaikuja kun en ole käyttänyt.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2010, 10:34:53 kirjoittanut hannu__h »
Hannu Heljala ät gmail piste com

Kalevi

  • Hallitus
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1060
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3, Rec.trimix, Adv.nitrox
Re: Faster 610...
« Vastaus #42 : Marraskuu 11, 2010, 11:12:25 »
Tuo Patrickin viestin viimeinen linkki oli hyvä :=)
Asia mikä pitäisi saada jotenkin järjestykseen olisi etukäteen laaditut kohde-ehdotukset viikkolähdöille. Kun kipparit kuitenkin joutuvat etukäteen valitsemaan ajopäivät, niin olisi hyvä, että olisi tiedossa  myöskin kohteet (ja kohteen vaativuus P1,p2,p3, tekki).
Eli jo vuoden alussa olisi "jossain" näkyvillä lista eri viikkolähtöjen kohteista ja vaativuusluokka.
Sitten kun selviää todellinen ajopäivän sää ja onko listassa olevalle kohteelle mahdollista päästä, niin voidaan ottaa käyttöön varasuunnitelma.
Tällä on myöskin vaikutusta kipparointiin.  Mikäli valittu kohde on laadultaan sellainen, että kipparin sukellusluokitus ja mielenkiinto ei riitä, niin syntyy tilanne missä kyydissä olisikin yksi ei sukeltava (ja käsittääkseni maksava sammakkoihminen).
Tässä tilanteessa tulisi sitten häslinkiä ja kipparivaihdoksia.
Toinen puoli on myöskin se, että kaikki eivät ehkä halua lähteä aina lähteä 3-Nousun keikoille ja  aina samalle hylylle.
Vuoden alussa voisi tehdä suunnitelman, mitkä "hylkiöt" haluaa pongata.

Toivottavasti ajatukseni selviää tuosta...
t: Kalevi


Kari M.

  • DM
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1031
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Faster 610...
« Vastaus #43 : Marraskuu 11, 2010, 12:07:52 »
Oliko muuten siellä Fasterin tehtaalla puhetta minkälaiset tikkaat veneeseen tulee. Mm. mikä puolaväli, lukumäärä/pituus ja materiaali? Mulla pääsi livahtamaan kokonaan ohi.

Kari M.

  • DM
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1031
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Faster 610...
« Vastaus #44 : Marraskuu 11, 2010, 12:09:59 »
US:llä on Räpylä VIII:ssa Lowrancen 10HDS viistokaikuplotteri. Eli 10" ja kuvan saa jaettua 4 osaan. Tämä ominaisuus on mahdollinen 8" ja siitä ylöspäin näytöissä. Pienemmissä näytöissä saa näytön jaettua vain 2 osaan. Vähintään 3 on opitimi, kun viistotuksessa tarvitaan plotterikuva sijainnista, kaikukuva ja viistokuva. Mutta erillisellä plotterilla tämä voidaan kiertää ja viistoksi hommata pienimpi ja edullisempi näyttö. 8" maksaa kuitenkin muistaakseni structure scan-modulin kanssa 2-3 kiloeuroa. Tällainen kiinteä viistokaikumoduli veneen persiissä ei tietenkään ole oikotie onneen, kuvaa haittaa veden harppauskerrokset. Kaapelin päässä vedettävä on parempi, mutta hankalampi käyttää.

Laitan lowrancen kuvan Uffe imuruoppaajasta Harjoittelu-osioon, minkä kaiutin keväällä. Porukka on myös kehunut Hummingbirdiä. Nämä ovat käsittääkseni ainoat markkinoilla olevat vaihtoehdot.
http://www.nousu.fi/forum/index.php?topic=2904.0