Se mitä minä toivoisin Punttiin, ovat lähinnä muutama kosmeettinen muutos. Varmaan samalla parantuisi aluksen käytettävyyskin.
Ensinnäkin varustetaan Puntti kolmella 2500 hv suihkuturbiinilla, niin sillä voisi käydä Hangossa sukeltamassa torstailähdöllä… eiku…

a) pullotelineet kannelle.
Eli sellaiset telineet jotka pitävät pullot kiinni aluksessa ja mukana kyydissä vähän pahemmassakin kelissä. Lisäksi pullojen kiinnittäminen nopeutuu ja helpottuu lähdöillä. Minulla on idea mielessä, mutta en pysty sitä yksin toteuttamaan, vaan tarvitsen apumiestä ja vähän isompia koneita lainaan.
b) trimmilevyt perään – miksei samalla osittain muokattaisi uimatasoksikin
Puntti kulkee leirilastissa perä hieman laahaten. Lisäksi se käyttäytyy kuten mikä tahansa uppoamarunkoinen alus, eli perä painuu alaspäin vauhdin kasvaessa. Tämä ratkaisu todennäköisesti kasvattaisi hieman käyttökelpoista nopeusaluetta ja vähentäisi vastusta (pa-kulutusta) siirtomatkoilla.
c) Ankan-nokka keulaan
Helpottaa kulkemista muutenkin suhteellisen korkean keulan kautta rannalle. Erittäin hyödyllinen luonnonsatamissa ja matalissa rannoissa.
Näilläkin muutoksilla on kannattajansa sekä vastustajansa. Mutta toisaalta mitään ei myöskään tapahdu jos ei kukaan mitään tee. Jos minä lähden näitä toteuttamaan, niin tarvitsen siihen apukäsiä (sitä kuuluisaa lihasta ja syräntä…) ja isompia koneita lainaan, lisäksi luonnollisesti materiaalia.
Olisivatkohan nämä muutokset toteuttamisen arvoisia?
TiLi