Kirjoittaja Aihe: Faster 610...  (Luettu 3242 kertaa)

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Faster 610...
« : Lokakuu 05, 2010, 15:31:49 »
...koeajo huomenna vuosaaressa. Mahdollisesti seuralle ollaan katsomassa uutta avovenettä
ja huomenna olisi tilaisuus tulla kyytiin. Huomiseksi on valitettavasti tuuliennusteet pienentyneet
ja tuulta on "vain" 7m/s, mutta eiköhän silläkin ihan kivat kyydit saada. Veneessä on 150 heppanen
kone joten kyytiin mahtuu väkeä enemmänkin. max. on kuitenkin 8 henkeä, mille se on rekisteröity.
Sinällänsä olisi hyvä jos väkeä tulisi niin saataisiin realistisempi kuva miten se menee aallokossa.
Vuosaaressa on tapaaminen sovittu olevan klo 17.00.

Mukaan ei tarvita kuin reipasta mieltä ja mahdollisesti kuivapuku  :)



http://www.faster.fi/index.php?k=108367

juttua pienemmästä fasterista eli 560 mallista

http://venenetti.fi/jutut/faster-560-sc-sileapohjainen-aallontaltuttaja


Kari M.

  • DM
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1015
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Faster 610...
« Vastaus #1 : Lokakuu 05, 2010, 16:35:45 »
Joo, on se varmasti hyvä peli vesillä. Missäs tuon säilytys mahdollisesti olisi, laiturissa kesät ja talvet jossain muualla? Ei taida mahtua enää peltiveneen tilalle NK:n pilttuuseen. Mites siinä Keskiuudenmaan 555 kun käytiin Oxelilla oli muuten sukeltajan tikkaat järjestetty. En huomannut katsoa kun oli kiire Jankan veneeseen kaakaolle.

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #2 : Lokakuu 05, 2010, 17:11:31 »
joo kesät olisi laiturissa. Mahdollinen paikka olisi lauttasaaressa.
Pullotelineet tehdään meille kaupanpäällisiksi sellaisiksi mimmoiset halutaan, samoin tikkaat  :)
Korkeuden puolesta ei todennäköisesti mene nousukeskukselle, kun on 195 korkea.
Uudenmaan sukeltajien veneeseen noustaan perästä. Tossahan on vakiona jotkut uimaportaat,
joten en muista varmasti oliko heille erikseen tehty paremmat tikkaat.
Mukaan on ilmeisesti nyt tulossa ainakin Patrick ja Sami. Antti on viel auki. Eli vielä muutama
mahtuisi meseen kokeilemaan millainen tolla kyyti olisi.

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #3 : Lokakuu 06, 2010, 10:47:26 »
Ok.
Aikaistettiin tapaamista ja se on nyt vuosaaressa (porslahden venesatama) klo 16.00.
Jos joltain jäi tänä kesänä kokeilematta linnanmäen tukkijoki,
niin nyt siihen olisi oiva tilaisuus. Ei tarvitse edes ranneketta   :)
Tällä hetkellä etelätuulta 9m/s.

Kalevi

  • Hallitus
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1060
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3, Rec.trimix, Adv.nitrox
Re: Faster 610...
« Vastaus #4 : Lokakuu 06, 2010, 14:13:23 »
Moi !
Eilen seisoin NK:lla  peltiveneen trailerin aisalla ja pää otti kattoon...enkä ole tuota 195cm pitkä...joten heikolta näyttää mahtuminen :=(
Ja lisäksi trailerin kölipukit ovat vielä n. 10 cm ylempänä. Mikäli tuo annettu veneen mitta on kölistä tuulilasin ylälaitaan, niin tekemällä tuulilasista taittuva, niin jotain mahkuja olisi...
t: Kalevi

hannu__h

  • DM
  • Erittäin aktiivinen kirjoittaja
  • ***
  • Viestejä: 234
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: DM
Re: Faster 610...
« Vastaus #5 : Lokakuu 06, 2010, 14:35:08 »
Talvisäilytys ulkona ei kovin kallista ole, oma vene joka suht samankokoinen laitetaan teloille parin viikon päästä ja mitä se on 60e talvi pihalla. Sisähallit sitten vajaasta tonnista ylöspäin..
Hannu Heljala ät gmail piste com

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #6 : Lokakuu 06, 2010, 23:19:06 »
Tuulilasi on kiinni noin kymmenellä ruuvilla ja kun sen ottaa irti niin sit se korkeuden puolesta just
ja just mahtuu, ei tarvi edes hirveesti vaseliiniä käyttää ja peräseinää rikkoo  ;D
Erikseen myydään myös jotain rullia jos veneen haluaa sisään ilman traileria,
mut traileria säätämällä saa varmaan parhaan loppuratkaisun jos sitä meinataan keskuksella säilyttää.

Oltiin sit loppujen lopuksi koeajolla minä, Patrick, Sami ja Marko.
Kaikki pääsi pitämään hauskaa, eli ajamaan venettä.

30 solmuu ei tuntunut 30:ta solmulta ja kone oli todella hiljainen sillä vauhdilla.
Kun aallokkoon sit meni 42 lasissa niin hymy oli korvasta korvaan. Voisiko tunnetta
verrata siihen kun ensikertaa oli hiekkalaatikolla neppiksillä neppaamassa  :o  :)  :D  ;D
Ja johtuiko kyynel poskella viimasta vai.... sitä en tiedä  ;D
Ei kestä montaa sekunttia kun vauhti on nollasta huiput eikä montaa sekunttia että on huipusta nolla.

Turhaan laitoin kuiviksenkin päälle kun vene heittää vedet nätisti sivulle.
Kaikkiaan vene oli just sitä mitä olin sen odottanutkin olevan, tilava ja kelikelpo.

antti

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1047
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Faster 610...
« Vastaus #7 : Lokakuu 07, 2010, 09:26:32 »
Paljonkohan tuo vene kuluttaa ja mitä lisäkustannuksia se tuo lähdöille?


Irene

  • Kouluttajat
  • Mikä kirjallinen ihanuus maailmaa on kohdannut!
  • *****
  • Viestejä: 3015
  • Oma teksti
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Faster 610...
« Vastaus #8 : Lokakuu 07, 2010, 09:46:42 »

Onko syyskokouksen ajankohtaa päätetty?

- Irene
tee niin kuin sanon, ei niin kuin minä teen

Kari M.

  • DM
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 1015
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: P3
Re: Faster 610...
« Vastaus #9 : Lokakuu 07, 2010, 10:27:11 »
Paljonkohan tuo vene kuluttaa ja mitä lisäkustannuksia se tuo lähdöille?



Eikös se ole 2-tahti, eli veikkaisein että vienee varmaan 1litra/NM kun ajetaan taloudellisinta vauhtia. 95E on kai pyörinyt meriasemilla about 1,6eur litra, joten esim Larusta Coolaroolle ja takas omakustannushinta polttoaineille olis about 30eur.  Mutta testiryhmällä varmaan on Fasterin nykyiseltä omistajalta faktatiedot. Sitten jos veneeseen tunkee 8 sukeltajaa tuplineen, niin tuskin nousee plaaniin ja kuluttaa paljon enemmän. Tai ei muuta kuin kokeilemaan  ;D

Olikos toi traileri vielä tasapainossa jos vinssitolpan siirti ihan eteen. Esim. mulla muuttuu traileri etupainoiseksi 100kg kun tolppaa siirtää 30cm eteenpäin normaalista aisapainopaikastaan. Jolloin ei ole enää auton perässä vetokelpoinen.
 
Itse olen ajatellut ottaa Ålandian venevakuutuksen, se korvaa mm. laiturissa tapahtuneet vahingot vaikka ei ole ollut tuulta yli 15m/s ja on voimassa ympäri vuoden veneillessä. Monella normivakuutuksella on talvehtimiskausi, jolloin ei korvaa vesillä sattuneita vahinkoja, ainoastaan telakointipaikassa. Ja ei tarvii hommata Trossia, koska vakuutus kattaa vesillä tarvittavat hinauksetkin. Mutta kannattaahan se ottaa tukeakseen meripelastusta. Tuota kautta kun se saa vielä puoleen hintaan. Mutta seuravakuutukset voi olla tietty vähän erilaisia, voi olla jotain lisärajoitteita.

Helpottaahan se iltalähdön tekoa, jos vene on laiturissa valmiina. Jää useamman tunnin säätö pois, kun ei tarvii hakea venettä NK:lta. US:n pikkuvenekokemuksista sen verran, että se toimii käytännössä Villingin yhteysveneenä, eikä sillä käy kun muutama henki parin kerran vuodessa sukeltamassa. Useimmat ovat niin mukavuudenhaluisia että haluavat vain valmiiseen pöytään ja sukeltaa Räpylällä.Mikäs siinä, aivot narikkaan ja rentoutumaan. Harrastuksista on tarkoituskin nauttia.

Sama homma on näkyvissä Nousullakin, että en ole saanut Nousulta juurikaan sukeltajia mukaan sukellusretkille mun omalla veneellä, kuin ainoastaan kerran keväällä. Siitäkin on eräällä piikki auki (kop kop tunnetko piston sydämessäsi  ;)) Sitten kun Nousun nykyaktiivit lopettavat aktiivisukeltamisen, epäilen jos ei uutta voimaa löydy niin löytyykö Fasterillekaan sukeltajia. Mutta saahan sitä olla näin pessimisti näissä asioissa, sillä omasta näkökulmasta useimmilla on tosiaan pyrkimys siihen valmiiseen pöytään valmiilla kattauksella...  :P

Komee peli toi faster on. Jos peltiveneestä heruu joku ropo niin se varmaan auttaa vähän rahoitusongelmien ratkomisessa. Tuolle Fasterille pitäis varmaan olla joku oma venevastaava, koska Puntin ylläpidossa riittää ihan tarpeeksi hommaa ja jos Faster on vesillä, niin se vaatii paljon ennemmän huoltotoimenpiteitä kuin tallissa seisottaminen.

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #10 : Lokakuu 07, 2010, 10:40:53 »
On päätetty ja se on 4.11 empyn tiloissa haukilahdessa alkaen 18.00

Tanja tekee varmaan jossain vaiheessa tiivistelmän tänne viimeisestä hallituksen kokouksesta
jossa se päätettiin.

Vene kuluttaa taloudellisimmillaan 20-25 solmulla noin 1l/maili. Kaasu pohjassa noin 1,4l/maili.

Sen ylläpito vedessä tuntui olevan aika huoletonta. Tänä kesänä oli 5 kertaa käytetty ja pohja
olikin päässyt pahasti levittymään. Noh testiajon jälkeen se taas kiilsi kuin tehtaalta tullut :)

Tommiky

  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 319
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: IART ccr Advanced Trimix, IANTD ccr Cave, NSS-CDS ccr Cave
Re: Faster 610...
« Vastaus #11 : Lokakuu 07, 2010, 13:35:24 »
Komiaa paattia ootte harkitsemassa! Varmasti hyvä ja laadukas laite.
Mun edellinen vene oli Faster ja uskallan väittää että laatutuotteesta on kyse!

Yhtä asiaa on pakko kommentoida. Veneen talvisäilytys NK:lla! Toivon että jos tuon kokoinen vene seuralle hankitaan, säilytetään se talvisin jossain muualla kun NK:lla.
Tämä siksi että osa meistä sukeltaa myös talvisin ja käy viikottain tekemässä NK:lla kaasuja ym.
Jos NK on "tungettu täyteen venettä", siellä toimiminen on perin kettumaista eli hankalaa.

Veneen säilytys ulkona ei sitä riko kunhan kone on huollettu ja suojattu asianmukaisella tavalla.
Toi mun vanha faster vietti 15 talvea pihalla, eikä se ollut siitä moksiskaan.

- Tommi

hallasaari

  • Kouluttajat
  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #12 : Lokakuu 07, 2010, 14:22:35 »
Mikäs Fasteri sulla oli?

Jotta ton käytettävissä olevan sisätilan voisi hahmottaa niin
tossa liitteessä on muutama mitta.
Nyt kotona sit laukkoja reunoiksi ja ruokailutuoli kuskin penkiksi  ;D

Tommiky

  • *Todella* aktiivinen kirjoittaja
  • ****
  • Viestejä: 319
    • Profiili
  • Sukellusluokitus: IART ccr Advanced Trimix, IANTD ccr Cave, NSS-CDS ccr Cave
Re: Faster 610...
« Vastaus #13 : Lokakuu 07, 2010, 22:01:19 »
Mikäs Fasteri sulla oli?

Sellanen pieni Faster 440. Se toimi uskollisesti yhteysveneenä mökille saareen kunnes totesin että se käy pieneksi.
Nykyään saaren ja mantereen väliä sahataan Silverillä.

Rehellisenä miehenä voin tunnustaa että olen illan pimeinä tunteina interwebistä katsellut juuri tuota Faster 610:aa yhtenä vaihtoehtona seuraavaksi veneeksi.

T

JSe

  • Kouluttajat
  • Aktiivikirjoittaja
  • **
  • Viestejä: 91
  • Oma teksti
    • Profiili
Re: Faster 610...
« Vastaus #14 : Lokakuu 08, 2010, 08:26:30 »

Huomio tuosta polttoaineesta:
"Eikös se ole 2-tahti, eli veikkaisein että vienee varmaan 1litra/NM kun ajetaan taloudellisinta vauhtia. 95E on kai pyörinyt meriasemilla about 1,6eur litra, joten esim Larusta Coolaroolle ja takas omakustannushinta polttoaineille olis about 30eur.  "

Ensivuonna tuota E95 => 95e10 ei enää ole ja kaksitahtikoneisiin joutuu käyttämään E98 menovettä.
Toisaalta ei sillä tuossa laskelmassa ole paljon merkitystä, koska tällä hetkellä E98 keskihinta on luokassa 1.45 e/l polttoaine.net'in mukaan.

Syy:
Uusi E10- polttoaine sisältää 10 % etanolia. Liuottava ominaisuus on myös syynä siihen, ettei alkoholia merkittävästi sisältävä polttoaine sovellu käytettäväksi kaksitahtimoottoreissa. Jäädessään kaksitahtimoottorin kampikammioon polttoaine pesee laakeripinnoilla olevan öljykalvon pois ja puhtaaksi peseytyneet laakeripinnat alkavat ruostua.